Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota!

:bow:

Undrar hur lång tid det tar att bli "barfotaverkare" :angel:

Immer

Dom som verkar mina hästar har genomgått ett flertal kurser och är kunnig inom området. Synd att så många tror att det bara är att fara på en kurs över en helg sen så är man helt plötsligt barfotaverkare. Men det är hästägarens uppgift att kolla upp så att "verkaren" är utbildad och kan sin sak. har man bara gått en kurs så är man inte heller barfotaverkare.
 
Sv: Barfota!

Men varför barfotaverkare när det finns hovslagare som kan verka lika bra?

Immer

Ja de är duktiga hovslagare men inte verkare. Fråga din hovslagare om han är utbildad att verka barfota hovar och inte då "barfota" genom att bara ta av järnskorna? Är han/hon utbildad inom "vilhästmetoden" så skulle han/hon få verka min häst. Jag har aldrig hört talas om att en hovslagare lärt sig det på sin utbildning. Det är stor skillnad på att verka sin häst för att "fejka" ett naturligt slitage mot att verka för att kunna spika fast en sko. När jag pratar om barfora pratar jag om vildhästmetoden/AANHCP/SANHCP och inte strasser eller traditionell verkning av en hovslagare.

(Jag har aldrig träffat någon som varit missnöjd med sin barfota häst som verkas enligt denna metoden, däremot folk som provat barfota genom att bara ta av skorna och låta en hovslagare verka har många varit missnöjda, men det är bara mina erfarenheter)
 
Sv: Barfota!

Huvudsaken mina hästars hovar mår bra så spelar det ingen större roll vem som verkar dom. Så länge verkaren kan sin sak! Vildhästmetoden fungerar alldeles utmärkt på mina, därför använder jag mig av det. Så länge hästen är barfota och får chans att forma sina egna hovar är både jag och hästen nöjd.
 
Sv: Barfota!

Har väll inte med saken att göra? Man gör väll allt för att hästen ska må bra. Så vem som var modernare först i modern tid hör inte hit!
 
Sv: Barfota!

Jag behöver inte fråga, jag vet att min hovslagare kan verka hovar som inte ska skos. Fastän han inte är "utbildad barfotaverkare".

Immer
 
Sv: Barfota!

Läs ironin i det.. :angel:

Men allvarligt, måste det finnas speciella barfotaverkare nu oxå..?
Vi har ju massvis av duktiga hovslagare. Varför skulle vi/ni inte kunna använda oss/er av dem?
Antar att de oxå vet hur det ska vara..
Även om hästen går utan skor året om.
Förklara gärna varför det skule vara bättre med en "barfotaverkare" än en vanlig traditionell hovslagare?
Jag lär mig gärna lite mer om detta.... :confused: :D
 
Sv: Barfota!

Läs ironin i det.. :angel:

Men allvarligt, måste det finnas speciella barfotaverkare nu oxå..?
Vi har ju massvis av duktiga hovslagare. Varför skulle vi/ni inte kunna använda oss/er av dem?
Antar att de oxå vet hur det ska vara..
Även om hästen går utan skor året om.
Förklara gärna varför det skule vara bättre med en "barfotaverkare" än en vanlig traditionell hovslagare?
Jag lär mig gärna lite mer om detta.... :confused: :D

Jag skriver som jag skrivit tidigare att så länge mina hästars hovar mår bra, så spelar det ingen roll vem som utför jobbet bara människan är kompetent till att göra det. Så länge hästen får vara barfota och kunna forma sina hovar själv är både hästen och jag nöjd. Så resonerar jag iallafall :smirk:
 
Sv: Barfota!

Hovslagarna var moderna först i modern tid! :devil: :angel:


;)

Och en gång i tiden var jorden platt....

Om du är seriöst intresserad av skillnaden kan du väl fråga en barfotaverkare och en hovslagare och se om du får samma svar om deras verkning.
 
Sv: Barfota!

De fanns ju inte så hårda vägar på den tiden, och dom rids ju nu o då blir de helt annat, än när dom sprang fritt på slätten :smirk:
 
Sv: Barfota!

Har hört vad "barfota-doktorn" på föreläsning i stallet sagt och är inte helt med på vad han säger...:smirk:
 
Sv: Barfota!

Tilläggas kan att några i stallet köpte ide'en fullt ut och ryckte gladeligen av hästarna skorna..
Behöver jag säga att de blev mer eller mindre rörelsehandikappade.
Tyckte så synd om dem och ägarna envisades men gav tårögt upp efter ett par veckor med stelbenta hästar som var så ömfotade så de knappt ville gå till grönbetet.. :eek:
 
Sv: Barfota!

Då lyssnade de inte speciellt bra, en häst ska inte ömma under tiden den ska anpassas till barfota, den ska ha boots och vara fri från smärta

Idioter finns det i alla genres

Mumin
med fullt grusgående barfotahäst efter 1, 5 års väntan med boots
 
Sv: Barfota!

Varför gå till svansen, när man kan vända sig till huvudet först?
Jag vill gärna att någon med certifierad utbildning tar han om hovvården på våra hästar.

Samma här, därför har jag en certifierad hovverkare
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
749
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp