Jag kan också tycka det är lite smått oförskämt av brudparet, faktiskt.
En helt annan sak om ena partnern kommer från ett annat land.
Båda mina kusiner är gifta med brasilianska kvinnor och dom gifte sig där, fast dom bor i Sverige.
Angående "ditt" bröllop; Det känns lite....snorkigt på något vis att anordna det på det här sättet.
Dom bröllop jag har varit på har brudparet naturligtvis valt själva hur dom vill ha det,....... men alltid med gästerna i åtanke inom rimlighetens gränser.
Jag skulle inte själv komma på tanken att "kräva" av mina gäster att resa så dyrt för att vara med på mitt bröllop. Så mega-ego.
Skulle kännas väldigt främmande, faktiskt.
Mina syskon har gift sig två somrar i rad och nu i sommar gifter min pappa om sig.
Dom har alla tagit viss hänsyn för att det ska funka för oss familjer och även för deras vänner.
Min äldre syster gifte sig för många år sedan.
Då åkte dom till HongKong i hemlighet, gifte sig och hade festen hemma.
Oavsett så sätter det ju gästerna i en obekväm situation hur man än gör som gäst.
Det kan vara jävligt pinsamt och känsligt att behöva redovisa för sin privatekonomi som naturligtvis blir en följd att man gör när man tackar nej.
Jag tycker visst att det är brudparets dag och att dom ska bestämma, men det finns gränser.
Varför åker dom inte själva (och möjligen med den innersta kretsen) till sitt resmål, gifter sig där och sen har festen hemma?
Jag förväntar mig naturligtvis inget svar på den frågan.
Tråkigt för dig, Ts och för er vänskap.