TR II beskriver ju det som ska uppnås. Om det står där att den framkomliga vägen för samling är att driva hästen mot handen (Samling uppnås och förbättras genom användandet av sits och skänklar samt uppfångande händer för att engagera bakbenen.) så gör folk det oavsett det är ett bra sätt eller inte. Väldigt många inlägg på Buke säger just det 'driv och stäm av med handen'.
Intrycket du nämner ligger i betraktarens öga - har inte så mycket med verkligheten att göra.
Jag är kritisk till att domarna inte verkar döma enligt TR. Deras utlåtande är mer eller mindre styrande för hela sporten. Tävlingsryttarna rider naturligtvis på det sätt de tror ger så mycket poäng/procent som möjligt.
Jag använder bilder/filmer på elitekipage för att visa på olika saker, t.ex. HUR man kan se hur bärig en häst är, inte för att kritisera ryttaren/hästen. Om detta har jag skrivit tidigare.
Du kanske har missar det här inlägget:
Nu är ju jag oerhört tveksam till att folk får saker och ting från TR. Jag känner faktiskt ingen som sitter och läser TR som en ridinstruktion. Gör verkligen du det?
Jo, jag vet att du anser att domarna dömer fel. Men du har inte konkret beskrivit hur du drar den slutsatsen. Det har otaliga gånger påpekats av folk här hur skalan används. Men du verkar tro att endast betyg 0 och 10 används? Om det ideala inte uppnås så ska det rendera 0, eller kanske 1 eller 2 i betyg? Eller kan det vara OK att gå ned till 7/8 istället för den där 9an/10an som gärna hade satts om det hade varit utmärkt eller i stort sett utmärkt, men nu inte var det pga någon miss?
Ja, du har beskrivit hur du bedömer bärighet. Och jag håller inte med alls utifrån de två filmer du visade på som jämförelse (Gal och "garrocha").
När det gäller de andra filmerna (Gal resp. fuxen) så, nej, jag har inte missat det inlägget. Jag har tom kommenterat fuxen. Däremot inte Gal-filmen, men jag tyckte det såg väldigt trevligt ut och han är liksom Dujardin en stor inspirationskälla.
Senast ändrad: