Sv: barn med sporrar??? skärpning föräldrar
Nä jag vet att jag inte räknas i ponnysammanhang!
Men jag menar att det är ju en hel del ryttare som inte alls är intresserade av att komma upp i klasserna. De är fullt nöjda med att "skava runt" i de lägsta klasserna, även om de och/eller hästen/ponnyn har kapacitet för högre klasser. Och att då göra så att de aldrig kan rida på tid, det känns jättetaskigt!
Jag själv är ett lysande exempel på det. Jag har inte ridit värst höga klasser, tävlade på förra hästen upp tom 1,20 med placering.
Men nu med ny pålle så känner jag inte ngt krav på att komma upp ens till den nivån, det är skitkul att rida 0,90 och 1,00 klasser! Bara det är kul är mitt mål numera. Med förra hästen var det många placeringar, men tyvärr inte kul!
Men givetvis håller jag med dig om att stilen på allt för många ponnyryttare är horribel med deras fullkomliga sken, hårda tygeltag och hårda skänklar. Och tyvärr är ju ofta just ponnyer så förlåtande att de hoppar ändå vilket jag tycker är synd!
Enda trösten när man ser eländet är ju att om de en vacker dag vill börja rida stor häst, då kommer de få lägga om stilen rejält om de ska kunna tävla alls! För inte många stora hästar är SÅ förlåtande mot horribel ridning på det sättet.
Stilbedömning som ingår i "vanlig" klass tycker jag är bra. Minns när det på stor häst fanns V75-hoppet, då tävlade man dels i klassen på tid och dels kunde man vinna och/eller gå vidare i stilbedömningstävling också. Alltså chans till två placeringar i samma klass, mkt för pengarna!
Vore ngt för ponnytävlingar i lätt klass också tycker jag.