Barnfria fester

cirkus

Trådstartare
Läs krönikan

För en gångs skull en såndär krönika som jag applåderar (har lie svårt för krönikörer rent generellt).

Lite kortfattat så handlar det om fester utan barn, men att det ändå är barn där. Och besvikelsen däröver.

Sv: Barnfria fester

*applåderar också*

Förstår henne fullkomligt, tycker inte barn hör hemma på "vuxenfester".

Minns när jag var liten och fick följa med hur obehagliga jag tyckte föräldrarna blev när de druckit och hur otäcka de andra barnens föräldrar blev.

*pappa blev tramsig och högljudd
*mamma bara fnittrade så hon grät
*en stötte på min mamma (han är sådan) även fast jag var liten tyckte jag det var ogehagligt
*Frugan till han som taffsade sprang iväg och grinade
*en annan dam blev väldigt vulgär.

Tror inte vuxenfesterna med barn är speciellt lyckade varken för barnen eller föräldrarna.

Jag hade tyckt det varit superjobbigt att ha med min 3 åring på vuxenfest. Någon gång har vi varit hos grannen någon timme när de festat,tagit en öl och gått hem (innan fyllan börjat)

Underbart!

Ska själv ha barnfritt bröllop nästa år.. Och det ÄR barnfritt på riktigt (inte ens vårt barn ska vara i närheten)

Vi hade oxå barnfritt bröllop för snart 2 år sedan. Dock var en del ammande barn med men de låg och sov i sina vagnar.

Det var inga problem och respekterades av alla utom en mamma som beslöt att inte komma för att hennes barn inte var välkomna:grin:.

Jag förstår krönikören, även om jag sällan eller aldrig ser problemet själv. I vår bekantskapskrets är det ganska väldefinierat hur pass barnfria festerna är. :)
Själv kommer jag att ha en stor och helt barnfri 40-fest nästa år, både av hänsyn till barnen och av hänsyn till festen. :D

*till alla*

hur definierar ni då "vuxenfester"?? Att alla super sig as-kalas o inte kan ta hand om sig själva eller??

"När jag va barn" (är 21 idag) var barnen i mina föräldras umgängeskrets ALLTID med på festerna. Jag har inte ett enda dåligt minne utav detta, trots att där konsumerades alkolhol i stora mängder.

Förstår inte varför man ska ha barnfria fester. T ex ett bröllop, vid vilken ålder drar du då gränsen?

*till alla*

hur definierar ni då "vuxenfester"?? Att alla super sig as-kalas o inte kan ta hand om sig själva eller??

"När jag va barn" (är 21 idag) var barnen i mina föräldras umgängeskrets ALLTID med på festerna. Jag har inte ett enda dåligt minne utav detta, trots att där konsumerades alkolhol i stora mängder.

Förstår inte varför man ska ha barnfria fester. T ex ett bröllop, vid vilken ålder drar du då gränsen?

Därför att föräldrar även de ibland behöver få umgås med jämnåriga som är på samma nivå. Utan att samtidigt ägna sin uppmärksamhet åt barnen.

Vi valde barnfritt bröllop av många skäl. Bla ekonomiska, det är väldigt dyrt att anorda bröllop. Och skulle alla barn också varit inbjudna hade det blivit iallafall 25 till som vi skulle betala mat för. Plus att barn lätt tröttnar på att inte vara i centrum och detta var VÅR dag. Var många tal och sånt brukar barn inte direkt uppskatta. det handlade inte om att alla "söp sig fulla" även om det serverades alkohol utan var andra orsaker. Vet att många som kom barnfria uppskattade att få gå på en barnfri tillställning och bara ägna sig åt sig själva och sina vänner.

Vi hade med barn upp till 6 mån (tror jag den älsta var ungefär) och sen var det ett hopp upp till 15 år.

Vi själva var på 50års kalas för ett par månader sedan och valde då att lämna Elivia med min mamma bla för att få en kväll för oss själva. var väldigt mysigt;) Dock så sov min mamma hos oss så Elivia var ju hemma när vi kom hem sent på kvällen.

Men måste barnen sitta fast i föräldrarna JÄMT?

Det är väl knappast fest varje helg...

Därför att föräldrar även de ibland behöver få umgås med jämnåriga som är på samma nivå. Utan att samtidigt ägna sin uppmärksamhet åt barnen.

DET kan jag förstå.

Men på något ovanstående inlägg fick jag känslan av att det skulle vara "skadligt" för barnen att vara med på "vuxenfesterna".

LitenIsa: Varför just 15? (mest nyfiken, jag är så van vid att barn alltid är med)

Det var ingen gräns vi satte utan det bara blev så. Det var min lilasyster som var yngst.:D
Förrutom de små bäbisarna som var med då.

Vi satte ingen gräns utan skrev bara på inbjudan att "vänligen respektera vår önskan om ett barnfritt bröllop".

Vi har blivit bjudna på en fest/bröllop som det stod i inbjudan personlig till mig och min man, jag ringde och frågade om våran då 4 mån son kunde följa med, och det var inga problem, våran då tre åriga dotter fixade vi efter en hel del bekymmer barnvakt åt, men bara en natt, så vi åkte 5 timmar enkel resa till en större skidanläggning, kom till bröllopet och upptäckte att det var nästan fler barn än vuxna, barnvakter inhyrda och hysteriskt mycket uppträdande av andras barn och det kändes skit. Hade de kunnat klämt ur sig att dottern var välkommen hade vi kunnat hyrt stuga i flera dagar, och tagit en minisemester i samband med bröllopet. Så ja jag blev väldigt besviken...

Nu är det enda festen vi har blivit bjuda till utan barn, de senaste åren som vi ens har velat gå på men annars har de flesta fester varit med familjen. Kanske för att "alla" har barn i bekantskapskretsen och att barnen leker extremt bra tillsammans och dessutom är "vältränade" i att somna borta, det blir aldrig några supar fester, och hittills har jag inte sett någon kladda på någon annans partner. Själv är jag oxå uppvuxen på olika fester av olika slag och har bara positiva minnen, så det blir nog lite vad man gör det till...

Alltså jag har inget som helst emot att folk har barnfria fester, är det en fest som jag gärna vill gå på så försöker jag fixa barnvakt, men när en bekant bjuder till en fest som enbart går ut på att supa så tackar jag hellre nej för det är inget jag tycker är roligt.

aha, jo om det faller sig naturligt, tex att det inte finns ngr barn i åldern 8-14 då är det ju rätt lätt, men hur gör man då om det är mer utspritt? t ex i princip ett barn i varje ålder från 1-18, var drar man då gränsen när man vill ha det barnfritt? En 12åring kan ju alltid störa såå mycket mer än en 10åring, skillnad i humör/uppfostran osv.

Det får väl dem som har festen själva avgöra. Jag kan bara svara för hur vi gjorde och vi fick en kalasbra dag/kväll. De som hade barn i de åldrarna valde som sagt var att inte ta med dem till vårt bröllop. Är man 12 år räknas man nog fortfarande som barn.

Kanske beror det på vad man är för typ själv, om man nu ser till att det är värdarnas uppgift att bestämma om det är barnfritt eller inte.

Jag har varit på så få bröllop, men de gångerna har det funnits mycket barn med.

Jag är inte så traditionsbunden, jag känner inte att jag vill svira runt och "njuta" av en barnfri kväll. Jag kan gärna skänka barnen den uppmärksmheten de tar sig, och skulle absolut inte känna att de stal fokus från mig. Skulle liksom inte känna just någon konkurrens från barnen. Så på mitt bröllop är barn givetvis välkomna, både i kyrkan och efteråt. Givetvis vill vi ha våra egna barn med på vårat bröllop. Men då under någon annans vakande ögon, eftersom vi kommer ha mycket annat att tänka på.

Vi själva planerer ett litet sådant. Enkelt, billigt. Inte speciellt mycket folk, en liten bjudning och så lite partaj såklart.

Är man mer för det här pompiga, trerättermiddagsbjudningen på något slott, långa tal och mycket sprit så har har givetvis förståelse för att man kanske inte vill ha barnen med, jag tycker att folk får göra som de vill. Men oss skulle det passa.

Jag ska själv på bröllop om någon månad, och vi tar barnen med i kyrkan. Det skulle vara mycket barn med, och även på bjudningen efteråt. Men då lämnar vi barnen till farmor/farfar, just för att vi själva aldrig är barnfria och det kan vara skönt att någon gång ha full koncentration på de man pratar med, och på varandra.

Läs krönikan

För en gångs skull en såndär krönika som jag applåderar (har lie svårt för krönikörer rent generellt).

Lite kortfattat så handlar det om fester utan barn, men att det ändå är barn där. Och besvikelsen däröver.

Jag instämmer också i krönikan! Jag blev faktiskt väldigt besviken på sambons 40-årsskiva där det stått VUXENFEST i tydlig stil och två par ändå drog med barnen!:eek:

Det ena parets 3 barn for hem rätt snabbt efter att de frågat om vart våra barn var och jag svarade att det var vuxenfest så vi har ordnat barnvakt....men det andra parets barn var där hela kvällen.

De hade antagligen missat de stora bokstäverna med VUXENFEST men det känns ändå surt att ordna barnvakt åt de egna barnen för att man verkligen vill kunna släppa lös, utan något som helst "vuxenansvar" gentemot omyndiga personer, och så tar de ändå med ungarna!

99% av våra fester är familjefester där alla vuxna och alla barn är med. Därför anser jag det heligt när det någon gång är vuxenfest och stör mig på de som blir sura över barnfria bröllop, de har liksom tappat bort att det är brudparets önskningar den kvällen som gäller, inte deras egna.

Men det måste vara höjden av respektlöshet. När det utryckligen står skrivet att det är en vuxenfest.

Vår bröllopsinbjudan var adresserad till oss två vuxna och till barnen, så då är det ju givet att barnen får följa med. Men jag frågade ändå om det skulle vara barn på festen, och det skulle det. Fast våra får vara hemma ändå.

klart att det är upp till var och en. Sen håller jag helt klart med om att skriver man att det är barnfritt i inbjudan så lämnar man ju ungarna hemma, självklart för mig, värdens önskemål ska följas. Däremot har jag svårt för att förstå själva grejen, för mig är det självklart att barnen är välkomna, men skulle inte dra med ev. egna barn på en barnfri fest.

klart att det är upp till var och en. Sen håller jag helt klart med om att skriver man att det är barnfritt i inbjudan så lämnar man ju ungarna hemma, självklart för mig, värdens önskemål ska följas. Däremot har jag svårt för att förstå själva grejen, för mig är det självklart att barnen är välkomna,.

Jag vet inte hur gamla barn du har men jag är förvånad över att du aldrig själv känner en önskan om att bara få vara DIG utan att vara förälder en kväll med dina vänner. Att få sitta ner en hel middag utan att ta hand om nedkissade trosor eller att hjälpa att skära barnens mat?

Jag älskar mina barn över allt annat men kan även längta efter en barnfri kväll hemma där jag kan förföra/bli förförd av min sambo redan vid förrätten:o, något som definitivt inte sker i barnens närvaro.

men skulle inte dra med ev. egna barn på en barnfri fest.

Det låter ju positivt, det är respekt för värdens önskemål!

Våra fester är inte barntillåtna trots att alla kan hantera alkohol och ingen råkar i slagsmål. Det som gör våra fester direkt olämpliga för barn är vår tendens att vara extremt vulgära. Vi svär, pratar om och anspelar på sex, töntar oss något enormt och är allmänt hämningslösa. Med barn närvarande på festerna skulle vi behöva kontrollera oss och tänka på vad vi säger och gör. Det vore helt enkelt inte lika kul.

Liknande trådar

Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
11 333
Senast: Praefatio
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 226
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV