Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Att ingen reagerar över dåligt skodda hovar skulle jag vilja säga är en klar underdrift.
Vid tex en hältutredning är det självklart att man kommenterar felaktiga hovar, barfota som skodda. Likaså vid djurskyddsärenden.
PL

Senast ändrad:

ändrar mej, inte lika många reagerar... som vid stackars barfota hästar!

vid min tävlingsvet. besiktning blev jag utskälld för att jag hade dragit av skorna på hästen en månad innan start. Skällde ut honom oxå och fick igenom hästen.

Hade kört hästen för vagn 1,1 mil TILL tävlingsplatsen, blev alltså rätt arg när han påstod att hon inte skulle klara ridhusunderlag i 5 minuter.

/j

Nja, var på klinik för hältutredning och komentaren ang hovarna var bara... nyskott -fint.
Men det såg ut som skit rent ut sagt.
Mvh T

Tack det är ju detta jag menar. Barfotahästar är inte lika accepterade av fackmän. Som rådet jag fick av vet. att sko min häst trots han klara fysiska förbättringar. En unghäst i mitt stall som inte fick gå 3-årstestet utan skor trots att hon alltid gått barfota, hästar som inte fått starta i mindre regionala tävlingar utan skor...mm mm barfotahästar är diskriminerade!!! :rofl:

:confused: ??
Förstår inte riktigt hur du menar.
När det gäller att banka på skor igen, efter säg 2 veckor, blir det att anpassa sig och använda gamla hålen. Har vi gjort tidigare.
Numera är tävlingstanken endast hypotetisk! :)

LIA

LIA skrev:
:confused: ??
Förstår inte riktigt hur du menar.
När det gäller att banka på skor igen, efter säg 2 veckor, blir det att anpassa sig och använda gamla hålen. Har vi gjort tidigare.
Numera är tävlingstanken endast hypotetisk! :)

LIA

I mitt fall blir det att jag skor några dagar före tävling, skor av direkt efter, skor igen 1 månad senare. Då försvagar ju sömhålen hoven så att hon sliter mer än hon ska mellan skoningarna. Det tog min ca 2 veckor att få bort sömhålen, så mycket sliter hon. Nu har hon börjat växa igen eftersom hon kommit så långt ner till sulan att det stimuleras lite extra.

Så det jag ville säga är att jag tror inte jag kan träna mellan tävlingar om jag har skott av henne. Det är antingen långa pauser emellan, eller skor hela sommaren. Och då blir det tyvärr skor under tävlingssäsong...

/jenny

Det är lite svårt att säga varför din ponny blivit tväröm efter att det gått bra i två månader utan skor. Vissa säger genast att det är för att den slitit för mycket men jag tycker inte att det är så enkelt. Särskilt inte utan att ha sett hur hovarna sett ut.

Samtliga hästar som jag dragit skorna av hittils, förutom TVÅ, har varit oöm i början, vissa har blivit lite ömma efter ett tag som gått över på ungefär en vecka eller två men aldrig något allvarligt.
Om jag räknar med alla hästar som jag dragit skorna av senaste två åren samt de hästar jag känner som verkas enligt samma metod så är det väl närmare 40st iallafall.

De två som har haft problem ända från början hade problem även med skor, för de var/är fånghästar. En med belastningsfång och en med foderfång. Den med foderfång rids nu, den med belastningsfång har bara varit utan skor i 4 veckor men det går hela tiden åt rätt håll.

Så jag antar att det beror på metoden...

Sedan tycker jag att man skall skilja på hovömhet som visar sig på jämt, hårt underlag eller mjukt underlag och när hästen undviker att kliva på stenar den tror att den kommer att göra illa sig på.
Hästen kan vänja sig vid tanken att den kan gå på grus utan att göra illa sig, men först EFTER att den verkligen kan gå på grus utan att göra illa sig!

Knapplån..

Nackdelen med att sko av och sko på med rel korta mellanrum är ju att en häst som varit skodd som skos av ofta trasar sönder sina hovar mer eller mindre i nederkant eftersom hornet brister från sömhålen och ner, så det går 'bitar' ur det. Ska man då sen slå på sko innan hoven vuxit ner igen blir det ofta ont om horn att spika i, för där man vill sätta en söm finns helt sonika inget horn att slå sömmen i.

Sen är det ju väldigt olika från individ till individ, vissa får inte problemet med att de slår bitar ur hovarna, andra får det. Valacken här slår ur bitar och blir en mardröm att spika på skor om man försöker göra det hyfsat nära inpå en avskoning, unghästen har inga problem, och inackorderingen här har inte heller problem med det. (Alla tre ömmar dock efter avskoning, i mer eller mindre omfattning)

Och det är väl det som det fars efter ang nackdelen att sko v, ha barfota,s en sko på inför en tävling eller så och sen sko av.

varför detta kommer sig diskuteras i en annan tråd, ang kopplingen socker-röta
Det är inte specifikt för barfota, men däremot för snubben som personen hade funderingar på att anlita.

Jag försöker dra ned på sockret till mina hästar, och då menar jag "raffinerat" socker som melass, betfor och liknande. Alltså det onödiga tillägget av rent socker.

Jaså den diskussionen, den tog inte hänsyn till att hästar är skapta för att äta en hel del socker o ligger grovfodret lågt i sockerhalt är det bra att tillsätta melass el betfor. Om man har massvis av socker i grovfodret o dessutom tillsätter en massa riskerar man däremot magstörningar, sen kan man oftast inte skilja på socker o stärkelse eftersom de till största delen tas upp samma väg. Betfor o melass är knappast raffinerat utan tvärtom det som blir över när man tillverkar raffinerat socker.
PL

Menar du att hästar är skapta för att äta socker?
Låter märkligt tycker jag. Fast det är ju skillnad på socker och socker... vad är det tex i betfor? Glukos?
I gräs är det väl en del fuktos och det kan jag hålla med om att det är naturligt.
mvh T

Gör ingen direkt skillnad i hästens ämnesomsättning eftersom glukos är det som som kroppen använder.
PL

Fast angående sockerkonsumtionen idag så måste du väl ändå erkänna den alldeles för hög!!!??? Tandläkarna, vetrinärer mm mm ser bla ökad karies hos hästar. Naturligt sockerintag är en sak men att mosa i hästen en massa onödigt socker, som betfor melass och en massa kraftfoder som innehåller melass är lite onödigt tycker jag!

I vilken utsträckning det finns ett samband mellan karies o socker på häst är omdiskuterat i tandvetkretsar. Som jag skrev ovan om socker är onödigt eller inte beror på sockerhalren i grovfodret. Jag skulle snarare säga att vi proppar i våra hästar en massa onödigt kraftfoder.
PL

...som innehåller en massa socker...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
95 817
Senast: malacogott
·
Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 201
Senast: lindgreen
·
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar