Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota!

Jag hade mitt halvblod helskodd förut, men har honom barfota nu. Detta fungerar jättebra.
 
Sv: Barfota!

Varför ska man ha skor på hästar egentligen? När dom va vilda så hade dom inga skor. Det är vi själva som gjort att vi får leva med att sko våra hästar. Det var vi som kom på den iden.
Tänk,om vi inte hade kommit på att man kan sko hästar så hade dom fortfarande kunnat gått barfota och så skulle dom gå utan skor hela sitt liv. Och därefter bli vana vid det,och inte lätt bli ömfotade. Då skulle dom som oss,när vi går barfota så blir skinnet under våra fötter tåligare,så skulle deras hovar också bli det.
Och eftersom dom från början,ute i det vilda sprang barfota,skulle dom väl egentligen klara av det nu också?!

Man kan ju vända på frågan också: Varför har människan hittat på att sko hästar överhuvudtaget? Det är ju både jobbigt och dyrt. Om alla hästar hade klarat sig utan skor i alla lägen fanns det ju ingen anledning att börja med detta påfund, eller hur?
 
Sv: Barfota!

Alla individet är olika!
Min polle gick utan bakskor när han kom till mig, nu har han skor runt om eftersom jag vill kunna brodda... vill inte ha fläkskador i hagen... Sedan när det blir vår så ryker skorna bak sedan så ska jag göra mig för med tidigare ägaren om varför skorna fram inte åkte av förut?
En kompis till mig har en häst vars de testade att ta av skorna på, stackaren stod prick stilla i hagen och vägrade röra sig.
Alla hästar trivs inte utan skor, vissa kan inte gå utan dem pga många olika anledningar, vissa som du fått höra om i tidigare inlägg.

Jag tycker inte frågan är om alla hästar borde gå barfota eller ej, utan passar det den här individen eller inte?
 
Sv: Barfota!

Jag tycker att du har rätt inställning. Båda mina hästar är barfota och trivs otroligt bra med det, en av dom en äldre dam som haft skor större delen av hennes liv. Den andra en unghäst som inte kommer att skos i sitt liv. Tycker dock att det är väldigt synd att så många är emot barfotagång, bara för att dom tror att det är nån slags mode-grej. Mycket synd att så få ger sina hästar den fina chansen att få vara barfota också.. Antar att hästfolk är rädd för att prova något "nytt" som egentligen hör till hästens naturliga.
Inga kommentarer från någon annan än den personen jag skriver detta till. LEDER INGEN VART!

tror du har missat något grundläggande med bukefalos...
detta är ett diskussionsforum. säger man något så får man räkna med att folk säger något tillbaka, det är lixom det som är själva grejen....
 
Sv: Barfota!

När jag fick min häst så var han helskodd. Jag vill helst att han ska gå barfota, men efter ett år (och en flytt till ett stall där det fanns mycket grusvägar) vart jag tvungen att sko honom i fram. Och han måste skos om var 6:e vecka.
Är det hårt i marken vill han inte gå alls... varesig med eller utan skor...
Skum häst det där hehe :)

Fast nu är han nöjd, och då så ska han få vara det .-)
 
Sv: Barfota!

Alla hästar är olika och alla klarar sig inte barfota. Min unghäst har gått utan skor hela sitt liv och klarat sig alldeles utmärkt, fram till när han började ridas. Han framhovar är av värdelös kvalitet och även fast jag nästan enbart red i skogen och mycket lite på grus/asfaltsvägar fanns det knappt några framhovar kvar. Däremot är hans bakhovar kalas! Därför skos han fram. Mina tävlingshästar har jag alltid skodda eftersom jag vill kunna rida dom fullt ut utan en ömfotad häst och trasiga hovar. Och så rider jag fälttävlan och gå ut i terrängen utan broddar.. ? Aldrig! Vintertid skor jag runt om på dom hästar som behöver broddas.
 
Sv: Barfota!

Varför denna krigföring mellan barfota och skor???!!! Det absolut viktigaste för en häst är att hovarna är i naturlig balans och att dom verkas utifrån detta, ingen är den andra lik och varje hov strävar efter sin optimala form och balans. Sedan får man ta ställning till om hästen kan gå barfota eller behöver skor allt utifrån hästens förutsättningar, miljö och vad den används till.
 
Sv: Barfota!

Det är ju faktiskt lite skillnad på hur vildhästar och våra hobbyhästars fötter används. En vildhäst går inte omkring med en tyngd på ryggen, den väljer själv hur och var den vill gå. Våra ridhästars fötter utsätts ju för en aning mer.

Men om vi ska vara riktigt naturliga så ska vi nog dra av skorna på hästarna och släppa ut dem i det fria så att alla får vara vildhästar och slippa bli hunsade...
 
Sv: Barfota!

Nä det är klart att ingen får kommentera dig, bara du som får kommentera andra. Vi är inte med på ditt utberdda djurplågeri så det är nått du får ha för dig själv.

Hoppas du inte använder skor heller för det gjorde ju inte våra förfäder grottmännen heller.
 
Sv: Barfota!

Hej!

min häst gick barfota tills hon blev inriden vid 3 års ålder, hon har fortfarande starka och fina fötter (hon är 9 nu). Jag gissar att skorna åkte på för hon blev ömfotad, trots 3 år utan skor.

I somras provade jag henne utan skor, när hon ändå vilade pga skada, det gick jättebra så länge hon bara fick stå i sjukhagen och ledas i skritt 10 min 2 gånger om dagen. När vi ökade till 20 min skritt 2 gånger dagligen blev hon ömfotad och ville alls inte gå (inte såå vanligt när man spenderar hela sina dagar antingen i boxen eller i en liten sketen sjukhage). Så då satt ejag på henne skorna igen, för hon ska inte behöva lida för att jag vill ha henne utan skor. Så fort skorna kom på blev hon en helt ny häst, pigg och glad och fort som 17 gick promenderna. Och eftersom hon är min ridhäst och inte en jättehamster jag bara kelar med så får hon ha skor för att slippa smärtan när jag använder henne till det jag vill ha henne till.

/ Lavinia, som gärna har barfota, men häst får inte lida av det.
 
Sv: Barfota!

Travare och galopphästar tex skulle ALDRIG kunna träna utan skor.

jag menar inget illa eller så, men jag känner en travtränare (amatör ska tilläggas) som ibland kör ett lopp (tror det var löp och inte träning) barfota (han plockar alltså av skorna precis innan löpet och sen sätter han på dom igen) eftersom det passar den hästen. Det sliter ner hoven mycket och är inget man kan göra gång på gång har han sagt, han är själv hovslagare och analyserar en hel del över hur vissa hovproblem kan lösas och vad som passar olika individer. Han säger också att på snö är det inga problem eftersom det inte sliter ner hoven på det viset.

Ja det är bara vad han berättat, ville bara berätta det.
 
Sv: Barfota!

jag menar inget illa eller så, men jag känner en travtränare (amatör ska tilläggas) som ibland kör ett lopp (tror det var löp och inte träning) barfota (han plockar alltså av skorna precis innan löpet och sen sätter han på dom igen) eftersom det passar den hästen. Det sliter ner hoven mycket och är inget man kan göra gång på gång har han sagt, han är själv hovslagare och analyserar en hel del över hur vissa hovproblem kan lösas och vad som passar olika individer. Han säger också att på snö är det inga problem eftersom det inte sliter ner hoven på det viset.

Ja det är bara vad han berättat, ville bara berätta det.

Ja? TÄVLA kan man göra barfota, nu snackade jag om TRÄNA.
 
Sv: Barfota!

Varför ska man ha skor på hästar egentligen? När dom va vilda så hade dom inga skor. Det är vi själva som gjort att vi får leva med att sko våra hästar. Det var vi som kom på den iden.
Tänk,om vi inte hade kommit på att man kan sko hästar så hade dom fortfarande kunnat gått barfota och så skulle dom gå utan skor hela sitt liv. Och därefter bli vana vid det,och inte lätt bli ömfotade. Då skulle dom som oss,när vi går barfota så blir skinnet under våra fötter tåligare,så skulle deras hovar också bli det.
Och eftersom dom från början,ute i det vilda sprang barfota,skulle dom väl egentligen klara av det nu också?!
Dom måste nu skos för att förr i det vilda bar de inga ryttare på ryggen och drog i kärror efter sig på grusvägarna. Alla hästar föds inte med en tjock hov vägg under sina hovar, då kan man alldrig "vänja" de hästarna att gå barfota. Men det finns säkert många hästraser som fixar turerna ute utan skor som har hovväggar till det. Men rider man en ömfotad barfota häst ute eller på banan då är man inte en shysst hästägare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barfota!

Lånar knapp...

Jag tror att Froggy är ett litet irriterande troll...
 
Sv: Barfota!

Lånar knapp...

Jag tror att Froggy är ett litet irriterande troll...


Jag lånar oxå......varför jag citerar vet jag inte....:D

Är sååååå j****la trött på allt tjat om vildhästar hit o dit "hästar på stäppen" osv osv

Mig veterligen finns det ingen som har en sån häst, en kuse som är transporterad i tidsmaskin från tiden innan vi människor börjat påverka hästar med domestikering och avel....

Mig får ni gärna ge kommentarer:p
 
Sv: Barfota!

Han säger också att på snö är det inga problem eftersom det inte sliter ner hoven på det viset.

Hej!

jo på snö brukar det gå bra med barfota, men vad hjälper det en vinter som denna? Alla som har snö kan ju räcka upp en hand!

/ Lavinia, som inte sovit på hela natten pga storm o lösdriftshäst..
 
Sv: Barfota!

Jag och pojkvännen har alla våra hästar barfota, allt från shettisar, islandshästar och nordsvenskar till araber och PRE. Flera av dom går på ridlektionerna vi har, några av dom går 3 lektioner per dag och dom har jättefina hovar!

Hästar föds barfota. De är inte bara barfota, de har perfekta hovar när de föds!

Hästar mår så mycket bättre utan skor!
 
Sv: Barfota!

Jag har haft 2 egna haflinger varav den ena blev 7 år o aldrig var skodd ens på vintern...nu har jag en unghäst på 3 som aldrig heller har vart skodd någonsin:bump:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
749
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp