Sv: barn med sporrar??? skärpning föräldrar
Du är väldigt bra på att förklara saker!
Du är väldigt bra på att förklara saker!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och vad kan det bero på tror du ?Så du menar att en häst aldrig testat dej?? Du menar heller inte att hästen kan strunta i "den oitressanta" ryttaren som sitter på ryggen o istället börja fokusera påannat trots att ryttaren rider helt rätt mot hindret, bara att hästen inte lysnade tillräkligt utan koncentrearde sig på annat, ett rapp med spöt kan då vara till hjälp för attt få den att lyssna! Du menar också att det inte finns envisa lata små ponnyer som kan göra det mesta för att slippa undan?!
Skadar kanske det inte gör, men för den sakens skulle behöver man ju inte använda det. Det finns mängder med saker som inte skadar hästar men som ändå är vedervärdigt.Ett rapp med spöt på rumpan skadar inte hästen, varken fysiskt eller psykiskt! hade hästen varit så pass känslig att den skulle reafgera på det, räcker det ju med rösten eller med ettbestämt "tryck" säga till den!
Skadar kanske det inte gör, men för den sakens skulle behöver man ju inte använda det. Det finns mängder med saker som inte skadar hästar men som ändå är vedervärdigt.
Varför skulle det vara vedervärdigt om det får hästen att utvecklas o bli bättre, samt att det inte skadar den på ngt sätt??
jo, men det kan var unghäst fasoner! Sjäälvklart hade kanske Peter Eriksson eller ngn liknande fått hästen att hoppa(pratar om hästar generellt) men hästen ska hoppa bara ryttaren styr den mot hinret o visar tydligt att den ska hoppa!...dessutom snackar ja inte om 150+ utan runt metern vilket inte är högt för ngn storhäst....:smirk:
Varför ska man "låta" ungdomar få en icke-ödmjuk inställning till hästen genom att uppmuntra till att ha spö för att använda vid "olydnad"? För hur kan man kräva att barn ska kunna veta vad olydnad faktiskt ÄR och när hästen hade en anledning till att stanna?
Hur vet du varje gång varför hästen stannar?
Särskilt när din anridning tydligen är perfekt?
Om man inte kan hitta en orsak till att hästen stannar (att den är lat eller tjurig är ingen orsak, hästar vet inte ens vad det betyder :smirk: ) så ser jag ännu större anledning till att inte bestraffa hästen. Utan först ta reda på varför den stannar.
Även om det nu "fungerar" som du skriver - ponera att hästen skulle stanna för att den fått ont i ryggen - hur skulle du då känna dig om du ett halvår senare får ponnyn utdömd för att du pressat den över?
Det är inget som ett barn ska behöva förutse och förhindra, det är något VUXNA ska se till att undvika, därför kan vissa begränsningar för barnen vara bra. För att de vuxna inte alltid kan vara med och säga hur man får/inte får använda ditt och datt varenda sekund, och bör då inte ha sånt som kan missbrukas.
Varför skulle det vara vedervärdigt om det får hästen att utvecklas o bli bättre, samt att det inte skadar den på ngt sätt??
En häst utvecklas inte för att den får stryk, vad har du fått det ifrån?
Det här blir ju värre och värre.
Jag menar inte att spöänvändandet i sig är vedervärdigt, utan att det finns andra saker som hästen inte direkt skadas av som är vedervärdiga.
jo, men det kan var unghäst fasoner! Sjäälvklart hade kanske Peter Eriksson eller ngn liknande fått hästen att hoppa(pratar om hästar generellt) men hästen ska hoppa bara ryttaren styr den mot hinret o visar tydligt att den ska hoppa!...dessutom snackar ja inte om 150+ utan runt metern vilket inte är högt för ngn storhäst....:smirk:
Stryk eller tillsägelse är oviktigt, hästen utvecklas aldrig åt rätt håll.Den får inte stryk den får en tillsägelse!! Dessutom är det sällan hästen känner klaschen utan det är ljudet som den reagerar på..!!
Nej jag skrev bara att det fanns andra saker.Du sa aldrig vad som var vedervärdigt:smirk:
En häst ska hoppa om ryttaren gör rätt!
Jag är "glad" om hästen stannar pga mina misstag, för det lär jag mig av. (Självklart är det tråkigt på tävlingar )
Man lär sig mer av en häst som rättar ryttaren än en häst som rättar sig efter ryttaren.
Jag vill ex inte att min häst ska börja gå i form förrän jag ber den om det.
Jag vill inte att den ska gå i en bra skänkelvikning om jag sitter snett.
Jag vill heller inte att den ska hoppa ett hinder omjag sliter den i munnen eller slutar rida.
Har man en häst som rättar sig efter ryttaren och hoppar trots felen man gör, då ska man vara glad för det.
Har man en sån häst så bör man ta sig en verklig funderare NÄR hästen väl stannar, för då måste något vara ordentligt fel.
Stryk eller tillsägelse är oviktigt, hästen utvecklas aldrig åt rätt håll.
En häst känner en fluga. Hör man en klatch av spöet så slår man för hårt.
hästen reagerar ju i hur mkt man "Tar i" blir hästen livrädd skulle ja rekomendera den ryttaren att sluta gå på gymmet
Tänk på att hästar är stora djur som egentligen inte skulle ha ngn som helst kontakt med människor ifall att de inte har respkt för oss!
MIn herrre vägeer 760kg(slimmad) o när han går i väg med mig (på marken) så behöver han en tillsägelse för att få allahovarna på jorden o förstå att det är ja som bestämmer..:smirk: Han är en unghäst så han är fortfarande valpig o testar gränserna HEla tiden..
Ska jabortse från ett sådant beteende o bara låta det vara så att han blir farlig för andra människor?!?!
Vi har ändå jobbat sjukt mkt på att han sa få respekt för folk, mig har han respekt för, men andra har blivit sparkade omkullvälta m.m....
De är inte gjorda av porslin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nej men du skrev att en häst ska hoppa bara man styr mot hindret.
En häst tjafsar inte , det är människor som gör.
Lär du hästen rätt och gör rätt så hoppar hästen, punkt slut.
Är hästen fellärd så är det inte mycket att göra åt.
Gör du fel sår du träna hårdare.
Är den rädd så måste du göra den modigare.
Flera anledningar finns inte.
Det finns inget "hästen är dum" eller "hästen gör fel".
Jag rider också mjukt, men jag gör det utan spö och det är nog där den stora skillnaden är hos oss två.