Bästa vännen ska gifta sig, jag har inte råd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Känns bara så sorgligt att inte kunna vara med. Vad jag förstått så är det ändå en hel del av deras släkt och vänner som ska resa dit tillsammans med dem.
Jag kan tänka att de begriper att inte alla kan komma. Men att man inte vill exkludera utan bjuder in alla som man räknar i vänskaran som man skulle vilja ha där.
Det hade väl blivit konstigt om man bara skickade till dem man trodde skulle ha tillräckligt med pengar?
 
Ja, egoism i kubik.

Eller egoistiskt är det väl inte, gifter sig gör man väl för sin egen skull, inte för andras? Däremot obetänksamt, om man nu vill ha med nära och kära (det behöver man ju inte ha), så verkar det ju olämpligt att välja en avlägsen och otillgänglig plats för bröllopet. För då lär man ju inte få det som man ville, med nära och kära närvarande.
 
Vilken jädra gnälltråd det här är!

Brudparet har all rätt i världen att välja var och när de gifter sig, utan hänsyn till vänner och familj så länge de senare inte står för fiolerna. De kräver inte heller, vad jag kan läsa mig till, varesig dödsattest eller läkarintyg om man väljer att tacka nej så vad är problemet? Buhu, TS kan inte delta men hade det spelat roll om det är pga ekonomi eller att TS inte får ledigt från jobbet?

Tråkigt för TS, visst, men det är få förunnat att glida fram på en räkmacka och även de stöter på grund emellanåt. Är det inte bättre att TS analyserar sin egen situation iställer för att gräma sig över att BRUDEN väljer sitt drömbröllop tillsamans med den hon hoppas dela resten av livet med?

Luktar avundsjuka och missundsamhet istället för glädje med bästisen.
 
Du tycker inte det är egocentrisk att utgå från att en familj ska lägga 50.000 på ditt bröllop då?

Jag tycker det är synnerligen egoistisk om det inte är så att alla de känner är miljonärer.

Jag svarar på ditt inlägg, men det är flera som har sagt samma sak.

Brudparet förväntar sig säkert ingenting, men har bjudit in de som de hade blivit glada om de kunnat komma. Varför ska man planera ett bröllop som passar gästerna bättre än brudparet? Eftersom de väljer att gifta sig långt bort är det säkert viktigt för dem både med tanke på hur besvärligt det är att planera ett bröllop på långdistans och att många inte kommer att ha råd. Själv hade jag tyckt att det var tråkigt att inte kunna gå, men egoistiskt? Nej.

Jag kommer att gifta mig utomlands. Och jag förväntar mig absolut ingenting. Jag blir såklart jätteglad om alla har möjlighet att komma men vet att det kanske inte blir så med tanke på ekonomi och ledigheter. Inte en chans att jag skulle ändra mig och gifta mig i Sverige för att någon tyckte att jag var egoistisk som gör val som inte passar dem. Eller ha någon liten ceremoni någonstans och sedan kuska runt till tre olika länder för att ordna fester för alla som vill fira men inte kan komma.
 
Eller egoistiskt är det väl inte, gifter sig gör man väl för sin egen skull, inte för andras? Däremot obetänksamt, om man nu vill ha med nära och kära (det behöver man ju inte ha), så verkar det ju olämpligt att välja en avlägsen och otillgänglig plats för bröllopet. För då lär man ju inte få det som man ville, med nära och kära närvarande.
Om du nu gifter dig för fin egen skull utan tanke på gästerna så är det egoism Ja.

Vettiga människor ser till att alla blir nöjda.
 
Det hade väl blivit konstigt om man bara skickade till dem man trodde skulle ha tillräckligt med pengar?
Haha ja, vilken jäkla förolämpning :D.

Jag skulle lätt kunna tänka mig att gå på bröllop utomlands - om det ekonomiskt och praktiskt funkar för oss att gå och om vi känner för det. Precis exakt som när vi blir bjudna till bröllop i Sverige alltså.
 
Jag har blivit bjuden på bröllop där gästerna förutom det vanliga med present, resa, boende, kläder osv. också förväntas stå för bröllopets kostnader :angel: Jag tackade nej. Folk får gifta sig precis hur, var och när de vill men att förvänta sig att gästerna ska stå för notan, nej, där går faktiskt min gräns.
 
Jag förstår att du inte har råd, det hade jag inte heller haft utan väldigt lång planering.
Har själv tackat nej till min kusins bröllop i Indien av liknande anledning. Det var tråkigt att inte kunna gå, men om man vill att alla ens nära ska kunna delta så antar jag att man inte planerar på det sättet.
 
Jag är glad att jag och sambon är av samma åsikt i alla fall, OM vi ska gifta oss vill vi att alla ska ha råd att komma, vilket gör att vi kommer bjuda till bröllop där det inte kommer kosta något, fri klädsel och valfritt om man vill köpa present, just för att släkt och vänner med dålig ekonomi inte ska bli excluderade!
 
Nej de är nöjda av att få sitt drömbröllop utomlands.
Att betala resa för alla är inte realistiskt för många

Om de nu vill ha sitt bröllop utomlands men inte vill betala för gästerna. Då firar de bröllop själva. Inte schysst att sätta vänner och bekanta i rävsax genom att låta dem välja mellan att betala bröllopet eller att tacka nej och stanna hemma.
 
Jag är glad att jag och sambon är av samma åsikt i alla fall, OM vi ska gifta oss vill vi att alla ska ha råd att komma, vilket gör att vi kommer bjuda till bröllop där det inte kommer kosta något, fri klädsel och valfritt om man vill köpa present, just för att släkt och vänner med dålig ekonomi inte ska bli excluderade!
Vilken tur att ni bara har släkt och vänner som bor nära er och varandra! Vi har familj och vänner utspridda i världen.
 
har inte orkat läsa igenom alla sidorna men en bekant till mig gifte sig utomlands för ngt år sedan. några vänner och familjemedlemmar åkte dit men de hade en liten cermoni hemma också så att fler kunde vara med :). att de gifte sig utmomlands var för att de hade en del släkt där, sen så var det under sommaren då de flesta kunde och ville ta det som en semester också :).

men kan säga att jag personligen inte hade tagit ledigt från jobbet för att åka på bröllop om det innebar mer än en dags frånvaro från jobbet. speciellt då datumet kommer så pass sent att man inte kunnat lägga schemat så att man får sina timmar ändå.
 
Om de nu vill ha sitt bröllop utomlands men inte vill betala för gästerna. Då firar de bröllop själva. Inte schysst att sätta vänner och bekanta i rävsax genom att låta dem välja mellan att betala bröllopet eller att tacka nej och stanna hemma.
Det är väl ingen rävsax? Då får man låta bli att som vän vara ego och kräva att andra anpassar sitt bröllop till mig. Man är istället storsint och låter andra vara lyckliga och glada och unnar dem det
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 714
Senast: fejko
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 326
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 184
Senast: Mineur
·
Relationer Det var bekvämt det här med anonym användare, så jag fortsätter här en stund. Jag älskar mina vänner, vi är lika på vissa plan och...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
9 281
Senast: Anonym_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp