Sv: Bärighet? Här kommer det!
Nej, jag förstår att du inte menar på samma sätt.
Men för en hel del här inne är bärighet just som det beskrivs i ridhandboken, TR etc. Det är inte den sorts bärighet som en cowhorse visar upp.
Jag förstår alldeles utmärkt vad en westernryttare som sysslar med just vallning menar. Och en som rider trail kanske ser lite annorlunda på det, inte alltid dock. Men en TR-ryttare eller en AR-ryttare kommer inte dela din åsikt om vad bärighet är.
Jag delar heller inte riktigt din åsikt. Även om jag förstår hur du tänker.
Jag är har ju haft en fot i varje läger under många år. Men jag är trots allt mycket märkt av min dressyrutbildning(ingen tränarutbildning alltså, innan någon börjar hojta om att jag är outbildad, utan den träning jag fått under ridlektioner och sånt jobb). Så för mig är det inte bärighet det du visar.
Det går för mig inte ihop så länge hästen inte är i korrekt form och sitter ihop hela vägen i det jag anser är "på rätt sätt".
Och det är för att jag också väldigt mycket tror på att det ger en ökad hållbarhet i hästen. Men framför allt då man rider på ridbanan är den formen viktig.
Rider man ut i terräng balanserar hästen upp sig med hjälp av terrängen. Och en cowhorse går nog heller inte sönder på samma sätt som felridna "ban-hästar" iom att den måste jobba muskulärt för att orka med kasten och däremmelan får larva på ganska lugn i fri form.
Jag ser inte att den hästen bär sig helt på bakdelen. För mig är ultimata bärigheten levad. Och dit kommer man inte på en cowhorse korrekt. Av givna skäl, för den som rider dressyr och utbildat en del hästar iaf till piaff. Då lär man sig en del grundstenar som måste till för att framdelen ska lätta av sig självt som i levad. Det kommer man inte till utan att spänna bågen på rätt sätt. Dvs att hästen sitter ihop korrekt genom kroppen.
Men det är också verkningslöst för en cowhorse att syssla med sånt. Det skulle ta tid från det som är viktigt för den. En av de hästar jag tycker är bra hade väl varit katastrof på att valla.
Det krävs mycket för att göra det så bra som Appaloosan. Och jag ser inte den uppgiften som sämre än en dressyrhästs. Absolut inte. Kanske tvärt om.
Men jag gillar ju dressyr och att rida rörelser på banan(bla). Så att jag valt att inrikta mig på det är ju för att jag som människa har den läggningen.
Sen hade jag väl ärligt talat under många år inte så stor koll på annat än TR-ridning iom att det var så ovanligt förr.