Sv: Barns utveckling
Oj, det är ju jättesvårt att svara på! Men jag försöker visa och guida så gott jag kan. Tex att man ska klappa blommorna och krukorna eller vad det nu är, istället för att ständigt neja eller fya. Jag undviker ordet "nej" så mycket jag bara kan och är faktiskt stolt över att inte vara en nejsägare.
Sonen får lov att undersöka allt. Inklusive saxen han hittade på golvet för någon månad sedan, när sambon höll på med persiennerna. Jag bara avvaktade och höll ett öga på vad lillplutten skulle göra, och när han var på väg att stoppa den vassa änden i munnen så sa jag bara helt lugnt att det nog var bättre om han vände på saxen. Och det gjorde han! Fast om han förstod vad jag sa eller om det var slumpen har jag ingen aning om. Men jag pratar mycket med honom, om allt och inget, för jag är bara sån. Tar för givet att han är intresserad och förstår.
Var likadan med min hund.
Sen så undviker jag att trösta för mycket när han ramlar eller stöter i etc. För det mesta ser det värre ut än det är och då säger jag "opp igen" eller nåt, lite halvhurtigt. Både kramar och pussar och blåser om det behövs, men jag ömkar
aldrig. Och lillplutten är inte heller speciellt pjåskig av sig. Tvärtom, han vågar både klättra upp på grejor och ramla ner utan att bli vettskrämd och så klättrar han upp igen lite senare, utan att ha blivit rädd eller hämmad.
Och det märks att han lär fort av sina misstag. Han slog bara
en mölla under soffbordets låga tvärslå, nästa gång flyttade han händerna framför sig så att han kunde hålla balansen.
Och han använder samma teknik på annat han klättrat upp på, tex diskmaskinsluckan. När han klättrade ner på andra sidan var han noga med att ta det lugnt och flytta fram händerna vartefter, så att han kom längre fram och till sist kunde ta ner benen med.
Jag gör vad jag kan för att han ska bli trygg, själväker och självständig. Jag bejakar och uppmuntrar vartefter han visar att han vill/kan något, tex försöka äta med skeden själv som nu de senaste dagarna. Samtidigt visar jag, utan att neja eller förbjuda, hur man ska göra istället om han gör nåt tokigt. Tex att man inte får slå eller klappa hårt (som det lätt blir när han blir exalterad eller överglad), utan tar hans hand och klappar fint på kinden eller vad det nu är.
Men det är inget konstruerat eller efter nån bok. Jag gör det som känns naturligt helt enkelt. Tycker jag har mycket att hämta från mina tidigare erfarenheter som djurägare, främt då hästar och hundar. Enkla, tydliga budskap. Slösa med beröm och vänlighet, inte neja, fya eller förbjuda jämt och ständigt, utan uppmuntra rätt beteende. Ignorera felbeteende i görligaste mån. Man kommer väldigt långt genom att ignorera istället för hetsa upp sig...
Jag är iofs väldigt lugn och tålmodig, både när det gäller barn och djur. Har väldigt lång stubin rent allmänt och det ska mycket till för att reta upp mig. Samtidigt har jag mognaden (?) att inte ta ut ev trötthet eller irritation på lillplutten, han fattar ju ändå inte och det är ju inte hans fel. Det skulle
aldrig falla mig in att skrika på honom för att han kladdar med maten tex, hur bråttom vi än har någonstans.