BB barfota?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: BB barfota?

:rofl:

På en häst som inte kan byta rent o gör jämnfotapiruetter i slowmotion- på en klubbtävling kanske

Jag har sett denna häst byta irl och den bytte rent. Var har du sett den där den inte gjort det?
Det kan inte ha vart en piruett i terre a terre du sett?:angel:

Det är ju som bekant en del skillnader i målen och mallarna man bedömer efter för vad som är "rätt" i tävlingsdressyr om man jämför med AR. Om ditt mål är den ridning som man ser på tävlingsplatserna idag så förstår jag inte vad du gör på Klassisk Ridkonst-forumet.

Dålig jämförelse. Hovarna ska bära både dess vikt o vår.

Är hästarna o kanske även vi överviktiga så blir det ju än värre:eek:

Tar man av skorna ska hästen inte röra sig sämre. gör den det..ja då ömmar den- på med skydden igen.

Du är tydligen helsåld på OL:rofl:
Vad är OL?

den där skrönan att hovisar inte kan verka är bara falsk marknadsföring.
Jag tror att jag uttryckte mig väldigt försiktigt där och sa att det finns hovslagare och hovvårdare av alla typer. Både såna som kan och inte kan. Min egen hovslagare är som sagt hovslagare vilket betyder att han skor hästar. Men har också rehabiliterat fånghästar enligt en annan verkningsmetod som funkar bra på barfotahästar också. Han är inte utbildad enligt någon "skola" utan har lärt sig arbetet från sin far som lärt sig från sin far etc. Han är en hästkarl som fött upp och levt med hästar i generation efter generation och lärt sig av erfarenhet.

Det är bara hovisar som kan verka så att hästen kan gå på alla underlag DIREKT- OM den har kvalité för det o HUR den brukas.
Det tror jag inte.
Det är inte acceptabelt. Värre än en fånghäst:mad:
Jaha så du tycker inte tre månader är en acceptabel rehabiliteringsperiod för en häst som alltid haft skor på sig. Jag tycker själv att tre månader är ganska kort tid för att få en häst som funkar barfota på grus och annat underlag.

Strålen ska ha sekundär kontakt- för att inte överbelasta hästens mjukdelar i hoven o sen lederna högre upp. Riktigt viktigt på tunga hästar!

Strålen trycks ner av mottryck från marken o får inte vara högre än hovväggen!
Det innebär inte att den ska ha höga- overkade väggar så strålen förtvinar.

En god barfotahäst sköter sina fötter rätt bra själv förutom vid blöta markförhållanden. Det ska inte raspas var vecka.

När hoven blir för nött ökar cirkulationen- kroppens eget försvar på att ngt är extremt. Kvalitén blir dock sämre om det fortgår under en längre tid. Samma som när man linimentar kronranden för ökad hornväxt- av ngn anledning.
Är du också hovutbildad eller? Allt det där du skriver beror ju helt på hur strålen ser ut... Samt hur hoven såg ut från början. Att man inte ska raspa på en häst som har redan bra hovar är klart. Men du kan ju inte ta en hov som länge varit för trång och hög och raspa ner allt på en gång, det måste ta sin tid att få den optimala formen på hoven. Därför får man fila lite på den varje vecka. Ser inget fel i detta.

Båda mina hästar funkar perfekt barfota nu - så jag kan ju inte ha gjort allt för mycket fel, eller hur.

Jag tror själv att den största anledningen till att folk väljer att inte ha sina hästar barfota är för att de är för lata för att ta hand om dem under rehabiliteringen eller egoistiska och vill rida hela tiden och inte ge sin häst chansen att rekuperera sig.

Vad är OL?

Jag tror att jag uttryckte mig väldigt försiktigt där och sa att det finns hovslagare och hovvårdare av alla typer. Både såna som kan och inte kan. Min egen hovslagare är som sagt hovslagare vilket betyder att han skor hästar. Men har också rehabiliterat fånghästar enligt en annan verkningsmetod som funkar bra på barfotahästar också. Han är inte utbildad enligt någon "skola" utan har lärt sig arbetet från sin far som lärt sig från sin far etc. Han är en hästkarl som fött upp och levt med hästar i generation efter generation och lärt sig av erfarenhet.

Det tror jag inte.Du har erfarenhet av EN självlärd sk. hovis- utan utbildning:crazy: Jaha så du tycker inte tre månader är en acceptabel rehabiliteringsperiod för en häst som alltid haft skor på sig. Jag tycker själv att tre månader är ganska kort tid för att få en häst som funkar barfota på grus och annat underlag. Du skrev såhär
Under tre månader hade hästen mycket svårt att röra sig och jag kunde inte rida honom men jag verkade honom, och höll honom torr och ren och sen vände det! Nu har han en jättefin stråle och hovar som är konvexa som liknar en vildhästs.
Fruktansvärt! Är du också hovutbildad eller? Allt det där du skriver beror ju helt på hur strålen ser ut... Samt hur hoven såg ut från början. Att man inte ska raspa på en häst som har redan bra hovar är klart. Men du kan ju inte ta en hov som länge varit för trång och hög och raspa ner allt på en gång, det måste ta sin tid att få den optimala formen på hoven. Därför får man fila lite på den varje vecka. Ser inget fel i detta.

Båda mina hästar funkar perfekt barfota nu - så jag kan ju inte ha gjort allt för mycket fel, eller hur.

Jag tror själv att den största anledningen till att folk väljer att inte ha sina hästar barfota är för att de är för lata för att ta hand om dem under rehabiliteringen eller egoistiska och vill rida hela tiden och inte ge sin häst chansen att rekuperera sig.
Vad vet du om de rör sig perfekt med den bakgrunden?

Jag vill att de ska vara lika duktiga på båda delarna. Tänk på de hästar som är skodda fram och går barfota bak. Hur skulle det gå om hovslagaren bara var bra på det enà? Då skulle de behöva två hovslagare till hästen.

Vad vet du om de rör sig perfekt med den bakgrunden?
Ok... Jag tror jag har fått en bråkmakare på kroken ;) Det är svårt att hålla sig från att ta betet, men jag har stark karaktär och avhåller från att mata monstret!

Jag vill att de ska vara lika duktiga på båda delarna. Tänk på de hästar som är skodda fram och går barfota bak. Hur skulle det gå om hovslagaren bara var bra på det enà? Då skulle de behöva två hovslagare till hästen.

Ja, det också.
Tänkte mest att om hovslagaren gör ett dåligt verkningsjobb inför barfotagång så är det ju inte osannolikt att denne inte gör något bra verkningsjobb inför skoning heller.

Kalla mig för bråkmakare.

Om man medvetet- bara för att man själv har en vision att barfota alltid är bäst- utsätter hästen för värre/ mer långvarig smärta än vid fång/ andra smärtsamma hovåkommor- är det helt klart djurplågeri.

Hur kan man vara stolt över det:mad:

Det tror jag inte.
Jaha så du tycker inte tre månader är en acceptabel rehabiliteringsperiod för en häst som alltid haft skor på sig. Jag tycker själv att tre månader är ganska kort tid för att få en häst som funkar barfota på grus och annat underlag.

Jag tycker inte att tre månader är en acceptabel rehabiliteringsperiod om hästen har så ont och svårt att röra sig under tiden, nej.
Tre månader då hästen inte funkar att rida på hårda grusvägar men klarar sig på alla andra underlag- ok.
Men jag förstår faktiskt inte poängen alls med att ha sin häst barfota om det krävs månader med plåga för att den sen ska slippa skor? Men, nåja, det är väl därför mina ridhästar skos om de gör mer äm lullar runt på mjuk mark.

Det som är intressant i sammanhanget, tycker jag, är att det oftast diskuteras om hästar som HAR gått med skor hela livet och SEDAN blir barfota.
Jag har ett helt annat exempel: Min shetlandsponny, född 1978, gick barfota precis hela sitt liv. Stenhårda, finfina hovar. Inga problem. Verkades av vår hovslagare med stor kompetens och erfarenhet.
Shettisen hade alltså INGA synliga problem alls. Var inte ömfotad, knallade på bra framför vagnen, osv.
När jag började rida och tävla dressyr runt 1997, så skoddes han efter ett tag fram och fick en uttalat bättre gång. han vågade ta för sig mycket mer än tidigare, fick större steg och mindre "shettis-trippiga" ökningar.

Vad beror det på? Att barfota är det bästa och att hästen kan röra sig på precis samma sätt barfota som med skor?...

KL*

Bara för att klargöra för alla, eftersom jag nu utmålas som hästplågare, att jag skulle aldrig utsätta mina hästar för något som jag eller folk i min närhet (många väldigt kunniga ryttare och hästmänniskor, som både har skodda och barfota hästar) skulle upplevas som direkt plågsamt för ett djur. Tvärt om, jag är verksam inom flera djurräddningsorganisationer och har mycket kunskap och utbildning om både hästar och andra djur. Jag har säkert uttryckt mig på ett lite överdrivet sätt för att poängtera min åsikt. Detta har nu missuppfattats/vänts emot mig och man markerar ord. Jag skulle inte ha skrivit "mycket svårt att röra sig" jag skulle ha skrivit "mycket öm i hovarna". Det är kanske svårt för mig att uttrycka mig skriftligt.... vad vet jag, men kontentan är iallafall att jag inte vill att någon ska tro att jag misshandlar mina djur. Det gör mig väldigt ledsen eftersom det inte är sant.

KL*

Bara för att klargöra för alla, eftersom jag nu utmålas som hästplågare, att jag skulle aldrig utsätta mina hästar för något som jag eller folk i min närhet (många väldigt kunniga ryttare och hästmänniskor, som både har skodda och barfota hästar) skulle upplevas som direkt plågsamt för ett djur. Tvärt om, jag är verksam inom flera djurräddningsorganisationer och har mycket kunskap och utbildning om både hästar och andra djur. Jag har säkert uttryckt mig på ett lite överdrivet sätt för att poängtera min åsikt. Detta har nu missuppfattats/vänts emot mig och man markerar ord. Jag skulle inte ha skrivit "mycket svårt att röra sig" jag skulle ha skrivit "mycket öm i hovarna". Det är kanske svårt för mig att uttrycka mig skriftligt.... vad vet jag, men kontentan är iallafall att jag inte vill att någon ska tro att jag misshandlar mina djur. Det gör mig väldigt ledsen eftersom det inte är sant.
Skulle det vara ngn skillnad för ett hovdjur menar du?

Nej jag tror att man blir "hemmablind" o ser det som att man- hästen får uppoffra sig "lite" för att matte vill fullfölja sin plan.

Hästen ska kunna röra sig obehindrat- oöm om den är kapabel till att vara utan skydd.
Många hästar blev ömma förra vintern o skoddes fast de ej reds- frusen barmark.

Jag anser att man ska vara konsekvent o själv springa barfota på alla underlag- våra fötter är gjorda för det. Titta bara på "vildarna" runt om i världen.
Man vänjer sig nog. Ge det ett år eller så......Lite ont måste man ha när man är bortskämd o har förlorat känseln av sina skyddande skor.

Skulle det vara ngn skillnad för ett hovdjur menar du?

Nej jag tror att man blir "hemmablind" o ser det som att man- hästen får uppoffra sig "lite" för att matte vill fullfölja sin plan.

Hästen ska kunna röra sig obehindrat- oöm om den är kapabel till att vara utan skydd.
Många hästar blev ömma förra vintern o skoddes fast de ej reds- frusen barmark.

Jag anser att man ska vara konsekvent o själv springa barfota på alla underlag- våra fötter är gjorda för det. Titta bara på "vildarna" runt om i världen.
Man vänjer sig nog. Ge det ett år eller så......Lite ont måste man ha när man är bortskämd o har förlorat känseln av sina skyddande skor.
Ja vilken bra ide!:idea: Och när vi ändå är igång varför inte sätta små skor på våra hundar och katter också, de borde ju också få ont i fötterna av att gå utan skor. Likaså varenda zebra, åsna och vildhäst.

Jag är rätt hård mot mig själv också ska du veta! Och eftersom jag bor i ett varmt klimat är jag redan 70% barfotaintränad så det är väl bara att måla naglarna och gå ut på stan barfota också. Och du, det tar inte ett år. På några veckor kan du lätt gå på en grusväg. Kroppen har en fantastisk läkeförmåga - lita på den istället för på uvändiga beslag.;)

Jag är väldigt intresserad av att veta följande... Det tog ca 4 månader totalt att få mina hästar barfotarehabiliterade och jag kunde därefter rida dem på alla underlag utan att de reagerar. Nu är jag där - alltså hästen kan leva barfota och bor ute i en hage anpassad så att den ska kunna leva barfota, med olika typer av underlag i hagen, så att hoven slits på ett naturligt sätt. Tycker du ändå att det är nödvändigt för mig att sätta skor på hästen? Jag menar om du skulle få bestämma skulle du då sätta skor på mina hästar, fast de lever naturligt?

Jag menar är det inte värt några månader av ett hästliv att återställa dem till deras naturliga levnadssätt? Nu gick det ju för mina hästar - de har ju inte gått ett år eller mer. Den ene gick nästan direkt och den andre tog 4 månader från att ha tagit av skorna tills att man kan rida på grusvägar.

Alltså helt ärligt jag förstår inte varför detta är så upprörande...:confused:

Eftersom folk inte begriper bättre- fråga en veterinär om det är försvarbart.

Om du bor i ett annat land, så vet vi att det finns en annan syn på djurskydd än den vi har. Tjurfäktning, hästar som ej får gå i hage alls mm mm.

Du kan försvara ditt agerande hur mkt du vill, men det är aldrig OK att en häst har ont i tre mån. bara för att det SKA gå över.

Se tråden om den tyska hästen med fång.

***Knapplån***

Jag ser att tråden nu övergått från att handla om Bents barfotshästar till en diskussion om barfotahästar öht. Därför stänger jag tråden i avvaktan på att jag ska hinna läsa igenom alla inlägg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 702
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 264
Senast: Ida94
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 313
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 435
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar