Som rubriken lyder, och med tråden om Vuxenfest i åtanken om sociala koder vs rika och fattiga vänner. Det är verkligen ett problem med pengar eller inte för att kunna umgås och få vara med.
Min bästa vän ska gifta sig och inbjudningskortet damp ner i brevlådan. Så roligt, så lycklig för deras skull. Naturligtvis vill jag vara där, få dela deras dag och lycka. Men jag har verkligen inte råd.
Det är nämligen inget vanligt bröllop i kyrkan här hemma i Sverige. Bröllopet går av stapeln utomlands, och i ett land det är dyrt att resa till. Det är alltså inte bara en weekendresa, utan minst 10 dagar som gäller. Bara resan skulle kosta mig ca 15 000 kr och då med ett billigt hotell med enbart frukost, detta trots att bröllopsparet ordnat ett litet billigare paketpris som förslag för olika budget. Så med kläder, mat, bröllopspresent så kan det nog landa på runt 20 000 kr, vilket är en helt omöjlig summa för mig att ens få ihop på de få månader som är kvar. Jag har dessutom både hund och katt som skulle behöva pensionat om jag ens skulle fundera på att åka, vilket naturligtvis också kostar. Lägg därtill semester från jobbet under dessa minst 10 dagar.
Det går helt enkelt inte ekonomiskt, men hur ska jag kunna säga nej till min allra bästa väns bröllop och vad är era tankar om att brudparet väljer ett alternativ som är så otroligt dyrt? Hade bröllopet vart en cermoni för just dem så hade jag förstått, men att bjuda in ca 40-50 personer till detta. Jag blir gråtfärdig, känner mig fattig, ledsen att inte kunna vara med, och nästan lite hånad att jag fick inbjudan som min bästa vän vet att jag inte har råd med.