Bästa vännen ska gifta sig, jag har inte råd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är väl ingen rävsax? Då får man låta bli att som vän vara ego och kräva att andra anpassar sitt bröllop till mig. Man är istället storsint och låter andra vara lyckliga och glada och unnar dem det
Riktiga vänner tar inte betalt för en fest. Gör man som TS vän visar man inte respekt och sådana individer gör man sig fort av med från vänskapskretsen om man är klok.

Vad ska de ha betalt för nästa gång? Egoister visar sig på det viset och då gäller det att ta avstånd.
 
Riktiga vänner tar inte betalt för en fest. Gör man som TS vän visar man inte respekt och sådana individer gör man sig fort av med från vänskapskretsen om man är klok.
Om gästerna ska bestämma då och inte brudparet -tänk om gästerna vill olika? Vem bestämmer?
Gästerna kanske tom bor i olika länder
 
Min lillebror ska ev. gifta sig utomlands och de har funderat på ställen som Hawaii. Jag skulle otroligt gärna vilja vara med på bröllopet men blir det långt borta är det inte säkert att jag rent logistiskt har möjlighet att lösa det.Tråkigt, javisst men det är ju helt upp till dem att bestämma var de vill gifta sig. Jag förväntar mig verkligen inte att de ska ta in mig i beräkningarna och jag har faktiskt inte kommit på tanken att jag skulle ta illa upp. Oavsett hade jag gärna velat ha en inbjudan, även om jag fått tacka nej.
 
Om gästerna ska bestämma då och inte brudparet -tänk om gästerna vill olika? Vem bestämmer?
Gästerna kanske tom bor i olika länder

Rimligtvis reser inte bröllopsparet själva.

Jag har varit på säkert 50 bröllop i mitt liv och det har aldrig varit något strul. Använder man bara hjärnan lite så löper det på.
 
Eller så gifter man sig borgerligt någonstans o struntar i att inkludera någon ö.h.t.

fast då blir folk griniga för det åxå för att dom blir snuvade på en fest. men det är nog troligen mitt enda alternativ. gillar generellt sett inte bröllop. men jag behöver nog inte oroa mej. ska man gifta sig så behöver man ju ha någon att gifta sig med :D
 
Jag måste säga att vissa svar i tråden förvånar mig. Dvs jag har alltid tänkt att folk får själva välja hur de vill gifta sig. Om de ens vill gifta sig
Om jag blir bjuden blir jag glad. Men jag tar aldrig det för givet. Jag har haft vänner som bara gift sig de två utan vänner och familj.
Men vissa verkar tycka att bröllopet lika mkt är till för ens vänner? Är vännerna med och betalar då om de ska få vara med och bestämma? Ska man ha omröstning då bland vänner för att bestämma plats för vigseln?

Det är ju inte det som är poänget. Ett sånt bröllop som ts "bästa vän" bjuder in till är i praktiken lika med: enbart vänner och familj med pengar är välkomna. Vad gäller familjen så vet jag att många känner sig så förpliktade att åka på sina barns, barnbarns och syskons bröllop att de lånar pengar för att åka. Dels för att de så gärna vill vara med, dels för att de känner sig fattiga och dåliga om de inte kommer. Precis som TS känner sig nu. Tänk då att tex vara brudens farmor i den sitsen? Eller mamma?

Visst det är brudparets dag, men för den delen behöver man ju inte vara så arroganta överför sina nära och kära. Jag bryr mig tillräckligt mycket om mina för att inte sätta dem i skiten på det sättet.

Destination weddings är som Ribbing skriver en ohyfsad trend, och där det i många fall handlar allra mest om att ha det mest storslagna och exklusiva bröllopet... Ska man vara så stor på det får man betala resan för gästarna om man vill att de ska komma.

När det gäller de som gifter sig med en person från ett annat land är det något helt annat. Där måste ju många resa oavsett vilket land de har det i. Eller göra som Tuaphua beskriver, ha en ceremoni i varje land om det handlar om olika världsdelar, så alla får vara med utan att bli ruinerade. Det tycker jag är en jättebra ide!
 
Det är ju inte det som är poänget. Ett sånt bröllop som ts "bästa vän" bjuder in till är i praktiken lika med: enbart vänner och familj med pengar är välkomna. Vad gäller familjen så vet jag att många känner sig så förpliktade att åka på sina barns, barnbarns och syskons bröllop att de lånar pengar för att åka. Dels för att de så gärna vill vara med, dels för att de känner sig fattiga och dåliga om de inte kommer. Precis som TS känner sig nu. Tänk då att tex vara brudens farmor i den sitsen? Eller mamma?

Visst det är brudparets dag, men för den delen behöver man ju inte vara så arroganta överför sina nära och kära. Jag bryr mig tillräckligt mycket om mina för att inte sätta dem i skiten på det sättet.

Destination weddings är som Ribbing skriver en ohyfsad trend, och där det i många fall handlar allra mest om att ha det mest storslagna och exklusiva bröllopet... Ska man vara så stor på det får man betala resan för gästarna om man vill att de ska komma.

När det gäller de som gifter sig med en person från ett annat land är det något helt annat. Där måste ju många resa oavsett vilket land de har det i. Eller göra som Tuaphua beskriver, ha en ceremoni i varje land om det handlar om olika världsdelar, så alla får vara med utan att bli ruinerade. Det tycker jag är en jättebra ide!
Arroganta?
Tycker du dömer folk lite fort där.
Den viktiga punkten är vem som bestämmer över bröllopet. Jag hävdar brudparet
 
Senast ändrad:
Precis som TS känner sig nu. Tänk då att tex vara brudens farmor i den sitsen? Eller mamma?
Fast jag tycker inte att du behöver förutsatta att TS vänner är elaka människor som vill sätta sin farmor i skiten. Du kan nog lugnt gå vidare med din dag och förutsätta att de är hyfsat tänkande individer som vet vad som passar dem och deras släkt.

Eller göra som Tuaphua beskriver, ha en ceremoni i varje land om det handlar om olika världsdelar, så alla får vara med utan att bli ruinerade. Det tycker jag är en jättebra ide!
Ja men gör så du då! Så kan ju dem som inte vill ha två ceremonier skita i det.
 
Om du nu gifter dig för fin egen skull utan tanke på gästerna så är det egoism Ja.

Vettiga människor ser till att alla blir nöjda.
Min sambos familj skulle gärna se ett kyrkligt bröllop med alla inbjudna.
Jag själv vill hellre ha en enkel borglig ceremoni med bara mig och sambon. Vad är viktigast, att hans familj får det bröllop de vill att vi ska ha eller att jag och sambon får det bröllop han och jag vill?
 
Om du nu gifter dig för fin egen skull utan tanke på gästerna så är det egoism Ja.

Vettiga människor ser till att alla blir nöjda.

Just bröllop hoppas man ju att man inte firar för gästernas skull i första hand. Det skulle kännas väldigt märkligt som gäst ifall jag fick veta att brudparet egentligen inte ville gifta sig, men kände sig tvungna att göra det för min skull, för att jag ville gå på bröllop. Att ordna fest kan ju aldrig vara en skyldighet, ingen är skyldig att ordna en fest för min skull som gäst.

Däremot, om man nu vill ha ett bröllop med gäster, så ökar ju möjligheten att få som man vill om gästerna har rimlig möjlighet att komma.
 
Dålig stil av din kompis. Bara att berätta som det är ochtacka nej.

Har man nu bröllop utomlands så bjuder man på resan imo. Dålig stil att lägga över kostnader på gästerna.

Betalar man bara resan om den är utomlands?
Vi gifte oss 54 mil från där vi bodde, ingen förväntade sig att vi skulle betala resan dit för någon.
Var går gränsen? Jag har då aldrig fått betalt för att gå på bröllop, Finland, nästgårds eller annat ställe.
 
Betalar man bara resan om den är utomlands?
Vi gifte oss 54 mil från där vi bodde, ingen förväntade sig att vi skulle betala resan dit för någon.
Var går gränsen? Jag har då aldrig fått betalt för att gå på bröllop, Finland, nästgårds eller annat ställe.
Vi la snormycket pengar på att gå på en väns bröllop i Sverige. Vi fick betala våra flyg ToR, hyrbil, nya kläder (avancerad klädkod) samt hotell och mat. Det var inte på tal om att brudparet skulle stå för det, givetvis betalade vi våra egna kostnader. Hade vi inte haft råd hade vi ju fått tacka nej.
 
Fast jag tycker inte att du behöver förutsatta att TS vänner är elaka människor som vill sätta sin farmor i skiten. Du kan nog lugnt gå vidare med din dag och förutsätta att de är hyfsat tänkande individer som vet vad som passar dem och deras släkt.


Ja men gör så du då! Så kan ju dem som inte vill ha två ceremonier skita i det.

Jag är jättelugn så det behöver du inte oroa dig för. För mig är inte bröllop någon big deal, så jag blir inte särskilt ledsen om jag inte kan gå (mer ledsen över att min sk bästa vän inte berättat om planeringen..). Men bröllop är för många människor väldigt viktigt, däribland TS.

Därför tycker jag det är ohyfsad att arrangera det på ett sätt som de är väl medvetna om att många har väldigt svårt att vara med på.
 
Därför tycker jag det är ohyfsad att arrangera det på ett sätt som de är väl medvetna om att många har väldigt svårt att vara med på.
Jo, det är väl en sak. En helt annan att börja oroa sig över eventuella farmödrar som inte kan gå och är ledsna över det.

Man måste inte ha med hela familjen och alla vännerna på sitt bröllop. Vi hade bara absolut närmaste familjen; föräldrar samt syskon på vardera sida. Så ville vi ha det och det fick resterande släkt helt enkelt respektera.
 
Betalar man bara resan om den är utomlands?
Vi gifte oss 54 mil från där vi bodde, ingen förväntade sig att vi skulle betala resan dit för någon.
Var går gränsen? Jag har då aldrig fått betalt för att gå på bröllop, Finland, nästgårds eller annat ställe.

En jag känner arrangerade på ett ställe som visserligen var inom Norden med det var en 3 dagars affär på ett slott. De betalde inte resan men boendet på slottet var inkluderat.
 
Om man ska få resan betald-gäller det även dop? Jag var på dop i våras och tog bilen. Ska jag skriva och fråga om bensinkostnader?
Ett studentfirande är det nästa vecka också. Ingår det också eller vart går gränsen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 714
Senast: fejko
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 326
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 184
Senast: Mineur
·
Relationer Det var bekvämt det här med anonym användare, så jag fortsätter här en stund. Jag älskar mina vänner, vi är lika på vissa plan och...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
9 281
Senast: Anonym_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp