Barns utveckling

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barns utveckling

Vad gör ni för att stimulera era barns utveckling? Skulle vara roligt att höra allt från bebisar till större barn. :)

/Timsetim

Min stora son (nu 9 år) har haft en försening i artikulationsutvecklingen (talet alltså :p ) och vi har sjungit, läst, övat ljud, rim och ramsor i det oändliga med honom. Sen 1,5 år tillbaks talar han helt rent!
Han har även haft dålig grovmotorik och för att förbättra den har vi bla skidat mycket med honom, det lär vara jättebra, främjar visst kontakten mellan hjärnhalvorna eller nåt. Nu är han jätteduktig både på längden och tvären. Sedan har han av eget intresse velat spela fotboll så det har vi förstås också uppmuntrat, all rörelse befrämjar ju den motoriska utvecklingen.

Skall bli spännande att se hur det blir med tvåan (han är 7 månader)!
 
Sv: Barns utveckling

Måste tillägga en sak... Innan jag födde min son fick jag ju höra (som så många andra?) om hur jobbigt det var att ha barn, att man inte hann något och inte fick något gjort etc och att duscha varje dag var bara att glömma mm mm. Men jag har aldrig känt mig hindrad av att ha fått barn! Jag duschade varje dag redan från början, jag fick gjort hur mycket som helst i trädgården hela sommaren (undvek dock de hetaste timmarna/dagarna) och när det var lämpligt så var sonen med ute, satt i babysittern och såg på när jag beskar träd eller grävde eller rensade ogräs etc.

Jag tror mycket med barn blir vad man gör det till. Låter säkert väldigt präktigt, men då får det väl göra det. Man kan ju inte sluta leva bara för att man får barn!

Jag tror att alla barn är olika! Jag hade aldirg nån tid då dottern ville sitta och titta på vad jag gjorde nån längre stund. Det är först nu när hon närmar sig ett och ett halvt som hon tvärtom blivit väldigt självståndig och lekar själv. När hon var bebis var det konstant uppmärksamhet, bära, sjunga osv som gällde.
 
Sv: Barns utveckling

Min Ellen ville heller aldrig sitta och titta på, nej, hon skulle vara med och fixa. Sitta i babysittern gick bra typ tio minuter, sen blev hon less. Och när hon kom upp på benen hade hon fullt upp med att motionera mig... dvs springa åt fel håll :)

Från början tyckte jag det var jättejobbigt, att inte hinna med allt jag brukar hinna och göra allt som jag brukar göra. Men jag har helt enkelt fått lära om. Nu uppskattar jag att göra saker på hennes vis, låta henne vara med fastän saker tar tre gånger så lång tid... minst.

//Brisa
 
Sv: Barns utveckling

Vi är inte så ambitiösa, våran dotter trivs bäst att lulla på och utforska saker själv, hon kan fara runt och pilla, klämma och dra i saker över en timme. Vi har alla barnförbjudna rum stängda, och det finns ingenting i hennes rum som inte håller för barn, om man säger så.;) Vi är däremot ganska noga med vad vi köper åt henne. Laugh and learnsaker vimlar det om i hennes rum, och dom är nog dom saker som hon leker mest med. Hon är med oss väldigt mycket när vi gör vardagliga saker som matlagning, städning, tvätt och allt annat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 688
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
2 938
Senast: Linn-Nora
·
Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 198
Småbarn En vän till mig är gravid och väntar sitt första barn. Hon bor i Tyskland. Jag håller på att sätta ihop ett litet paket med bra att...
Svar
2
· Visningar
919
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp