Vet inte om jag tycker att det är så himla otydligt. Men det kanske är jag som bara är van och inskolad helt enkelt, mina westernbekanta rider ju inte sådär enormt annorlunda i grunden även om de vill ha lite andra saker ut av sin häst, inte schvung ex och inte egentlig samling i betydelsen som jag lägger i det. Men tänket runt om är rätt likt...hos dem jag talat med - sedan finns det ju en jättestor värld med massa andra varianter också såklart.
1. Takt - 2. Lösgjordhet - 3. Kontakt; är i min värld punkter som går in i varandra, en häst som inte är taktmässig kan jag inte rida lösgjord, första steget är ju att den är är jämn i gångarterna och säker i dem, går taktmässigt och (som mer extrem jämförelse) inte haltar eller är ojämn.
Sedan kan den ridas mer taktmässig genom att ex lösgöras och få hjälp med att balansera sig - om ryttaren nu är kapabel till det. För att sedan lösgöra måste jag ha kontakt... lösgörande övningar är ex böjning och vissa sidvärströrelser - för att göra dem korrekt behöver hästen gå fram för skänkel och ha kontakt med handen.
Det är början till att rida hästen på tygel, att den kan vänta mellan hand och skänkel och kan följa ramen - ridbarhet, mjukhet, kan börja höja sig kanske, träna för att gå rak mellan hjälperna och böjd mellan hjälperna.
4. Schvung - 5. Rakriktning - 6. Samling; nu börjar vi ju prata mer åt samling och även bärighet i min värld, att hästen ska komma upp mer från marken, få ett "häng" i steget, dra upp magen och börja utveckla överlinjen.
Det går inte att direkt kräva sådant av en unghäst, eller outbildad - den måste lära sig signalerna först och bygga upp muskulaturen. Finns ingen elitidrottare som enbart övar sin egen gren, det går inte, du måste bygga upp hela kroppen.
Rakriktning - den ska vara helt jämn, taktmässig, och lika mjuk/musklad i båda sidor. Samling - när den är kan gå med kontakt, den är taktmässig och mjuk i kroppen, har "häng"/schvung dvs den vågar lämna marken mer i sitt rörelseschema. Då kan vi börja prata om att verkligen börja med samling och att den ska börja kunna "sätta sig" lite.
Sedan finns det ju folk som bara drar ihop dem och säger att den är "samling" för att den knölar ihop näsan och trippar som en symaskin. Men enligt utbildningsskalan är det varken samling eller bärighet - då måste hela kroppen vara med och rörelsen ska gå igenom hela hästen - den får inte backa av någonstans.