Barn och student?

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

Annoviks

Någon som pluggar och samtidigt har barn? Hur fungerar det?
 
Sv: Barn och student?

Inge vidare!

Man har dåligt samvete för studier tar mer tid än ett "vanligt" arbete, man hamnar efter i pluggandet, har panik och familjen lider.

Sen finns det människor som hittar rutiner och som har disciplin att plugga. Vilket jag har så svårt för. Därför pluggar jag på distans och halvfart, kvällstid, en dag i veckan. Perfekt när barnen är små för mig och min familj.

Men som sagt det är olika hur vi är som personer och studenter :D

En del har lätt för sig och andra måste läsa varje litet ord i böckerna och måste vara med på varje föreläsning och anteckna så penna glöder annars funkar det inte. Jag är väl nått mellanting. Men det är svårt innan man kommer in i pluggsvängen och man hittar sin rutin som fungerar.

Men man kan alltid prova om det fungerar om man är osäker, man kan alltid hoppa av. Jag har gjort det när det inte gick men sökte igen terminen efter och då fungerade det bättre i mitt liv.
 
Sv: Barn och student?

Jag började på högskolan när min yngsta var 1,3 år och min äldsta 5 år. Gick in i väggen halvvägs in i andra terminen. Fortsatte pluggandet efter sjukskrivning men jag har aldrig blivit helt återställd och det verkar som om jag måste lära mig leva med min superlåga stresstolerans och min sega hjärna. Om du frågar mig så skulle jag inte göra om det, det är det inte värt!!! Jag kan tillägga att jag är en av dom som har/hade lätt för mig att plugga och ändå gick det som det gick...
 
Senast ändrad:
Sv: Barn och student?

*kl*
Jag pluggar för närvarande andra terminen på lärarlinjen, har två barn på 3 och 8 år.

Det är långt ifrån lätt och man hamnar grymt efter så fort barnen är sjuka eller man tappar disciplinen. Kämpar just nu febrilt efter en lunginflammation på mig själv och en sjuk son.
 
Sv: Barn och student?

Ojdå, jag som har enbart positiva erfarenheter.

Studier är enligt min erfarenhet mer flexibelt än arbete, vad gäller tid. Det var mycket enklare att klara av korta dagisdagar, dagisets studiedagar, följa med vid någon utflykt osv. Sjukdom samma sak.

Gäller det barn i förskoleåldern, som inte är så dyra i drift, ser jag egentligen inga nackdelar. Jag är jätteglad att studier och småttingåren sammanföll. Idag hade jag inte kunnat ägna småbarn lika mycket tid.
 
Sv: Barn och student?

Jag pluggade heltid och hade barn som då var 2 år, och det är inget jag rekommenderar alls. Samvetet gnager hål i en, för både barnet och studerandet, jag fick ingen ro att läsa, ingen ro att ta hand om sonen, ingen ro att existera alls.
 
Sv: Barn och student?

Jag läser just nu tre fempoängskurser och det är perfekt! Vi har lagt upp det så här:
På fm är jag med dottern (17 mån) och på em är pappan hemma. Då jobbar han halva em hemifrån, när hon sover middag, och är pappaledig resten av em, dvs 1/4 dag.
Det är min pluggtid.
Det beror säkert på hur mkt man behöver plugga, men mina kurser är inte alltför svåra så jag hinner lätt med det jag ska. Siktar kanske inte på att få MVG i alla kurser, utan mer på att göra Gnivå, fast på ett bra sätt.

Två av kurserna är på distans, och den tredje är en mattekurs som jag inte behöver gå på föreläsningarna på för att hänga med.

Det är bra att ha lite press på sig att plugga just de timmarna när jag har möjlighet. Annars skjuter jag lätt upp saker och skulle jag göra det nu så skulle det bli svårt att komma ikapp.
 
Senast ändrad:
Sv: Barn och student?

:o Jag pluggar och jobbar och .....

Har 4 barn i åldrarna 7½, 4½, 2½ samt 14 månader. Pluggar just nu ca 200 % av en heltid (har just tentat klart en kurs och därmed fått det lugnare.) Utöver det så jobbar jag deltid samt driver vårt företag som innefattar 16 hästar.

DET GÅR BRA!!!! Fast jag är trött, men förväntar mig inget annat. Fick dessutom förra veckan ett ofrivilligt studieuppehåll pga maginfluensa på hela familjen. Känns lite svidigt att hinna ikapp. Men jag har tanken : jag gör så gott jag kan, mer kan jag inte begära!

Tyvärr har jag inget läshuvud, utan får nöta in allt. *s* Utom möjligtvis häst då. Men tyvärr så står inte det med på schemat vad gäller studierna.

Jag ser det som en fördel att läsa medan barnen är små. Såväl tidsmässigt som ekonomiskt. Jag har satt nivån på att jag vill ha G i alla ämnen, men att få mer skadar ju inte. Så jag läser upp betyg samt behörighet jag inte har så jag kan söka in till universitetet till hösten. Än sålänge har pluggandet gått ganska bra. Inga G'n ännu utan bättre utdelning. Huruvida detta fenomen håller i sig låter jag vara osagt, för snart kommer fölningstiden och då lär jag få ännu mindre sömn än nu!


Gira :banana: med mottot: Man klarar mer än man tror. (sålänge man lyssnar på sin kropp och själ)
 
Sv: Barn och student?

Fungerade fantastiskt bra! Min uppfattning är att det funkar bättre att plugga heltid OCH jobba extra med hyggligt små barn än att jobba heltid. Mina var 8-12 och 3-7 år när jag pluggade och barnens far studerade också en period.

Nu kan det säkert skilja mellan olika inriktningar, jag hade relativt få föreläsningar och seminarier men desto mer litteratur, kan tänka mig att det varit jobbigare om dagarna hade varit fulla med labbar.
 
Sv: Barn och student?

Vill också tillägga att enligt mitt tycke så är det mycket lättare att plugga komvux än universitet. Har gjort båda, med små barn.
 
Sv: Barn och student?

Jag läser 75% på komvux nu och har en dotter på 14 månader, det går super bra men som sagt det är rätt lugnt på komvux och inte så höga krav som på högskolan.
Har ju tänkt att läsa vidare på högskola efter komvux så vi får se hur det blir då.:eek:
 
Sv: Barn och student?

Jag har inga barn själv, men det är alltid några på varje kurs som har det, och alla verkar bara ha positiva erfarenheter, så det där är nog väldigt olika.
En tjej som jag läser med nu har en tvååring hemma och både hon och hennes sambo läser på heltid. De tycker att det fungerar väldigt bra eftersom de måste strukturera upp sina studier på ett helt annat sätt än vi andra som kan plugga när som helst.

Så det är nog helt enkelt olika för olika personer. Det är bara att testa om det funkar. Gör det det är det ju bra, annars får man sluta helt enkelt.
 
Sv: Barn och student?

Både jag och min sambo läser 100 % på högskolenivå och vår son är 14 månader. Nu fungerar det bra, sonen går på dagis 20 timmar i veckan medan vi är i skolan. Läsa och plugga hemma får vi turas om med, och det blir också mycket pluggande på kvällarna när han sover (som synes ;))

I höstas försökte vi dock plugga och vara "lediga", dvs hemma med sonen, samtidigt. Jag läste då 100 % på distans. Det kan jag INTE rekommendera - jag var verkligen på väg med stormsteg in i den berömda väggen. Andra halvan av terminen när jag skulle skriva c-uppsats tog min sambo föräldraledigt på heltid. Då fungerade det betydligt bättre...

Sammanfattningsvis tycker jag att det fungerar bra som vi har det nu, är glad att vi båda har flexibla tider och har mycket tid till sonen då vi kan anpassa våra pluggtider efter hans tider.
 
Sv: Barn och student?

Har 2 barn, 2½ och 4½. Har bara positiva erfarenheter, läser på lärarhögskolan coh pendlar dessutom sammanlagt 3 timmar per dag. Nu är min sambo väldigt jämlik och är helt självklar med hushållsfördelning, barnuppfostran, handling, ansvar för barnkläder osv, men hade jag varit ensamstående hade det varit VÄLDIGT tufft.

Jag äääälskar att läsa, vill aldrig sluta, så mitt humör och välbefinnande får stå över all dålig ekonomi och att det kan bli mkt ibland. Hinner oxå med att arbeta sovnatt på gruppboende ibland.

Har hört ngra säga att det är bättre att läsa med små barn eftersom de oftast gillar sitt dagis, det ska vara värre med fritidsbarn för de har större krav på fritid, vara med kompisar och träning osv.

Jag var sjukskriven för stress och halvvägs in i väggensyndrom i två veckor innan skolan började och då var jag duktigt risig kan jag säga. Eftersom jag älskar att läsa och för att jag är uppbackad hemifrån är det verkligen inga problem. Men som sagt, som ensamstående är det nog fruktansvärt slitigt.
 
Sv: Barn och student?

*kl*

Jag var ensamstående mamma under studieåren, för mig och min dotter fungerade det perfekt. Kunde vara hemma mycket och slapp ha henne så långa tider på dagis. Fick t.o.m. ta en fight med dagispersonalen som tycte jag skulle lämna henne tidigare (!) än 09.30. Man kunde ju inte leva ett "studentliv" såklart och jag hade tur som hade föräldrar som kunde skjuta till pengar vid jul och i maj-juni innan lönen för sommarjobb tickade in. Det var mycket fattigt men idag kan jag längta tillbaka litegrann till den tiden. Min lille son har fått vistas mycket längre tider på dagis - ibland känns det som om jag inte ser honom alls :cry: - och då delar ändå jag och min nuvarande man på allting hemma, med plus för honom eftersom jag är en hopplöst lat & bekväm hemmatyp.

Så om du kan - passsa på och njut av studietiden med barn - i arbetslivet får du aldrig sådana flexibla arbetstider igen (tror jag).
 
Sv: Barn och student?

*kl*

Fyller på lite. Jag var också ensamstående den tiden. Ett barn. Håller med Miss Philodina om varje ord, och jag fick också tjafsa med personalen på dagis, för att de ville att jag skulle lämna tidigare än vad jag behövde. Men jag satt ofta uppe och läste sent på kvällarna, vilket passade bra för jag är kvällspigg och har en ganska morgontrött unge.
 
Sv: Barn och student?

Tack, Nu blir man ju liiite nervös här...Jag ska börja plugga nu i mars.. 2 program.. :crazy:

Har en dotter på 14 månader.. huvvva... Kommer då att plugga både utbildning 1 (som jag kallar den än så länge) Svenska A och en dag i veckan oxå Jägarexamen.. (som jag snart är klar med) ...
Undrar hur det kommer att gå för mig då?
Men just nu är jag väääldigt målmedveten om vad jag vill bli när jag är klar!
Sen har man ju sökt jobb på det.. Men det vettefasen om man får.. Jobbet alltså..hehe..

Jahapp, så nu är man snart studerande då. :bump: Och denna gången är jag riktigt glad över det!
Tror det kommer att gå bra! Har ju iallfall en familj och en kille som ställer upp...Nu när jag tänker på det! ;)

Men man kan väl inte mer än hoppas på det bästa och ta en dag i taget.
 
Sv: Barn och student?

Jag pluggar men har inte barn, däremot har en kursare till mig det.

Jag skulle säga att det är stor skillnad på vad man läser. Jämför man olika kurser/program så är det väldigt olika när det gäller vilka krav som ställs, hur mycket schemalagd undervisning man har osv.
Jag har läst engelska på universitetsnivå och då hade jag lätt hunnit med ett gäng ungar och ett deltidsjobb. Nu läser jag till civilingenjör och hade jag haft barn så hade nog det barnet fått tillbringa en hel del tid på dagis.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 813
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 122
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 439
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 687
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp