har gått på barnfritt bröllop och bröllop med barn. både som vuxen och som barn.
kan säga att jag föredrar det förstnämnda
.
för hur roligt har barnen det när de först måste sitta stilla på en stenhård kyrkbänk i fleera timmar och lyssna på tondöva föräldrar sjunga psalmer.
sen så är det alltid konstig mat som man bara petar i, och där får man också sitta stilla i flera timmar med okända personer som dricker sprit och blir bara mer och mer högljudda.
när man får gå ifrån så är det andra barn som man inte känner som försöker roa sig själva. ut får man oftast inte gå då man har finkläder på sig, och på t ex gästis så brukar det bara finnas en uråldrig låda med gamla trasiga leksaker och ett litet lekbord med 2 stolar i kapprummet.
för föräldrarna så är det jobbigt att höra "jag vill hem, jag vill hem" sjuttiåtta gånger, och för bordsgäster är det jobbigt med ett barn som snurrar runt runt på stolen, drar i duken, petar i maten och om de är små garanterat är rejält snoriga och kladdiga på fingrarna hur ofta föräldrarna än torkar av barnet.