BB barfota?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: BB barfota?

Ja huvudsaken är väl att man faktiskt gör något åt det om man märker att hästen har problem med hovarna. Tänkte mest att för mig som hästägare är det ju lätt att se - häst som är halt barfota = inga bra fötter, häst som har hovar som "ser ut som hovar" och ingen märkbar reaktion på hästen = allt frid och fröjd. Beroende på vilket intresse och vilka kunskaper man har just på hovar/verkning.

Lite allmänt sådär!

Jag tror personligen INTE att alla hästar fungerar barfota. Min förra häst (haflingervalack) funkade absolut inte barfota. Det enda det resulterade i var en häst som var jätteöm på de flesta underlag utom gräshage eller ridhusbotten. Och då fick han ändå över 1 år på sig att "rehabilitera" sig från att ha varit skodd. Men efter det året var det inte ens lite bättre. Han var precis lika öm som han var när vi precis dragit av skorna. Det slutade bara med en häst som började tassa och smyga för att försöka undvika att trampa på något som gjorde ont.

Efter det tog jag kontakt med en erkänt bra hovslagare. Han fick på sig skor och efter bara några få dagar insåg hästen att det inte längre gjorde ont att gå. Han fick tillbaka sina rörelser och viljan att gå framåt igen.

En bra hovslagare verkar enligt mig inte hästen annorlunda än en barfotaverkare. En bra hovslagare verkar inte hoven för att skon ska passa, en bra hovslagare verkar hästen hov utifrån hur hoven bör se ut och riktar sedan skon utefter det.

Jag anser inte att alla hästar ska ha skor. Men de som behöver skor ska få skor. Jag har heller aldrig hört en hovslagare hävda att alla hästar behöver skor. Iallafall de hovslagare jag stött på anser att om hästen klarar gå oskodd så skor man inte bara för att.

Det pratas också så mycket om att anpassa det för individen inom barfotakretsar. Men när man sedan hävdar att ALLA hästar, utan undantag kan gå oskodda och användas som de gör idag, då tycker jag man totalt slutat att se till individen.....

*KL*
Jag sitter och funderar på människor och skor. Idrottsmän skulle aldrig drömma om att springa med en sula av järn eller med motsvarande hård/stumhet. Inte heller med för trånga skor. Det borde ju finnas åtmindstone vissa likheter med skor på hästar om man tänker på leder och liknande?
Eller är jag helt ute och cyklar...:confused:

En hovslagare har fått lära sig hur man ska verka på bästa sätt för att en sko ska kunna passa hoven, medan en hovvårdare har fått lära sig hur man ska verka en hov som inte ska ha en sko.
Hovslagare har ju också utbildsts för att verka hovar som inte ska ha skor. Jag har aldrig hört en hovslagare säga att alla hästar ska ha skor. De förespråker inte skor på hästar som kan vara utan. De verkar också barfotahästar utan problem. De är ju utbildade på hur en hov fungerar och ska verkas för att fortsätta fungera bra. Jag skulle inte vilja anlite aen hovslagare som inte kunde verka en barfotahäst.

Skulle nog tro att om en hovslagare inte är "duktig" på att barfotaverka, då är det nog samma hovslagare som man ska se upp med även när det gäller sko-verkning och tvärtom! :angel:
(sen om de är noga med att runda av och på andra sätt underlätta barfotagången kanske varierar?)

Min o-kvalificerade gissning! ;)

Jag pratar inte om att dölja problem genom att behålla skorna på.
Det jag istället pratar om är att skador skulle kunna uppstå i hästens kropp om man tar av skorna med målsättningen att det skulle få ta flera år innan hästen är "bekväm" (om den ens blir det). Under all denna tid kan nog både det ena och andra problemet byggas upp i hästkroppen. Problem som inte alls fanns medan skorna var på. Jag tycker inte det är rätt att åsamka hästen obehag bara för att...

Fast har du en problemsituation i hovarna så kommer ju den också att ge skador på resten av kroppen i längden, även om du har skor på! En häst som var frisk från början har inte flera års rehabilitering. Däremot kan det finnas väldigt mycket problem i hoven även om hästen "fungerar" med skor på. Eller tycker du att en häst som blir blockhalt vid tappsko är fullt frisk?

Sen måste man ju så klart se över hästens allmäntillstånd och ålder innan man påbörjar en rehabilitering.

Visst kan det bli problem även fast hästen har skor. Sjukdomar finns i mängder av varianter att drabbas av...
MEN, det jag pratar om, vilket jag uppenbarligen inte alls lyckas få att framgå, är att det skulle behövas 1 ÅR ELLER MER för tillvänjning. I min värld är det oerhört lång tid och inget jag skulle utsätta någon häst för. Under den tiden skulle även andra problem kunna dyka upp eftersom hästen försöker avlasta sina hovar pga obehagskänsla. Precis som att vi själva kan få ont i höfter och rygg när vi försöker avlasta knäna där "grundproblemet" sitter.

Sedan undrar jag vad du menar med den sista "slängen":

"Eller tycker du att en häst som blir blockhalt vid tappsko är fullt frisk?"

Tror du jag är dum i huvudet, eller vad avses med frågan?

Jag har jobbat med hudvård och naglar i 13 år och måste säga emot dig. kvalitet och tjocklek på naglar varierar mycket pga arv alla kan inte få långa kraftiga naglar.
Jämför med hår. Det är samma sak där vissa vår tjockt och kraftigt hår andra tunns och fjunigt. Att inte kvaliteten på hornet i hästens hov skulle kunna variera beroende på arv ser jag som väldigt märkligt.

Vad jag menar är att en traditionellt utbildad hovslagare verkar på annat sätt än en som är utbildad enligt barfotametoden, eftersom de är just hovslagare och inte hovvårdare. En hovslagare har fått lära sig hur man ska verka på bästa sätt för att en sko ska kunna passa hoven, medan en hovvårdare har fått lära sig hur man ska verka en hov som inte ska ha en sko. Sedan finns det ju självklart de som kan båda två... Ingen är bättre, bara annorlunda, som min fröken i trean brukade säga!
Du är tydligen helsåld på OL:rofl:

den där skrönan att hovisar inte kan verka är bara falsk marknadsföring.

Det är bara hovisar som kan verka så att hästen kan gå på alla underlag DIREKT- OM den har kvalité för det o HUR den brukas.
Under tre månader hade hästen mycket svårt att röra sig och jag kunde inte rida honom men jag verkade honom, och höll honom torr och ren och sen vände det! Nu har han en jättefin stråle och hovar som är konvexa som liknar en vildhästs.
Det är inte acceptabelt. Värre än en fånghäst:mad:

det ska bli intressant o se hur länge dessa hästar lever o hur mkt de kan användas.

Ni verkar inte förstå att OL tar sig an vanvårdsfall som han säger är verkade av hovisar- när de inte är skötta överhuvudtaget.

Strålen ska ha sekundär kontakt- för att inte överbelasta hästens mjukdelar i hoven o sen lederna högre upp. Riktigt viktigt på tunga hästar!

Strålen trycks ner av mottryck från marken o får inte vara högre än hovväggen!
Det innebär inte att den ska ha höga- overkade väggar så strålen förtvinar.

En god barfotahäst sköter sina fötter rätt bra själv förutom vid blöta markförhållanden. Det ska inte raspas var vecka.

När hoven blir för nött ökar cirkulationen- kroppens eget försvar på att ngt är extremt. Kvalitén blir dock sämre om det fortgår under en längre tid. Samma som när man linimentar kronranden för ökad hornväxt- av ngn anledning.

Självklart vill man försöka lindra andra symptom (göra hästen så bekväm som möjligt) och nej, om hästen är lite skröplig redan sedan innan så den är i riskzonen för att få problem, då hade jag nog varit väldigt tveksam till att dra av skorna på häst med mindre lätt att gå barfota.
Men på en som du säger -fräsch häst som utgångsläge, så blir de problem som uppstår symptom, alltså sekundära problem, som också har en tendens att läka sig själv när orsaken är borta. Har svårt att se att de problemen skulle bli så stora att de blir bestående eller akuta/allvarliga - om inte hästen var "skröplig" på ett eller annat sätt redan innan som sagt. Nu förutsätter jag att hästen får så bra förutsättningar som möjligt så rehabiliteringen blir så smidig som möjligt, och då snackar vi ju inte en häst som går och har kroniskt ont i två år.

Om hästen förväntas gå och känna "obehag" i upp till 3 ÅR så har jag har faktiskt inte alls svårt att se att ev. problem pga avlastning av hovarna skulle kunna bli både allvarliga och bestående. Och även om det nu inte skulle gå så långt så kan man fråga sig varför hästen ens skulle behöva åsamkas övergående problem bara för att matte/husse prompt vill att den ska vara barfota?

Jag har som sagt själv tagit av skorna på två av de hästar jag haft. Alla mina hästar har varit och är skodda o verkade av utbildade hovisar. Och dessa två hästar tog 2-3 respektive 0 dagar på sig att bli bekväma med sina bara tassar. Den hästen som tog längst tid på sig (alltså 2-3 dagar) hade dessutom sämre hovkvalitet. Så jag har väldigt svårt att se varför man skulle envisas så jättelång tid som månader eller år med att ha hästen barfota om den känner obehag.

Hovslagare har ju också utbildsts för att verka hovar som inte ska ha skor. Jag har aldrig hört en hovslagare säga att alla hästar ska ha skor. De förespråker inte skor på hästar som kan vara utan. De verkar också barfotahästar utan problem. De är ju utbildade på hur en hov fungerar och ska verkas för att fortsätta fungera bra. Jag skulle inte vilja anlite aen hovslagare som inte kunde verka en barfotahäst.

Håller med :bow:

Ofta när barfota vs icke barfota diskuteras så antyds det att utbildade hovisar "bara" kan slå på skor. Men vad jag vet så ingår anatomi i deras utbildning. Jag har heller aldrig hört en hovis prompt förespråka skor utan de jag anlitat har tagit hand om hovarna utifrån vad som varit bäst för resp. häst. Den första av mina hästar som fick bli "barfota-nisse" blev det dessutom på inrådan av min utbildade hovis. Jag skulle, precis som du, inte heller vilja anlita en hovis som inte kan verka en häst som går barfota.

*KL*
Jag undrar lite stilla också om tillvänjningsperioden är olika lång beroende på om hovis eller "barfotaverkare" anlitas. Det verkar som om de hästar som blir verkade av utbildade hovisar snabbare anpassar sig.

Vi utgår alltså från olika scenarion.
Om en häst går och upplever obehag i tre år, då gör den det pga bristande hovvård och bristande förutsättningar.
Nu pratar jag om det som är "normalt" och det är som sagt inte kronisk smärta i flera år. Framförallt så bör hästen kunna välja själv i hagen så den kan välja att gå på ett lindrigare underlag om den är öm, rids den inte då (alt. har boots när den måste gå på sämre underlag) så är det "obehaget som kan vara i flera år" något som kanske t o m är lindrigare än det obehag/slitage som de dåliga hovarna hade orsakat med skor på, utan att vi märkt det.

Blir lite konstigt att diskutera om man utgår ifrån värsta tänkbara scenario, precis som det är taskigt att jämföra "dåliga" hovslagare alltså rötägg med "bra" utbildade hovvårdare och vice versa.

Jag vet inte vilket scenario du utgår från.
För min del pratar jag om det skulle vara acceptabelt att låta hästen gå ett år eller mer barfota innan den slutat känna obehag. Det tycker inte jag är rimligt och inget jag skulle utsätta någon häst för. Om den är så ömfotad så skulle jag behålla skorna på, faktiskt.

Sedan inbillar jag mig att problem med hovarna kommer att visa sig i någon form även om hästen har skor, om man är öppen för hur hästen mår och hur den känns i muskler, rör sig, att rida osv. Vilket väl alla som skaffar häst borde vara.

"Slutat känna obehag" - definera det så kanske det går att diskutera vidare.
Du behöver ju faktiskt inte rida ut barfota på en grusväg om hästen får ont av det.

Obehag är obehag. Kan vara allt från ömhet till verklig hälta. Hur definierar du obehag?

Du får gärna förklara varför du tycker det är acceptabelt att låta hästen känna någon form av obehag under så lång tid? För det är det jag diskuterar.

Du får gärna förklara varför du tycker det är acceptabelt att låta hästen känna någon form av obehag under så lång tid? För det är det jag diskuterar.

Tycker du att alla exemhästar borde avlivas efter tre år? Om vi ska ta alla obehag likvärdiga. Det måste finnas en gräns, en definition.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 702
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 264
Senast: Ida94
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 313
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 435
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar