Bästa vännen ska gifta sig, jag har inte råd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan också tycka det är lite smått oförskämt av brudparet, faktiskt. :down:

En helt annan sak om ena partnern kommer från ett annat land.
Båda mina kusiner är gifta med brasilianska kvinnor och dom gifte sig där, fast dom bor i Sverige.

Angående "ditt" bröllop; Det känns lite....snorkigt på något vis att anordna det på det här sättet.
Dom bröllop jag har varit på har brudparet naturligtvis valt själva hur dom vill ha det,....... men alltid med gästerna i åtanke inom rimlighetens gränser.

Jag skulle inte själv komma på tanken att "kräva" av mina gäster att resa så dyrt för att vara med på mitt bröllop. Så mega-ego. :wtf: Skulle kännas väldigt främmande, faktiskt.

Mina syskon har gift sig två somrar i rad och nu i sommar gifter min pappa om sig.
Dom har alla tagit viss hänsyn för att det ska funka för oss familjer och även för deras vänner.
Min äldre syster gifte sig för många år sedan.
Då åkte dom till HongKong i hemlighet, gifte sig och hade festen hemma.

Oavsett så sätter det ju gästerna i en obekväm situation hur man än gör som gäst.
Det kan vara jävligt pinsamt och känsligt att behöva redovisa för sin privatekonomi som naturligtvis blir en följd att man gör när man tackar nej.

Jag tycker visst att det är brudparets dag och att dom ska bestämma, men det finns gränser.
Varför åker dom inte själva (och möjligen med den innersta kretsen) till sitt resmål, gifter sig där och sen har festen hemma?
Jag förväntar mig naturligtvis inget svar på den frågan. ;)

Tråkigt för dig, Ts och för er vänskap. :heart
Det är väl ingen som krävde att någon ska komma?
Alternativet är ju att brudparet åker själva
 
Jag förstår inte riktigt problemet här och det är väl ingen som säger upp vänskapen. Hade det varit min vän hade det varit jättetråkigt om jag kände att jag inte kunde närvaro - oavsett anledning! Men jag skulle känna mig hedrad och glad att någon faktiskt vill bjuda mig till sitt bröllop.

När det gäller det övriga livet, dels så växer man ifrån varandra, folk flyttar, livet händer. Men ni träffas ju fortfarande? Ni har trevligt och uppskattar varandras sällskap? Din vän gör antagligen det med tanke på att hon bjöd in dig till bröllopet. Räcker inte det? Måste du, om du inte kan/vill, vara med på allt bara för att ni är vänner? Jag har valt bort att vara på några av min bästa väns fester/viktiga dagar för att det på grund av olika anledningar inte passat mig, vi är inte mindre vänner för det.
 
Stjärnhimmel: Vi gör sådant ihop :-) Dricker vin och snackar om livet alltså. Vi träffas ju ändå ganska ofta med tanke på avståndet, och då är allt jättebra :-) Problemet ligger fortfarande i att jag inte har råd att umgås på deras villkor, vi glider isär pga pengar.

Va tråkigt att läsa att min känsla stämde. :(
 
Jag måste säga att vissa svar i tråden förvånar mig. Dvs jag har alltid tänkt att folk får själva välja hur de vill gifta sig. Om de ens vill gifta sig
Om jag blir bjuden blir jag glad. Men jag tar aldrig det för givet. Jag har haft vänner som bara gift sig de två utan vänner och familj.
Men vissa verkar tycka att bröllopet lika mkt är till för ens vänner? Är vännerna med och betalar då om de ska få vara med och bestämma? Ska man ha omröstning då bland vänner för att bestämma plats för vigseln?
Tja det är nog olika på förr och nu, jag hade fest i alla fall för att mina vänner skulle få gå på fest och för att släkter skulle mötas. Jag kanske är lite traditionellt lagd men tänker mig att ett bröllop ursprungligen är till för att förena två släkter och därmed är en fest för släkt och vänkretsar att mötas och en chans att bjuda igen.

Om jag hade bara tänkt på mig och jag så skulle jag ju självklart ha hängt i soffan med en bok och en kopp te istället medan min man spelade dataspel, eller ännu hellre försökt få en väninna att gifta sig så jag kunde få gå på bröllop :) för det är jättekul. Men jag tycker om att gå på andras så då hade jag ett för att andras kunde tycka det var kul att gå på mitt. Att bjuda in andra som en bakgrund för mig och ha en fest för att jag själv och min man ska ha kul bara kändes inte som grejen, gäster är gäster de ska ha kul.

Däremot ts vän kanske har vänner som jättegärna reser utomlands och om den absoluta majoriteten av vänner och släkt tycker det är fantastiskt så majoriteten så att säga vinner.
 
Tja det är nog olika på förr och nu, jag hade fest i alla fall för att mina vänner skulle få gå på fest och för att släkter skulle mötas. Jag kanske är lite traditionellt lagd men tänker mig att ett bröllop ursprungligen är till för att förena två släkter och därmed är en fest för släkt och vänkretsar att mötas och en chans att bjuda igen.

Om jag hade bara tänkt på mig och jag så skulle jag ju självklart ha hängt i soffan med en bok och en kopp te istället medan min man spelade dataspel, eller ännu hellre försökt få en väninna att gifta sig så jag kunde få gå på bröllop :) för det är jättekul. Men jag tycker om att gå på andras så då hade jag ett för att andras kunde tycka det var kul att gå på mitt. Att bjuda in andra som en bakgrund för mig och ha en fest för att jag själv och min man ska ha kul bara kändes inte som grejen, gäster är gäster de ska ha kul.

Däremot ts vän kanske har vänner som jättegärna reser utomlands och om den absoluta majoriteten av vänner och släkt tycker det är fantastiskt så majoriteten så att säga vinner.
Ok :)
Jag tänker att brudparet ska göra som de vill och inte för andra. I min bekantskapskrets finns det så många olika varianter på livsstilar så jag ser inte ett bröllop som självklart
 
@Badger
Kan det inte skapa krav om man ska bjuda igen?
Dvs ett bröllop kostar mkt och alla har ju inte råd. Om man ska bjuda släkter så de får mötas samt alla vänner som bjudit en själv etc?
 
Men va? Varför skulle man behöva redovisa sin privatekonomi? :confused:

"Tack så jättejättemycket för inbjudan! Vi hade så gärna varit med men tyvärr kan vi inte få ordning på det rent praktiskt, med semestrar och sånt. Men vi ses gärna för en middag där vi kan fira er!"
Nej, såklart inte! ;)
Men det blir ju gärna så när man ska tacka nej och tala om anledningen. :crazy:
I alla fall hade jag nog känt mig tvungen..... Men det är ju jätteskönt om man inte gör det.
Ts tog upp det som hennes anledning till att tacka nej så det var lite utifrån det jag tänkte när jag skrev inlägget.
 
Det är väl ingen som krävde att någon ska komma?
Alternativet är ju att brudparet åker själva
Jag tycker det oförskämda ligger i att faktiskt diskriminera sina vänner som inte har pengar.

Självklart kan brudparet åka själva.

Nu har som valt att göra en inbjudan som höjer ribban rejält ekonomiskt och faktiskt gör det till en fråga om pengar.
Jag tycker inte det är schysst och det är min åsikt.
 
Jag tycker det oförskämda ligger i att faktiskt diskriminera sina vänner som inte har pengar.

Självklart kan brudparet åka själva.

Nu har som valt att göra en inbjudan som höjer ribban rejält ekonomiskt och faktiskt gör det till en fråga om pengar.
Jag tycker inte det är schysst och det är min åsikt.
Men vem ska ha rätt att bestämma över bröllopet? Så vissa gästers ekonomi är viktigare än vad brudparet vill?
Det är jättetråkigt om man inte kan gå men så är ju livet. Jag missade ett bröllop pga magsjuka och ett annat pga jag inte fick ledigt från jobbet.
Trist men så är livet
 
Ok :)
Jag tänker att brudparet ska göra som de vill och inte för andra. I min bekantskapskrets finns det så många olika varianter på livsstilar så jag ser inte ett bröllop som självklart
Absolut är inte ett bröllop självklart, om man har ett litet bröllop eller inget bröllop eller vad som så har man ju det. Men om man har ett stort bröllop så är det väl för att glädja sina många gäster inte för att få lysa inför (skapa besvär för) så många personer som möjligt på en gång.

(Alla ska ha rosa för att det framhäver min hårfärg typ, brudtärnorna ska ha klänningar de hatar för att jag tycker det är fint om de inte ser för bra ut bredvid mig. Om man dra det till sin spets :p)
 
Men vem ska ha rätt att bestämma över bröllopet? Så vissa gästers ekonomi är viktigare än vad brudparet vill?
Det är jättetråkigt om man inte kan gå men så är ju livet. Jag missade ett bröllop pga magsjuka och ett annat pga jag inte fick ledigt från jobbet.
Trist men så är livet
Jag tror inte vi kommer fram till något konsensus i den frågan. ;)

Vad fruktansvärt trist att få magsjuka när du skulle gå på bröllop. :wtf:
Kan det bli värre! :arghh:
 
Men om man har ett stort bröllop så är det väl för att glädja sina många gäster inte för att få lysa inför (skapa besvär för) så många personer som möjligt på en gång.
Uppenbarligen är det vissa som inte tycker så
Jag tycker bara det låter så komplicerat och så många regler istället för att bara göra som man vill.
 
@Badger
Kan det inte skapa krav om man ska bjuda igen?
Dvs ett bröllop kostar mkt och alla har ju inte råd. Om man ska bjuda släkter så de får mötas samt alla vänner som bjudit en själv etc?
Det är ju krav på att man ska bjuda igen, rent etikettsmässigt. Dvs om man har gått på en massa vänners bröllop -tackat ja till dem, och sedan själv har ett bröllop med 100 personer så är det rent etikettsmässigt rätt att bjuda tillbaka dem vars bröllop man gått på. Inom ett rimligt tidsspann såklart. Så man ska inte tacka ja till bröllop om man inte kan tänka sig att bjuda den personen.

Det sagt så är det ju helt självklart att om man gifter sig utan fest eller har en minifest för bara släkten så behöver man självklart inte bjuda tillbaka och man behöver inte ha en stor fest bara för att bjuda tillbaka.
 
Uppenbarligen är det vissa som inte tycker så
Jag tycker bara det låter så komplicerat och så många regler istället för att bara göra som man vill.
Tja kanske, men om man läser trådar här så brukar ju folk faktiskt ta hänsyn/anpassa sig till sina vänner när de bjuder in annars på middag. Tex bjuda på mat de gillar eller inte bjuda iväg dit de inte har råd eller bestämma vad vännerna ska ha på sig, eller bara bjuda de vackra och spirituella osv. Varför bjuda folk om det inte var meningen att de ska ha trevligt.
 
Uppenbarligen är det vissa som inte tycker så
Jag tycker bara det låter så komplicerat och så många regler istället för att bara göra som man vill.
Andra ska också ha kul, inte bara jag? är väl den etikettsregeln. (Du kan inte göra så nu gråter ju Lisa) Den som alla lär sina småbarn när de är fem eller så. Men helt ärligt så tror jag alla följer den oavsett, det är bara i typ enstaka etikettsspalter man hör om folk som inte tänker på andra alls och säkert överdrivet.

(Det enda som ev skulle hända är ju dessutom att ens vänner pratar om den hemska upplevelsen efteråt när man inte är där :p (och några av de man inte bjöd som blev ledsna inte längre är vänner). Så det är ju bara att köra.)
 
Senast ändrad:
Så man ska inte tacka ja till bröllop om man inte kan tänka sig att bjuda den personen.
Intressant det här...:D
Så långt har jag inte tänkt dvs jag har en vän som gifte sig för ett år sedan och bara bjöd tio personer. Några månader innan var hon bjuden som gäst till andra på bröllop som hon inte bjudit till sitt bröllop. Skulle hon tackat nej då?

Jag tycker absolut det är viktigt att bjuda igen men tycker inte det är på viktigt när det handlar om bröllop

Kom på att jag har bjudit folk till min 40-årsfest trots att de inte bjudit mig på något motsvarande. Men det viktigaste för mig är att de jag vill fira med är där. Inte om jag varit på fest hos honom
 
Jag trodde aldrig min tråd skulle starta en så stor debatt, jag sitter i chock :o. Men det är kul att se hur vi alla resonerar kring ämnet, samtidigt som jag tänker på hur otroligt olika vi alla är och tänker om samma sak, och då menar jag på ett positivt sätt :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 714
Senast: fejko
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 325
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 184
Senast: Mineur
·
Relationer Det var bekvämt det här med anonym användare, så jag fortsätter här en stund. Jag älskar mina vänner, vi är lika på vissa plan och...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
9 281
Senast: Anonym_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp