Sv: BB barfota?
Min gamla welshponny var skodd endast vid ett tillfälle och honom hade jag i 27 år! ( Dvs ända sedan han var avvand fr sin mor). Han hade absoluta JÄRNHOVAR! När han var ung så var hovslagaren alltid tvungen att slipa eggen på hovklingan innan han började verka.
Vi har också haft en sån (welsh mountain), hon hade inte skor i hela sitt liv, hovisarna vägrade i stort sett sko, det vore helgerån sa dom (och vi hade ingen tanke på det), jag har aldrig förr eller senare sett såna hovar som hon hade
Hon klarade vintrarna bra i och med att hovarnas kanter som var så hårda gav bra grepp på allt utom ren glansis.
Men det är ju ovanligt. Tyvärr. Det har med gener att göra också, hennes söner hade bra hovar men inte i hennes klass. De behövde så småningom skor vid ridning.
Fjordtokan:
Vi har haft otaliga diskussioner här om Bents hästars gång bla, de rör sej slappt men är inte lösgjorda, de böjer men är inte rakriktade, de har alltså inte rörelsen igenom kroppen och därmed ingen energi, men det är ett utjatat ämne och varje gång en film tagits som exempel så har det hetat att han visar hur det INTE ska vara
och en film där han visar hur det SKA vara har inte gått att få fram
Att ta in filmer av andra hästar som jämförelse verakr långsökt i en diskussion om hans barfotahästar, då kanske man ska jämföra med andra barfotahästar, jag såg bara en möjlig ytterligare förklaring till att de rör sej så trist, eftersom barfotahästar som ömmar gärna gör det, Men jag tar tillbaka, det kanske inte alls beror på det, utan på bristande grunder och det har nog mera med hans prioriteringar i ridningen och hans sk utbildningssystem att göra.