barn med sporrar??? skärpning föräldrar

Sv: barn med sporrar??? skärpning föräldrar

Jag tycker att det verkar som om sporrar/spö/skarpa bett är väldigt missuppfattade. Spö är en förstärkning av hjälperna (Används iof som förfining av hjälper) , sporrar/skarpa bett likaså men även ett väldigt vanligt hjälpmedel för att förfina hjälperna . Jag tycker att Sveriges ridskolor ska börja ha teorilektioner i hur man använder sporrar och varför man använder sporrar , och att eleverna får pröva en enstaka gång att rida med detta under strikt uppsyn av ridlärare . För alla ungar är inte elaka mot sina ponnys även om vissa är det . Jag kan smälla till med spöt lite för hårt mot ett hinder men utan att jag tänker på det , det är däremot inget jag gör om nästa gång för jag skäms så otroligt ! Men iallafall , vissa kanske inte riktigt förstår varför man använder sporrar och spö utan blir frusterade när de får en vägran / hästen blir nervös eller dylikt . Barn har inte alltid riktig pli på sina känslor . Kanske därför man ser detta mindre i hästklasser (Läs när äldre "förståndiga" personer rider) , de har helt enkelt inte lärt sig tålamodet man måste ha i ridsport . Sedan om de tränas av en dålig tränare / sporras av en hetsig förälder är det ännu lättare att barnet glömmer bort att ridning ska vara kul , att ridsporten är ett samspel mellan ryttare och häst . Att hästen är en kompis , en partner att tillsammans nå framgång mer . Jag tycker att de ekipagen som spöar upp hästarna ska reflektera över sin egen ridning och åka hem och träna på banan utan spö och sporrar ett tag ..

Så , sammanfattningsvis; Ta inte hoppning på allt för stort allvar , visst vill man vinna men det är ännu viktigare att ha ett fint samspel och utvecklas med sin häst/ponny . Ridsport ska överlag alltid vara kul , och aldrig påverka hästen negativt .

Och till alla ridskolor där ute; Lär eleverna om sporrar och spö innan de får änvända det över huvud taget !

Vill också slänga in att på min ridskola är det väldigt få som får rida med sporrar , då de duktigaste eleverna som klarar av det . ;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker inte att barn ska ha sporrar öht. (eller skarpa bett)
De förstår sällan hur skarpa dessa hjälpmedel är! Ett barn har heller inte fullt utvecklade reflexer och kan itne korrigera på samma sätt som en vuxen.
Visst finns det jätteduktiga ungar som rider bra med både sporrar, spö och skarpa bett men jag tycker ändå inte att det hör hemma där.
Det är bättre om man lär sig rida ordentligt innan man börjar med nya skarpa saker.

och vad menar du med barn?

Det är verkligen inte många barn (upp till 10-12) jag har sett som är tillräckligt rutinerade för att kunna rida med sporrar+starkt bett. Om något så är jag mer av den uppfattningen att de tycker att det är coolt...

10-12 ? du ska ju inte ta för givet att alla är orutinerade för att de är 12 år :crazy: , jag är själv 12 år, tävlade min förra ponny med sporrar, rider nuvarande ponny utan, men med ett gummi pelam, bara för att man har ett något skarpare bett betyder inte det att de blir skarpare i munnen, ett vanligt tränsbett kan bli skarpare än ett pelam tex, det beror ju på hur mkt man tar dem i munnen, jag vill självklart helst kunna rida med "vanligt" bett, men vi jobbar på dt, jag tycker själv att det ibland är bättre att ha ett lite skarpare bett och bara behöva ta lite i munnen istället för att rida med vanligt bett och sitta o slita och dra, jag tycker inte att du ska ta förgivet att alla som är under 12 är orutinerade små ponnyungar som inte kan rida som rider med sporrar, spö och skarpa bett.

10-12 ? du ska ju inte ta för givet att alla är orutinerade för att de är 12 år :crazy: , jag är själv 12 år, tävlade min förra ponny med sporrar, rider nuvarande ponny utan, men med ett gummi pelam, bara för att man har ett något skarpare bett betyder inte det att de blir skarpare i munnen, ett vanligt tränsbett kan bli skarpare än ett pelam tex, det beror ju på hur mkt man tar dem i munnen, jag vill självklart helst kunna rida med "vanligt" bett, men vi jobbar på dt, jag tycker själv att det ibland är bättre att ha ett lite skarpare bett och bara behöva ta lite i munnen istället för att rida med vanligt bett och sitta o slita och dra, jag tycker inte att du ska ta förgivet att alla som är under 12 är orutinerade små ponnyungar som inte kan rida som rider med sporrar, spö och skarpa bett.

Ett pelhambett är alltid skarpare.
Däremot kan handen vara hårdare med ett tränsbett, men en ryttare som inte kan rida med mjuk hand på tränsbett har iprincip alltid hård hand även på skarpa bett.

Ja det ska man verkligen bli!
Om man måste "spöa till" hästen är man för okunnig för att vara på tävlingsplatsen öht.
Ett litet rapp någon gång - visst, men inte mer!

jag tror det var det hon menade :smirk:

Det MÅSRTE inte vara det...:smirk:

Ska också påpeka att all ridning med spö och sporrar inte behöver på ngt vis vara dålig! Jag rider med sporrar på min häst, både för att förfina OCH för att han blir iblnad lite lat och kan behöva en liten tillsägelse, (ingen spark DOCK, hade blivit det utan en sporre, då han inte är spec känslig!. ) Men det jobbar vi på...
På tävlinghar min häst ganska häftigt humör då han på vissa hinder drar iväg o blir flack o på andra hinder stannar för att, det står på fel hålll-...typ
Då kan han behöva ett ordentlihgt rapp, så att han vet att han inte får bete sig så!
Har hänt att domare sagt ta det lugnt med spöt, men de har varit vid 1-2 rapp med ett 50 cm lång hoppspö på rumpan som hästen knappt reagerade på:o

Detta betyder absolut inte att ja e för Hård ridning, skulle sj tycka det var bra att införa stilhoppning, spec i ponnyhoppning!!!
MIn "elev" berättadeför mig för et par veckor sedan att hon minsann kommit på hur hon ska göra för att få hästarna gå som mina gör under mi(DVS i form) Hö o Häppna tänkte ja, ungen har ju bara ridit i två månader:eek:
hur gör man då då? frågar ja, självklart är ja beredd på att få ett åt helsicke feaktigt svar!
jo man drar först i ena tygeln sen i andra, osv, se du! nu går hon ju så!!
:eek:Va säger du? Så kan du inte göra! o sen fick hon en lång predikan om hur en häst ska göra för att gå i en korrekt form, o sedan sa hon bara att hon inte förstod så mkt, men hon lovade att inte såga mer iaf....
Dessutom berättade hon att de hade ridit i 4 timmar på den stackars 19 ponnyn, o hoppat jättemkt!, o dagen efter red de samtidigt som mej, de var ute flrst o inne sist, ändå red ja ett ordentligt pass!!

Stackars ungarfick en rejäl utskällning!:devil:

OT m enmn som sagt, bara för att man rider med spö o sporrar o ger sin häst ett rapp då o då betyder ite det att man företräder Felaktig rdning!

Ett pelhambett är alltid skarpare.
Däremot kan handen vara hårdare med ett tränsbett, men en ryttare som inte kan rida med mjuk hand på tränsbett har iprincip alltid hård hand även på skarpa bett.

nej det är det inte, om man sitter tex på långa tyglar med pelham, och långa tyglar på "vanligt" tränsbett, så är båda betten samma, det jag menar är, tex ett gummi pelham, elr ett jättesmalt bett, så är gummipelamet snällare. men ja, om man tar lika mkt i ett pelham och i ett vanligt, blir pelhamet skarpare pga kedjan, men då är hackamor också skarpt, det är ju oxå kedja ;)

Jag förstår inte hur folk kan ha modet att rappa till hästen med spöt som straff för "dåligt betéende" på en tävling. :eek: det skulle jag aldrig som tur är våga . sedan tycker jag att man ska rannsaka sig själv först och främst. red jag rakt emot hindret ? hade jag bra tempo? . det är du som ryttare som ska tala om för hästen hur , när , var den ska hoppa och gör den inte det så är det du som ryttare som gör fel och inte hästen . om hästen vägrar ut sig fast du rider "perfekt" så kanske ni ska hem och träna mer alternativt starta lägre klasser ?
Det är med dumheter och hästar hör inte ihop överhuvudatget enligt mig . Jag tror inte att hästar kan (utföra) begreppet "jävlas med ryttaren" . Sådana tanker brukar sitta i huvudet på ryttaren , kanske pga av att man förmänskligar hästen lite ? Det kan vara jättesvårt att se sina egna fel , jag vet , men en av de första grejerna jag lärde mig på ridskola är att det aldrig är hästens fel om den vägrar , river , går för sakta/snabbt osv . Det är DU som ryttare som ska se till att hästen går som du vill .
Om hästen beter sig på ett visst sätt så är det bara hem och träna NH från marken och lära dig häst att lyssna på dig utan att du ska ta till med våld .

Där kunskapen slutar tar våldet vid ..

Senast ändrad av en moderator:

Det MÅSRTE inte vara det...:smirk:
Måste inte vadå? ( :smirk: )

Ska också påpeka att all ridning med spö och sporrar inte behöver på ngt vis vara dålig! Jag rider med sporrar på min häst, både för att förfina OCH för att han blir iblnad lite lat och kan behöva en liten tillsägelse, (ingen spark DOCK, hade blivit det utan en sporre, då han inte är spec känslig!. ) Men det jobbar vi på...
På tävlinghar min häst ganska häftigt humör då han på vissa hinder drar iväg o blir flack o på andra hinder stannar för att, det står på fel hålll-...typ
Då kan han behöva ett ordentlihgt rapp, så att han vet att han inte får bete sig så!

Det är klart att all ridning med spö o sporre inte är dålig.
Måste man använda spö eller sporrar för att få hästen att gå framåt eller hoppa ett hinder - ja då används de fel.
De ska ändast användas som förfinade hjälper NÄR hästen redan lyssnar kvickt utan. (Man ska sällan , dvs iprincip aldrig behöva använda spö/sporrarna)

Måste du använda spöet för att du inte kan få hästen att hoppa ska du nog träna lite mer på lydnaden och förtroendet.

nej det är det inte, om man sitter tex på långa tyglar med pelham, och långa tyglar på "vanligt" tränsbett, så är båda betten samma, det jag menar är, tex ett gummi pelham, elr ett jättesmalt bett, så är gummipelamet snällare. men ja, om man tar lika mkt i ett pelham och i ett vanligt, blir pelhamet skarpare pga kedjan, men då är hackamor också skarpt, det är ju oxå kedja ;)

Men så fort man tar i tyglarna så blir pelhamet automatiskt starkare.
Gummipelhamet är dessutom lika skarpt som ett vanligt pelham, det blir bara mjukare i munnen.
Det är inte kedjan som gör skarpheten, det är hävstången och inverkan. Kedjan bara förstärker ännu mer.

Sen kan man itne jämföra hack med bett.

Ett bett med hävstångseffekt kan inverka (mentalt åtminstone) på en häst även när man rider på långa tyglar. De blir automatiskt lite tyngre eftersom det är mer metall i bettet helt enkelt, hävstångseffekten kombinerat med tyngden inverkar på nacken. Det är därför även t ex AR-ryttare som kommit så långt att de inte rider så mycket med tyglarna ändå kan välja ett bett som är balanserat på så vis att nosen kommer fram (s-kurvade skänklar) eller nosen kommer i lod - för att bara balansen i själva bettet inverkar på hästens nacke. Och en del tränare med mål att man ska kunna rida med långa tyglar pratar om att "hästen ska ramas in mellan tyglarnas vikt och ryttarens skänkel".
Har upplevt hästar som med felbalanserat bett knäcker av i nacken redan innan man hunnit ta i tyglarna.

Det här ser jag som en del av anledningen till varför man inte ska börja med stångbett, sporrar, hjälptyglar osv för tidigt. Det är för lätt att bara använda utan att reflektera över hur det verkligen påverkar hästen, hur man bäst ska använda det, varför man öht använder det och om det finns en bättre lösning.
Om man "tvingas" till att hitta andra lösningar till en början genom att aldrig använda skarpa bett, aldrig använda förstärkning för skänklarna och aldrig tar hjälp av hjälptyglar, då är chansen större att man hittar en bättre lösning och vid det laget man då "får" använda hjälpmedel så gör man det inte för att det behövs utan för att förfina - precis vad det är till för! ;)
Sen så är jag väl medveten om att det på vissa hästar kan vara en fördel att rida med spö (ser egentligen inte spö som något negativt, men missbrukat kan det såklart vara det), sporrar, annat bett än tränsbett osv. Men innan man skaffat sig en del erfarenhet och omdöme och såpass stor kunskap att man åtminstone först kan testa andra lösningar och utifrån det avgöra om man verkligen skulle ha någon nytta av hjälpmedlen, då anser jag att det är meningslöst att rida med hjälpredskap. Sen finns det såklart gradskillnader, en ryttare som har dålig kroppskontroll kanske egentligen inte borde få rida med kontakt i hästens mun öht jämfört med en mer skicklig som inte borde få rida på kandar :p

Är ändå rätt kluven i frågan, för visst måste man få experimentera. Känns bara som att på ridskolor och tränare överlag så har man rätt stort inflytande på en ung elev, deras ställningstagande kommer påverka eleven väldigt mycket. De måste kunna säga ifrån eller uttrycka sin åsikt om de inte tycker att eleven är redo för hjälpmedlet eller att de inte får rätt resultat.
Och framförallt inte ha attityden som någon annan skrivit - "sparka på bara!" för även om det är sagt till en ryttare som tror att hästar är av porslin och kommer gå sönder så hör ju även andra ryttare det och kanske anammar det på fel sätt, lite väl bokstavligt. Man borde kunna förklara för eleven på ett bättre sätt att man måste ta igenom sin hjälp - utan att få det bli eller låta som en våldshandling. För oftast är det ju inte för att ryttaren "sparkar på" för dåligt, utan för att ryttaren med sits och fokus säger något helt annat, inte är tillräckligt följsam eller konsekvent, att man blir tjatig och aldrig får hästen förstå vad man vill.

Så du menar att en häst aldrig testat dej?? Du menar heller inte att hästen kan strunta i "den oitressanta" ryttaren som sitter på ryggen o istället börja fokusera påannat trots att ryttaren rider helt rätt mot hindret, bara att hästen inte lysnade tillräkligt utan koncentrearde sig på annat, ett rapp med spöt kan då vara till hjälp för attt få den att lyssna! Du menar också att det inte finns envisa lata små ponnyer som kan göra det mesta för att slippa undan?!
Ett rapp med spöt på rumpan skadar inte hästen, varken fysiskt eller psykiskt! hade hästen varit så pass känslig att den skulle reafgera på det, räcker det ju med rösten eller med ettbestämt "tryck" säga till den!

Måste inte vadå? ( :smirk: )

Det är klart att all ridning med spö o sporre inte är dålig.
Måste man använda spö eller sporrar för att få hästen att gå framåt eller hoppa ett hinder - ja då används de fel.
De ska ändast användas som förfinade hjälper NÄR hästen redan lyssnar kvickt utan. (Man ska sällan , dvs iprincip aldrig behöva använda spö/sporrarna)

Måste du använda spöet för att du inte kan få hästen att hoppa ska du nog träna lite mer på lydnaden och förtroendet.

Jag behöver absolut intye använda sporren mkt! Rider inte ens med spöt på min häst, mest för att ja tycker det stör med ett spö i handen.. Sporren kanske används, 2-3 gånnger /pass..

PÅ tävling menade ja inte att vid VARJE hinder ge honom ett rapp, men då han vägrar trots noggrann anridning kan behöva det!!

Så du menar att en häst aldrig testat dej?? Du menar heller inte att hästen kan strunta i "den oitressanta" ryttaren som sitter på ryggen o istället börja fokusera påannat trots att ryttaren rider helt rätt mot hindret, bara att hästen inte lysnade tillräkligt utan koncentrearde sig på annat, ett rapp med spöt kan då vara till hjälp för attt få den att lyssna! Du menar också att det inte finns envisa lata små ponnyer som kan göra det mesta för att slippa undan?!
Ett rapp med spöt på rumpan skadar inte hästen, varken fysiskt eller psykiskt! hade hästen varit så pass känslig att den skulle reafgera på det, räcker det ju med rösten eller med ettbestämt "tryck" säga till den!

Frågan är väl mest om man vill att riktigt unga ryttare ska ha den inställningen att hästen är "dum", "okoncentrerad" eller "testar" och att man måste säga till den? Istället för att ryttaren lär sig att hästen gör det ryttaren lärt den eller ber den om medvetet eller omedvetet?
Jag håller med om att ett spö inte behöver vara dåligt, varken att använda eller bara ha med sig när man rider. Är väl nästan tvärtom en förespråkare till spö eftersom jag anser - hellre ETT rapp/en dutt med spöt (eller max 2-3 under ett ridpass) än en massa bankande i hästens mage som bara gör den okänslig och som jag inbillar mig att hästen tycker känns värre.
Men så finns det ju dom här anledningarna som inte känns juste mot hästen - att rappa till en häst för att den blir osäker eller rädd, att göra hästen förvirrad och därmed måste säga till den på skarpen på grund av något man själv orsakat. Vissa hästar pallar säkert med det, inte andra. Att en ryttare på 12 år kan vara tillräckligt ödmjuk och erfaren för att veta skillnaden på när man själv provocerat fram spöanvändningen eller att hästen är rädd mot att den "testar" (varför skulle den btw ha en orsak att testa? ;) ) det kan man inte kräva tycker jag.

Nu är det i princip bara på ponnyhopptävlingar som jag sett missbrukande av spö i någon mer upprörande grad, och någon enstaka gång på ridskola, så sporrar och skarpa bett ser jag som mer upprörande än spö.

Jag behöver absolut intye använda sporren mkt! Rider inte ens med spöt på min häst, mest för att ja tycker det stör med ett spö i handen.. Sporren kanske används, 2-3 gånnger /pass..
Det lät inte så på det du skrev, men om det är så så visst.

PÅ tävling menade ja inte att vid VARJE hinder ge honom ett rapp, men då han vägrar trots noggrann anridning kan behöva det!!

Läs igenom meningen en gång till.

(Rätt svar: Vid en noggran anridning vägrar inte hästen, då är anridningen antagligen felaktig)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 515
Senast: Ceta
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 418
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat