Bästa vännen ska gifta sig, jag har inte råd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Niphredil och Stjärnhimmel: Det är möjligt att annat spelar in i vår relation också, men det undgår ändå inte att vi är bästa vänner och vart i många år. I tråden ville jag ändå diskutera just bröllopet och tankar kring det :-) Självklart har min vän all rätt att både ändra livsstil, dyrare vanor och ha det så mycket bättre än hon haft innan,och det är hon väl värd på alla sätt. Men för min del spelar också många år av vänskap in och det man upplevt tillsammans. Man får ett band som man bara inte klipper av för att man helt plötsligt har mer råd med allt annat?
 
Niphredil och Stjärnhimmel: Det är möjligt att annat spelar in i vår relation också, men det undgår ändå inte att vi är bästa vänner och vart i många år. I tråden ville jag ändå diskutera just bröllopet och tankar kring det :-) Självklart har min vän all rätt att både ändra livsstil, dyrare vanor och ha det så mycket bättre än hon haft innan,och det är hon väl värd på alla sätt. Men för min del spelar också många år av vänskap in och det man upplevt tillsammans. Man får ett band som man bara inte klipper av för att man helt plötsligt har mer råd med allt annat?
Det där med "man" gör si och "man" gör så är alltid trixigt. Oavsett vad "man" gör så gör ju HON som hon gör.

Du kanske får ägna dig åt att sörja en vänskap som tynade bort? Det låter inte som om bröllopet är vare sig första eller sista gången hon ordnar något som förutsätter en fet plånbok. Om er vänskap inte funkar utan att du hänger med så kanske det inte går.
 
Stärnhimmel: Jag vill inte klippa några band, men tyvärr spelar ekonomin roll. Har man inte råd att vara med på de fester som sker utomlands, inte råd att deltaga vid bröllop och dela deras liv längre, så är det svårt att ses.
 
Så kan det vara..
Men då får ju ts prata med vännen.

Om vännen ändå inte vill umgås kan ts ju inte göra så mkt annat. Trist..Men. .
Nej, så tänker jag också. Vännens val kan ts inte göra mycket åt.

Det är ju rätt ofta som vänner glider isär när den ena träffar en ny partner, av olika orsaker. Den här gången är orsaken pengar. Och jag skulle inte heller tycka det var kul om min vän plötsligt började leva ett lyxliv som jag inte hade råd med eller intresserade mig, men det är inte mycket att göra åt det.
 
Stjärnhimmel: Vi gör sådant ihop :-) Dricker vin och snackar om livet alltså. Vi träffas ju ändå ganska ofta med tanke på avståndet, och då är allt jättebra :-) Problemet ligger fortfarande i att jag inte har råd att umgås på deras villkor, vi glider isär pga pengar.
 
Stärnhimmel: Jag vill inte klippa några band, men tyvärr spelar ekonomin roll. Har man inte råd att vara med på de fester som sker utomlands, inte råd att deltaga vid bröllop och dela deras liv längre, så är det svårt att ses.
Jag tänker att det nog är lättare att du försöker ses i Sverige, även om hon bor 40 mil bort, än att försöka dela deras liv utomlands.
 
niphredil: Jo det försöker jag absolut, men intressen från bådas håll, och djur i mitt fall som kräver planring, så är det inte alltid lätt med avståndet heller. Jag försöker det jag kan :-)
 
Stjärnhimmel: Vi gör sådant ihop :-) Dricker vin och snackar om livet alltså. Vi träffas ju ändå ganska ofta med tanke på avståndet, och då är allt jättebra :-) Problemet ligger fortfarande i att jag inte har råd att umgås på deras villkor, vi glider isär pga pengar.
Ok jag förstår att det är trist och jag förstår nog dina känslor.
Jag har tex varit med om att ha en riktigt bra vän som berättade att hon såg mig som sin syster och jag var hennes enda familj.
Men sen träffade hon sin man och fick barn. Och då hade hon inte samma behov av att umgås eller prata om saker med mig. Vi träffades fortfarande men inte på samma sätt.
Av det lärde jag mig att vänskap kan förändras. Det är inte självklart att det är på samma sätt.

Så detta är kanske det hon kan erbjuda och vill dvs träffas och dricka vin. Hon kanske inte vill ha det som förut?
 
Senast ändrad:
niphredil: Jo det försöker jag absolut, men intressen från bådas håll, och djur i mitt fall som kräver planring, så är det inte alltid lätt med avståndet heller. Jag försöker det jag kan :-)
Det förstår jag :). Vad jag menar är att steget är rimligtvis mindre till att ses i Sverige än till att ses utomlands.
 
Stjärnhimmel: Jo, det är nog så som du beskriver, livet förändras och egentligen är det väl naturligt. Samtidigt är det tråkigt att förlora sin bästa vän och därmed känna sig betydelselös och ingen man prioriterar i sitt liv längre. För mig är hon ju fortfarande min bästa vän, men när avstånden blir mer kännbart, när man inte har råd att umgås och det egna livet tar mer tid av det som innan vigts åt vänner, ja då förändras allt åt båda håll.
 
Stjärnhimmel: Jo, det är nog så som du beskriver, livet förändras och egentligen är det väl naturligt. Samtidigt är det tråkigt att förlora sin bästa vän och därmed känna sig betydelselös och ingen man prioriterar i sitt liv längre. För mig är hon ju fortfarande min bästa vän, men när avstånden blir mer kännbart, när man inte har råd att umgås och det egna livet tar mer tid av det som innan vigts åt vänner, ja då förändras allt åt båda håll.
Ja det är ju så trist och kan göra så ont . Som om ett förhållande tagit slut etc. Så tillåt dig att sörja och vara ledsen. Men gå sen vidare och uppskatta det ni har nu och gör det bästa av det.
 
Jag kan också tycka det är lite smått oförskämt av brudparet, faktiskt. :down:

En helt annan sak om ena partnern kommer från ett annat land.
Båda mina kusiner är gifta med brasilianska kvinnor och dom gifte sig där, fast dom bor i Sverige.

Angående "ditt" bröllop; Det känns lite....snorkigt på något vis att anordna det på det här sättet.
Dom bröllop jag har varit på har brudparet naturligtvis valt själva hur dom vill ha det,....... men alltid med gästerna i åtanke inom rimlighetens gränser.

Jag skulle inte själv komma på tanken att "kräva" av mina gäster att resa så dyrt för att vara med på mitt bröllop. Så mega-ego. :wtf: Skulle kännas väldigt främmande, faktiskt.

Mina syskon har gift sig två somrar i rad och nu i sommar gifter min pappa om sig.
Dom har alla tagit viss hänsyn för att det ska funka för oss familjer och även för deras vänner.
Min äldre syster gifte sig för många år sedan.
Då åkte dom till HongKong i hemlighet, gifte sig och hade festen hemma.

Oavsett så sätter det ju gästerna i en obekväm situation hur man än gör som gäst.
Det kan vara jävligt pinsamt och känsligt att behöva redovisa för sin privatekonomi som naturligtvis blir en följd att man gör när man tackar nej.

Jag tycker visst att det är brudparets dag och att dom ska bestämma, men det finns gränser.
Varför åker dom inte själva (och möjligen med den innersta kretsen) till sitt resmål, gifter sig där och sen har festen hemma?
Jag förväntar mig naturligtvis inget svar på den frågan. ;)

Tråkigt för dig, Ts och för er vänskap. :heart
 
Det kan vara jävligt pinsamt och känsligt att behöva redovisa för sin privatekonomi som naturligtvis blir en följd att man gör när man tackar nej.
Men va? Varför skulle man behöva redovisa sin privatekonomi? :confused:

"Tack så jättejättemycket för inbjudan! Vi hade så gärna varit med men tyvärr kan vi inte få ordning på det rent praktiskt, med semestrar och sånt. Men vi ses gärna för en middag där vi kan fira er!"
 
Jisses... vilket ståhej för ett bröllop. Jag är glad att jag vaknade en morgon och googlade runt och fann drop-in vigsel mellan kl xx och xx samma dag. Jag, min partner och våra barn åkte dit efter frukosten.

Ok, jag är ett dåligt exempel men jag ger en tanke. Man vill gifta sig. Förmodligen är det prio 1 att brudparet närvarar. Sen finns det säkert några till vissa skulle önska att ha med. Kanske föräldrar, syskon och någon vän? Men, väljer man en plats långt bort vet man att alla inte kan följa med. Är det extra viktigt att person x är med kanske denne får bidrag till det isf. Jag kan inte se var någonstans det är oartigt? Och definitivt inte oartigt att bjuda in folk som inte har råd. Som bästa vän hade jag blivit glad över att få inbjudan då det visar att man är välkommen och önskad. Kanske ledsen över att inte kunna delta men shit happens. Det blir sådär ibland.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 714
Senast: fejko
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 325
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 184
Senast: Mineur
·
Relationer Det var bekvämt det här med anonym användare, så jag fortsätter här en stund. Jag älskar mina vänner, vi är lika på vissa plan och...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
9 281
Senast: Anonym_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Unga brottslingar
  • Tjockistråden 4
  • Roliga saker som barn säger

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp