barn med sporrar??? skärpning föräldrar

Sv: barn med sporrar??? skärpning föräldrar

Jag tror inte vi tänker på samma, den här ryttaren kom nog runt. Men ja, det är bedrövligt i båda fallen. :smirk:

Håller med, när det gäller sporrar.
Jag har alltid tyckt att,varför ska man ha sporrar för ?
Visst, det är nog en bra hjälpmedelel osv.
Men barn, eller folk som inte fattar hur man rider med sporrar ska inte ha sporrar.

För ett tag sen var det droppen från min sida, jag såg en rida med sporrar på sin medryttarhäst.
och hon är jätte känslig både i munnen och för sänkeln.
har själv ridigt henne, och vet hur hon är.
hon red med långa dressyr sporrar o dressyr spö.
så fort hästen inte lyssna, så fick hon massor rap med spöet.
och när hon fick de, sparka hon bakut.
o då fick hon yttligare ett rap med spöet, som straff.
men hon sparka för o komma utan slaget, hon vill inte bli slagen.
idag rids hon utan sporrar o spö, och är jätte snäll.
jag pratade naturligtvis med ägaren, och hon blev inte glad.
idag är hästen sitt vanliga jag igen, men lite rädd är hon än för att få ett rap med spöet.
hon är 19 år gammal, o outbildad.
har bara gått som skogs häst, lite svårt o börja utbilda en sån gammal häst med spö o sporrar FEL!!!

Eller så säger tränaren ifrån, men föräldrarna håller med sitt barn och slutar träna för den som sagt sanningen :eek:

Nä jag vet att jag inte räknas i ponnysammanhang! :D

Men jag menar att det är ju en hel del ryttare som inte alls är intresserade av att komma upp i klasserna. De är fullt nöjda med att "skava runt" i de lägsta klasserna, även om de och/eller hästen/ponnyn har kapacitet för högre klasser. Och att då göra så att de aldrig kan rida på tid, det känns jättetaskigt!
Jag själv är ett lysande exempel på det. Jag har inte ridit värst höga klasser, tävlade på förra hästen upp tom 1,20 med placering.
Men nu med ny pålle så känner jag inte ngt krav på att komma upp ens till den nivån, det är skitkul att rida 0,90 och 1,00 klasser! Bara det är kul är mitt mål numera. Med förra hästen var det många placeringar, men tyvärr inte kul! :crazy:

Men givetvis håller jag med dig om att stilen på allt för många ponnyryttare är horribel med deras fullkomliga sken, hårda tygeltag och hårda skänklar. Och tyvärr är ju ofta just ponnyer så förlåtande att de hoppar ändå vilket jag tycker är synd! :devil:
Enda trösten när man ser eländet är ju att om de en vacker dag vill börja rida stor häst, då kommer de få lägga om stilen rejält om de ska kunna tävla alls! För inte många stora hästar är SÅ förlåtande mot horribel ridning på det sättet.

Stilbedömning som ingår i "vanlig" klass tycker jag är bra. Minns när det på stor häst fanns V75-hoppet, då tävlade man dels i klassen på tid och dels kunde man vinna och/eller gå vidare i stilbedömningstävling också. Alltså chans till två placeringar i samma klass, mkt för pengarna! ;)
Vore ngt för ponnytävlingar i lätt klass också tycker jag.

Enligt artikel i Ridsport strax efter så sa ryttaren att den inte ens hört att den blivit utesluten av domaren!

Jag såg också allt på första parkett och håller med, suveränt att domaren tog tag i det hela! :bow:
Det är faktiskt enda gången jag sett en domare "våga" säga ifrån till en ryttare på så hög nivå. Eller har ngn annan sett fler sådana fall ngn gång?

Fö så tycker jag nämnda ryttare på den tiden använda spöet allt för flitigt. Såg denne på flera tävlingar, och ryttaren använde spöet rejält på nära nog varje hinder på banan. Jag undrade ofta varför ingen domare sagt ngt till ryttaren tidigare, om ngn på lokal eller regional nivå använder spöet så mkt, då brukar ett påpekande "och så ber vi ryttaren inte använda spöet så flitigt nästa gång" komma i högtalarna efter ritten.

Håller med helt, tycker det är hemskt med barn som rider med sporrar, ungdomar är en sak men är man 9-10 år gammal så tycker jga inte sporrar passar in.

I vårt stall så finns det ett litet glin *host* jag menar en pojke som är i tio års åldern (vars bror har tävlat internationellt för Irland i hoppning på ponny) som rider båda sina C-ponnier med sporrar OCH Pelham :eek: Förstår inte vitsen alls då båda ponnierna är Grade A (får bara hoppa motsvarande MSV) och utmärkt skolade. Behöver jag säga att ungen inte kan rida och föräldrarna/brodern är väldigt engagerade. Hade kanske tyckt synd om pojken om det inte vore för att han har själv en otroligt taskig attityd + klagar alltid på att ponnierna är för vilda or oridbara.

Ungen tränar inte för vår tränare och misstänker att det är för att han skulle bli utslängd ögona böj!

Jag tycker egentligen inte att åldern har någon betydelse. Vissa barn kan rida både med sporrar och skarpa bett redan i 10-års åldern. Vissa kan aldrig.

Det *borde* ligga på föräldrar/tränare att lära ungarna rida och vissa lyckas ju uppenbarligen, vissa inte.

Sen tycker jag att "usch för spö och sporrar" attityden säger väldigt mycket om den som uttalar sig.

Det är verkligen inte många barn (upp till 10-12) jag har sett som är tillräckligt rutinerade för att kunna rida med sporrar+starkt bett. Om något så är jag mer av den uppfattningen att de tycker att det är coolt...

Självklart finns det undantag, men de är nog oxå undantag.

När jag var i den åldern fick vi inte rida med sporrar (red på ridskola) utan det fick vi först göra när vi var tillräckligt rutinerade, vilket jag inte tycker majoriteten är förrens man har ridit en 5-6 år (på ridskola) minst. Vi fick lära oss rida ordentligt först.

Spö har jag inte sagt någonting om över huvud taget.

Rider själv med sporrar på min ena häst då det behövs ibland och förstår inte riktigt vad du tror att jag har för attityd?

*kl*

När vi ser ungar som håller på så här kan vi ju i alla fall vara stolta att ha så OTROLIGT snälla ponnier i sverige.
Suck . . .

Men det förekommer ju inte endast i låga klasser...... T.o.m. en del ryttare i eliten eller strax under rider ju i alla fall "mindre snällt", och då borde det ju vara en hel del mellan lätta och riktigt höga klasser som gör det med...?

Både till dej och Terri!

Detta med stilhoppning är bra, eller faktiskt inte ha vinnare i de lägre klasserna. Utan det blir mer som clearrounder.
Så är det ju på Irland. LD och LC är bara clearrounder där man får en rosett för dubbelnolla. Normalt är det samma bana två gånger, eller tex 1-8 och 9-13 eller liknande. Fast ingenting är på tid.
I LB kommer det omhoppning på tid däremot.

Terri: Vem är det som står i erat stall? Jag borde ju känna dem om brorsan ridit internationellt för Irland.
Lill-killen vill nog bara vara som brorsan och härmar med sporrar fast det kanske inte behövs. Han får ju inte tävla med dem i alla fall.

Tycker bara att det är lite oschysst av vissa att dra med alla över en kam. Jag tycker iaf att det blivit lite "ponnyridning" här uppe.
Och skulle inte jag få ha sporrar för jag "bankar" med dom? Min tränare har sagt åt mig att andvända sporrar för att få igång galoppen lite. Och skulle inte jag få ha ett rakt bett för att jag "sliter och rycker" i hans mun hela tiden? Andvänder det för att ett tvådelat bett inte tar . Han har så långa mungipor att det tvådelade inte ger nån effekt..
Låter som det när vissa skriver. Och man kan faktist inte rida perfekt varje gång, det händer att man kommer efter ibland..
Sen tar jag inte ansvar för alla, en del rider som idioter. Känns lite konstigt för mig med. Man kan tydligen inte vinna en klass om man inte rider som en idiot.

Jag tycker inte att barn ska ha sporrar öht. (eller skarpa bett)
De förstår sällan hur skarpa dessa hjälpmedel är! Ett barn har heller inte fullt utvecklade reflexer och kan itne korrigera på samma sätt som en vuxen.
Visst finns det jätteduktiga ungar som rider bra med både sporrar, spö och skarpa bett men jag tycker ändå inte att det hör hemma där.
Det är bättre om man lär sig rida ordentligt innan man börjar med nya skarpa saker.

Ja, men när ska man säga till då? Ibland måste man "spöa till" hästen, ska man bli utesluten då?

Ja det ska man verkligen bli!
Om man måste "spöa till" hästen är man för okunnig för att vara på tävlingsplatsen öht.
Ett litet rapp någon gång - visst, men inte mer!

Och på tal om att enbart ha stilhoppning eller liknande i de lägre klasserna..
Det tycker jag är ett fruktansvärt dåligt förslag.
Då skulle jag sluta tävla helt! :p

För mig är det just själva tävlandet som är roligt. Där man kan ha chansen att vinna utan att behöva förlita sig på en domare som kanske inte gillar just min stil eller min häst.

Jag kan också säga att jag hellre får ingen rosett än en CR rosett :p
CR kan jag tävla på klubbtävlingar eller banhoppnignsträningar.

Jag tycker det är helt jävla bedrövligt!
Var på en klubbhoppning/klubbdressyr på en ridskola i somras. Det var små barn i ca 5-10-årsåldern främst som var med. De flesta på ridskolans hästar. Ungefär 90% av alla dessa barn red med sporrar. De var ju nybörjare så de kunde ju inte rida på ett "korrekt" sätt.
Jag mådde illa när barnen sparkade med all sin kraft med sporrarna i sidorna, och samtidigt spiskade hejvilt med spöet. För att vara ärlig; jag fick nästan kämpa för att hålla tillbaka tårarna!
Vafan är detta?
En ponny ville t.ex bajsa inne på tävlingsbanan, och stannade då självklart. Ungen SPARKADE så hårt hon kunde med sporrarna och PISKADE hästen så det bara ven i luften, samtidigt som hon SKREK på den stackars ponnyn. Samtidigt stod pappan på läktaren och filmade så glatt. Domaren/ridläraren, eller vad det nu var, sa ingenting. Det gör mej så jävla upprörd så det är inte sant.

Själv rider jag på en, faktiskt mycket seriösare ridklubb. INGEN på ridskolan, inte ens de mest avancerade ryttarna som ridit i flera, flera år får använda sporrar, förutom någon gång, då ridläraren säger att det är okej, att nästa lektion kan man få ha det.
Därför var detta något helt nytt för mej. Jag har hört andra säga att det är tillåtet för nybörjare på endel andra ridskolor att ha sporrar, men jag har aldrig riktigt trott på det, men nu har jag ju fått det bevisat.

jag tycker att man andvänder sporrar om man kan rida ordentligt, sporrar ska man egentligen ha för att förfina hjälperna :)

Jag tycker skarpare bett kan vara okej även för ponny ryttare som kanske har en lite (starkare/okännsligare) ponny. En del ryttare har inte den styrkan som ibland kan behövas för att få igenom en förhållning. Enligt mig är det bättre att ungar lär sig rida med finna hjälper från början något man inte lär sig av att sitta och inte få igenom förhållningarna på en lite dåligt riden häst/ponny bara för man tvunget skall ha tränsbett.. Givet vis skall aldrig en ponny betslas upp för ungen sitter och drar den stum i munnen... Men "ett bett är aldrig skarpare än handen som håller i tygeln".

Vidare till spö. Jag tycker det är fjantigt att man inte får ge en häst ETT ordentligt rapp på tävlingsbanan. En del hästar prövar sina ryttare och gör sig ibland onödigt bekvämma. Ett ordentligare rapp om hästen stannat omotiverat, vilket hästar gör då och då, för att markera att det här är inte okej skadar ingen häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 515
Senast: Ceta
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 418
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat