K
Karolina
Sv: Barfota!
Jag hade mitt halvblod helskodd förut, men har honom barfota nu. Detta fungerar jättebra.
Jag hade mitt halvblod helskodd förut, men har honom barfota nu. Detta fungerar jättebra.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför ska man ha skor på hästar egentligen? När dom va vilda så hade dom inga skor. Det är vi själva som gjort att vi får leva med att sko våra hästar. Det var vi som kom på den iden.
Tänk,om vi inte hade kommit på att man kan sko hästar så hade dom fortfarande kunnat gått barfota och så skulle dom gå utan skor hela sitt liv. Och därefter bli vana vid det,och inte lätt bli ömfotade. Då skulle dom som oss,när vi går barfota så blir skinnet under våra fötter tåligare,så skulle deras hovar också bli det.
Och eftersom dom från början,ute i det vilda sprang barfota,skulle dom väl egentligen klara av det nu också?!
Jag skrev att jag inte vill ha några kommentarer eftersom att det inte leder någon vart, men du verkar inte förstå det. Skriv inge mer nu.
Jag tycker att du har rätt inställning. Båda mina hästar är barfota och trivs otroligt bra med det, en av dom en äldre dam som haft skor större delen av hennes liv. Den andra en unghäst som inte kommer att skos i sitt liv. Tycker dock att det är väldigt synd att så många är emot barfotagång, bara för att dom tror att det är nån slags mode-grej. Mycket synd att så få ger sina hästar den fina chansen att få vara barfota också.. Antar att hästfolk är rädd för att prova något "nytt" som egentligen hör till hästens naturliga.
Inga kommentarer från någon annan än den personen jag skriver detta till. LEDER INGEN VART!
Travare och galopphästar tex skulle ALDRIG kunna träna utan skor.
jag menar inget illa eller så, men jag känner en travtränare (amatör ska tilläggas) som ibland kör ett lopp (tror det var löp och inte träning) barfota (han plockar alltså av skorna precis innan löpet och sen sätter han på dom igen) eftersom det passar den hästen. Det sliter ner hoven mycket och är inget man kan göra gång på gång har han sagt, han är själv hovslagare och analyserar en hel del över hur vissa hovproblem kan lösas och vad som passar olika individer. Han säger också att på snö är det inga problem eftersom det inte sliter ner hoven på det viset.
Ja det är bara vad han berättat, ville bara berätta det.
Dom måste nu skos för att förr i det vilda bar de inga ryttare på ryggen och drog i kärror efter sig på grusvägarna. Alla hästar föds inte med en tjock hov vägg under sina hovar, då kan man alldrig "vänja" de hästarna att gå barfota. Men det finns säkert många hästraser som fixar turerna ute utan skor som har hovväggar till det. Men rider man en ömfotad barfota häst ute eller på banan då är man inte en shysst hästägare.Varför ska man ha skor på hästar egentligen? När dom va vilda så hade dom inga skor. Det är vi själva som gjort att vi får leva med att sko våra hästar. Det var vi som kom på den iden.
Tänk,om vi inte hade kommit på att man kan sko hästar så hade dom fortfarande kunnat gått barfota och så skulle dom gå utan skor hela sitt liv. Och därefter bli vana vid det,och inte lätt bli ömfotade. Då skulle dom som oss,när vi går barfota så blir skinnet under våra fötter tåligare,så skulle deras hovar också bli det.
Och eftersom dom från början,ute i det vilda sprang barfota,skulle dom väl egentligen klara av det nu också?!
Lånar knapp...
Jag tror att Froggy är ett litet irriterande troll...
Han säger också att på snö är det inga problem eftersom det inte sliter ner hoven på det viset.
Hästar mår så mycket bättre utan skor!