Beach 2014 del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del II

Body Pump. :D Och så cyklade jag dit och hem vilket blev 6 km(inte långt, men alltid något ;)).
Nu sitter jag dock och äter popcorn, igen.

Imorn lär det vara jag som har sjukt ont i kroppen! :p
 
Sv: Beach 2014 del II

Lyckan efter ett gympass som inte gjort ont i knät är rejäl kan jag lova!
Hade redan innan bestämt mig för att 30 min skulle det bli. Intensivt, inga vilopauser utan på med nästa övning (annan muskelgrupp) direkt. Hade back on track-knästödet på från början, med spännet åtdraget för att minska blodflödet. På så sätt kunde jag köra på rätt bra i musklerna utan att knät skulle ge sig först (det där är diskuterat med sjukgymnast, som tyckte att det kunde vara ett alternativ).
Det verkar som om jag hittat ett vinnande koncept där. Nu blir det vila av knä i några dagar för att utvärdera (och eftersom jag har hundra andra saker att göra), och sen testar jag igen nästa vecka. Håll tummarna för att det inte var en engångsgrej!
 
Sv: Beach 2014 del II

I den här tråden får man komma och gå som man vill, peppa eller inte peppa och hur man än gör så får man tigga hur mycket pepp och stöd man vill! :love:

Vad gäller skolan och ansvaret du kommer ha i framtiden så kan jag inte säga något annat än det klyschiga "Det kommer att lösa sig". Du kommer inte få ansvar för någons liv förrän de som ansvarar för dig vet att du kommer att klara det. Därmed inte sagt att du inte kommer begå misstag, men det gör alla. Jag tycker faktiskt det är sunt att du är rädd, det visar att du har enormt respekt för ditt blivande yrke och ansvaret det medför.

Du ska INTE släppa på din "hybris" runt förhållanden. Man ska inte nöja sig med något annat än det bästa, det är min fasta filosofi. Det gjorde att jag var singel från 15 till 27 års ålder, men det var det fan värt. :D

Så summan av kardemumman; ja, träna några gånger i veckan och skippa sockret när du kan skippa sockret, om du känner att det är rätt för dig. Var snäll mot dig själv!

Jag blev så himla varm om hjärtat när jag läste det här tidigare idag :love:. TACK!!!!!!! Min starkaste begåvning är nog stress utom rimlig proportion, och jag får någon typ av passiv freeze reaction, stannar hemma, vankar, flyr ut på internet för att lugna ned mig. Du fick mig att komma till ro igen!!! Det är så sjukt värdefullt!

Jag ska nog försöka att plugga lite mer kontinuerligt så att jag får den kontroll jag vill ha över det. Det är viktigast. Vad jag äter hit eller dit är väldigt sekundärt så lände jag inte är ute på obesity-train och så är liksom inte riktigt fallet :). Iaf inte än. Och skippar jag sockret kommer jag nog ligga stadigt i vikt framgent. Det är nog för en sund kropp.

För mig funkar det bäst att göra en prioriteringslista i huvudet och sålla bort de saker som verkligen inte är värda att tänka på just nu (t.ex. förhållandestressen i ditt fall). Sedan fokuserar jag på det mest väsentliga, försöker att bena ut det och hitta var den största källan till stress ligger och så försöker jag hitta ett sätt att täppa till den lite. I ditt fall kanske det räcker med att du försöker att komma ut på en promenad/löptur imorgon och skippar onyttiga snacks i helgen för att bli av med vikt- och träningsångesten? Då har du en sak mindre att må dåligt av, och till slut känns förhoppningsvis inte ens de allra värsta sakerna särskilt jobbiga.

Och för övrigt håller jag med Tassetass om att det nog är ett sunt tecken att du är lite skraj för din framtida karriär. Jag har alltid sagt att det är bra om man är lite nervös eller orolig för någonting eftersom att det visar på att man faktiskt vill och värdesätter det högt. Framtiden är väl för övrigt också det mest ångestframkallande som finns tror jag, för alla. Lite ångest kan man får ha över den tycker jag, bara man inte låter det ta över för mycket utan är realistisk och inser att det mesta faktiskt löser sig i sinom tid.


Tack så himla mycket för att även du tog dig till att svara mig :love:! Allt känns mycket bättre nu. Jag ska försöka komma ut och springa imorgon, och framför allt ska jag plugga på, och försöka hitta utrymme för fint häng och film däremellan :). Det är sådant jag genuint älskar!!!

Och framtiden, ptja, jag ska verkligen försöka bli duktig och inte bara öva upp ett medicinskt kunnande, utan framför allt min förmåga att möta patienten. Det känns helt otroligt essentiellt. Klarar jag det kommer jag ha ett väldigt intressant och givande yrke och en rolig fritid i form av en fin häst igen :love:. Den planen kommer nog att hålla!!! Att addera en man är inte det allra mest essentiella.

Tycker det Tassen skrev var jättebra!

Du kommer hit och hänger med oss när du har lust och ork helt enkelt. :)
Försök vara så snäll du kan mot dig själv hördu. Och ta inte ut dig för mycket.
För övrigt kommer du bli en utmärkt läkare!

Fina Sleepan!!!! Tack tack tack tack tack!! Jag ska ha din input i bakhuvudet kommande dagar.

Jag känner verkligen igen mig på hur allt bara svämmar över! Och det är både positivt och negativa saker som svämmar. Hoppas du kan ta till dig av kloka ord här i tråden, och värdesätta dig själv! Vi är nog många som behöver andas lite och släppa på kraven. Fast det är läskigt och svårt. :o

Och den här tråden är fasen underbar!

Jooo alltså jag får nog acceptera att jag är en ganska "reaktiv" person, positiv i det stora hela, uppe i himlen ibland och trött som en sten på marken i nästan sekund. Jag tror framför allt att jag mår bra av en agenda för varje dag, och även pågående måluppfyllelse. Helt utan krav kan jag inte vara och må bra, men jag kan sätta dem jag har på en rimlig nivå, och acceptera mig själv trots att jag går utanför dem ibland. Supermycket tack även för din input!

Du är välkommen att lämna av det som svämmar över hos dig här i tråden. Tankarna kommer ofta alla på en och samma gång, men ta hand om dem och red ut dem en i taget, försök inte göra allt på en gång. Ofta kommer det dessutom följdeffekter, börjar man pilla i en ände kan saker och till falla på plats även i en annan ände.

Håller med de andra om att det verkar sunt att du tänker på framtiden på det sätt du gör. Du kommer bli en toppenläkare!

Åh ja vi får se om jag blir en toppendoktor. Jag hoppas verkligen det! Och på ett sätt är det ju väldigt bra att ett av mina tydliga personlighetsdrag är att jag får stora skamkänslor om jag gör någonting som kan få en annan människa att bli ledsen, eller än värre, fara illa. Det tror jag kanske kan göra att jag ständigt är på min vakt för dylika ting, och därmed blir jag nog hjälpt i jobbet.

Quelina skrev:
Att få kroppspanik när man gått upp i vikt förstår jag till fullo, jag är ju precis likadan så det är så svårt att säga något som inte låter falskt. Men det jag gör är att undvika (försöker iaf så gott det går) att titta mig för mycket i speglar för då står jag och dömer mig själv och säger sådana där dumma saker till mig själv som bara trycker ner mig, jag tar på mig kläder som jag vet att jag kan ha så jag inte ska få någon chock om något sitter åt mer än förr och jag väger mig bara på dagvården nu så jag inte ska fokusera för mycket på vikten. Försök resonera med dig själv, du vet att du är normalviktig och alltså inte tjock.Normalvikt är ett spann och inte en exakt vikt utan det där spannet är ganska stort så man kan vara frisk, hälsosam, normal och smal trots att man inte ligger i nedre gränsen för normalvikt på BMI skalan.

Vikten är inte heller statisk, bara för att det är på ett sätt nu så är det inte alltid så. När ditt liv i övrigt fungerar med hur du mår och din livssituation är ok och du trivs då kommer antagligen det här med mat och träning falla på plats naturligt eftersom du har det i dig.

Ibland sätter man väldigt mycket fokus på kroppen och vikten när livet i övrigt är stressigt och egentligen kanske det inte är det som är det verkliga problemet. Att det blivit lite mycket godis en period är ok, ibland blir det så och att du är medveten om att din relation till maten inte är så bra är ju jätte bra för då vet du vad du har att jobba med. Kan du inte skriva ner en lista på förändringar du vill göra som du tror kan göra att du mår bättre och göra dom ganska detaljerade så det blir lätt att följa, som en instruktionsbok ungefär? Det var en övning vi gjorde på dagvården. Ibland blir det lättare att hantera när man skriver ner saker och får struktur på det.

Håller också med om att göra prioriteringrslista, att du gått upp några kilo kanske inte är det viktigaste att jobba med just nu? Kanske är det som jag skrev att när det andra går bättre så vill du ta hand om dig själv av bra skäl och då hamnar din kropp och din livsstil i balans också.

Sen kan det ju hjälpa att motionera och äta bra för att klara av de andra problemen i vardagen för man mår ju bra psykiskt och fysiskt och orkar mer och blir mindre deppig om man är ute och rör på sig, får solsken och frisk luft och äter allsidig kost. Men kanske ska det vara prestationslöst just nu och bara för att det får dig att må bra.

Och jag tror inte att någon tycker att du är för oengagerad i dom, alla vet hur det är att ha perioder då livet är stressigt och det är svårt att hinna med och orka vara social, hålla kontakten och vara den där "super" vännen, dottern, systern, flickvännen osv. Så är d et för mig också och mina vänner har full förståelse för det och jag har full förståelse för att dom sällan hör av sig. Och när vi väl pratar eller ses så är allt som vanligt.

Hmm, det här blev lite långt och kanske lite flummigt men jag hoppas jag fick fram ungefär vad jag menade, kanske blev det bara en röra i så fall är det bara att ignorera mitt inlägg

Gud vad snäll du är som lägger så mycket tid på att skriva ett inlägg till mig :love:!!!! Nej, du har rätt i det där med maten, det är faktiskt ganska oviktigt med hela den grejen. Jag tror det som verkligen "skadar" mig är min prokastinering. Lägger tid på buke trots att jag borde plugga och sedan är hela skamkarusellen igång. Ett ytterligare felsteg, sockerintag under lång tid, gör att jag tror att ingen människa jag vill ha ett förhållande med skulle vilja ha det med mig, och därför är jag misslyckad, osv. osv. osv. Men det går ganska bra att bryta!

Jag gillar din idé med en matinstruktionsbok. Har förmodligen inte tid att utarbeta någon sådan i detalj de närmaste dagarna, så för nu får det nog räcka med "inget godis", men sen ska jag förkovra mig lite i recept jag gillar och har råd att göra.

Gud, nu börjar mina ögon falla ihop av trötthet. Återigen, enormt stort TAAAAAAAAACK till er som har svarat! Jag blir så rörd av det engagemang som uppbådas för en brud ni inte ens känner :love: :love:
 
Sv: Beach 2014 del II

kl!

Startade dagen med en Celsius och sedan ett 45-minuters gympass med bröst, biceps och mage. Drack en proteinshake och gick sedan en halvtimmes promenad. Stormvarning i Halland igen så mysigt vinterväder såklart..:p
 
Sv: Beach 2014 del II

Bokade spinning imorgon efter jobbet. Var jättelängesen jag var på spinning! Hehe, som tur är "bara" 45 minuters-pass;)
 
Sv: Beach 2014 del II

1456566_10151740949801198_193509631_n.jpg


:nailbiting:
 
Sv: Beach 2014 del II

Lycka till! Vad går tävlingen ut på?

hallonsoda: Jg tycker du verkar ha en jättefin inställning till ditt blivande yrke och alla patienter du kommer att möta. Det känns som att en del läkare går utbildningen för att det är ett bra jobb och man är intresserad av medicin rent teoretiskt (vilket klart inte behöver vara fel om man vill forska etc) men att verkligen möta patienten och att bry sig och kunna lyssna och se; en läkare som kan det har all möjlighet att bli en riktigt bra läkare! Kram!
 
Sv: Beach 2014 del II

KRAM till dig <3 Jag tror du kommer bli en superbra läkare. Och det där med bemötande lär man sig genom jobbet. Jobbar själv som undersköterska inom vården, och bättre bemötande kommer i och med arbetslivserfarenhet. Man kan inte vara bäst från början.

*knappar*
Har kommit hem från ett sjukt tungt benpass på gymmet. Lite lätt halvsvårt att gå upp för trappan. Hur ska det gå ikväll på jobbet?! Aja, senare fråga. Maten går det galant med just nu, men hade önskat att jag ramlade ner några kilon innan nyår. Kan hoppas på det bästa iaf. Invigde mina nya snygga tights idag. Vad mycket roligare passet blev helt plötsligt.

Nu är det dags för lunch och sen ta mig till jobbet. Hoppas på att jag kommer hem ikväll i stormen.
 
Sv: Beach 2014 del II

Haha jag vet knappt det! Jag har varken tränat eller sett Crossfit!!!!! :rofl:

Det enda jag vet är att man typ... tränar på tid :p
 
Sv: Beach 2014 del II

Spännande. :D Crossfit ser så roligt ut! Men... eh... apjobbigt. :p

Jag har gjort peanutbutter cups! Och bara ätit en! :up: Är jättesugen på en kvällspromenad då jag inte hunnit ännu idag. Men det drar i träden, så att säga. Tror inte jag vågar ut i skogen i mörker när det stormar, faktiskt. Hemmagym för det bli, fast lite frisk luft hade varit skönare.
 
Sv: Beach 2014 del II

Åh det låter både härligt och jobbigt, jag håller tummarna för att du får träningsvärk idag:D

Åh jo, visst har jag träningsvärk! :D
Kom nyss innanför dörren efter 45 min gym så nu börjar jag tycka att min träningsvecka känns helt okej! :up:
Ska försöka få till något pass i helgen med så!

Nu blir det ett nytt försök till jordnötssmörschokladsmoothie och sen föreläsning. Tjohoo!

För övrigt: Åh, vad den här tråden är fantastisk!! :love:
 
Sv: Beach 2014 del II

kl

Godismonstret är här igen :meh: Förstår inte att det ska vara så svårt! Men jag ska försöka att inte vara så hård mot mig själv, det är ingen lätt månad att hålla motivationen uppe.

Sen vill jag stämma in med Sleepan: älskar den här tråden :love:
 
Sv: Beach 2014 del II

Jag håller med tidigare inlägg, tror du kommer bli en riktig toppenläkare!
Det är bra att du är medveten om vad du gör som orsakar dina "problem" (som fö är väldigt mänskliga och jag känner igen mig i många ;)). Sen att ändra sitt beteende och allt dedär är ju lättare sagt än gjort, men bara börja tänka och reflektera är ju hälften vunnet!

Lite knapp...

Hehe jag har ramlat ur tråden totalt :p Men jag tänkte informera om att jag lever! Mina matproblem eskalerade under hösten och jag brände ut mig lite, så har nu gått hos kurator varje vecka. Plugget går skit men börjar få ordning på mig själv, vilket ska vara det viktiga även om jag med mitt "duktig-flicka-syndrom" tycker det är otroligt svårt att ta omtentor. Har mått bättre senaste veckorna än vad jag gjort på typ ett år, minst. Hälso-mässigt är det lite halvdant kanske, inga ätstörningsproblem men tyvärr har jag tappat all lust och glädje för mat och väger mindre än någonsin. Stress-och ångestsympomen har eskalerat senaste veckan, också de dumma tankarna om mat, men denna gång tänker jag fokusera på mitt mående även om det innebär att jag fet-kuggar allt och får gå om. Jag är trött på att må dåligt, jag SKA klara av att välja det som gör mig till en lycklig människa och inte en högpresterande människa. Självklart val för vissa men för mig är det väldigt ovant och svårt ;)

Ska på spinning ikväll iaf :) 55 min effektiv cykling, as intensivt och as kul :D
 
Sv: Beach 2014 del II

Beachtråden på sida 2..! :eek: Vad är det här :p

Meh! Nu hände det igen! :eek: :nailbiting:O_o:wtf:

I alla fall kan jag för första gången på typ fem år (eller 10 dagar) komma in med lite beachande, för igår släpade jag mig bort till basketträningen trots storm och en icke helt läkt förkylning. Jag tog det dock väldigt lugnt med tanke på förkylningen, men guuud så gött det var att få röra lite på påkarna igen! Jag njöt verkligen av vartenda litet springsteg och vartenda hopp, även om det inte blev överdrivet mycket sådana p.g.a andnöd :p

Hade lite känningar i halsen när jag kom hem dock, men jag hoppas verkligen att jag inte sjukat ner mig igen! Planen är att vila idag (eller ja, skola 9-16 och jobb 17-23) och försöka hinna med gymmet imorgon, hoppas hoppas verkligen att jag kan få till det! :)
 
Sv: Beach 2014 del II

Gina tricot :-) 299kr sitter riktigt bra och är jättesköna! Dom hade även ett par apsnygga i leopard, men jag har viss köpstopp, haha.
 
Sv: Beach 2014 del II

Sjukt snygga brallor!

*knapp*
Har promenerat 9km. Nu bakar jag pepparkakor och lussebullar ala lchf :)
 
Sv: Beach 2014 del II

Hej Kolfinnur, jag har funderat på hur det går för dig. Tråkigt att höra om din jobbiga höst och vinter. Men jag tycker du har en sådan fin inställning nu till vad du vill och behöver göra.Och du gör helt rätt i att fokusera på dig själv och din hälsa, för annars blir ju inte det andra bra heller och det håller inte i längden att alltid vara den duktiga flickan. Jag är själv exakt likadan och känner igen mig i det du skriver. Du är bra oavsett om du presterar bra i skolan eller på ett jobb, du är bra för att du är du. Det behövs inte mer än så.

Jobbar du med att gå upp i vikt nu så att du blir piggare och orkar mer? När man går ner i vikt under en viss gräns så förstärks också de dumma mattankarna och man blir mer tvångsmässig säger alla som jobbar inom ätstörningsbehandlingar, har du märkt av det?
Kämpa på nu, ge inte upp och försök vila så mycket som möjligt. Har du något du kan göra där ångesten minskar och du känner dig mindre stressad?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 536
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 013
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
271
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 434
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp