Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne
emindy skrev:
Jag menar väl på att nerverna kanske inte är skadade, men hämmas i sin funktion pga att deras blodförsörjning inte fungerar som den ska. I längden kan detta skada nerverna på riktigt, kanske.
Hur många hästar har du skott av som blivit ömma direkt?
Samtliga som blivit ömma har blivit det DIREKT.
Nu har jag inget överdrivet stort underlag, genom åren handlar det väl om 15 - 20 hästar och ponnyer som fått skorna dragna. Och det har funnits tre kategorier:
1. De som inte blev ömma i samband med skoavdragningen. De blev aldrig ömma sen heller. Dvs det var en löjligt enkel övergång till barfotagång. Till dem hörde bland annat den 31-åriga ponnyn som hela sitt liv gått skodd året om. Han var inte öm ens första dagen, och kördes omgående i trav med sulky på grusväg utan att ömma alls.
2. De som blivit ömma direkt efter skoavdragning och där ömheten succesivt gett med sig över tid. Tiden har varierat, men generellt är att de (naturligt nog) först blivit oömma på 'snällt' underlag och ju längre tiden gått blivit oömma även på tuffare underlag. En del av dem har sen fungerat barfota på alla underlag, andra på nästan alla underlag utom de elakaste (läs VASST grus)
3. De som blivit ömma direkt efter skoavdragning och där ömheten endera varit så ordentlig och över sådan tid att skor har slagits på för att de ska kunna användas och/eller för de har fått följdproblem av ömheten. Samt de som inte ens över tid har slutat ömma utan fått skos på för att de över huvudtaget ska ha en dräglig tillvaro.
De flesta hästarna har varit kategori 2
r, men jag har haft både haft egna och sett/haft hand om andras från alla tre kategorierna.
Jag har ALDRIG mött en häst som varit oöm när skorna dragits av och som SEDAN börjat ömma.
Hmm, kom på att det finns en kategori fyra - de som skotts av, ömmat men där det gett sig (kat 2), men där man fått sko för att slitaget på hovarna har blivit för hårt och de slitit ner hovarna så att de börjat ömma, de är dock bara ett par stycken och de reds hårt och enbart på grusväg och asfalt, inget annat.