BB barfota?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: BB barfota?

Det finns inte sämre hovkvalitet bara sämre hästhållning.

Och vad grundar du det påståendet på?

En av mina hästar hade konstanta problem med hovbölder och sulömhet under sin uppväxt. Han gick på lösdrift och hade stenigt men omväxlande underlag med foder och fodertillskott enligt konstens alla regler. Vad var det för fel på den hästhållningen?

Man hade definitivt problem med slitage på hovar före 1000-talet. Romarna försökte ju lösa det med hipposandaler t.ex. Jag har hört det här med uppstallkning och urin förut men minns inte var, vad är din källa?

Och vad grundar du det påståendet på?

En av mina hästar hade konstanta problem med hovbölder och sulömhet under sin uppväxt. Han gick på lösdrift och hade stenigt men omväxlande underlag med foder och fodertillskott enligt konstens alla regler. Vad var det för fel på den hästhållningen?
Ja det kan ju bero på många olika saker. Konstant våta hovar som trampar i lera och gegga är kanske en orsak till bölder och liknande. Brister i foderstaten en annan. Men den största sannolikheten är infektion på grund av att hovarna är smutsiga. En häst som har en infekterad hov kan inte heller läka den och bygga nytt friskt horn. Hovarna ska hållas torra och det kan jag erkänna att det är inte direkt särskilt lätt i det svenska klimatet. Jag har märkt själv att hästar på lösdrift som har möjligheten att välja var de står, väljer alltid att stå på det torraste stället om det är geggit ute, då går de och ställer sig där det är grus eller högre upp där det är mindre vatten. Naturlig hästterräng (alltså om man tittar på vildhästar) är där det är väldränerad jord (typ morän) och ganska glest med gräs faktiskt.

Man hade definitivt problem med slitage på hovar före 1000-talet. Romarna försökte ju lösa det med hipposandaler t.ex. Jag har hört det här med uppstallkning och urin förut men minns inte var, vad är din källa?
Jadu, eftersom jag har en examen i arkeologi och historia har jag läst en del om ämnet. Jag kan inte säga en anna källa på rak arm just nu förutom http://en.wikipedia.org/wiki/Natural_hoof_care och vikipedia är ju som sagt inte den bästa källan, men informationen måste ju komma från någonstans eller hur. Hipposandalen var en stålplatta som snördes på hoven med läderremmar. Denna användes som del av rehabilitation på hästar som skadats och kunde på grund av sin form inte användas när hästen reds. Eftersom hästen på romartiden användes i krigsföring var dess liv av högsta vikt för romarna. De såg därför till att sköta sina sårade hästar väl i ett sk. veterinarium ett slags djursjukhus skött av hästdoktorer som kallades Hippiatros. Det kan ha med detta att göra som hela skogrejen kom igång eftersom hästen där vart borttagen från sitt naturliga liv och säkerligen inte förmögen att hålla sina hovar lika torra och rena.

Jag förstår vad du menar men går ändå inte med på att det är så enkelt att man kan säga att det enbart hänger på hästhållningen och aldrig på hovkvaliteten.

Att romarna visste vad de höll på med är ju välkänt, intressant det du berättar om veterinarium etc. Det var sånt jag inte kände till. Alltid trevligt att lära sig något nytt.

Jag resonerar på följande sätt.... Att en kropp (människa, djur eller växt) har alla en förmåga att läka sig själva. Så om en människa har spruckna naglar kanske det beror på att han eller hon har brist på b-vitamin och när hon får ett tillskott av detta kan kroppen börja bygga nya fina naglar. De flesta problem man har stammar inte från symtomen utan det egentliga problemet sitter någon annanstans. Jag tycker det är mycket intressant att ha en helhetssyn på det som är friskvård, och inte rikta in sig på att lösa något som egentligen inte är orsaken. Dessvärre har det västerländska synsättet gått så långt ifrån detta sätt att tänka att det nu till och med verkar som något nytt eller konstigt.

Visst sitter det ihop och kroppen har en makalös förmåga att läka sig själv. Men man har också olika kvaliteter. Somliga har tjockt, fylligt hår som tar timmar på sig att torka efter en dusch medan andra har som jag tunna fina hårstrån som i stort sett är torrt i samma ögonblick jag fått på mig kläderna (nästan). Jag har järnnaglar (nåja) medan andra har tunna flisor som går av bara man tittar på dem.

Somliga hästar har tunna, fina tagelstrån och manen blir aldrig bra i långt format. Andra kan få hur lång man som helst. Vissa hästar har fantastisk hovkvalitet som klarar nära på vad som helst medan andra under samma förutsättningar får problem bara man tänker på att rida på en grusväg.

Samtliga mår dock bra av goda förutsättningar för kroppen att ta tillvara sin egen självläkande förmåga.

Alltså, jag är verkligen ingen barfotataliban (som det så populärt kallades under en längre tid), men blir mäkta irriterad varje gång någon uttrycker det som totalt djurplågeri bara för att man väljer att ha sin ridhäst barfota! :mad:

Jag har mina hästar barfota och det funkar alldeles utmärkt. De går i hage, på lösdrift. De rids ut varvat med på bana. Den äldre har även tävlats barfota i både hoppning och dressyr. Om det funkar för hästen - varför i all fridens dar ska jag då slänga på skor (som ju faktiskt bevisat är till nackdel för hästens hovmekanism)? :confused:

Om man sen har en häst som av en eller annan anledning helt enkelt behöver hjälp av skor, ja då får man ju helt enkelt sko den då. Just nu har jag till exempel en baksko på den ena hästen som lyckades spräcka upp tån med hjälp av en sten - då är det klart att det är bra med en sko (med sidokappor) som förhindrar skadan att bli värre, samt skydda den ömtåliga skadade delen från marken. Men jag är trött på alla som bara tar för givet att så fort man ska rida en häst (eller ens låta den gå i hage :eek:) så måste man skynda sig att slå på skor! Och de som inte gör det - ja, ve o fasa - de måste vara djurplågare!!! Varför måste allting inom hästsporten vara svart eller vitt???

:devil: Så nu fick jag bråkat lite också... :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår vad du menar men går ändå inte med på att det är så enkelt att man kan säga att det enbart hänger på hästhållningen och aldrig på hovkvaliteten.

Nej det är genetiskt också. Man kan sen göra det bättre eller sämre för hästen genom foder och skötsel. Men de har genetiskt anlag för olika hovkvalitet, precis som de har olika anlag för annat som päls, mantjocklek osv, precis som vi har olika tjockt hår, olika bra naglar osv:idea:

Hopp_o_galopp; Det var frågan om helheten med att endast ridas i ridhus osv. Dessutom SER det tassigt ut på de filmer jag har sett men precis som jag skrev kan det ha andra orsaker. Min häst kan också se tassig ut men det beror i så fall på att jag rider för dåligt......på dåliga underlag beror det på känsliga hovar för det har hon.

Ja det finns hästar som klarar sej utan skor men det är få som kan ridas som vanligt utan och det är inte alltid ägare inser det, tyvärr.

Senast ändrad av en moderator:

Nej det är genetiskt också. Man kan sen göra det bättre eller sämre för hästen genom foder och skötsel. Men de har genetiskt anlag för olika hovkvalitet, precis som de har olika anlag för annat som päls, mantjocklek osv, precis som vi har olika tjockt hår, olika bra naglar osv:idea:

Precisely my point. Som du säkert redan sett längre ner i nästa inlägg. :D

Vi har skilda åsikter i detta, jag tror att alla kan leva på ett naturligt sätt. Men om det nu är så att en häst har dålig hovkvalitet som ni säger, varför i hela fridens namn vill man då spika och göra hål i en sådan ömtålig hov? Den behöver ju all omvårdnad för att kunna hålla sig frisk, och hål från spikar ger ju ett ypperligt tillfälle för infektion att komma in och sprida sig i hoven. Och vad hände då? Jo den spricker och flisar sönder.

Att hålla en barfota häst kräver nästan daglig hovvård. Genom att man filar bort kanter, håller strålen ren ser till att hoven alltid är i den optimalt rätta formen. Speciellt om hästen inte lever i ett sk. "paddock paradise" där den kan röra sig över sten och grus så som den skulle gjort i vilt tillstånd, och så slita sina hovar på rätt sätt.

Jag hade en häst som alla hovslagare tyckte hade fruktansvärt dålig hovkvalitet. Innan jag lärde mig på riktigt hur jag skulle göra för att ha honom barfota försökte jag flera gånger förgäves, att ta av skorna. Han bara totalt flisade sönder sina hovar. Men så läste jag jättemycket om Jamie Jackson och hans forskning på mustangen, och rehabiliterade min häst enligt hans metoder. Under tre månader hade hästen mycket svårt att röra sig och jag kunde inte rida honom men jag verkade honom, och höll honom torr och ren och sen vände det! Nu har han en jättefin stråle och hovar som är konvexa som liknar en vildhästs.

Ett tunt hår behöver inte vara ett "svagt hår" jag har själv väldigt fina hårstrån men de är glansiga och starka ändå, och växer mycket snabbare än ett tjockt hår...

Men det är ju upp till var och en att ha sina hästar som de vill. Anledningen till att jag är en sån "taliban" :p är kanske att jag länge var en skeptiker som trodde att det inte funkade med barfota, men som nu har blivit :bow:"omvänd" ha ha!

Bara så vi är klara med att jag är absolut inte motståndare till barfota för hästar som funkar barfota. Det jag kan konstatera är att mina hästar funkar dåligt barfota. Dessutom tycker jag inte det är värt allt krångel som blir när man brottas med isiga underlag och steniga vägar.

Jag föredrar att inte vara taliban åt något håll, jag föredrar att följa det som fungerar utifrån varje given situation och utifrån de förutsättningar och förväntningar man har på sin egen hästskötsel och ridning.

Fast.... Camarguehästarna går ju stor del av året i bräckt vatten och väldigt blöt markmiljö. Ändå kan de flesta gå barfota (och ridas flera timmar per dag på varierande underlag, även grus), om de inte rids mycket på asfalt för då skos de oftast.

Andra raser/hästar uppvuxna i precis samma miljö fungerar inte alls på samma sätt. Så att säga att det inte alls hänger på arv och gener tror jag är att bortse från väldigt mycket. Raser där man slagit på skor när hästarna varit unga har inte avlats på detta utan slumpen har avgjort, däremot raser där hästarna gått barfota och inte "överlevt" om de inte haft bra hovkvalitet, där självklart ger det starkare hovar över generationerna för denna ras.

Åh andra sidan är det inte alls "naturligt" med avel där människor styr över betäckningarna. Det jag menar är att arten häst inte skulle ha överlevt som art om de av naturen inte hade haft bra hovkvalitét. Så jag tror nog att det är människan i första hand som ligger bakom problem med raser eller linjer med dåliga hovar.

Annika

Ja fast du sa bräckt vatten eller hur.. Det betyder att det finns lite salt i det vilket är bakteriedödande så även fast dessa hästar har blöta hovar så har de rena hovar. Den svamp som bildas i strålen och hoven kan inte leva i saltvatten. Jag tror att dåliga hovar i första hand har med dålig hygien att göra. De stora områden som camargue hästen lever på är rena, alltså inga hovproblem.

Men det är klart att naturen har sin lag och det sker ett naturligt urval där endast de starkare individerna överlever. Däremot tror jag inte att en sko hjälper en häst med dåliga hovar, tvärt om.

KL Vänder mig till alla här som diskuterar.

Jag tycker er diskussion är mycket intressant. Jag pratade med en tjej här för nån vecka sen som verkar barfotahovar, har gjort så i 8 år. Jag fick se henne verka fyra hästar. Det var mycket intressant och jag frågade massa dumma frågor och hon svarade alla med ödmjukhet. Sådanna frågor kan ibland uppfattas som ifrågasättande, men hon tyckte det var nödvändigt att få fråga och hon var glad att svara.

Min häst fick harhas pga ett trauma som skedde efter att ha gått barfota i somras och slitit snett. Vi har jobbat upp hoven tillbaka till normal igen nu, och jag är vansinnigt rädd om den. Så jag frågade henne om vad hon trodde om något sånt. Hon sa att hon inte ännu varit med om att någon häst inte skulle klara av att gå barfota - men man måste se till att hästen får det bekvämt under invänjningsperioden, dvs boots/gaiters. En del hästar kan även behöva ha det i hagen under en period i början. Hon sa att det för en del hästar kan ta mellan ett till tre år innan dom är helt bekväma. Hon sa även att en häst som sliter snett behöver verkas oftare, kanske en gång i veckan för att se till att hoven ska hinna vänja sig och hållas i bra form under tiden. En sådan häst kräver mer, men har alla chanser att bli bra barfota även den. Hon tyckte inte att man själv skulle ge sig på det efter en kurs i barfotaverkning, utan det behöver finnas någon som kan detta med verkning med hela vägen.

Så nog har jag återigen funderat på detta med att ha hästen barfota. Jag tänker att jag rider hästen så liten tid av dygnet, och då behöver hästen sina skor. Om jag då kan ha boots, så får hästen gå utan skor resten av dygnets timmar. Om det kan funka så är det ju fantastiskt.

Jag tror inte att det blir billigare att ha hästen barfota, boots och gaiters slits ju ut dom med, sen kan det ju behövas andra storlekar på bootsen allteftersom. Så någon penningasparare tror jag inte det blir, men det kan kännas bättre i hjärtat. Sen har jag även hört att boots inte är helt fantastiskt smidigt att rida i heller. Fast provar jag inte vet jag inte. Så vi får väl se. Jag bearbetar allt fortfarande, men som sagt. Mycket bra att höra er diskussion.

:)

Det finns inte sämre hovkvalitet bara sämre hästhållning.

Varför måste då vår ena häst vara skodd och den andre kan gå barfota? De utfodras och hålls likvärdigt. Menar du alltså att vår gamla nordis sköts sämre än den yngre? Genetiskt är dom nog hyfsat lika då de är far och son.

Kokaburra,

Det är definitivt inte lättare att hålla en barfota häst. Man måste vara beredd på att fila var och varannan dag i början för att få hoven att växa rätt. Man måst också vara mycket kunnig själv och ta sig tid och läsa och gå kurser etc. Själv har jag studerat in mina tekniker samtidigt som jag får hjälp på traven av en mycket "öppen" hovslagare som gjort mycket rehabilitering av fånghästar. Men jag raspar själv mina hästars hovar varje vecka.

Jag håller dem dessutom i en hage uppbyggd enlig "paddock Paradise" metoden där de uppmanas till rörelse genom att ha hagen i långa gångar istället för ett fyrkantigt fält. Jag har delar med jord och sand, delar med grus och småsten och delar med svår terräng med sten osv. Jag matar dem med småmaskiga hönät och sprider maten längs hela banan så att de själva får leta efter maten. Jag gömmer deras mineraler bland sand och stenar så de själva kan hitta dem så naturligt som möjligt. Det är rätt mycket jobb med det, men hästarna rör sig mycket mer och verkar verkligen trivas. Genom att de går mycket på grus och sten så slits deras hovar mycket bra så jag behöver inte göra annat än se till att de inte belastar snett. Och jag hoppas att eftersom de är i konstant rörelse inte ska få samma ledproblem som hästar som står mycket still.

Varför måste då vår ena häst vara skodd och den andre kan gå barfota? De utfodras och hålls likvärdigt. Menar du alltså att vår gamla nordis sköts sämre än den yngre? Genetiskt är dom nog hyfsat lika då de är far och son.

Ja det är ju svårt att svara på. På min egen häst (den som var svår att byta över till barfota med) var det iallafall så att jag fick i början se till att han bara gick på sand och mjukare ytor för att sedan promenera honom på vägar med större och större grusstenar. Jag gick med honom först 10 min varje dag på en grusväg och sedan ökade jag succesivt. Sen flyttade jag honom så han stod på ett ställe där det var en speciell mjuk fast ändå hård grus som liksom krasade sönder när man gick på den. Det gjorde susen eftersom han där kunde röra sig och bygga en riktig sula på undersidan av hoven. Men innan allt detta hade jag vid två tillfällen försökt att ha honom barfota men sedan ändå slått skor på honom. Men han gick ca två månader sommaren innan utan skor i en hage där han i princip inte hade någon hov kvar, sen skodde jag honom eftersom jag inte trodde att han skulle kunna gå barfota. Men sen ville jag försöka igen ca 8 månader senare och då gick det. Kanske hade hovarna på något sätt haft nytta av att gå den där sommaren och växa till sig. Ska tillägga att jag vid detta senare tillfället också lärt mig hur man skulle fila kanterna och raspa trakten på hoven. Sista gången var jag också otroligt duktig med hygienen av undersidan och badade hovarna dagligen i äppelcidervinäger och smörjde in dem med en olja med vitlök och andra eteriska svamdödande medel.

Det är lite som med alla homeopatiska och naturliga läkeformer, det blir oftast mycket sämre innan det blir bättre. Det är en läkeprocess som måste få ta sin tid.

Jag är definitivt ingen expert på ämnet men har läst jättemycket om det från alla möjliga olika källor och kommit fram till att det är på detta sätt som jag vill hålla mina hästar, och det har funkat när jag väl hittade den rätta informationen. (Jamie Jackson)

Kan helt klart vara värt att prova och utvärdera! :) Det som är bra är som du säger att ha en hovslagare/hovvårdare som är seriös och intresserad av att förklara, någon man kan känna sig trygg med.
Själv känns det inte riktigt som jag har något val nu, väljer såklart det hästen mår bäst av.

Det var intressant att läsa det du skrev. Dock reagerade jag på tillvänjningstiden, att det skulle kunna ta 1-3 år innan hästen är bekväm med att gå barfota. För mig låter det som en jättejättelång tid. Har själv "gjort om" två av de hästar jag haft till barfotahästar av olika anledningar. Den första hade "fullblodshovar" och var väldigt känslig, för honom tog det 2-3 dagar att vänja sig. Den andra hästen visade ingen ömhet överhuvudtaget.

Jag skulle inte kunna låta hästen gå ett år och vara öm, då hade skorna åkt på igen för länge sedan.

Jag skulle inte kunna låta hästen gå ett år och vara öm, då hade skorna åkt på igen för länge sedan.
[/QUOTE]
Håller absolut med om det. Det känns inte som god djurvård att låta en häst gå så länge och vara ömfotad.

Allmänt:
Nej hur man än vänder och vrider på det så funkar vissa jättebra utan skor och andra inte alls. Om det är pga människans avelsarbete eller annat spelar inte så stor roll för mig. Faktum är att jag får ta hänsyn till hästen och göra det som är bäst för den tycker jag. Är det skor som gäller så får hästen ha skor. Går den bra utan så får den gå utan. Rätt enkelt. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 702
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 264
Senast: Ida94
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 313
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 435
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar