Jag kommer inte bemöta alla era kommentarer, jag är inte ute efter att bråka eller hävda min rätt för att jag ser det på ett sätt, ni ett annat. Jag vill höra lite hur ni tänkte och det har jag fått lite olika åsikter på nu. Jag ser av svaren att vi alla tolkar in helt olika saker i detta. Det jag ändå vill avfärda, är att jag inte på något sätt är avundsjuk eller inte vill unna dem detta. Självklart ska de få ha sitt bröllop precis var de vill och med vilka de vill.
Jag tror att vi omedvetet ofta tänker som vi själva hade agerat. Jag minns själv min 40-års dag, även om det inte på långa vägar är liknande med ett bröllop. Jag minns hur jag planerade in den bästa platsen för att folk som var inbjudna skulle kunna ta sig hem på ett smidigt sätt och att vi var nära ett billigt vandrarhem, för att de som kom lite längre ifrån, skulle ha möjlighet att bo billigt om de ville stanna över, samt att flera stycken skulle kunna trycka in sig i min bostad om de ville. Jag skrev en frivillig önskan om present på inbjudningen, och den var att om man ville, fick man gärna lägga ett litet bidrag till festen som skulle gå till att vi alla kunde träffas och ha en kul dag/kväll tillsammans och att dessa pengar skulle delas på, så att så många som möjligt skulle kunna vara med. Presenter undanbedes till mig, för mig är det viktigare att ni vill dela min dag med mig. Det var så jag kände, jag uppskattar mina vänner och ville att de skulle vara med mig denna dag.
Det var någon som skrev att det kanske beror på min relation med min vän, och kanske är det där skon klämmer. Från att ha delat mer eller mindre allt i många, många år, så är det nu glamour som gäller. Förra året blev jag bjuden på ett så kallat poolhängsparty, även detta utomlands, en helt vanlig lördagskväll. Inte många jag känner har råd att dra utomlands för att vara med en kväll på en fest man ändå hade velat gå på, även om några inbjudna gjorde det, och det såg underbart ut :-) . Vi glider ifrån varandra, och det får jag nog bara acceptera, men jag trodde faktiskt inte att pengar skulle sätta så mycket hinder i vägen för en så fin vänskap vi haft. Det är väl självklart att jag vill vara med på min bästa väns stora dag, men pengar hindrar mig. Det är lika självklart att de ska göra som de vill, men skulle bröllopet bli sämre för att man gör det lite möjligt för gäster att komma? Båda personerna är födda, uppväxta och bor i Sverige, så att de reser iväg,har inte med att någon av dem har släkt utomlands som skulle slippa resa.