Bästa vännen ska gifta sig, jag har inte råd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om deras dröm är att gifta sig på den där platsen ska de väl få göra det? Om sen ingen annan har råd att följa med så är väl det sekundärt? Det är bröllopsparets bröllop.

Självklart - om man drömmer att gifta sig utomlands så ska man göra det, men de flesta som åker utomlands och gifter sig bjuder inte med bröllopsgäster, utan gör det som en privat resa. - iallafall i min bekantskapskrets. fast det är klart jag har inte speciellt många i min bekantskapskrets som gifter sig överhuvudtaget så jag har väl en extremt dålig verklighetsförankring om hur det "ska" gå till ;)
 
Självklart - om man drömmer att gifta sig utomlands så ska man göra det, men de flesta som åker utomlands och gifter sig bjuder inte med bröllopsgäster, utan gör det som en privat resa. - iallafall i min bekantskapskrets. fast det är klart jag har inte speciellt många i min bekantskapskrets som gifter sig överhuvudtaget så jag har väl en extremt dålig verklighetsförankring om hur det "ska" gå till ;)
Det kan ju vara så att de planerar sitt drömbröllop och för att inte trampa på någons ömma tår bjuder de in folk trots att de vet att alla inte kan komma. Hur ofta är det som alla inbjudna oavsett anledning tackar ja till en tillställning?

TS kan ha blivit inbjuden som en fin gest men väljer att tolkar det som en förolämpning.

Jag har varit inbjuden och tackat nej till ett bröllop av den enkla anledningen att jag inte hade lust att lägga den tiden och de pengarna på ett brudpar jag inte gillar. Den inbjudan tror jag de inte räknade med att jag skulle tacka ja till utan jag fick den för de kände sig tvugna.
 
Jag blir så jäkla nyfiken på var det är ... Kan inte komma på vart det måste ta tio dagar, även om det är något traditionellt tredagarsbröllop eller liknande.
Någon ö utanför Australien/Sydostasien? Eller någon ö utanför södra Sydamerika? :idea:
Så det är flera olika flyg eller tom båt sista vägen?
Det här var kul att spekulera i...:D
Åh.. Jag måste kolla på en karta.. Jag älskar kartor. ...kartnörd
 
Någon ö utanför Australien/Sydostasien? Eller någon ö utanför södra Sydamerika? :idea:
Så det är flera olika flyg eller tom båt sista vägen?
Det här var kul att spekulera i...:D
Åh.. Jag måste kolla på en karta.. Jag älskar kartor. ...kartnörd
Ja, det är där någonstans jag också landar. Hade gärna åkt, OM jag hade råd och semesterdagar. Men om bara resan kostar 20 papp och sen hund- och kattpang på det ... Det blir ett väldigt dyrt nöje.
 
Jag kommer inte bemöta alla era kommentarer, jag är inte ute efter att bråka eller hävda min rätt för att jag ser det på ett sätt, ni ett annat. Jag vill höra lite hur ni tänkte och det har jag fått lite olika åsikter på nu. Jag ser av svaren att vi alla tolkar in helt olika saker i detta. Det jag ändå vill avfärda, är att jag inte på något sätt är avundsjuk eller inte vill unna dem detta. Självklart ska de få ha sitt bröllop precis var de vill och med vilka de vill.

Jag tror att vi omedvetet ofta tänker som vi själva hade agerat. Jag minns själv min 40-års dag, även om det inte på långa vägar är liknande med ett bröllop. Jag minns hur jag planerade in den bästa platsen för att folk som var inbjudna skulle kunna ta sig hem på ett smidigt sätt och att vi var nära ett billigt vandrarhem, för att de som kom lite längre ifrån, skulle ha möjlighet att bo billigt om de ville stanna över, samt att flera stycken skulle kunna trycka in sig i min bostad om de ville. Jag skrev en frivillig önskan om present på inbjudningen, och den var att om man ville, fick man gärna lägga ett litet bidrag till festen som skulle gå till att vi alla kunde träffas och ha en kul dag/kväll tillsammans och att dessa pengar skulle delas på, så att så många som möjligt skulle kunna vara med. Presenter undanbedes till mig, för mig är det viktigare att ni vill dela min dag med mig. Det var så jag kände, jag uppskattar mina vänner och ville att de skulle vara med mig denna dag.

Det var någon som skrev att det kanske beror på min relation med min vän, och kanske är det där skon klämmer. Från att ha delat mer eller mindre allt i många, många år, så är det nu glamour som gäller. Förra året blev jag bjuden på ett så kallat poolhängsparty, även detta utomlands, en helt vanlig lördagskväll. Inte många jag känner har råd att dra utomlands för att vara med en kväll på en fest man ändå hade velat gå på, även om några inbjudna gjorde det, och det såg underbart ut :-) . Vi glider ifrån varandra, och det får jag nog bara acceptera, men jag trodde faktiskt inte att pengar skulle sätta så mycket hinder i vägen för en så fin vänskap vi haft. Det är väl självklart att jag vill vara med på min bästa väns stora dag, men pengar hindrar mig. Det är lika självklart att de ska göra som de vill, men skulle bröllopet bli sämre för att man gör det lite möjligt för gäster att komma? Båda personerna är födda, uppväxta och bor i Sverige, så att de reser iväg,har inte med att någon av dem har släkt utomlands som skulle slippa resa.
 
Mandalaki: Jag förstår om ni är nyfikna på resmålet, men jag vill inte gå ut med mer detaljer än jag redan gjort. Det går naturligtvis vara kortare period än 10 dagar, men då blir priset ännu högre. Jag tittade upp priserna då jag så gärna ville vara med, och ett paketpris på 10 dagar kostar ca 15 700, då med hotell och frukost. En flygstol, enkel resa med sökt på billigaste priset kostar 8 700 kr, då utan hotell och 31 timmars restid, enkel resa.
 
Det är ju inte det som är poänget. Ett sånt bröllop som ts "bästa vän" bjuder in till är i praktiken lika med: enbart vänner och familj med pengar är välkomna. Vad gäller familjen så vet jag att många känner sig så förpliktade att åka på sina barns, barnbarns och syskons bröllop att de lånar pengar för att åka. Dels för att de så gärna vill vara med, dels för att de känner sig fattiga och dåliga om de inte kommer. Precis som TS känner sig nu. Tänk då att tex vara brudens farmor i den sitsen? Eller mamma?

Visst det är brudparets dag, men för den delen behöver man ju inte vara så arroganta överför sina nära och kära. Jag bryr mig tillräckligt mycket om mina för att inte sätta dem i skiten på det sättet.

Destination weddings är som Ribbing skriver en ohyfsad trend, och där det i många fall handlar allra mest om att ha det mest storslagna och exklusiva bröllopet... Ska man vara så stor på det får man betala resan för gästarna om man vill att de ska komma.

När det gäller de som gifter sig med en person från ett annat land är det något helt annat. Där måste ju många resa oavsett vilket land de har det i. Eller göra som Tuaphua beskriver, ha en ceremoni i varje land om det handlar om olika världsdelar, så alla får vara med utan att bli ruinerade. Det tycker jag är en jättebra ide!
Mycket, mycket bra skrivet!
Dubbeltrippler gilla...:bow::bow::bow:
 
Mandalaki: Jag förstår om ni är nyfikna på resmålet, men jag vill inte gå ut med mer detaljer än jag redan gjort. Det går naturligtvis vara kortare period än 10 dagar, men då blir priset ännu högre. Jag tittade upp priserna då jag så gärna ville vara med, och ett paketpris på 10 dagar kostar ca 15 700, då med hotell och frukost. En flygstol, enkel resa med sökt på billigaste priset kostar 8 700 kr, då utan hotell och 31 timmars restid, enkel resa.
Menar du med flygstol reguljär flygbiljett? Sådana brukar priserna variera mycket på beroende på vilka dagar man väljer. Torsdag till onsdag kan bli billigare än torsdag till torsdag, t ex.

Flygstol på charter är däremot oftast väldigt dyrt, men smidigt.
 
Mandalaki: Detta är inte charter, inget land man normalt turistar i. Jag har naturligtvis kollat olika dagar i veckan, men runt det datum de ska gifta sig. Billigaste jag får upp är 8 700 kr enkel biljett utan hotell, utan hemresa, så det blir dyrare. Men även om jag hade kommit ner ett par tusen, så är det ändå för dyrt för mig. Pengarna finns inte.
 
. Det är lika självklart att de ska göra som de vill, men skulle bröllopet bli sämre för att man gör det lite möjligt för gäster att komma?
Uppenbarligen tänker ni olika. Du säger att skulle bröllopet bli sämre för att man gör det möjligt för folk att komma? Och de tycker kanske så. Om man tex vill gifta sig på en paradisö i Asien tycker man kanske en kyrka och festlokal i Sverige är sämre.
Det låter som du tycker det är viktigast att folk kan komma på bröllopet och de tycker uppenbarligen annorlunda
Ni har olika åsikter och ingen har rätt eller fel.

Sen förstår jag absolut att det känns skittrist och det har du rätt att tycka. Men tyvärr är det ju så att livet innehåller vissa trista saker. Man får inte vara med på allt
 
Mandalaki: Detta är inte charter, inget land man normalt turistar i. Jag har naturligtvis kollat olika dagar i veckan, men runt det datum de ska gifta sig. Billigaste jag får upp är 8 700 kr enkel biljett utan hotell, utan hemresa, så det blir dyrare. Men även om jag hade kommit ner ett par tusen, så är det ändå för dyrt för mig. Pengarna finns inte.
Jag kan tänka mig att det känns surt, men om ni redan nu håller på att glida ifrån varandra så tror jag inte det hjälper att du kommer på deras bröllop.
Vissa vänner glider man ifrån, tyvärr.
Om du inte har pengarna så säg som det är. Tacka för inbjudan, gratta till bröllopet och säg att du tyvärr inte har möjlighet att delta.
 
Mandalaki: Detta är inte charter, inget land man normalt turistar i. Jag har naturligtvis kollat olika dagar i veckan, men runt det datum de ska gifta sig. Billigaste jag får upp är 8 700 kr enkel biljett utan hotell, utan hemresa, så det blir dyrare. Men även om jag hade kommit ner ett par tusen, så är det ändå för dyrt för mig. Pengarna finns inte.
Kan du inte prata med vännen om att du inte vill att ni ska glida ifrån varandra och föreslå att ni kan ses och hitta på något här hemma?
 
Mandalaki: Detta är inte charter, inget land man normalt turistar i. Jag har naturligtvis kollat olika dagar i veckan, men runt det datum de ska gifta sig. Billigaste jag får upp är 8 700 kr enkel biljett utan hotell, utan hemresa, så det blir dyrare. Men även om jag hade kommit ner ett par tusen, så är det ändå för dyrt för mig. Pengarna finns inte.
Ja, jag gissade det. Alla bröllop utomlands överhuvudtaget kostar en bra slant. Därför är det rätt övermaga av brudparet att tro att alla ska komma. Men det kanske är som flera i tråden säger, att de förstår att många inte kan komma men att det vore fel att inte bjuda alla ändå. Jag tror att du måste komma över känslan att du "inte får dela hennes stora dag". Det är ju inte riktat mot dig.
 
Hemlig och Stärnhimmel: Ja, det känns jättetråkigt, när jag både vill vara med, är bjuden och inte kan. Jag känner ju min vän sen många år tillbaka, och jag känner inte igen henne längre :-( . Hon som satt med studielån, som tog snabbt lån för att ha råd att köpa en bil, som kunde låna en hundring eller två av mig i slutet av månaden för att få det gå runt. Sen försvinner hon i en dimma av glamour och inget annat är värt mer?

Stjärnhimmel: Vi träffades för inte så länge sedan ( ett par veckor sedan), då föreslog jag att vi kunde hitta på något, men hon var stressad, kom sent på kvällen, sov över och sen åkte vidare vid 11-tiden igen, så det blev inte mycket mer än ett par glas vin och att prata bort en stund på kvällen.
 
Hemlig och Stärnhimmel: Ja, det känns jättetråkigt, när jag både vill vara med, är bjuden och inte kan. Jag känner ju min vän sen många år tillbaka, och jag känner inte igen henne längre :-( . Hon som satt med studielån, som tog snabbt lån för att ha råd att köpa en bil, som kunde låna en hundring eller två av mig i slutet av månaden för att få det gå runt. Sen försvinner hon i en dimma av glamour och inget annat är värt mer?

Stjärnhimmel: Vi träffades för inte så länge sedan ( ett par veckor sedan), då föreslog jag att vi kunde hitta på något, men hon var stressad, kom sent på kvällen, sov över och sen åkte vidare vid 11-tiden igen, så det blev inte mycket mer än ett par glas vin och att prata bort en stund på kvällen.
Vet du.. Jag får känslan av att dina känslor handrar om något annat än bröllopet.
Du tycker att hon förändrats och inte har tid för dig?
Har du frågat rakt ut om det?
Samtidigt måste ju hon ha rätt att förändras och skaffa sig dyrare vanor om hon vill det. Och ni vill kanske leva olika? Ha olika livsstilar?
Det du kan göra är ju att prata om att du vill fortsätta umgås och hur mkt hon betyder för dig
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 714
Senast: fejko
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 326
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 184
Senast: Mineur
·
Relationer Det var bekvämt det här med anonym användare, så jag fortsätter här en stund. Jag älskar mina vänner, vi är lika på vissa plan och...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
9 281
Senast: Anonym_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp