Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota!

Sin fulla styrka och tålighet har sällan hovarna nått innan 10-12 års ålder! Betänk då att hästen skos vid 2-3 års ålder. Varken hovarna eller själva hästen är fullt utvecklade.

Jag har hört exakt samma sak!

Vad du/ni hört är inte det minsta relevant om ni inte kan backa upp med källorna på det. Annars kan man ju påstå precis vad som helst och referera till att man minsann hört det...
 
Sv: Barfota!

Knapplån

Jag kan berätta om min numera bortgågne första storhäst som jag hade. Han var en hannoveraner som tävlat rätt högt slått runt och krossat manken. Detta var dock inget som man märkte av. Detta var en mkt lustig häst. Bland annat hatade han att gå på gräs. Om man släppte honom i en stoooor hage med mkt gräs men grus vid ingången stod han hela dagen på grusplätten och tittade på de andra hästarna. När vi ringde den gamla ägaren efter 2 månader och sa att nu har min gamla häst rullat sej sa han VA?? Det kan jag lova att han aldrig gjort här.

Hur som helst. Denna gamla häst hade jag skodd runt om under den tid på året då man tävlade mkt på gräs men på vinterhalvåret var han endast skodd fram. Det var inga större problem. Efter avslutad karriär så valde jag att pensionera honom och låna ut honom till en tjej som bodde nästan 100 mil bort. Efter typ 1 år ringde hon mej och sa att hästen var halt och att hon skulle flytta så antingen skulle han lämnas till slakt eller så fick vi komma och hämta honom. Sagt och gjort vi åkte nästan 100 mil och hämtade häststackaren. Att han va såå halt kunde vi inte ana. Han stapplade fram naturligtvis utan skor fram vilket jag TYDLIGT skrivit i kontrakten ha skor på honom iaf fram. (han var då 18 år)
Vi körde hem honom lät honom vila i boxen och efter en vecka kom hovis. Han hånskrattade åt mej när jag ville sko min stackars häst fram. Inte fan blir han mindre halt för de sa han. Men jag stod på mej. Min gamla kuse skoddes fram, och inte nog med att han redan efter ett par minyuer var helt ohalt på alla underlag han växte ungefär 2 dm i höjd oxå. Såg ut som en unghäst på grönbete. Han fick ha kvar sina skor fram resten av de 3 åren han bodde hos oss. Han var pensionerad hustomte som vi tillslut tog bort på grund av återkommande foderstrupsförstoppningar.

Vad kan man då säga av denna historia. Han hade inte dåliga hovar. Hade aldrig en flisa som gick ur eller sprickar eller något sådant. Hade han en tappsko kunde man rida honom en månad utan problem med skor på de andra tre hovarna utan att han ens visade hälta. Varför blev han då halt när alla skorna åkte? Kanske var det psykiskt eller så kanske han trivdes med skorna. Vem vet? Vi vet iaf att han efter att blivit skodd var ohalt till och med vid böjprov. Så tja.. En häst får gärna vara oskodd om den trivs och mår bra av det. Men en häst som mår dåligt att gå utan skor skall skos.
 
Sv: Barfota!

Presic så tyckte jag oxå:) tills jag insåg att när jag bytte stall och det inte fanns tillgång till så mkt mjuka vägar utan det blev mest skogvägar så fanns det nästan inga fötter kvar tillslut:crazy: Men det är ända andledningen till varför jag har skor på min häst, det opptimala är ju barfota gång!!:)
 
Sv: Barfota!

Konstigt för det är såna som har börjat ha sina travhästar (v75 och sånt) barfota och dom har sprungit ännu bättre.


Ja det stämmer helt korrekt:) men du hästarna som ska tävlas barfota måste ha skor hemma på träning och verkas nästan inget på flera veckor innan start. Hovarna slits så förbaskt mkt på enbart ett endå lopp så det är inte säkert den kan gå barfota nästa lopp. Men det stämmer helt klart att vissa springer snabbare, men det är oftast de äldre travhästarna, den yngre som har lättare att galoppera och de som inte ha så bra benställning måste man ibland har tunga ridskor till och med på på tävlingsdagen. För att hålla dem i trav:)
Jag tycker att det där är lite överdrivet att de som spelar på travet kollar jätte noga på vad de går med för skor, ibland så har jag hört att det finns de som enbart kollar på det, men då jag man ju lika gärna börja bry sig om hur lång eller kort chek rem dom har oxå:D
 
Sv: Barfota!

Det är klart att hästar klarar att vara barfota nu. Anledningen att man sätter på hästar skor är just för att dom rids. Men anledningen att man måste ha kvar skorna är om hästen är skodd sedan den var liten. Jag har en häst på 20 som har gått med skor i hela sitt liv. Och det gör han nu med. Självklart vill jag att han ska gå naturligt barfota. Anledningen till att jag inte gör det? Jo, han var skodd sedan hav var jätteliten. Jag har inte haft honom så jättelänge, så det kunde ju inte jag precis stoppa. Han har den sämsta hovkvaliten man kan tänka sig. Tar jag av skorna kommer jag troligen få avliva honom, eftersom han har en tunn hovvägg. Jag vet att många hästar har samma problem som min häst, och ofta beror ju dessa problem just på skorna. Men nu, många år efter, så finns det inte så mycket astt göra, tyvärr, även om man försöker. Det är en stor anledning varför många hästar fortfarande har kvar sina skor, mot sin vilja.
 
Sv: Barfota!

Det är klart att hästar klarar att vara barfota nu. Anledningen att man sätter på hästar skor är just för att dom rids. Men anledningen att man måste ha kvar skorna är om hästen är skodd sedan den var liten. Jag har en häst på 20 som har gått med skor i hela sitt liv. Och det gör han nu med. Självklart vill jag att han ska gå naturligt barfota. Anledningen till att jag inte gör det? Jo, han var skodd sedan hav var jätteliten. Jag har inte haft honom så jättelänge, så det kunde ju inte jag precis stoppa. Han har den sämsta hovkvaliten man kan tänka sig. Tar jag av skorna kommer jag troligen få avliva honom, eftersom han har en tunn hovvägg. Jag vet att många hästar har samma problem som min häst, och ofta beror ju dessa problem just på skorna. Men nu, många år efter, så finns det inte så mycket astt göra, tyvärr, även om man försöker. Det är en stor anledning varför många hästar fortfarande har kvar sina skor, mot sin vilja.


Låter ju som om du tycker att det är omöjligt, men visst går det även att ha din häst barfota, om inte nån vetrinär rekomenderat nått annat. Men däremot så kanske din häst inte kan ridas på nått halvår upp till ett år innan den är helt ohalt... Sen kan man ju börja fundera på om man är villig att utsätta sig för den (individuella smärtan) som kan uppstå. Men att dra av skorna på en gamal häst är väl lite av en överdrift tycker jag allt, dom är ju gamla så varför ska dom lida i onödan för, plus att många äldre hästar måste ridas för att hålla leder och muskler igång. Men det är väl som alltid att detta är ägaren beslut som alltid "bekostar" sig på hästen både negativt och positivt :bump:
 
Sv: Barfota!

Det är klart att hästar klarar att vara barfota nu. Anledningen att man sätter på hästar skor är just för att dom rids. Men anledningen att man måste ha kvar skorna är om hästen är skodd sedan den var liten. Jag har en häst på 20 som har gått med skor i hela sitt liv. Och det gör han nu med. Självklart vill jag att han ska gå naturligt barfota. Anledningen till att jag inte gör det? Jo, han var skodd sedan hav var jätteliten. Jag har inte haft honom så jättelänge, så det kunde ju inte jag precis stoppa. Han har den sämsta hovkvaliten man kan tänka sig. Tar jag av skorna kommer jag troligen få avliva honom, eftersom han har en tunn hovvägg. Jag vet att många hästar har samma problem som min häst, och ofta beror ju dessa problem just på skorna. Men nu, många år efter, så finns det inte så mycket astt göra, tyvärr, även om man försöker. Det är en stor anledning varför många hästar fortfarande har kvar sina skor, mot sin vilja.

Vi köpte för 1½ år sedan 2 gamla gotlandruss, 27 & 24 år gamla. 27- åringen hade gått på ridskola i 23 år och 24-åringen in 18 år. Dom var skodda när dom kom, ägaren av ridskolan som ägde dom varnade oss för att dom hade världens sämsta hovkvalitet, vi skodde av dom ändå och nu har dom mycket bättre hovar. Våran hovvårdare är jättenöjd med deras hovar, och i höstas var ägaren av ridskolan som ägde dom förut upp och hälsade på dom tillsammans med en av deras ridlärare. Dom fattade inte att det var samma hästar! Eller ska jag säga samma hovar kanske. Sen provred som (dom är väldigt små båda två) och kände direkt vilken skillnad det var. Det går att sko av gamla hästar!
 
Sv: Barfota!

Nu orkar jag inte bry mig längre. Ni som har era hästar skodda har det inte för hästarnas skull i de flesta fall, utan för eran skull. Vill ni ge era hästar sämre hovkvalitet, sämre blodcirkulation, sämre stötdämpning, sämre hornkvalitet mm, så är det erat val. Jag kommer då aldrig att göra det mot mina hästar. Mina hästar ska få leva så naturligt som möjligt, vilket betyder:
  • Barfota
  • Lösdrift
  • Stora hagar
  • Fri tillgång på hö
  • Inget spannmål

Jag vill det bästa för mina hästar, i motsats till många andra...
 
Sv: Barfota!

Du rider väl inte på dom? Det är ju inte naturligt för hästen at ha en ryttare på ryggen.
 
Sv: Barfota!

Du sätter väl inte på dem utrustning heller?
Ska vi hårddra det så är det inte mycket i dagens hästhållning som isf är naturlig.
Nämligen...
Som sagt ..Du rider väl inte på dem? :angel: :D
 
Sv: Barfota!

Varför ska man ha skor på hästar egentligen? När dom va vilda så hade dom inga skor. Det är vi själva som gjort att vi får leva med att sko våra hästar. Det var vi som kom på den iden.
Tänk,om vi inte hade kommit på att man kan sko hästar så hade dom fortfarande kunnat gått barfota och så skulle dom gå utan skor hela sitt liv. Och därefter bli vana vid det,och inte lätt bli ömfotade. Då skulle dom som oss,när vi går barfota så blir skinnet under våra fötter tåligare,så skulle deras hovar också bli det.
Och eftersom dom från början,ute i det vilda sprang barfota,skulle dom väl egentligen klara av det nu också?!


Du vet att du riskerar spränga hela Buke med den överskriften va..? :D

Jag tänker inte ge mig in i diskutionen skott eller inte(har själv barfotahäst sedan 2004 och det fungerar utmärkt, hoppas vi kan tävla distans i sommar, men kommer troligtvis ha boots på i fram i alla fall då.. ska bli mycket spännande spännande :bump: :D ).

Om man är riktigt intresserad av barfota /skor så är en jättebra idé att söka upp olika barfotaverkare och fråga om man kan följa med dem en dag och träffa olika hästägare och ställa frågor och titta. Nu finns ju en hel del hovslagare som även lärt sig att verka barfotahästar och det kan vara intressant att höra vad de tycker, om de märker någon skillnad på hur de verkar nu mot hur de verkade barfotahästar innan de "vidareutbildat" sig.

Det är jättebra om man får ihop några specifika frågor som man ställer både till hovslagare, barfotaverkare och hästägare till barfotahästar. T ex:

*Varför verkar personen efter den metod som den gör? Har personen gått olika utbildningar? Vad skiljde dem åt..?
*Hur tittar de på hoven innan verkning, vad tittar de efter? Vad verkar de bort och vad låter de vara kvar och varför?
*Hur fungerar det med barfota på vintern/hösten/våren/sommaren,
någon årstid som är jobbig, varför?
*Hur reagerar hästen på temperaturförändringar(om det har varit lerigt och blött en längre period och sedan över en natt fryser allt och blir stenhårt), hur lång tid tar det för hästen att ställa om sig då och hur fungerar det under tiden? Blir hästen öm eller går den bara försiktigare i kanske 2 dagar? Eller reagerar den inte alls?

Lycka till :banana: :cool:
 
Sv: Barfota!

Konstigt för det är såna som har börjat ha sina travhästar (v75 och sånt) barfota och dom har sprungit ännu bättre.

tävla barfota går ju bra för vissa hästar, men däremot att träna barfota vet jag inte många travhästar som gör.
 
Sv: Barfota!

Kan du förklara för mig vad det är som gör att en hovslagare inte klarar av att verka en häst. :confused:
 
Sv: Barfota!

Mina hästar som går löp är såklart skodda. Stoet som fölade i somras fick ju såklart dra av sig skorna, hon var så ömfotad först att man grät när man såg henne, men vilka fina fötter hon har nu! :) De har vuxit och blivit hårdare eller vad jag ska säga, går inte alls sönder som förut. Barfota är bra, under förutsättning att det passar ändamålet. Nu ska vi försöka dra igång henne igen, så skorna har åkt på. Håll tummarna att fötterna fortsätter vara så fina!
 
Sv: Barfota!

Du avmaskar väl inte heller, eftersom det är onaturligt att proppa i dem kemikalier... :angel: Ingen analys på fodret, inga vitaminer eller mineraler mm? De ska väl inte verkas heller för det är ju ingen som verkar en vildhäst. :smirk:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
749
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp