Bästa vännen ska gifta sig, jag har inte råd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bröllop är ju brudparets högtid. Jag tycker de som ska gifta sig har rätt att göra precis vad de vill. Sen är det upp till eventuella gäster att välja om de vill komma eller ej baserat på omständigheterna. En av mina vänner gifte sig i New York. Jag har redan varit där ett par gånger så jag valde att inte åka dit. Hade de gift sig hemmavid hade jag kommit. Det viktiga är att de fick det bröllop de vill ha.
 
Ärligt talat, hade du inte blivit mer förolämpad om du inte blivit inbjuden med motiveringen att de tror att du är för fattig?

Jag hade blivit det i alla fall, nu vet du ju att de tänker på dig och gärna vill ha dig där men du får tacka nej om du inte kan.
 
En jag känner arrangerade på ett ställe som visserligen var inom Norden med det var en 3 dagars affär på ett slott. De betalde inte resan men boendet på slottet var inkluderat.

Det är ju verkligen jättetrevligt om brudparet har råd. Det vore ju askalas. Det vore jätteroligt.

Däremot tänker jag att bröllop blir mer och mer som i USA där man belånar allt man har för att få bjuda alla och att alla ska få allt. Det är ju en ganska tragisk utveckling kan jag tycka.
 
För mig är inte heller bröllop så big deal, som många säger hade jag dock helst sett att min vän berättade om planerna så det skulle eventuellt vara möjligt att hitta biljetter när det är som billigast men som sagt, det hade inte varit så stor grej om jag inte kunde gå. Vi hade ju vårt bröllop här utan mannens vänner men med min familj, i höst har vi däremot bröllopsfesten i Kairo med hans släkt, även om mina vänner gärna får komma har ingen anmält intresse vilket jag räknat med och förstår (även om jag personligen tror de missar något extra). Det är ju liksom nåt man får ta, själv hade jag inte valt att lägga 20.000 på en resa om det inte var ett resmål jag verkligen ville till. Bästa vän eller ej.
 
Vilken jädra gnälltråd det här är!

Brudparet har all rätt i världen att välja var och när de gifter sig, utan hänsyn till vänner och familj så länge de senare inte står för fiolerna. De kräver inte heller, vad jag kan läsa mig till, varesig dödsattest eller läkarintyg om man väljer att tacka nej så vad är problemet? Buhu, TS kan inte delta men hade det spelat roll om det är pga ekonomi eller att TS inte får ledigt från jobbet?

Tråkigt för TS, visst, men det är få förunnat att glida fram på en räkmacka och även de stöter på grund emellanåt. Är det inte bättre att TS analyserar sin egen situation iställer för att gräma sig över att BRUDEN väljer sitt drömbröllop tillsamans med den hon hoppas dela resten av livet med?

Luktar avundsjuka och missundsamhet istället för glädje med bästisen.

Jag läser texten helt klart på ett annat sätt.

TS, jag förstår känslan.
Vad tror du själv, kan det här bli en spik i kistan om hur eran relation sedan utvecklas? Att den kommer att förändras i och med det här? Inte bröllopet i sig utan att du lite blir exkluderad. För det är så lite som jag läser vad du har skrivit. Att din känsla är att bli berövad den plats som du trodde dig ha bredvid/i din bästa väns liv. Lite av en förlust och sorgereaktion. Jag ser det inte att det ha med själva bröllopet i sig som det handlar om...utan något helt annat. En helt annan känsla i grunden som förändras.
 
Vilken jädra gnälltråd det här är!

Brudparet har all rätt i världen att välja var och när de gifter sig, utan hänsyn till vänner och familj så länge de senare inte står för fiolerna. De kräver inte heller, vad jag kan läsa mig till, varesig dödsattest eller läkarintyg om man väljer att tacka nej så vad är problemet? Buhu, TS kan inte delta men hade det spelat roll om det är pga ekonomi eller att TS inte får ledigt från jobbet?

Tråkigt för TS, visst, men det är få förunnat att glida fram på en räkmacka och även de stöter på grund emellanåt. Är det inte bättre att TS analyserar sin egen situation iställer för att gräma sig över att BRUDEN väljer sitt drömbröllop tillsamans med den hon hoppas dela resten av livet med?

Luktar avundsjuka och missundsamhet istället för glädje med bästisen.

Jag hade också blivit besviken om en av mina närmsta vänner bjöd in mig till bröllop hon vet att jag inte kan komma till, utan att ens nämna det innan. En vän, som jag känt sen jag föddes, kan jag mycket väl tänka mig att hon snart kommer gifta sig och att det kan bli utomlands. Men jag tror verkligen att hon skulle prata med mig innan det dök upp en inbjudan, typ "vi vill såklart gärna att du kommer, men jag förstår om du inte har möjlighet".
 
Som rubriken lyder, och med tråden om Vuxenfest i åtanken om sociala koder vs rika och fattiga vänner. Det är verkligen ett problem med pengar eller inte för att kunna umgås och få vara med.

Min bästa vän ska gifta sig och inbjudningskortet damp ner i brevlådan. Så roligt, så lycklig för deras skull. Naturligtvis vill jag vara där, få dela deras dag och lycka. Men jag har verkligen inte råd.

Det är nämligen inget vanligt bröllop i kyrkan här hemma i Sverige. Bröllopet går av stapeln utomlands, och i ett land det är dyrt att resa till. Det är alltså inte bara en weekendresa, utan minst 10 dagar som gäller. Bara resan skulle kosta mig ca 15 000 kr och då med ett billigt hotell med enbart frukost, detta trots att bröllopsparet ordnat ett litet billigare paketpris som förslag för olika budget. Så med kläder, mat, bröllopspresent så kan det nog landa på runt 20 000 kr, vilket är en helt omöjlig summa för mig att ens få ihop på de få månader som är kvar. Jag har dessutom både hund och katt som skulle behöva pensionat om jag ens skulle fundera på att åka, vilket naturligtvis också kostar. Lägg därtill semester från jobbet under dessa minst 10 dagar.

Det går helt enkelt inte ekonomiskt, men hur ska jag kunna säga nej till min allra bästa väns bröllop och vad är era tankar om att brudparet väljer ett alternativ som är så otroligt dyrt? Hade bröllopet vart en cermoni för just dem så hade jag förstått, men att bjuda in ca 40-50 personer till detta. Jag blir gråtfärdig, känner mig fattig, ledsen att inte kunna vara med, och nästan lite hånad att jag fick inbjudan som min bästa vän vet att jag inte har råd med.
Jättetråkigt, verkligen! :(
Förstår att du inte kan eller vill lägga så mycket pengar på ett bröllop.
Oavsett hur kul det blir så är det ju ändå dyrt!
På tok för dyrt i mina ögon. :wtf:

Jag själv ska på bröllop i sommar. Det blir tredje sommaren i rad.
Även det blir dyrt med presenter och kläder (för att inte tala om matchande underkläder som dessutom ska göra underverk för figuren ;)) och allt annat som kommer kring ett bröllop när det gäller kostnader.
Men alla dessa tre bröllop har varit/ är inom rimligt avstånd, ca1-2 timmar med bil

Jag hade tackat nej, antagligen. 20 000 är mycket pengar.,även om jag skulle kunna skaka fram det med lite god vilja.

Brudparet verkar värdera platsen mer än gästerna.
Av den anledningen skulle jag bli ledsen eftersom ni är så goda vänner. :cry:

Jag hade troligen ändå gett dom en gåva (för ca 1000 kr) som bröllopspresent när dom kommit hem från resan.
 
Om du nu gifter dig för fin egen skull utan tanke på gästerna så är det egoism Ja.

Vettiga människor ser till att alla blir nöjda.

Håller helt med, och måste bara få klaga av mig lite på att jag har så himla mycket egoistiska människor runtomkring mig! Folk som inte fattar att de borde gå och gifta sig nu på en gång, jag har ju för fan inte en enda bröllopsfest inplanerad i sommar! Fattar inte folk att jag har lust att åka på galej liksom? :rage:
 
Jag blir väldigt förvånad över vissa åsikter i tråden. Om jag mot förmodan någon gång gifter mig så tänker jag i första hand planera det bröllop som jag och den potentiella brudgummen vill ha. Inte det bröllop min dotter, min pappa eller min kusin vill gå på. Sen hoppas jag givetvis att de vi bjuder in vill och kan komma men blir inte upprörd om de av någon anledning måste tacka nej. Ibland får man tacka nej till saker. Av ekonomiska skäl, p.g.a. jobb, p.g.a. sjukdom eller av andra skäl.

Eftersom jag skulle vilja ha ett snöigt vinterbröllop så lär många få resa ändå. Skåne har nämligen inte sådär fantastiskt många säkra vinterdagar ;)
Intressant reflektion kring dop och student. Min dotter är döpt i Skåne. Det innebar att flera av gästerna fick resa inom landet. Sverige är ett rätt långt land så det kan ta sin lilla tid i anspråk även det. Skulle vi kanske haft ett extradop i min uppväxtkommun?
 
Min lillebror gifte sig i fjol och valde att göra det utomlands. Vi tackade nej, vi hade andra planer för våra pengar. Det var visserligen trist att inte få vara med men de var väl medvetna om att många inte skulle vara med.
"Vi hade andra planer för våra pengar" - exakt så. Jag älskar att resa så jag hade åkt på vilket bröllop som helst, om det var till ett land jag var det minsta nyfiken på så jag kunde turista de dagar som inte var bröllop. OM jag inte hade andra planer för mina pengar och för mina dyrbara semesterdagar.
 
@Litenvillblistor

Nu har jag läst tråden. Och i dina inlägg tycker jag mig läsa att du tar det här väldigt personligt, som om det vore riktat mot dig att du inte får "dela hennes stora dag".

Det där tror jag du får släppa. Jag har förstått, inte minst på Buke, att ett bröllop förutsätts vara största dagen i brudparets liv. Men det är det knappast för någon annan, utom möjligen någon sentimental förälder eller far/morförälder.
 
Håller helt med, och måste bara få klaga av mig lite på att jag har så himla mycket egoistiska människor runtomkring mig! Folk som inte fattar att de borde gå och gifta sig nu på en gång, jag har ju för fan inte en enda bröllopsfest inplanerad i sommar! Fattar inte folk att jag har lust att åka på galej liksom? :rage:
Jag har samma. Vissa vänner är så oförskämda att de snart levt 30 år ihop utan att gifta sig. Fan så oförskämt... Jag vill ju smaska bröllopstårta på deras bekostnad. Choklad ska det vara. Jag var på ett bröllop där tårtan hade vaniljsmak. Även det var ju oförskämt, jag ville ju ha choklad.
 
Jag blir väldigt förvånad över vissa åsikter i tråden. Om jag mot förmodan någon gång gifter mig så tänker jag i första hand planera det bröllop som jag och den potentiella brudgummen vill ha. Inte det bröllop min dotter, min pappa eller min kusin vill gå på. Sen hoppas jag givetvis att de vi bjuder in vill och kan komma men blir inte upprörd om de av någon anledning måste tacka nej. Ibland får man tacka nej till saker. Av ekonomiska skäl, p.g.a. jobb, p.g.a. sjukdom eller av andra skäl.

Eftersom jag skulle vilja ha ett snöigt vinterbröllop så lär många få resa ändå. Skåne har nämligen inte sådär fantastiskt många säkra vinterdagar ;)
Intressant reflektion kring dop och student. Min dotter är döpt i Skåne. Det innebar att flera av gästerna fick resa inom landet. Sverige är ett rätt långt land så det kan ta sin lilla tid i anspråk även det. Skulle vi kanske haft ett extradop i min uppväxtkommun?
Yes. Ni skulle åkt på dop turné :up:
 
Egentligen skulle jag vara lättad. Liksom, gud va skönt att slippa gå på bröllop. Hittills har jag aldrig varit på ett bröllop som jag uppskattat mera än att sitta hemma i pyjamas.

Vi har fortfarande inte orkat gifta oss. Just nu planerar vi göra det i smyg (borgerligt=gratis) och sen bjuda hem familjen på kaffe följande helg. Enkelt och typ gratis.
 
jag tycker det låter som ett konstigt sätt att planera bröllop på, har de många vänner som har 20' extra i fickan och kan åka iväg? jag hade nog inte fått med mig en enda, inte ens i min egen familj - såvida man inte kommit överrens med detta med alla inbjuda flera år i förväg :p För de flesta som tjänar normalt med pengar, handlar detta om mer än ett års sparande för att få ihop till semesterpengar. Det känns även som brudparet borde insett vilka i bekantskapskretsen som borde ha råd och vilka som inte har det. har man bröllop så bjuder man väl folk med förutsättning att de ska kunna komma.
 
jag tycker det låter som ett konstigt sätt att planera bröllop på, har de många vänner som har 20' extra i fickan och kan åka iväg? jag hade nog inte fått med mig en enda, inte ens i min egen familj - såvida man inte kommit överrens med detta med alla inbjuda flera år i förväg :p För de flesta som tjänar normalt med pengar, handlar detta om mer än ett års sparande för att få ihop till semesterpengar. Det känns även som brudparet borde insett vilka i bekantskapskretsen som borde ha råd och vilka som inte har det. har man bröllop så bjuder man väl folk med förutsättning att de ska kunna komma.

Om deras dröm är att gifta sig på den där platsen ska de väl få göra det? Om sen ingen annan har råd att följa med så är väl det sekundärt? Det är bröllopsparets bröllop.
 
Jag blir så jäkla nyfiken på var det är ... Kan inte komma på vart det måste ta tio dagar, även om det är något traditionellt tredagarsbröllop eller liknande.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 714
Senast: fejko
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 326
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 184
Senast: Mineur
·
Relationer Det var bekvämt det här med anonym användare, så jag fortsätter här en stund. Jag älskar mina vänner, vi är lika på vissa plan och...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
9 281
Senast: Anonym_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp