Bärighet? Här kommer det!

axel

Trådstartare
En häst blir bärig när den arbetar bak o böjer sina bakre ledgångar.
Den har hela tiden ett stärkande arbete o kommer när det är dags inte att ha svårt för samling.
Den här kan alltså gå med bärighet -bär bak även med högre tempo o blir därmed lättare i sin framdel.

Nu ger jag ett extraordinärt ex, men:grin: kanske går att jämföra med Karl o Bent. http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=GpWtT8bvjDs
Lägger in denna för jag blir inte klok vad de flesta här menar med bärighet i annat än i piaff. Övriga rörelser då???
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Fantastiskt att se! Njutbart. Jag instämmer bärighet är lika viktigt i alla rörelser!
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Visst är det härligt att se en häst som "dansar" o dess partner ser ut att bara åka med. Man behöver här inte lägga in sekvenser i slowmotion- för att försköna.:mad: Ej heller märkvärdiga kläder. Som dressyr ska vara när det är som bäst- att man bara ser den underbara hästen, som en helhet/ Kentaur.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Här kan man njuta av en ganska kort film utan att han försöker visa något "flashigt" alltså ingen bytesserie eller annat avancerat. "Bara" några varv runt på spåret. Fina små halvhalter och små små tempoväxlingar som knappt syns men finns där hela tiden. Ja de dansar tillsammans. Verkligen.
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Det är skillnad på bärighet och bärighet uppenbart. Men om man tränar enligt en brukstradition så är man ute efter hästens vändbarhet....då måste den vara bärig...jag tycker din film visar mest påskjut faktiskt...snyggt sådan iof...men ändå inte särskilt mycket bärighet..

Bärighet för mig är när hästen vinklar sitt bäcken och blir vändbar, dvs den har aktiverat rumpan och framdelen följer bara med.

Här har du exempel på bärighet a la bruksridning
http://www.youtube.com/watch?v=H9Y1F_f87F0

http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=h0Rhd6zLzV8

Här kan du se lite hur det spanska används i skarpt läge
http://www.youtube.com/watch?v=nk_n1yQlmT0

Här kan du se lite hur cowboysarna tränar på vändningar i skarpt läge på en orutinerad häst.
http://www.youtube.com/watch?v=BpoWgamMMro
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Och ni kommer aldrig på att komma överrens...

Det är skillnad på hur hästarna är skapta, det är skillnad på hur de är musklade, det är skillnad på hur de rör sig- hur de är tränande och vad man vill att de ska klara av i sitt arbete. Alla skickliga tränare i sin gren. Alla duktiga hästar. Men det går inte att jämföra med samma ord för det är ju lika stor skillnad som mellan Zlatan och en elitgymnast.

Men du- om alla dessa filmer är "idealbilden" så kan väl du oxå se att man har helt olika mål och därför jobbar man på olika sätt?
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

ja ser du ingen bärighet i axels länk så finns det inte så mycket mer att säga.

varför envisas du med byte av skola för att jämföra? vad är det du vill jämföra exakt?
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

ja ser du ingen bärighet i axels länk så finns det inte så mycket mer att säga.

varför envisas du med byte av skola för att jämföra? vad är det du vill jämföra exakt?

Jämföra, njae....jag ville visa, eftersom axel frågade, att det kanske finns ett annat sätt att se på bärighet...beroende på vad man i grunden utgår ifrån...

Lägger in denna för jag blir inte klok vad de flesta här menar med bärighet i annat än i piaff. Övriga rörelser då???
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Bärighet:confused:
Vändbarhet som den skickliga hästen gör med buffeln i total framvikt- som ett rovdjur lurar. Är det inte så noga med hur det ser ut- bara en term som man kan kasta in bara sådär? Jag ser inte att fyra hörn på ett bord är bärigt mer än när det står på plats. Jag ser bara kofösare i varierande stilar. Det är knappast vad vi använder våra hästar till o gör man det så är det just samma jobb som en Border gör med får.
För att den ska vara bärig är ett kvitto att den blir lätt fram o inte är av på mitten. Man kan inte göra som på dina filmer- dra upp o in huvudet.

Titta igen på filmen så ser du att de böjda ledgångarna gör att rumpan blir lägre o att den av både det samt att den sätter under sig o då tar vikt från framdelen som då blir bogfri. Det är egentligen DET som Bent snackar om att inte trampa förbi tyngdpunkten. Att inte kasta in raka bakbenn som ent travare. Kruxet är bara att man just måste ha de böjda bakbenen o kruppan för att även kunna rida framåt. Han kan inte det o inte Karl heller utan måste utgå från piaff .
 
Senast ändrad:
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Du frågade och jag svarade och som sagt det finns uppenbart olika sorters bärighet.

Att skjuta på framåt är en del av helheten men det är inte bärighet i sig, och att använda sig av tempoväxlingar är "en" väg att gå. Vändningar är en annan. Skolor och trampövningar likaså. Sen kan man faktiskt använda sig av alla dessa olika sätt på en och samma häst, då får man en väldigt allsidig häst. Det ena utesluter inte det andra, det kanske bara ser lite olika ut beroende på vad man är ute efter, en vändbar häst eller en häst som rör sig "bärigt" framåt......eller både och...

Sen angående dina nedlåtande kommentarer om arbetshästar, du må ha glömt bort ursprunget men det finns många som håller det vid liv och det finns också många som brukar hästen i verkligt arbete än idag så jag förstår inte alls varför du blir så upprörd.
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Jag gillar verkligen Gal!
Dock ska man väl om man är allergisk mot att använda handen och be hästen ge efter för tryck och inte för eftergift kanske försöka hästar som rids så som är så loss.
Gal ber dem ju ge för tryck och släpper då hästen ger. Rider också med böjning även på unga hästar.

Fiador:

Garocha-videon har visats mycket förr här. Jag ser en häst som är för hög i formen och backar av. Spänd!

Appalosan är ju hur ball som helst! Grym på sitt jobb. Den har verkligen cow-sense! Men jag ser inte att den är bärig på samma sätt som en dressyrhäst. Den är så pass bärig som den kan vara i de där tvära kasten den måste utföra i sitt arbete. Riktig samling kan bara komma i balans. För att hästen ska kunna släppa statisk spänning och mothållsmuskulatur. Den där hästen gör ett helvetes jobb att vara i så god balans som han kan. Men han måste skifta balans för fort och vara på för tvär flytt för att han ska bära upp genom ryggen och hålla ihop med buken.
En brukshäst ska ju orka gå hela dagen. En dressyrhäst ska palla några minuters max-prestation på banan. Skulle man be en cowboy-häst krävas samla sig så pass skulle den inte orka jobba en hel dag.
Så man kan inte hålla på och jämföra ridstilarna.

Att spanska hästar backar av från bettet är ju inga news. Är de ridna mycket där och speciellt som bruksdjur får man ganska ofta jobba mycket för att få dem att våga komma fram till handen och släppa ner sina spända halsar. De är känsliga av naturen. Och att slänga in stång och rida så brutalt gör få hästar glada.
Men det är ju en annan ridtradition där. Det ska vara eldigt, blir spänt och är en manssport mer än i Sverige fortfarande.

Sen att Bent inte kan få till energi lägger inte jag så mycket på läran som på hans person. Att han sen lär ut det är en grej. Men det han skrivit och faktiskt bara plockat från de gamla mästarna kan man tolka annorlunda och få till ett helt annat resultat än Bent. Det görs ju liksom av en del.
Och det skiljer sig rejält från hur Bent rider. Och hur många av riddarna rider. Även om de nog anser sig hämtat kunskap från samma källa. Utom hur viktig energin i fråga är.
Alla tolkar vi en text olika.
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Men hållå, tror du verkligen att jag menar att det är bärighet på samma sätt? Varför har du (ni) så svårt att se över gränserna? Vad är bärighet? Tror du (ni) att en häst som vänder på det sättet appalosan gör inte är bärig? Eller garrochan? Inte på samma sätt som en dressyrhäst nej, men den jämförelsen har jag inte gjort... utan jag tog upp ETT SKÄL till att man kan fokusera olika vad gäller bärighet. För vad är bärighet om en vändbar häst inte är det? Vad bär den sig med? Framdelen?

Men självklart inte på samma sätt som en dressyrhäst. Det var ju faktiskt hela poängen.
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

kl

Jag ser en bärig häst i filmen med Edward Gal. Hästen rör sig fantastiskt avspänt och elastiskt tycker jag. Klart att det är påskjut också, men det är balans mellan bärande och påskjut. Bakdelen bär och hästen faller inte ner på sina bogar, fastän de har både fart och energi.

Hästen i Garrocha-filmen är också bärig. Den trampar under sig, tar vikt på bakdelen och blir lätt fram. Däremot håller jag med Tua om att den är spänd.

Kossehästen är däremot inte bärig. Den vänder snabbt, men är inte på bakdelen. Den är snarast lite framtung.

Så tolkar jag bärighet och det jag ser på filmerna.

Sen behöver väl inget av detta vara fel. Utom möjligen den spanska hästen som man gärna skulle vilja ha att slappna av lite och länga ut sin hals.... Det är som även andra skrivit, olika hästtyper, olika kulturer och olika ändamål.
 
Senast ändrad:
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Nej, jag förstår att du inte menar på samma sätt.:)

Men för en hel del här inne är bärighet just som det beskrivs i ridhandboken, TR etc. Det är inte den sorts bärighet som en cowhorse visar upp.
Jag förstår alldeles utmärkt vad en westernryttare som sysslar med just vallning menar. Och en som rider trail kanske ser lite annorlunda på det, inte alltid dock. Men en TR-ryttare eller en AR-ryttare kommer inte dela din åsikt om vad bärighet är.

Jag delar heller inte riktigt din åsikt. Även om jag förstår hur du tänker.
Jag är har ju haft en fot i varje läger under många år. Men jag är trots allt mycket märkt av min dressyrutbildning(ingen tränarutbildning alltså, innan någon börjar hojta om att jag är outbildad, utan den träning jag fått under ridlektioner och sånt jobb). Så för mig är det inte bärighet det du visar.
Det går för mig inte ihop så länge hästen inte är i korrekt form och sitter ihop hela vägen i det jag anser är "på rätt sätt".
Och det är för att jag också väldigt mycket tror på att det ger en ökad hållbarhet i hästen. Men framför allt då man rider på ridbanan är den formen viktig.
Rider man ut i terräng balanserar hästen upp sig med hjälp av terrängen. Och en cowhorse går nog heller inte sönder på samma sätt som felridna "ban-hästar" iom att den måste jobba muskulärt för att orka med kasten och däremmelan får larva på ganska lugn i fri form.
Jag ser inte att den hästen bär sig helt på bakdelen. För mig är ultimata bärigheten levad. Och dit kommer man inte på en cowhorse korrekt. Av givna skäl, för den som rider dressyr och utbildat en del hästar iaf till piaff. Då lär man sig en del grundstenar som måste till för att framdelen ska lätta av sig självt som i levad. Det kommer man inte till utan att spänna bågen på rätt sätt. Dvs att hästen sitter ihop korrekt genom kroppen.

Men det är också verkningslöst för en cowhorse att syssla med sånt. Det skulle ta tid från det som är viktigt för den. En av de hästar jag tycker är bra hade väl varit katastrof på att valla.
Det krävs mycket för att göra det så bra som Appaloosan. Och jag ser inte den uppgiften som sämre än en dressyrhästs. Absolut inte. Kanske tvärt om.
Men jag gillar ju dressyr och att rida rörelser på banan(bla). Så att jag valt att inrikta mig på det är ju för att jag som människa har den läggningen.
Sen hade jag väl ärligt talat under många år inte så stor koll på annat än TR-ridning iom att det var så ovanligt förr.
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Kolla på frambenen i kasten och svängarna. Inte är det bakbenen som bär helt då inte. Han använder ju frambenen att pusha ifrån och ändra färdriktningen. Dvs han sitter inte på arslet och bara trampar runt genom att man riktar in bogarna. Som i en piruett i galopp tex.

Om hästen kommer runt genom att häva sig/hoppa/pusha ifrån så är den inte på bakdelen. Då tar frambenen för mycket vikt. Annars hade den bara behövt trampa runt.
MEN.. Det är helt omöjligt att göra såna tvära vändningar som cow-horsen gör utan att pusha ifrån fram. Så alltså kastar den framdelen runt och landar tungt och skjuter tungt med fram. Och stötvis spänner rygg/mage. Men den orkar inte hålla ihop. Så den måste häva sig med halsen och huvudet med.

Garocha-hästen är också mkt hävd bakåt pga halsen. Det blir lite gungbräde-fenomen av halsen. Men ryggen bär inte/buken bär inte. Och hästen går av. Men iom att det är en PRE eller likn så ser det snudd på samlad ut iaf. De kan ju se så ut utan att eg bära rätt. Och det känns rätt så trevligt också tyvärr. Man luras lätt. Ett halvblod hade haft det betydligt svårare.
Precis som det hade haft svårare att göra det cowhorsen gör. Det gör ju hästar med rejäla arslen a la quarters eller lätta hästar som araber bäst.
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Du pratar nu om böjning av halsen när det handlar om lösgjordhet genom hela kroppen o rakriktning- inget trängande med tyglarna.Riktar framdelen på bakdelen. Se när han kickar till den en gång i hörnet. Han håller en ram men kan vara lätt i handen. Det visar sig på bakbenen. Är hela tiden aktiv. Han har en timing att dö för.
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Just pratet om böjning och ge efter för tryck pratar jag om hans träningsloncept. Inte videon i fråga. Den hästen är ju rätt färdig på många sätt och behöver då ej ridas böjd.
Böjningen han rider med innan är genom hela hästen.

Ja, han har en helvetes bra ridning!
Men faktum kvarstår att han det första han gör vet hästen ge efter för tryck i stillastående. För att sen ta det vidare i rörelser. Hästen ger. Inte för eftergiften, utan trycket.

Och visst använder han benen mer. Men nog gasen kan även han använda sig av att balansera manken i tyglarna. Dock är han så snabb och skicklig att små centimetrar är nog. Detsamma med trängande och ledande. För han nyttjar båda.
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

kl

Jag ser en bärig häst i filmen med Edward Gal. Hästen rör sig fantastiskt avspänt och elastiskt tycker jag. Klart att det är påskjut också, men det är balans mellan bärande och påskjut. Bakdelen bär och hästen faller inte ner på sina bogar, fastän de har både fart och energi.
Där påtalar du en stor del av poängen tycker jag. Det är hela tiden ett samspel. Bärighet för mig är när hästen bär upp sin kropp och ryttaren i balans och inte hamnar på framdelen/hänger eller tar stöd i ryttarens hand. Den har en lätt framdel. Hästen bär sig alltså med lång överlinje och använder sin bukmuskulatur och vinklar sina ledgångar så mycket som behövs beroende på formen och rörelsen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Moderatorn har klippt ut dessa inlägg från en väldigt gammal tråd, för vidare diskussion i ämnet. /ameo Titta på hur långt bakom...
19 20 21
Svar
401
· Visningar
20 489
Senast: ameo
·
E
Ridning Jag försöker föreställa mig hur hästens muskler ska jobba när jag rider och undrar om man inom klassisk ridkonst är eniga om det eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
26 460
Senast: kryddan
·
Dressyr Enligt en "ny" undersökning i Häst och ryttare nr 4:2008. -"Det kan vara så att hästen flyttar vikten bakåt och lättar med framdelen...
Svar
2
· Visningar
1 069
Senast: C_L
·
Träning Plockat från tråden om favoritfilmer på Dressyrgnägg Flash frågar ang heike Kemmers ritt i küren Aaachen Nej det är inte det jag...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
19 849
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp