Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tänker väl mest att den onda spionen kan förmedla rätt känslig info till ulvarna om potentiella specialroller, så den är väl vettig att få ut om man kan innan den kan förmedla alltför mycket? Visst att det är bra om goda spionen får så mycket info som möjligt också, men spontant tänker jag att onda spionen kan göra mer skada än vad goda kan göra nytta med infon längre fram i leken.Känns som du fiskar efter spionen
Fast spionen bör väl få info om vad den som vann duellen valde för specialförmåga?
Jo. Det håller jag med om. Men den vet väl inte rollen på den som vann priset eller ens vilken sida den är på IOM att ingen dog inatt ?
Undantaget förstås om det var den onda spionen som vann duellen
Spionen borde se vem som vunnit duellen eller åtminstone vilka som var i duell
Jo, fast inte om XX är god eller ond, vilket väl var vad inlägget handlade om, att en ulv skulle kunna välja beskyddet och ”käka sig själv” för att spionen ska tro att den är god?Jag fattar inte vad du menar . Om det står att XX valde beskyddet , Ängeln skyddar nn och ulvarna käkar XX eller nn så vet väl spionen vem som är vem?
Ja spionerna lär veta om det är ängelns eller eventuellt vunnet beskydd som använtsJag fattar inte vad du menar . Om det står att XX valde beskyddet , Ängeln skyddar nn och ulvarna käkar XX eller nn så vet väl spionen vem som är vem?
Gällande infon spionen får så lär den ju inte få veta vinnarens roll, och i fallet med beskydd skulle det ju se ut som att en god skyddat sig själv och ulvarna försökt käka den? Eller hur menar du att en spion skulle kunna se att det är en ulv som skyddat sig själv och ulvarna valt att käka en ulv?
Förvisso korrekt. Men i mitt inlägg så invände jag emot att om ifall det är det vunna beskyddet som använts kan det mycket väl vara en ulv som vann det och sedan ”käkats ” av ulvarna just för att spionen (iaf den goda ) skulle tro att den hittat dels ängel dels den som blev käkval utöver ängeln = automatiskt god ?Nej inte att det är en ulv. Mer om säg att den som vann är Q och q valde beskyddet och ulvarna väljer att käka ulven q så skulle det väl stå såhär tänker jag.
Duellen väljer beskyddet
Ängeln skyddar nn
Ulvarna käkar q
Då vet väl spionen att ulvarna inte käkade Ängeln iallafall eller den Ängeln valde.
Eller är jag helt dum i huvudet
Nej inte att det är en ulv. Mer om säg att den som vann är Q och q valde beskyddet och ulvarna väljer att käka ulven q så skulle det väl stå såhär tänker jag.
Duellen väljer beskyddet
Ängeln skyddar nn
Ulvarna käkar q
Då vet väl spionen att ulvarna inte käkade Ängeln iallafall eller den Ängeln valde.
Eller är jag helt dum i huvudet
Ja spionerna lär veta om det är ängelns eller eventuellt vunnet beskydd som använts
Dock kan ju inte spionerna veta i det fallet det är ett vunnet beskydd som skyddat käkvalet vare sig roll eller sida på den som ev använt ett vunnet beskydd ?
Du tänker mer eller mindre i samma banor som jag gjorde tidigareJag har läst leken lite baklänges men tankar så här långt: Första dygnet kunde inte ha gått bättre. En ond (iofs utanför lyan) ute och inget käk. Det borde också ha utspelats en duell mellan två av Qitis, Lobelia, LenaH och mig själv. Och att en av de möjliga förmågorna är vald och ev använd.
De flesta rösterna hamnade på BSF och Harrysen där de också röstar på varandra (av oklar anledning? Kan vara en hint från BSF till lyan, om Harrysen är ulv, men det kan också vara så enkelt att BSF valde Harrysen i ett försök att rädda sig sjäv - helt enkelt). Osäker på om detta god eller ondförklarar Harrysen men lutar kanske åt god?
Jag tror dock att iaf någon av rösterna på BSF gömmer en ulv. Tycker att de brukar gilla att rösta på någon som ser ut att åka i DL 1. I så fall handlar de om Ceta, fio och LenaH (förutom den tidigare nämda Harrysen). Håller nog alla dessa åt det håriga hållet idag, tills mer info inkommit.
Det var alldelles för längesedan jag spelade. Så himla rostig. Återkommer med mer tankar senare när de fått perkolera lite.
men du verkar vettig iaf
Jo men jag är emot det du eller någon annan sa om att inte spionen skulle veta vem som är vem.Förvisso korrekt. Men i mitt inlägg så invände jag emot att om ifall det är det vunna beskyddet som använts kan det mycket väl vara en ulv som vann det och sedan ”käkats ” av ulvarna just för att spionen (iaf den goda ) skulle tro att den hittat dels ängel dels den som blev käkval utöver ängeln = automatiskt god ?
En klassiker som jag tror @cirkus var först med att initiera för några år sedan. Dvs. En ulv blir godförklarad av spionen ?
Precis.
Men jag tänker att det blir väldigt olika info om det i ytteligare rad står:
Duellant anväder beskydd på Q
Eller
Ulv använder beskydd på Q
Eller
Q använder beskydd på Q
jag tror absolut att någon ulv kan gömmas bland rösterna på BSF, för att som du säger ”rösta på någon som ser ut att åka”. Men förstår inte riktigt hur du menar att jag passar in i den listan i så fall, då jag la en första röst och det inte då fanns något särskilt uppseendeväckande misstag som antydde på att det så skulle bli ett drev eller liknande mot BSF?Jag tror dock att iaf någon av rösterna på BSF gömmer en ulv. Tycker att de brukar gilla att rösta på någon som ser ut att åka i DL 1. I så fall handlar de om Ceta, fio och LenaH (förutom den tidigare nämda Harrysen). Håller nog alla dessa åt det håriga hållet idag, tills mer info inkommit.
Men precis så om den käkade inte är den ängeln skyddade så fattar ju spionerna att ett vunnet beskydd måste ha varit orsaken till uteblivet käk. Och som spion är det lätt att anta att den är god eftersom ulvarna ville käka den ?Jag måste vara helt förvirrad som fattar noll.
Spionen får ju veta vem ulvarna käkat och vem ängeln skyddar och ofta sig själv då iom att det är första natten.
Sen givet inte om duellenvinnaren är god eller ond.
Jo, fast inte om XX är god eller ond, vilket väl var vad inlägget handlade om, att en ulv skulle kunna välja beskyddet och ”käka sig själv” för att spionen ska tro att den är god?
Vad är det som är oklart med anledningen till att de röstar på varandra? Det här är deras respektive röstinlägg:Jag har läst leken lite baklänges men tankar så här långt: Första dygnet kunde inte ha gått bättre. En ond (iofs utanför lyan) ute och inget käk. Det borde också ha utspelats en duell mellan två av Qitis, Lobelia, LenaH och mig själv. Och att en av de möjliga förmågorna är vald och ev använd.
De flesta rösterna hamnade på BSF och Harrysen där de också röstar på varandra (av oklar anledning? Kan vara en hint från BSF till lyan, om Harrysen är ulv, men det kan också vara så enkelt att BSF valde Harrysen i ett försök att rädda sig sjäv - helt enkelt). Osäker på om detta god eller ondförklarar Harrysen men lutar kanske åt god?
Jag tror dock att iaf någon av rösterna på BSF gömmer en ulv. Tycker att de brukar gilla att rösta på någon som ser ut att åka i DL 1. I så fall handlar de om Ceta, fio och LenaH (förutom den tidigare nämda Harrysen). Håller nog alla dessa åt det håriga hållet idag, tills mer info inkommit.
Det var alldelles för längesedan jag spelade. Så himla rostig. Återkommer med mer tankar senare när de fått perkolera lite.
Eftersom jag har en röst så vill jag förbättra mins chanser till överlevnad.
Med ovanstående teori om att LenaH möjligen är ond utanför lyan och vinkar till ulven Harrysen. Och för att Harrysen redan har en röst så:
Blacksmithfarm röstar på Harrysen
Dvs Harrysens anledning till röst på BSF bör ju vara solklar. BSF röstade också för att öka sina chanser till överlevnad, men hade fler att välja på till skillnad från Harrysen.Jag ogillar DL1 .Får försöka rädda mig själv och röstar på BSF med motiveringen att det låter som en falsk säkerhet med allt mjukt, ingen risk för kross...Möjligen lite lurigt att välja gömställe först och välja det stället där man kollar först?
Harrysen röstar på BSF
Men precis så om den käkade inte är den ängeln skyddade så fattar ju spionerna att ett vunnet beskydd måste ha varit orsaken till uteblivet käk. Och som spion är det lätt att anta att den är god eftersom ulvarna ville käka den ?
hängde du med?
Dvs om en ulv vann duellen igår. Ser ut att vara den käkade i infon.eftersom ängeln då inte var käkval
Lätt att ulven blir godförklarad då av spionerna ? Spelar egentligen ingen roll om det är onda eller goda spionen som vill godförklara i leken. Ulven kommer ändå framstå som god om ffa den goda spionen dör?
Fast nä, hela scenariot var ju att det var iscensatt från ulvarnas sida.Fast hade det inte varit ett för stort sammanträffande om duellen valde beskyddet och sen blev käk?
Sedan får man ju hoppas att en god vann duellen igår och inte någon i lyan Det vore ju ett klassiskt ulvtrick annars , signerat tex @cirkus , en ulv har ett beskydd som den använder och sedan ”käkas” ulven med beskydd. Så spionen ska tro att den är god.
Nu har vi ju dock inte bara en spion i leken utan två. En ond och en god. Så frågan är om de skulle chansa på något sådant ? Med risk att förvirra den onda spionen tänker jag då på.