barn med sporrar??? skärpning föräldrar

Sv: barn med sporrar??? skärpning föräldrar

i detta fall pratade jag inte om BARN utan oim vuxna ev ungdomar som vet vad de gör!
Att det inte finns lata hästar är skitsnack! Klart attt det finns, hur m¨nga hästar är det inte som vill gena i hörnen eller inte jobbar om de inte MÅSTE !

Då är de inte motiverade till det. Ryttarens uppgift att få hästen motiverad. Spöet är inte så mycket en "motivation" som en bestraffning vid det du kallar olydnad. För att en bestraffning ska fungera så måste hästen veta vad den gjorde dåligt, men framförallt så om man pluggar på lite inlärningspsykologi (som används flitigt inom träning av hundar t ex) angående skillnaden och effekten av negativ förstärkning/negativ bestraffning och positiv förstärkning/positiv belöning så inser man hur lite en bestraffning verkligen ger. Den ger absolut INGET i inlärningssyfte. Tänk dig att du ställer en person framför ett antal dörrar (som då symboliserar vilka val hästen har att göra när de ställs inför en situation) med en elstöt (bestraffning) i varje dörrhandtag som är "fel" och ingen elstöt vid det dörrhandtag man vill att personen (hästen..) ska gå igenom. Det troligaste är att personen ifråga kommer tycka dörrhandtag är obehagliga och bara fortsätta försöka om de är så illa tvugna. Själva momentet i sig har alltså i princip lärt människan - dörrhandtag farliga, ta rätt annars går det illa! Man kan inte LÄRA ett djur, eller en människa något heller för den delen, genom "Nej!"-principen. Bestraffningsprincipen lär bara in vad som är fel, inte vad som är rätt. Negativ förstärkning däremot (inte bestraffning - förstärkning) är mer logiskt för en häst. Man skapar ett tryck eller obahag så stort/litet att hästen är motiverad att komma ifrån det. För att upphöra med obehaget när den gör rätt. Det lär egentligen inte hästen något i sig, men det lär den hur den ska komma undan obehaget! ;) T ex skänkeln när man ska lära hästen gå fram eller flytta i sidled för skänkeln. Negativ förstärkning ser jag mao som naturligt för en häst eftersom de strävar efter att ha det bekvämt och det är naturligt att komma bort från det obehagliga. Att människan lär hästen HUR man vill att den ska ta sig bort från obehaget.
Positiv förstärkning/belöning, det känns rätt svårt att översätta till "hästspråk" utan att blanda ihop dom. Men om man förenklar det lite så är det eftergifter, vila, godis eller klappar som belöning (förutsatt att de förstår att de är tänkta som uppmuntran och inte bara tycker klapparna är irriterande! :p ), beröm med rösten, osv. I klickerträning så använder man BARA positiv belöning, vilket betyder att hästen får göra vad den vill utan någon negativ effekt (ja förutom att skada någon eller så givetvis) men när den gör det VI vill att den ska göra får den belöning. Vilket uppmuntrar till att hästen sjlv strävar efter att göra rätt. Att bara göra det tror jag skulle ta lite onödigt lång tid och vara lite onödigt svårt för oss lekmän, och så finns det viss risk för att hästen inte alltid är motiverad till det vi vill göra precis när den *måste* göra det t ex på en tävling eller i en farlig situation. Men en kombination av det och negativ förstärkning är alldeles utmärkt inom hästträning.
Att lägga till bestraffning utöver det är rätt meningslöst om man tar med i beräkning att det 1. inte LÄR hästen något, 2. kan göra hästen negativ.

Vad jag vill ha sagt med detta är väl helt enkelt att ja, självklart finns det hästar som vi människor upplever som lata för att de blivit lärda på så vis att de inte är motiverade att ge det där lilla extra. Men man kan inte skylla på hästen för det utan anpassa sig till situationen och försöka motivera hästen och givetvis samtidigt försöka få hästen förstå att när du säger si ska den göra så, den kan inte låta bli för då kommer det en konsekvens. Och det anser jag att man kan använda spö till, att förstärka skänkeln på en häst som inte lyssnar för att få igenom sin hjälp. Men behöver man göra det upprepade gånger i en särskild situation (t ex vid hoppning) eller inte tar sig igenom det efter grovjobbet att lära hästen att man menar det man säger efter ett par spöduttar, då är det man själv som LÄR hästen att inte lyssna på skänklarna. Och då bör man ta sig en funderar på om man verkligen är konsekvent.

Självklart är ja så pass kunnig o upmärksampå min häst att ja ser till att den är fullt frisk!! Nu pratade ja inte heller om att hästen skulle stanna varje gång, utan någon gång då o då, sällan!!!

Jag tycker heller inte att man bör ¨säga till barn att "piska din häst när den stannar" för att barnen, som du säger,inte vet VARFÖR hästen stannade!!
Jag skrev generellt o själklart menade kunniga ryttre!

Jag pratade om barn. Men självklart gäller det spöanvändning rent generellt om det missbrukas, bara det att vuxna människor bör få "sköta sig själva" i lite större utsträckning iom att det trots allt är mänskligt att fela så länge det inte leder till djurplågeri.

Vid ett par tillfällen då min häst stannat har det vait mitt fel, jag har kanske inte gett honom en fair chans att hoppa på bästa sätt, sned anridning, under tempo, övertempo, eller fel avsprångspunkt..Då har ja givetvis inte bestraffat min häst utan istället bara ridit på hindret igen...!!!

Och vid de andra tillfällena? En häst ÄR INTE "olydig" utan anledning.

Om du visar tydligt att hästen ska hoppa så hoppar den.
Annars visar du fel.

Jag har inte någonstans sagt att du säger att det alltid är hästens fel utan jag säger att Det är alltid ryttarens fel. (Inte nödvändigtvis nuvarande ryttare, men då vet nog denne om vad som är fel ändå)

En häst som är för het på gröten behöver knappast ett spörapp för att lugna ner sig - utan en lugn ryttare.
Och att slå hästen på baken är fel det också. De sekunderna det tar att förflytta tyglarna till en hand och spöet till baken gör att bestraffningen blir felaktig. OM man ska bestraffa hästen för en vägring så ska det ske i samma sekund som hästen vägrar.

Ta dej själv, du kanske är kittlig undr fötterna , då känner du minsta lilla pet där, men du reagerar inte på samma sätt om någon skulle ta i hand med dej, trots attt handen är mkt hårdare än kittlet
Nej men om någon piskar mig under foten får jag däremot ont.

Och hur skulle du bära dej åt då:angel:
Det beror på hästen.
Jag vet bara att jag aldrig skulle ta till våld.

Försökte inte hästen det då han välte omkull en o sparkade en annan??
Jo antagligen, men en sådan häst ska bara hanteras av väldigt vana personer som verkligen klarar ut det.

Är det inte det jag gör?? Men du kan ju bara föröka gosa min häst snäll så får man la se hur lång tid det tar för dej:smirk:

Det vet jag inte. Det enda jag vet är att du mer än gärna använder dig av hårdhänta metoder. Din kunskap eller övriga metoder vet jag ingenting om.

Det är skillnad på att gosa och använda sig av koncekventa snälla /trevliga metoder.

Ja gförtår inte varför ni tar mej som en som gärna användr hårda metoder ( rent ut sagt ngn som skadar sina hästar:eek:)

Det gör ja inte.

Däremot är jag konsekvent o låter aldrig mina hästar göra ngt jag inte bett dem om...vilket har bidragit till många välridna lydiga o sociala hästar!

Vet själv MÅNGA landslagsryttare som i allmänhet anses som väldigt snälla, o gvmilda mot sina hästar, som bakom den fasaden använder sig av inte minst sagt HÅRDA metoder!!
Men jag ka inte säga att det de gör är FEL, för det funkar ju! De hade inte varit på WC nivå utan deras skicklighet, o deras sätt att utbilda hästar!

Dessutomså att lägga till spöt på baken, får ju hästen att gå framåt, då det obehagliga kommer bakifrån..lägger du till spöt vid bogen kommer hästen dra åt andra hållet, o inte framåt!

Svarade delvis på totala oxå...

Dessutomså att lägga till spöt på baken, får ju hästen att gå framåt, då det obehagliga kommer bakifrån..lägger du till spöt vid bogen kommer hästen dra åt andra hållet, o inte framåt!

Svarade delvis på totala oxå...

Det här håller jag med om. Det är mer konsekvent att lägga till spöet om det behövs än att inte göra det utan låta hästen komma undan s a s. Därmed att jag inte är någon "anti spö-människa". Men för att ha någon nytta av det så bör man inte behöva använda spöet så ofta, för då är det ett tecken på att man omedvetet felinlär hästen skänkelhjälperna :p
Det där med att bestraffa med spö på bogen vid "olydnad" ser jag däremot ingen logik i.
Sen påstår jag inte att det är djurplågeri eller att man ska förbjuda spö på tävling, men jag förespråkar inte att barn ska använda det om de riskerar att missbruka det. Fast i ännu högre grad anser jag att de inte ska använda sporrar eller skarpa bett eftersom det känns ännu lättare att (omedvetet framförallt) missbruka. När någon "missbrukar" spöet så är det säkert oftast medvetet, att föräldrar eller tränare lärt barnet att det är så man gör.

Ja gförtår inte varför ni tar mej som en som gärna användr hårda metoder ( rent ut sagt ngn som skadar sina hästar:eek:)

Det gör ja inte.
Du använder ju spöet då det inte SKA behövas.
Du kan vara en hur bra ryttare som helst, men använder du våld i onödan så är du för hård.

Däremot är jag konsekvent o låter aldrig mina hästar göra ngt jag inte bett dem om...vilket har bidragit till många välridna lydiga o sociala hästar!
Hur kommer det sig då att du måste göra som du beskrivit ettflertal gånger i tråden?
Min häst är välriden och lydig - jag varken behöver eller väljer att använda spö.
Har aldrig någonsin saknat det i min ridning på henne.

Vet själv MÅNGA landslagsryttare som i allmänhet anses som väldigt snälla, o gvmilda mot sina hästar, som bakom den fasaden använder sig av inte minst sagt HÅRDA metoder!!
Men jag ka inte säga att det de gör är FEL, för det funkar ju! De hade inte varit på WC nivå utan deras skicklighet, o deras sätt att utbilda hästar!
Bara för att någonting funkar så är det inte alltid rätt.

Det är många som misshandlar sina hästar som får dem "lydiga" tack vare all stryk de fått.
En häst som står instängd hela livet finner sig i det och står snällt i boxen, men inte är det rätt för det.

Ja självklart - om man använder spöet som framåtdrivande hjälp.
Men ska man använda det som en förstärkning för att få hästn framåt så bör man ha ett dressyrspö, för som sagt ett hoppspö på baken ger fel signaler.
Petet ska vara direkt och inte efter två sekunder.
Därför som sagt OM man väljer att bestraffa sin häst så ska man göra det på bogen för det ska ske i samma ögonblick som hästen stannar och inte när hästen står stilla.

Du kan vara en hur bra ryttare som helst, men använder du våld i onödan så är du för hård.
Hur kan du v ara så säker på attt det inte behövs i de lägen ja använder det? Jag använder sällan spö, men tvekar inte om jag skulle behöva det, för jag vet att min häst lär sig enommt snabbt o får han komma undan med ngt såkommer han göra det igen o då tar det en jäkla tid o ta bort det från honom!

Hur kommer det sig då att du måste göra som du beskrivit ettflertal gånger i tråden?
Min häst är välriden och lydig - jag varken behöver eller väljer att använda spö.
Du har kanske haft turen(?) att få en väldigt snäll häst, medans andra fått inte så snälla hästar...De har livit lydiga efter att ja utbildat/utvecklat dem o sedan har inget spö behövs annat en i enstaka tilfällen!

Det är många som misshandlar sina hästar som får dem "lydiga" tack vare all stryk de fått.
En häst som står instängd hela livet finner sig i det och står snällt i boxen, men inte är det rätt för det.
Jag pratade inte om att de va intstängda i boxen..utan annat som du med säkerhet rtagit som del..
Vet hästar som varit"dumma" o vetat att de de gjort vait fel o sedan då ägaren gett de en bestraffning kommit fram o gosat.,..de visste att de gjort fel o sen var allt bra...
TAlar om häst som sparkade bet, sin ägare inte under ridning!

Men ska man använda det som en förstärkning för att få hästn framåt så bör man ha ett dressyrspö, för som sagt ett hoppspö på baken ger fel signaler.
Därför som sagt OM man väljer att bestraffa sin häst så ska man göra det på bogen för det ska ske i samma ögonblick som hästen stannar och inte när hästen står stilla.[/QUOTE]

Men även bestraffningen används ju som framåtdrivande! Du vill ju att hästen ska förstå at den ska hoppa FRAMÅT...
Det är en kombinerad hjälp!

Hur kan du v ara så säker på attt det inte behövs i de lägen ja använder det? Jag använder sällan spö, men tvekar inte om jag skulle behöva det, för jag vet att min häst lär sig enommt snabbt o får han komma undan med ngt såkommer han göra det igen o då tar det en jäkla tid o ta bort det från honom!
För att du uppenbarligen gör det när hästen vägrar = när du gör fel = felaktig bestraffning. (Spöet är som sagt en förstärkning av skänkeln, inget bestraffningsredskap)

Du har kanske haft turen(?) att få en väldigt snäll häst, medans andra fått inte så snälla hästar...De har livit lydiga efter att ja utbildat/utvecklat dem o sedan har inget spö behövs annat en i enstaka tilfällen!
Ptja det är ju en tolkningsfråga. Fjordingen stack varje ridtur första sommaren, hästen jag hade innan nu bockade konstant när man red ut och den jag har nu skulle gått till slakt pga att hon var oridbar..
Så det har knappast med snällhet att göra. Jag har passat ihop med dessa hästar och klarat av dem ändå.

Jag pratade inte om att de va intstängda i boxen..utan annat som du med säkerhet rtagit som del..
Vet hästar som varit"dumma" o vetat att de de gjort vait fel o sedan då ägaren gett de en bestraffning kommit fram o gosat.,..de visste att de gjort fel o sen var allt bra...
TAlar om häst som sparkade bet, sin ägare inte under ridning!
Nej du talade om flera landslagsryttare som använde hårda metoder i ridningen, inget annat. Jag svarade att bara för att någon använder hårda metoder är det inte alltid rätt.

Därför som sagt OM man väljer att bestraffa sin häst så ska man göra det på bogen för det ska ske i samma ögonblick som hästen stannar och inte när hästen står stilla.

Men även bestraffningen används ju som framåtdrivande! Du vill ju att hästen ska förstå at den ska hoppa FRAMÅT...
Det är en kombinerad hjälp!

Nej för hjälpen blir alltid felaktig iom att du aldrig har en chans att hinna smälla till hästen på baken innan hästen har stannat.
Återigen - OM man ska bestraffa ska det ske i samma sekund som den felaktiga saken görs, annars kan man lika gärna strunta i det.
Man ska inte bestraffa hästen två sekunder efteråt ex som många gör - när hästen Har stannat, eller när den redan har vänt bort från hindret.
Om man inte hinner göra bestraffningen i stoppögonblicket så har man sumpat sin chans.

För att du uppenbarligen gör det när hästen vägrar = när du gör fel = felaktig bestraffning. (Spöet är som sagt en förstärkning av skänkeln, inget bestraffningsredskap)

Ptja det är ju en tolkningsfråga. Fjordingen stack varje ridtur första sommaren, hästen jag hade innan nu bockade konstant när man red ut och den jag har nu skulle gått till slakt pga att hon var oridbar..
Så det har knappast med snällhet att göra. Jag har passat ihop med dessa hästar och klarat av dem ändå.
Tydligen funkade inte ditt utbildningssätt eftersom att hästen fick gå till slakt:angel:

Nej du talade om flera landslagsryttare som använde hårda metoder i ridningen, inget annat. Jag svarade att bara för att någon använder hårda metoder är det inte alltid rätt.

Nej, jag pratade om "FULA" SAKER I ALL haNTERING...!!!!!!!!!!!!

Nej för hjälpen blir alltid felaktig iom att du aldrig har en chans att hinna smälla till hästen på baken innan hästen har stannat.
Återigen - OM man ska bestraffa ska det ske i samma sekund som den felaktiga saken görs, annars kan man lika gärna strunta i det.
Man ska inte bestraffa hästen två sekunder efteråt ex som många gör - när hästen Har stannat, eller när den redan har vänt bort från hindret.
Om man inte hinner göra bestraffningen i stoppögonblicket så har man sumpat sin chans.

Det beror ju på om man är långsam soim en snigel eller snab som en vessla:smirk::angel:

*kl*

Jag har själv inte tävlat speciellt mycket i hoppning, bara några clearrounder när jag var yngre. Däremot så hade jag en kompis som var duktig och tävlade mycket. Hon hade dispens (? stavning) att rida med hackamore på sin ponny och var alltid tvungen att visa upp intyg på tävlingsplatsen. Skulle inte det vara en bra idé när det gäller sporrar och skarpa bett bland ponnyryttare? Att de får göra ett prov för att visa sina kunskaper och bevisa att det vet hur man hanterar dessa hjälpmedel?

*kl*

Jag har själv inte tävlat speciellt mycket i hoppning, bara några clearrounder när jag var yngre. Däremot så hade jag en kompis som var duktig och tävlade mycket. Hon hade dispens (? stavning) att rida med hackamore på sin ponny och var alltid tvungen att visa upp intyg på tävlingsplatsen. Skulle inte det vara en bra idé när det gäller sporrar och skarpa bett bland ponnyryttare? Att de får göra ett prov för att visa sina kunskaper och bevisa att det vet hur man hanterar dessa hjälpmedel?

En väldigt intressant ide:idea:;)

Tydligen funkade inte ditt utbildningssätt eftersom att hästen fick gå till slakt
Läs lite noggrannare.
Hästen jag har nu. Om jag har den nu är den knappast död ;)
Jag fick den för att den skulle ha gått till slakt egentligen.

Nej, jag pratade om "FULA" SAKER I ALL haNTERING...!!!!!!!!!!!!
Men du skrev inte det, så då är det inte så lätt för mig att veta.
Om du skriver om en sak men menar en annan så är det lite svårt att veta vad du egentligen menar.

Det beror ju på om man är långsam soim en snigel eller snab som en vessla:smirk::angel:
Nej det gör det inte.
Det tar alltid x antal sekunder att föra tygeln till båda händerna och sen föra spöhanden bakåt.

*kl*

Bra idé men vem ska kolla ryttarna?
Någon måste ju kolla ryttarna när de är omedvetna om det. Vem som helst kan klara av ett "test" med sporrar o skarpa bett men det betyder ju inte att man inte missbrukar det när testet är över. Tyvärr.

Men jag ka inte säga att det de gör är FEL, för det funkar ju! De hade inte varit på WC nivå utan deras skicklighet, o deras sätt att utbilda hästar!.

Var ser ud ridningen i denna biten...:confused::smirk:

Bra idé men vem ska kolla ryttarna?
Någon måste ju kolla ryttarna när de är omedvetna om det. Vem som helst kan klara av ett "test" med sporrar o skarpa bett men det betyder ju inte att man inte missbrukar det när testet är över. Tyvärr.

Kontrollen skulle väl samma instans som kollar hackamore göra. Nu vet jag inte vem/vilka som gör det men likväl som de kollar hackamore skulle de väl kunna kolla och ev godkänna bett/sporrar? Och missköter sig ryttaren på tävling så blir den av med dispensen.

Och jag tror faktiskt inte att vem som helst kan klara av ett test med bett och sporrar om man måste avlägga ett ridprov. En erfaren kontrollant skulle snart upptäcka om ryttaren inte kan hantera att rida med skarpt bett likaväl som den skulle upptäcka att en ryttare inte kan rida med hackamore.

(Rätt svar: Vid en noggran anridning vägrar inte hästen, då är anridningen antagligen felaktig)[/QUOTE]

nej, hästen kan stanna ÄVEN om man rider perfekt in på hindret, den kan titta men inte visa det förrens den stannar, den kan ha ont och stanna pga det, hästen kan stanna även om man rider perfekt in på dt.

Var ser ud ridningen i denna biten...

I hela texten, men ffa det fetstilta:

Men jag ka inte säga att det de gör är FEL, för det funkar ju! De hade inte varit på WC nivå utan deras skicklighet, o deras sätt att utbilda hästar!.

Deras hantering på marken har ju ingenting att göra med att de har kommit till WC.
Alltså drar man självklart slutsatsen att du menar ridningen.

:smirk::smirk::smirk:

Kontrollen skulle väl samma instans som kollar hackamore göra. Nu vet jag inte vem/vilka som gör det men likväl som de kollar hackamore skulle de väl kunna kolla och ev godkänna bett/sporrar? Och missköter sig ryttaren på tävling så blir den av med dispensen.

Och jag tror faktiskt inte att vem som helst kan klara av ett test med bett och sporrar om man måste avlägga ett ridprov. En erfaren kontrollant skulle snart upptäcka om ryttaren inte kan hantera att rida med skarpt bett likaväl som den skulle upptäcka att en ryttare inte kan rida med hackamore.

Fast söker dispens gör man på ett papper.

Men det är skillnad på en som kan hantera och en som missköter sig.
Jag vill nog påstå att 99% kan hantera både sporrar och bett om de skärper till sig vid en kontroll, men att minst hälften av dem sen missbrukar det när de väl är på tävling.

Kolla bara min beskrivning av stilhoppning.
I stilhoppningsklassen rider ALLA "perfekt", i omhoppningen/klassen efter kanske 5% rider "perfekt". Alltid.

men guuud, hur orkar vissa av er?? ni har inte sett yvvi rida, så döm inte henne att hon utbildar hennes hästar på fel sätt och är för hård, jag vet hästar som stannat-ridit på hindret igen utan tillsägelse.hästen stannat igen. elr hästen stannat-får tillsägelse(ett liten rapp på rumpan-som menas framåt inte bakåt, spöt andväns inte bara till att "förfina hjälper" utan också som en framåtdrivande hjälp, aa många andvänder spöt som en bestraffing, men det är fel.)- och hästen hoppat, så vad jag ahr lärt mig fungerar det mkt bättre med en tillsägelse(framåtdrivandehjälp) en att inte göra någonting, ja självklart går dem inte på med spöt om hästen stannat pga dålig ridning, men dessa ryttare är så pass rutinerade att veta när det är RYTTARENS fel eller när det är HÄSTENS fel, man kan rida perfekt, men hästen kan stanna pga att den är tittig. jag är inte en sån som ofta säger "det var hästens fel" eller skyller på hästen, OFTAST är det ryttarens fel, men då säger jag inte ALLTID. den här tråden handlar lite om fel saker just nu..

nej, hästen kan stanna ÄVEN om man rider perfekt in på hindret, den kan titta men inte visa det förrens den stannar, den kan ha ont och stanna pga det, hästen kan stanna även om man rider perfekt in på dt.

Men det finns alltid en anledning till att hästen stannar, så är det bara.
Jag försökte få fram att det aldrig är hästens fel, vilket personen i fråga tyvärr inte har insett.

Rider man sin anridning på ett för hästen korrekt/bra sätt så stannar den inte.
Stannar den ändå så ja; då kanske den har ont, eller så är den dåligt förberedd, eller så missförstår den ryttaren.
Den gör det aldrig för att vara elak.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 521
Senast: Ceta
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 418
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 341
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka