Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota!

Men om vi nite hade börjat fånga in hästarna och börjat rida dem, så hade dem inte behövt skor. En häst som rids varje dag i hård träning måste ha skor. skorna skyddar ju för att inte hoven ska slitas ner. Om vi skulle rida hästen hårt varje dag och inte använda skor skulle hästens hovar vara jätte nerslitna.
 
Sv: Barfota!

Då jag både sett, hört och samtalat med hans bror som har samma utbildning som OL så tycker jag att jag har min uppfattnig om deras kunnade vad det gäller hästar och deras fötter. Sett fötter som de tagit hand om och jag är inte imponerd på något sett.
 
Sv: Barfota!

OL var det som var ute i vårat stall....:angel: ;)
Som jag skrev tidigare så köpte jag inte hans tänkande...
 
Sv: Barfota!

Då undrar jag om det kanske är dags att ta av skorna på den gammmla 30 år Nordis i mitt stall...man vill ju inte att hon ska halka å gå omkull till och från hagen...hon är förstås lycklig pensionär

Om nu ägaren är rädd för halka kan man ta bort skor under sommare och sedan sko med brodd å så på vinter...? på nåt sätt känns det onödigt att sko henne!?
 
Sv: Barfota!

I det vilda finns ingen asfalt och dom undviker hårda grusvägar som kanske inte är så lätt att undvika här. Min häst går barfota den del av året då det inte är tävlingssesong och jag kan rida i skogen och på gärdena. Men eftersom vi tävlar i maraton så måste man ha något att fästa broddarna i ;)
 
Sv: Barfota!

Då undrar jag om det kanske är dags att ta av skorna på den gammmla 30 år Nordis i mitt stall...man vill ju inte att hon ska halka å gå omkull till och från hagen...hon är förstås lycklig pensionär

Om nu ägaren är rädd för halka kan man ta bort skor under sommare och sedan sko med brodd å så på vinter...? på nåt sätt känns det onödigt att sko henne!?

En häst som inte används behöver inte gå skodd! Går dom barfota halkar dom inte lika lätt som dom gör med skor.
 
Sv: Barfota!

En häst som inte används behöver inte gå skodd!

Men just denna behöver kanske, eftersom den troligen varit skodd i bortåt 30 år, eller så?

Till Suss: det är väl ändå ägaren själv som bestämmer om hästen ska vara skodd eller oskodd?

Immer
 
Sv: Barfota!

Hästen tar säkert ingen skada av att gå skodd, men bara för att den haft skor i 30 år (???) så betydeer ju inte det att den MÅSTE ha det nu oxå, det märker man ju om man tar av skorna. Självklart är det upp till ägaren om hästen ska ha skor eller inte, men det verkar väldigt onödigt att betala massa skoningar som inte behövs....
 
Sv: Barfota!

¨Men snälla nån. Verkning och mycket me ringår i hovslagar utbildningen. tror du de bara lär sig slå på en sko eller?
 
Sv: Barfota!

Varför hovslagare när det finns barfotaverkare?

Den dagen någon kan bevisa för mig att vildhästar verkades så ska jag tro på vildhästmodellen. De vildhästar som inte hade bra hovar blev bytesdjur, du kan inte jämföra dessa med våra tamhästar. Finns ingen vildhäst som arbetade för människan.
 
Sv: Barfota!

Men varför utsätta en 30 år gammal häst för ett experiment?
Jag hade definitivt låtit den behålla skorna livet ut, och inte riskerat att den skulle få ont i fötterna av att gå barfota.

Immer
 
Sv: Barfota!

Samma här, därför har jag en certifierad hovverkare

Många talar om certifierade hovslagare och dittan och dattan, vilket är bra. Men glöm inte att barfotaverkare oftast kan sin sak dom också. Det finns såklart dåliga hovslagare och dåliga barfotaverkare och det kommer man aldrig ifrån.. Vad jag tycker är konstigt är att många verkar bry sig mer om hästens fysiska hälsa än att hästen ska få en trygg och sund miljö. Tänker mest på hästar som knappt får någon utevistelse och står uppstallade i stressiga miljöer, hästens psykiska hälsa är minst lika viktig. Vilket jag tror kanske allt för många glömmer bort. Bara en tanke..
 
Sv: Barfota!

Men om vi nite hade börjat fånga in hästarna och börjat rida dem, så hade dem inte behövt skor. En häst som rids varje dag i hård träning måste ha skor. skorna skyddar ju för att inte hoven ska slitas ner. Om vi skulle rida hästen hårt varje dag och inte använda skor skulle hästens hovar vara jätte nerslitna.

Du ha så fel så fel.. Hur kan du påstå att en häst MÅSTE ha skor? Mina går utan och den ena rids utan att varken slita ner hoven eller vara ömfotad. En häst behöver inte skos, man kan använda boots istället om man tycker att hovarna nöts ner för mycket. Skorna gör så mycket mer skada än nytta. En frisk häst KAN gå utan skor.
 
Sv: Barfota!

Den dagen någon kan bevisa för mig att vildhästar verkades så ska jag tro på vildhästmodellen. De vildhästar som inte hade bra hovar blev bytesdjur, du kan inte jämföra dessa med våra tamhästar. Finns ingen vildhäst som arbetade för människan.

Kadaver som dom hittat efter vildhästarna bevisar att deras hovar såg ut så. Bättre bevis får du nog leta efter. Den dagen nån kan bevisa för mig att hästen och hästens hovar mår bra av att vara skodd ska jag tro på det. Blir nog väldigt svårt..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
749
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp