Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota!

Jo det där med att vara skodd eller inte och om det behövs är väl väldigt individuellt.
Har ett P.R.E sto som aldrig varit skodd, visserligen är hon än så länge under inridning men hon är inte det minsta ömfotad och har väldigt starka fina hovar.

Har även en Nordsvensk som gått skodd hela livet. Tog av skorna då hon fick fång....hon var mycket hovöm, blir även halt om hon tappat en sko.
Så det är väl skillnad på häst och häst ...nu gällde detta två hästar som varken tränas hårt eller tävlas (än).
 
Sv: Barfota!

Varför ska man ha skor på hästar egentligen? När dom va vilda så hade dom inga skor. Det är vi själva som gjort att vi får leva med att sko våra hästar. Det var vi som kom på den iden.
Tänk,om vi inte hade kommit på att man kan sko hästar så hade dom fortfarande kunnat gått barfota och så skulle dom gå utan skor hela sitt liv.

Tänk, om vi till att börja med inte hade kommit på idén att rida eller köra våra hästar, eller ens att hålla dem i fångenskap, ja då hade vi inte behövt sko dem.

Det finns en anledning till att man började sätta skor på hästarnas hovar. Hästar som "lever i fångenskap" kan inte jämföras med vildhästar.

Immer
 
Sv: Barfota!

e en ponny i stallet (över 20 år) går inget, haft skor hela tiden, men jag tycker hon kan då utan nu... e ju inte bra för hovarna... och hon går i en mjuk lerig hage...

Jaså, tycker du det? Säg det till ägaren, då så kanske du får en bra motivering till varför ponnyn går med skor. Det finns säkert en anledning som du inte känner till.

Immer
 
Sv: Barfota!

Detta är ett diskussionsforum. Har man gett sig in i en debatt, får man räkna med svar, vare sig man vill eller ej. Det har till och med JAG fått lära mig. Men visst, jag kanske ska låsa den här tråden i stället. så att INGEN kan svara.

******************''

Dessutom...

*KNAPPLÅN TILL ALLA*

Detta ämne tas upp i alla forum snart, hästvård, gnägg, bla bla bla. VARFÖR måste ni starta nya trådar hela tiden, i stället för att hålla er till EN tråd? Bara en liten undran. Är det för att ni får svar, ni inte vill ha och då söker er till ett nytt forum?

Mvh

IngelaH
moderator
 
Sv: Barfota!

Jag tycker man kan ha dom barfota om de funkar bar för hästen, annars inte, ganska simpelt.
 
Sv: Barfota!

Jag och pojkvännen har alla våra hästar barfota, allt från shettisar, islandshästar och nordsvenskar till araber och PRE. Flera av dom går på ridlektionerna vi har, några av dom går 3 lektioner per dag och dom har jättefina hovar!

Hästar föds barfota. De är inte bara barfota, de har perfekta hovar när de föds!

Hästar mår så mycket bättre utan skor!


alla hästar föds tyvärr inte med perfekta hovar :smirk:
mitt eget halvblod är plattfot (han föddes med den "åkomman"), dvs. han ömmar jättemkt. utan skor vilket skulle leda till en mängd andra problem om jag sket i hans behov.

har 2 shettisar som har bra fötter och dom går oxå oskodda men den 3-je shettisen är hjulbent (tyvärr född sådan) hon sliter så snett så hade inte hon skor skulle benställningen bli hennes död. D-ponnyn har så sköra fötter, hovarna går sönder (det va därför hon fick skor från början) även hon skulle varit död som vildhäst :smirk:

att ha "barfota häst" är knappast något nytt, lika lite är det nytt att sko. det har aldrig handlat om "mode" förut i alla fall utan bara om dom olika individernas behov :smirk:
 
Sv: Barfota!

Visst finns det undantag som med allt, men det är ytterst få som inte klarar av att vara barfota.Det är ytterst få hästar som aldrig klarat av att gå barfota i hagen. Som skotts redan i mycket unga år för att hovarna inte höll för hagbuset. Såna hästar kan man acceptera att de finns och försöka hjälpa så gott det går, om de nu går att hjälpa. Jag tycker inte att man ska avla på sådana hästar. Det finns så gott om hästar i denna värld och att inte ta upp kass hovkvalitet på defektlistor tycker jag är en skyldighet vi har mot hästarna. Ingen hov - ingen häst. Eller hur?

Sin fulla styrka och tålighet har sällan hovarna nått innan 10-12 års ålder! Betänk då att hästen skos vid 2-3 års ålder. Varken hovarna eller själva hästen är fullt utvecklade. Sådant leder ofta till kollaps i hoven och sk "fullhov". Dvs en allvarlig form av plattfot. Fullblod som skos sent i livet får inte plattfot, så det är bara en myt att det ligger i deras gener.
 
Sv: Barfota!

Mycket intressant. Jag hade en fullblodskorsning som har varit plattfot sen födslen. Han skoddes som 2 åring för att han hade det svårt att gå p g a ömhet i tassarna.
Sen så vill jag åxå veta vad för forskning som du stöder dina påstående på:cool:
 
Sv: Barfota!

min häst är född plattfot (jag har haft honom hela tiden och han fyller 9 år i år) att han skoddes berodde på hans plattfothet (att han ömmade), det är ingen myt som du vill ha det till därimot så beror det säkert mycket på avlen, men dom som nu är födda med denna "åkomma", vad tycker du man ska göra med dom ? slakta eller ? för deras "ömmande" är jätte lätt avhjälpt-med skor. sedan är väl själva grejen med att ha häst att rida på den, inte förvara den i en hage bara för att man själv är anti-skor

det där med ingen hov-ingen häst håller jag med dig till fullo. därför får dom i våran flock som behöver skor just skor :cool:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barfota!

Såna hästar kan man acceptera att de finns och försöka hjälpa så gott det går, om de nu går att hjälpa. Det jag vet har jag hört på clinics som jag varit på, hört av våran hovvårdare och av en kompis kompis som har eget företag som informerar om hur vi ska efterlika hästars naturliga liv, inklusive hovvård så mycket så mycket. Verkningsmetoden är i grunden inspirerad av hur vilda hästar sliter sina hovar. Jamie Jackson, grundaren av AANHCP, studerade de vilda hästarna och deras hovar och applicerade det han lärt sig på tamhästar och lärde ytterligare av detta. Sen har det utvecklas av flera andra för att passa tamhästar.
 
Sv: Barfota!

Sen när blev du moderator och kan bestämma vem som får yttra sig i en tråd? Bara att läsa din kommentra att din unghäst aldrig kommer att bli skodd i ditt liv säger ju bara hur otroligt korkat och omoget du diskuterar. Så du avlivar hellre din häst än sätter på den ett sjukbeslag om den skulle behöva eller skor om det senare visar sig att hovarna inte håller när den börjar ridas? När man sätter principer före sitt eget djurs hälsa ska man hålla sig till frimärken istället. :mad:

men precis exakt! håller fullständigt med dej. och vill man inte ha några svar på de man skriver här så kan man väl Pm:a istället eller skicka mejl!
 
Sv: Barfota!

Sin fulla styrka och tålighet har sällan hovarna nått innan 10-12 års ålder! Betänk då att hästen skos vid 2-3 års ålder. Varken hovarna eller själva hästen är fullt utvecklade.QUOTE]

Jag har hört exakt samma sak!
 
Sv: Barfota!

Tja, det hade väl varit skönt att slippa den utgiften, men har man som vi grusväg och asfalt innan man kommer till sköna skogsvägar så finns det faktiskt inget alternativ...
Dessutom rider vi på hala vägar på vintern och måste brodda, hade hästarna bara traskat omkring på ridbanan eller i ridhuset hade de säkert klarat av att gå barfota, att jämföra med vildhästar är väl aningen naivt?
 
Sv: Barfota!

Vad man hört av kompisar, på clinincs och av hovvårdare är inga vetenskapliga rön. Visst finns det hästar som kan gå barfota. Har själv haft ett russ som aldrig hade skor. Men ridningen blir begränsad.Det är halt på vintern av isen (hästen halkar och spänner sig), hovarna slits när man rider på hårt underlag, vilket gör att hästen tassar.
 
Sv: Barfota!

Joo det är ju bra om man inte behöver ha skor. Men vissa hästar har inte den hovkvalitén. Sedan får man ju tänka att när dem var vilda red ingen på dem, deras hovar såg annorlunda ut och man tävla definitivt inte ( altså hårdträna ).
 
Sv: Barfota!

Sen när blev du moderator och kan bestämma vem som får yttra sig i en tråd? Bara att läsa din kommentra att din unghäst aldrig kommer att bli skodd i ditt liv säger ju bara hur otroligt korkat och omoget du diskuterar. Så du avlivar hellre din häst än sätter på den ett sjukbeslag om den skulle behöva eller skor om det senare visar sig att hovarna inte håller när den börjar ridas? När man sätter principer före sitt eget djurs hälsa ska man hålla sig till frimärken istället. :mad:

När den dagen kommer så använder jag boots på honom. Jag tycker förresten att det är du som diskuterar väldigt omoget och oförståndigt. Mina hästars hälsa går såklart först och det är därför dom är barfota!!! Har aldrig ens varit på tal om att jag hellre skulle avliva dom än att sätta på skor. Sluta hitta på...

Till alla andra som retade sig på att jag skrev att jag inte ville ha några kommentarer. Anledningen till att jag skrev så är för att snacket om barfota vs skor leder ingen vart. De vet jag sedan andra trådar.. Alla tycker olika, och det är man tvungen att respektera hur fel man än tycker att det är. Sen vill jag påpeka att jag skriver om MINA egna hästar, INTE din eller någon annans. Så jag fattar inte varför så många orkar slösa massa energi på att störa sig på att jag t.ex skriver att jag inte kommer att sko dom så länge dom är i min ägo. Det är mitt val och definitivt mina hästar, som jag tar mycket väl hand om. Det ni fått om bakfoten är att ni tror att jag har dom barfota hur öm hovarna än är, men sanningen är att jag då skulle använda boots.
(Har dock inte varit med om ömma hovar ännu.) Hästen är en individ och jag gör det som är bäst för mina.
 
Sv: Barfota!

Varför ska man ha skor på hästar egentligen? När dom va vilda så hade dom inga skor. Det är vi själva som gjort att vi får leva med att sko våra hästar. Det var vi som kom på den iden.

Det var oxå vi som kom på att de ska ridas och bära i genomsnitt 70 kg på ryggen.
Detta på asfaltsvägar, grus och i djup sand i alla gångarter.
Underlag som inte är naturligt för den vilda hästen.
Många av dagens hästar hade inte haft några hovar kvar om de inte varit skodda..
Det sliter ganska kraftigt i 1.5 timmes normal träningsridning på grus och hårda underlag/dag.
(Om man inte harvar i manege el paddock dagligen) ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
749
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp