Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota!

Det går att sko av gamla hästar!
För det första var det inga hästar, utan lättare ponnies som knappast tränas.

I det här fallet gick det bra, men tänk om resultatet hade vari tvärtom.

Jag hade strypt den som hade tagit av skorna på en häst som jag efter 15 års erfarenhet, visste att den individen inte klarar att mer än gå i hagen/ ridas på riktigt mjukt underlag.

Barfota är bäst, men går det inte skall den få ha skor.
 
Sv: Barfota!

Varför ska man ha skor på hästar egentligen? När dom va vilda så hade dom inga skor. Det är vi själva som gjort att vi får leva med att sko våra hästar. Det var vi som kom på den iden.
Tänk,om vi inte hade kommit på att man kan sko hästar så hade dom fortfarande kunnat gått barfota och så skulle dom gå utan skor hela sitt liv. Och därefter bli vana vid det,och inte lätt bli ömfotade. Då skulle dom som oss,när vi går barfota så blir skinnet under våra fötter tåligare,så skulle deras hovar också bli det.
Och eftersom dom från början,ute i det vilda sprang barfota,skulle dom väl egentligen klara av det nu också?!


:rofl:
När alla hästar var vilda, hade dom ingen som satte sej och red tunga ridpass, flera gånger i veckan......Det fanns gräs, ingen hård asfallt (kan ej stava det ordet:confused: ), känner MÅNGA som har försökt lära sina egen avlade föl att lära sej gå HELT utan skor på alla underlag men dom klarar ej det så dom får gå med skor helt enkelt, oftast på alla fyra fötterna.......men alla kan ha olika åsikter och uppfattningar.......:bump: :bow:
tack å hej
 
Sv: Barfota!

Och då kan jag som "skonisse", replikera lite kort...

Alla tycker olika, och det är man tvungen att respektera hur fel man än tycker att det är. Sen vill jag påpeka att jag skriver om MIN egna häst, INTE din eller någon annans. Så jag fattar inte varför så många orkar slösa massa energi på att störa sig på att jag t.ex skriver att jag inte kommer att ha henne "helbarfota" så länge dom är i min ägo. Det är mitt val och definitivt min häst, som jag tar mycket väl hand om. Det ni fått om bakfoten är att ni tror att jag har henne skodd, året om, hur "barfotavänlig" marken än är och hur bra hovarna än är på vårkanten, men sanningen är att jag och min hovslagare i samråd, har haft henne barfota en "verkningsomgång" på vårkanten, och att min hovslagare då ringt två gånger i veckan och frågat hur det går, om hon ömmar eller något. En av gångerna när han ringde och jag lät tveksam, tog det tre kvart, så var han i stallet och slog på skor, efter att ha gett mig en regelrätt utskällning, när hon uppenbarligen hade värme i två av hovarna och inte ville gå, knappt ut i hagen. Man riktigt såg, hur hästen andades ut, när hon fick skor och travade sedan klockrent på asfalten utanför dörren, med spetsade öron och glatt utseende.

Men snälla du.. Jag har inte varit på dig och skrivit att du misshandlar din häst bara för att du skor den heller? Det jag brukar skriva är om mina egna erfarenheter och vad som varit bra med mina hästar. I hopp om att fler ska prova ha dom barfota. Jag försöker respektera andra hur fel dom än har. Därför blir jag irreterad att folk säger att jag missköter dom, jag skriver som sagt om mina egna pållar och inte din eller nånannans. Nu kanske du begriper varör jag i början skrev att jag inte ville ha några kommentarer? FÖR ATT FOLK HACKAR SÅ MYCKET I ONÖDAN!!! Synd att dom flesta är så förbannat trångsynta.
 
Sv: Barfota!

Hej!
Orkar inte läsa allas argument då detta är ett hett ämne som det skrivs om med jämna mellanrum, MEN.... håller helt ochh fullt med BETTYSMATTE i den här frågan.

Vissa hästar klarar sig barfota (t. ex. min shettis), andra gör det inte (t. ex. min haflinger). Jag hade varit glad om jag inte behövt punga ut med 750 kr för en helskoning, men min hästs välbefinnande måste gå före min plånboks. ALLA får göra som de vill, utifrån sin egen häst och sig själv. Det finns få rätt och fel, MEN när hästen lider är det definitivt fel...

Kunde inte sagt det bättre själv! :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Barfota!

Jag har inte varit på dig heller. Utan jag försöker bara belysa, att barfota eller inte barfota, har och kommer att fortsätta diskuteras i all evinnerlighet och den ena sidan kommer alltid att tjafsa mot den andra, oavsett vilkens sida som har "mest rätt".

Barfota försöker omvända skofolket och skofolket försöker omvända barfotafolket. Kan vi inte helt enkelt mötas på halva vägen och respektera varann för de individer vi som människor är och för de individer till hästar vi har? Alla hästar passar inte att ha skor, utan är bäst anpassade till att vara barfota hästar. MEN alla hästar passar inte heller att vara barfota, utan är bäst anpassade till att ha skor.

Mvh
IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: Barfota!

Nu orkar jag inte bry mig längre. Ni som har era hästar skodda har det inte för hästarnas skull i de flesta fall, utan för eran skull. Vill ni ge era hästar sämre hovkvalitet, sämre blodcirkulation, sämre stötdämpning, sämre hornkvalitet mm, så är det erat val. Jag kommer då aldrig att göra det mot mina hästar. Mina hästar ska få leva så naturligt som möjligt, vilket betyder:
  • Barfota
  • Lösdrift
  • Stora hagar
  • Fri tillgång på hö
  • Inget spannmål

Jag vill det bästa för mina hästar, i motsats till många andra...

Jag tycker precis som du! :bow:
Jag menar inte att vi ska släppa ut alla hästar i det vilda bara för att göra det naturligt för dem men har vi dem i fångenskap så får man göra det så bra och naturligt för dessa underbara varelser som möjligt! T.ex när man rider så göra det i en sadel som verkligen passar och inte "skumpa" omkring på ryggen, lösdrift så de får röra på sig. Eftersom de inte går fritt och kan plocka vad de vill i naturen kompenserar jag det med mat och mineraler till dem...
Jag skulle aldrig ta ut en hovslagare att verka min hästs hovar för jag tycker att den minsta skillnaden på skodda och oskodda hästar är skon. Skillnaden ligger i verkningen så därför väljer jag att ta ut en verkare (i mitt tycke som är utbildad enligt AANHCP, eller en hovslagare som kan "båda skolorna").
 
Sv: Barfota!

Jag gillar också AANHCP. Har hört för många hemska berättelser om strasser-verkare...
 
Sv: Barfota!

Men vad är det för skillnad på en som verkar enligt vilshästmetoden och en som har utbildning som hovslagare. Den som är utbildad hovslagare har ju en massa mer utbildning på det här med hov och ben jämfört med en som har gått vildhästmetoden.
 
Sv: Barfota!

Men vad är det för skillnad på en som verkar enligt vilshästmetoden och en som har utbildning som hovslagare. Den som är utbildad hovslagare har ju en massa mer utbildning på det här med hov och ben jämfört med en som har gått vildhästmetoden.

Då är det kanske bäst att du går på en föreläsning med ex Ove Lind om "vildhästmetoden". Så kan du jämföra deras sett med din/dina hovslagares. Det är enklare än att jag (som inte alls är lika kunnig som de är) berättar. De hovslagare jag har stött på tycker jag verkar hoven så den ska passa ihop med skon. De verkare jag har är oerhört kunniga inom hovar, ben och hela hästen. Kan mycket mer om hästen, hoven etc än de hovslagare jag stött på. (En hovslagare behöver väl aldrig ens ha läst en sida om hovar? Det räcker väl med att ha gått som lärling. Tänk om han (eller hon) som han gått som lärling hos också bara gått som lärling.... till gud vet vem som senast utbildade sig. Men jag tror att när du skriver utbildad hovslagare är en som suttit i skolan.)

I alla fall så tycker jag att det är stor skillnad på en vildhästverkare än en hovslagar, till det bättre :)

(Om du går på en föreläsning skulle det vara kul sen att höra vad du tyckte :) )
 
Sv: Barfota!

För att bli hovslagare genomgår man en lång och grundlig utbildning. denna inkuderar skellet, senor,ligament mm i hästens ben. Rörelsemekanik. Benställningar, sjukbeslag..allt.
 
Sv: Barfota!

Vi använder alla våra hästar på olika sätt och olika mkt.
Självlart kan man ha sin häst barfota om man rider nån enstaka gång i bland, eller har hästen på lösdrift och att hästen trivs med det.

Använder man hästen aktivt, dvs rider varje dag, kanske ofta på hårda och steniga grusvägar osv tycker inte jag att det finns nån
anledning att ta av skona om hästen inte helt säkert klarar av det.För det är många som blir regält halta och har mkt ont.
Skorna skyddar ju faktiskt stora förslitningar. Hovkvalitén är inte
vad den har varit.
 
Sv: Barfota!

*knapplån*
Nu har jag läst många gånger trådar om barfota eller skor och har hitills inte skrivit själv.
Men nu tänkte jag att jag ska ta fram mina åsikter och teorier!

Jag tror att anledningen till att så många är motståndare mot barfota verkningar är att det görs av sådana som inte kan. Man tycker att det är ok om hästen går under en längre period och har ont, bara för att den skagå barfota... Många går en helg kurs och åker sen hem och verkar sina egna hästar.... Många ser det som ett sett att spara pengar.... När man på det sättet har sina hästar barfota så anser jag att det är fel. Men om man har en häst som kan gå barfota utan att ha ont (och då menar jag att den inte ska ha ont i flera månader för att vänja sig) tycker jag att det är ok. Och jag anser nog att en utbildad hovslagare mycke väl kan verka hästar som går barfota.

Sen är det tyvärr så att det är många inom barfota verkarna som är klåpare som verkar okunninga människors hästar, hästen får ont men då ska det vara så... dom vänjer sig...
Tycker att många gånger är det så när nya saker kommer. Tycker att man ska skaffa sig själv mer kunskap och inte lita blint på vad en person säger...
Många hästar har fått lida onödigt på grund av att ägarna promt ska ha dom barfota....

Det är av den här anledningen jag tror att många är skeptiska mot barfota....

MVH Russin8 som har mina hästar skodda men om det gick skulle jag ju helst vilja slippa den kostnaden, men min häst klarar inte av att gå barfota... (har provat)
 
Sv: Barfota!

Det var vad jag misstänkte :D

Jag har nyss kommit in efter att unghästen fått besök av farbror hovslagaren för första gången (nåja, hon har blivit verkad många gånger tidigare, men detta var första gången hos oss). Än så länge rids hon inte och därför har jag ingen brådska med att sko henne.

Det finns inte en barfotaverkare i världen som skulle gjort ett bättre jobb än min hovis, det kan jag lova. Och hovis blev riktigt förälskad i lilla "Valpen" ;) , hon uppförde sig perfekt och matte slapp skämmas.

Immer
 
Sv: Barfota!

En hel helg tar det:crazy: :eek:

Det är nog svårt att klara av utbildningen på ett år, tar nog ett par i alla fall om du ska vara certifierad hovverkare enligt AANHCP/SANHCP (ingen aning om strasser). Tills du är färdigutbildad är de flera steg. Visst kan man gå en helgkurs (som viss här uppfattat som hela utbildningen :rofl: ) men det är för att kunna verka sin egen hästs hovar (som då inte ska vara i skick så de inte behöver speciell/expert hjälp). MEN det är inte mening att man efter en helg ska verka sin häst själv för all framtid, utan hålla efter så det kan gå längre tid mellan verkningarna från en certifierad hovverkare. I Sverige i dag finns det 12 stycken (om jag inte misstar mig) men kommer att bli fler.
 
Sv: Barfota!

Jag skrev att man kan väl bli hovslagare utan att ha gått urbildningen...

Visst. Men då är man inte utbildad hovslagare.
Bland de icke-utbildade hovslagarna finns både duktiga och mindre duktiga. Precis som bland de utbildade.
En av de bästa hovslagare jag någonsin haft är inte utbildad, men otroligt skicklig.

Immer
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
749
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp