Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota!

jag vet vad vi kan göra! vi rycker av skona,släpper hästarna fria och skjuter oss själva. då kan naturen själv ta hand om vilka hästar som ska överleva!

och då är ju frågan vad för häst som skulle leva i vårat vinterklimat?
antagligen så skulle våra ponnys klara sig bäst pga dom är små och behäver inte lika mycket föda som stora hästar! och dessutom så har dom starkare fötter en ett stort tungt halvblod på 700kg. för en storhäst som halkar kommer vrickar sig lättare än en ponny..och då blir det ett lätt byte för rovdjur tex.varg. och då kan vi ju säga hejsvejs till våra fina kvalitetshästar! :D
och rent logoskt skulle det vara ponnysarna som överlevde.
och det skulle antagligen bara finnas ponnys av en maxhäjd på 150!

så nu kan man ju börja undra ifall det är så hämskt med skor?
det är ju som sagt dom som gjort att vi har kunnat skapa alla dessa storhäst raser.


menmen som jag sagt förut så är det väl Nästan bara på islänningar och araber och små ponnys och unghästar man har barfota. pga att som är så lätta i kroppen och tränas inte speciellt hårt..typ skogsturer.:rofl:
 
Sv: Barfota!

menmen som jag sagt förut så är det väl Nästan bara på islänningar och araber och små ponnys och unghästar man har barfota. pga att som är så lätta i kroppen och tränas inte speciellt hårt..typ skogsturer.:rofl:

Då måste ju jag och min pojkvän vara galna som har islänningar, araber, P.R.E, nordsvenskar, halvblod, varmblod och diverse ponnyer barfota. Alla hade varit skodda när dom kom till oss, så vi drog av skorna och visst ömmade vissa av dom från början men det går snabbt över. Ett av våra halvblod tränas och tävlas i hoppning, träning varje dag på hårda underlag och träning nästan varje helg. Han har jättefina hovar. Dom slits inte allt för mycket. Alla våra hästar rids mest på hårda underlag, hårdpaket grus, asfalt osv, men vi rider även i ridhus, på ridbanan och i skogen. Bara för att dom rids hårt så betyder inte det att dom inte kan gå barfota. I så fall skulle inte några förutom våra avelston och unghästarna vara barfota.
 
Sv: Barfota!

Intressant, vad har du för forskning som stöder dina påståenden? :cool:

Jag har hört samma sak på en av clinics som jag varit på. Där var det en grupp människor som jämfört 200 hästar av samma ras, i samma ålder, och liknade storlek. 100 skodda och 100 barfota. Dom började följa dom när hästarna var 1 år och följde dom till dom var 13. De skodda hästarna skoddes alla mellan 2-4 års ålder och när dom var tio år var de skodda hästarna hovar i genomsnitt tre cm mindre än de oskodda hästarna hovar. När hästarna var 11 år var de skodda hästarnas hovar nästan 5 cm mindre! Det är jättemycket! Träffade en hovvårdare enligt vildhästmodellen som berättade att hon dragit skorna på ett fullblod med plattfot, två år senare var plattfoten nästan borta, hästen reds för fullt på alla underlag och hade inga smärtor alls. Hoven var dessutom dryga 2 cm större. Det är såna berättelser som övertygar mig om hur bra det är med barfota. Visst dom har ingen känsel i hovarna, men att slå in sömmar i hovvägen försvagar den.
 
Sv: Barfota!

Alla tycker olika, och det är man tvungen att respektera hur fel man än tycker att det är. Sen vill jag påpeka att jag skriver om MINA egna hästar, INTE din eller någon annans. Så jag fattar inte varför så många orkar slösa massa energi på att störa sig på att jag t.ex skriver att jag inte kommer att sko dom så länge dom är i min ägo. Det är mitt val och definitivt mina hästar, som jag tar mycket väl hand om. Det ni fått om bakfoten är att ni tror att jag har dom barfota hur öm hovarna än är, men sanningen är att jag då skulle använda boots.


Och då kan jag som "skonisse", replikera lite kort...

Alla tycker olika, och det är man tvungen att respektera hur fel man än tycker att det är. Sen vill jag påpeka att jag skriver om MIN egna häst, INTE din eller någon annans. Så jag fattar inte varför så många orkar slösa massa energi på att störa sig på att jag t.ex skriver att jag inte kommer att ha henne "helbarfota" så länge dom är i min ägo. Det är mitt val och definitivt min häst, som jag tar mycket väl hand om. Det ni fått om bakfoten är att ni tror att jag har henne skodd, året om, hur "barfotavänlig" marken än är och hur bra hovarna än är på vårkanten, men sanningen är att jag och min hovslagare i samråd, har haft henne barfota en "verkningsomgång" på vårkanten, och att min hovslagare då ringt två gånger i veckan och frågat hur det går, om hon ömmar eller något. En av gångerna när han ringde och jag lät tveksam, tog det tre kvart, så var han i stallet och slog på skor, efter att ha gett mig en regelrätt utskällning, när hon uppenbarligen hade värme i två av hovarna och inte ville gå, knappt ut i hagen. Man riktigt såg, hur hästen andades ut, när hon fick skor och travade sedan klockrent på asfalten utanför dörren, med spetsade öron och glatt utseende.
 
Senast ändrad:
Sv: Barfota!

Varför ska man ha skor på hästar egentligen? När dom va vilda så hade dom inga skor. Det är vi själva som gjort att vi får leva med att sko våra hästar. Det var vi som kom på den iden.
Tänk,om vi inte hade kommit på att man kan sko hästar så hade dom fortfarande kunnat gått barfota och så skulle dom gå utan skor hela sitt liv. Och därefter bli vana vid det,och inte lätt bli ömfotade. Då skulle dom som oss,när vi går barfota så blir skinnet under våra fötter tåligare,så skulle deras hovar också bli det.
Och eftersom dom från början,ute i det vilda sprang barfota,skulle dom väl egentligen klara av det nu också?!

JA! Vi startar hästarnas befrielsefront!

Släpper lös alla hästar, rycker av dem skorna och låter dem ströva lösa i skogen.
Givetvis får ingen rida elelr köra, för att inte tala om att bortsa (rysa) på en häst hädanefter.:devil: :angel: :rofl:
 
Sv: Barfota!

Jag vill ha källhänvisning, för jag tror inte bara på saker och ting rakt av. Var de skodda hästarna skodda av KUNNIGA, utbildade hovslagare eller såg de alla ut i fötterna som skräckbilderna som uppvisas på "alla" barfotahemsidor? Användningsmässigt, hur fungerade de skodda hästarna? Hur fungerade de oskodda hästarna? Skulle vara mer än jätteintressant att läsa artikeln i original. Kan du hitta den åt mig? Den som du gick clinic för måste ju veta, t. ex.
 
Sv: Barfota!

Jag vill ha källhänvisning, för jag tror inte bara på saker och ting rakt av. Var de skodda hästarna skodda av KUNNIGA, utbildade hovslagare eller såg de alla ut i fötterna som skräckbilderna som uppvisas på "alla" barfotahemsidor? Användningsmässigt, hur fungerade de skodda hästarna? Hur fungerade de oskodda hästarna? Skulle vara mer än jätteintressant att läsa artikeln i original. Kan du hitta den åt mig? Den som du gick clinic för måste ju veta, t. ex.

De skodda hästarna skoddes av utbildade hovslagare och de barfota verkades av utbildade hovvårdare. Vad jag förstod så fungerade alla hästar bra, reds och tävlades, både skodda och barfota. Ska se om jag kan få tag på artikeln!
 
Sv: Barfota!

Såna hästar kan man acceptera att de finns och försöka hjälpa så gott det går, om de nu går att hjälpa.

visst går det mesta att avhjälpa. det är just det jag gör med tex. mitt halvblod, genom att låta honom vara skodd så har han INGA problem alls. att sko av en sådan häst eller låta bli att sko från början är ju direkt elakt. en plattfotad häst kan aldrig bli annat än platt fot (mer än för ögat men då har man ju verkat för mkt. på sulan och riskerar att få dubbelsula enligt min hovis)

hade han varit "vildhäst" hade han förmodligen dött ung, så han är nog glad för att vara "tamhäst"
 
Sv: Barfota!

I det vilda används inte hästen till nåt, utan den är fri.
Funkar inte att jämföra det med dagens hästar.
Travare och galopphästar tex skulle ALDRIG kunna träna utan skor.
Jag har haft mitt sto mkt barfota, men sen hennes ryggproblem är det skor och brodd runt om nu på vintern, hon får inte spänna sig och bli mer spänd i ryggmuskulaturen än hon redan är för att det är halt.

Konstigt för det är såna som har börjat ha sina travhästar (v75 och sånt) barfota och dom har sprungit ännu bättre.
 
Sv: Barfota!

hästar i d vilda går kanske inte 4 lektioner om dan i full fräs med barn som påverkar balansen.Men i d vilda är d den starkaste som överlever,är en häst x-bent så slits ju insidan vääääldigt mycke,utanverkning och skoning blir d bara värre och till slut kan hästen inte gå,altså,den svaga överlevde inte.Hästar är inte anpassade för asfalt heller.

Hade man inte skott eller verkat sin häst hade hållbarheten försämrats och ridbarheten hade inte vart så god.

Men är järnskon mjukare än asfalt då eller? bara en fråga
 
Sv: Barfota!

Dom hade inte heller direkt många grusvägar heller, utan mest mjuk skogs- och ängsmark.
Det skulle nästan klassas som djurplågeri om min häst fick börja gå barfota för han är så pass känslig så skulle han gå utan skor på en grusväg skulle han bli tvärhalt :confused:
Sen finns det ju hästar som skulle klara av att gå barfota året om (nej, dom bryter inte benen av sig för lite is, det är skorna som gör det ännu halare om dom inte är broddade)

De vildhästar som än finns tex i Usa går inte på mjuk skogs/ängsmark utan på stäpperna med sand och som min syster sa den sanden var inte mjuk. utan väldigt hårt packad, det fins också dom som lever i bergsmiljö och sten är väl rätt hårt.
 
Sv: Barfota!

Travhästar skors väl om efter varje lopp?Elle kanske bara nåt jag har hört:crazy:

Tycker att om en häst ömmar eller har fel benställning,då borde den få ha skor/kilar så att den inte får ont eller så att benställningarna blir ännu värre.

Så du tycker att om din häst som är över 2år måste ändra benställning tycker du då att man ska börja bända i det, låter inget bra, känns nog rätt mycket, aj!
 
Sv: Barfota!

Joo det är ju bra om man inte behöver ha skor. Men vissa hästar har inte den hovkvalitén. Sedan får man ju tänka att när dem var vilda red ingen på dem, deras hovar såg annorlunda ut och man tävla definitivt inte ( altså hårdträna ).

Jo men det är ju människans fel att hovkvaliten är dålig och i bland mycket dålig, fattar inte att man avlar på dåliga hovar? Varför såg hovarna annorlunda ut??? Var det för att dom slets så som hoven ville och inte hur herr eller fröken hovslagare vill??? Jag tycker att dom som har hur kassa hovar som helst låt dom ha skorna på om det är bättre, men varför sko dom andra? har 6st barfota hästar, funkar utmärkt, halkar inte på isen så länge det inte bildas nogon hovägg som är längre än sulan (hoppas ni fattar vad jag menade) hästen känner med sin stråle, det går ej med en sko på.
 
Sv: Barfota!

Vill bara nämna ett exempel.
Ett connemarasto vars hovar verkligen bara trasade sönder sig, dom ville inget annat än att få denne skodd, det blev och så var det, hjälpte ingenting, sen var det en hovvårdare som tog av skorna och verkade efter vad hoven visade att den ville. blev mycket bättre hovar.

Om man vill ha sin häst barfota såtror jag inte det är bra att ha sin vanliga hovslagare till att verka den för det, den är utbiladad att göra hoven redo för en sko, vilket ar en väldig skillnad på hur hoven ser ut när en hovvårdare har gjort den i ordning för att vara barfota.
 
Sv: Barfota!

Att höra är inte att bekräfta vetenskapliga rön. Jag har åxå hört en massa men det bevisar inte att det är sant. Bara att för att nån står o berättar något på en clinic utgör ingen vetenskaplig grund.
 
Sv: Barfota!

Vad är då en hovvårdare??? En som gått en kurs på en helg? En som använder sig av strasser eller vildhästmetoden? Vilken gedigen utbildning har de som inte en utbildad hovslagare inte har?
 
Sv: Barfota!

Jag har inte läst alla inlägg, men jag skriver vad jag tycker. Mina hästar går barfota båda två (en snart 3 åring och en 8 månader) och jag använder mig av en "vanlig" hovslagare och vi har kommit fram till att så länge ingen av dem ömmar i hovarna så ska jag inte sko dem. Och än så länge funkar det utmärkt. hoppas inte dom börjar ömma den dan jag börjar rida bara. Men, hästarnas välmående är första hand, behövs de skos så skor jag dem. Behöver de inte skor, jag då är det ju ingen idé att sätta på några!
 
Sv: Barfota!

De skodda hästarna skoddes av utbildade hovslagare och de barfota verkades av utbildade hovvårdare. Vad jag förstod så fungerade alla hästar bra, reds och tävlades, både skodda och barfota. Ska se om jag kan få tag på artikeln!

Men om alla hästarna fungerade bra, vad är då problemet:confused: ?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
749
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp