BB barfota?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: BB barfota?

Jag jämför med hästar som verkligen rör sig med bärighet.....som är lösgjorda rakriktade och arbetar genom kroppen på ett sätt som ger bärighet.

Det är en definitionsfråga. Jag anser att hans hästar det med råge.

Nej det är inte en definitionsfråga. Uppfyller hästarna vissa kriterier eller ej.
Men det är inte en diskussion för denna tråden och den har varit uppe förr på det här forumet.

Nej, precis som Flash säger, det är INTE en definitionsfråga. Men snarare än kunskapsfråga...

Alla som klarar av att rida sin häst enligt de kriterier som Flash redan talat om. Oavsett inriktning, eftersom hästen är häst oavsett mattes/husses intresse.

Vilka tycker du själv?

Kl

Tror själv att tassighet inte enbart handlar om öm hov/inte öm hov.. Skor har ett balanseringssyfte oxå och man får rätt stor effekt av att tynga ner hästhovar. Beror kanske på vilken typ av rörelser man är van att se.
Kollade på Bents klipp från morgonträning häromdagen och tyckte det så väldigt trevligt ut.

Kanske det är mot djurskyddet att inte kunna rida sin häst på grusvägen pga avsaknad av skor.. men den kanske mår lika bra av att ridas på gräs/stigar och ridbanor!?

Min är barfota.. O får finare friskare hovar av det.. Just nu. Men mitt ego säger att det blir skor igen så jag kommer ut på isiga vägarna igen och får se byn..

Kl

Vissa hästar klarar att gå barfota andra gör det inte.

Kan ta mina egna som exempel.

Bägge är nordsvenska hingstar dessutom far och son.

Den gamle blir ömfotad direkt om han går barfota, han får det hyfsat jobbigt även om han bara går på bete, På betet går det väl bra men då kan man inte rida honom utanför hagen (dvs på grusväg) ens en liten bit för då blir det AJ och OJ! Då får man vackert rida i dikesrenen.

Sonen däremot har för det mesta gått barfota och klarar det riktigt bra. Endast vid de perioder då vi behövt rida riktigt mycket på grusvägar har vi behövt sko honom.

Min gamla welshponny var skodd endast vid ett tillfälle och honom hade jag i 27 år! ( Dvs ända sedan han var avvand fr sin mor). Han hade absoluta JÄRNHOVAR! När han var ung så var hovslagaren alltid tvungen att slipa eggen på hovklingan innan han började verka.

Så det kan variera oerhört mycket.

Kanske är det så att Bents hästar har starka bra hovar som bara behöver skos när de förväntas utsättas för extra slitage?

Tycker Bent rider sina hästar med bärighet. Jag ville se ett exempel på vad du/ni tycker är bärighet. Kunskap eller def. men det är så att alla tycker inte att bärighet är samma "form" eller hur man nu ska säga.

Jag tror inte heller att barfotagången ger "tassigheten" som ni ser. Hade hans hästar varit ömma i fötterna hade han nog definitivt skott dem, det är jag helt övertygad om. Tror inte han vill begränsa sina hästar.

Jag instämmer. Särskilt efter att ha sett höghastighetsfilmen om gångarter.
Här kan man verkligen tala om att rörelsen går genom hela kroppen.

Min gamla welshponny var skodd endast vid ett tillfälle och honom hade jag i 27 år! ( Dvs ända sedan han var avvand fr sin mor). Han hade absoluta JÄRNHOVAR! När han var ung så var hovslagaren alltid tvungen att slipa eggen på hovklingan innan han började verka.

Vi har också haft en sån (welsh mountain), hon hade inte skor i hela sitt liv, hovisarna vägrade i stort sett sko, det vore helgerån sa dom (och vi hade ingen tanke på det), jag har aldrig förr eller senare sett såna hovar som hon hade:bow: Hon klarade vintrarna bra i och med att hovarnas kanter som var så hårda gav bra grepp på allt utom ren glansis.

Men det är ju ovanligt. Tyvärr. Det har med gener att göra också, hennes söner hade bra hovar men inte i hennes klass. De behövde så småningom skor vid ridning.

Fjordtokan:

Vi har haft otaliga diskussioner här om Bents hästars gång bla, de rör sej slappt men är inte lösgjorda, de böjer men är inte rakriktade, de har alltså inte rörelsen igenom kroppen och därmed ingen energi, men det är ett utjatat ämne och varje gång en film tagits som exempel så har det hetat att han visar hur det INTE ska vara:confused: och en film där han visar hur det SKA vara har inte gått att få fram:confused:

Att ta in filmer av andra hästar som jämförelse verakr långsökt i en diskussion om hans barfotahästar, då kanske man ska jämföra med andra barfotahästar, jag såg bara en möjlig ytterligare förklaring till att de rör sej så trist, eftersom barfotahästar som ömmar gärna gör det, Men jag tar tillbaka, det kanske inte alls beror på det, utan på bristande grunder och det har nog mera med hans prioriteringar i ridningen och hans sk utbildningssystem att göra.

Ja dom har jag inte sett, men att dom inte är igenom i den mening som de behöver vara för att få ett arbete som hänger ihop igenom kroppen, hopkoppling, som även ger energi i rörelsen som ett resultat, det ser man med blotta ögat, så.

Det rör sig säkert i hela kroppen men hur är det med hopkopplingen?

Fast, nej det är inte det som tråden handlar om i o f s,

Det finns alltså inga filmer med bärighet som du kan visa? Jag vill bara se ett exempel eftersom jag är så okunnig enligt dig. Du kan inte ta upp ett argument och sedan skita i det.

Jag för står inte riktigt vad du är ute efter. Är det om hästarna är "tassiga" pga Bents ridning eller pga hans val av hovvård?

Du borde se höghastighetsfilmen.
Bara en blind människa kan påstå att hästarna inte är bäriga, lösgjorda och hänger ihop.

Jag för står inte riktigt vad du är ute efter. Är det om hästarna är "tassiga" pga Bents ridning eller pga hans val av hovvård?

ja det var det jag undrade. Ang filmer kan du söka själv. Det finns bra clinics med duktiga dressyrryttare upplagda på nätet där man talar om grunderna för att få en häst bärig. Klassisk dressyr.

ja det var det jag undrade. Ang filmer kan du söka själv. Det finns bra clinics med duktiga dressyrryttare upplagda på nätet där man talar om grunderna för att få en häst bärig. Klassisk dressyr.

Men då är det väl så att ni är övenens då? filmer med bäriga hästar ridna i klassisk dressyr, det är ju just vad som diskuteras här nu. Då är väl att frid och fröjd?

Ja jag fattar ingenting...

flashlight Du har ju redan svarat på påstående själv. Hästarna är tassiga pga ridningen... Tycker det verkar som om du bara vill klanka ner.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 702
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 264
Senast: Ida94
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 313
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 435
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar