Bärrandsröta och lite annat smått och gott!

T

Terra_Trol

Upptäckte igår både bärrandsröta och röta i sidostrålfåran på ett par av ung hästarna i stallet!
en av hästarna som hade röta i sidostrålfåran, hade på två av hovarna riktigt djupa fåror ca 30mm.
har tvättat flertal gånger med jodopax.

vad kan man göra själv och i när är det högtid att ringa ut hovslagaren?
han var ute senast för 4v sen och då var hovarna rena från röta.

Sv: Bärrandsröta och lite annat smått och gott!

Tjära brukar funka bra.

Men har inte varit med om så djupa fåror.

våran hovslagare sa till en tant i stallet att anv väteperoxid. o hennes tottoar blev bra.

det är hög tid att ringa ut hovslagaren för han måste skära bort det som är dåligt...sen måste du tvätta med virkon som finns på G-gården för att döda bakterierna...Räcker inte med jodopax..eftersom du har ett par som är drabbade har du antagligen denna bakterie i jorden...så det bästa är att spraya alla hästarnas hovar med virkon så att de inte oxå får som inte är drabbade...blanda virkon med vatten i en vanlig sprayflaska och spraya på gärna ett par gånger om dagen!!

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 607
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 366
Senast: alazzi
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 679
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar