Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag säger inte emot dig, jag försöker bara argumentera.
Men hela hoven ändrar ju form, därmed även blodkärlen. Dessutom nämnde du ju själv venerna och shunterna som skulle kunna spela roll i stötdämpningen.

Okej, varifrån ömmar de då och varför?

Hur lång tid kan man räkna med att det ska ta innan hoven härdas och måste man gå på grusvägar då? asfalt är ju inget problem.
nu är det så att jag har svårt att förmå mig att rycka manen på min häst så att tvinga henne att gå på grusväg för att härda hennes fötter är nog inte min stil...

Men i sulläderhuden finns bara småkärl o en kapillärbädd, blodet kan knappast pressas ut o sedan fyllas på i tillräcklig takt o mängd för att ge det tunna lagret en vettig stötdämpande funktion.
PL

mhm
Hur menar du att blodet inte kan fyllas på i tillräcklig mängd? (Jag hoppas att du inte ledsnar på mig)

Jag saknar en komplett forskning i det här området. Jag tycker att det finns så många teorier om hur hovmekanismen egentligen fungerar, men inga riktiga fakta mer än att hoven utvidgar sig nedtill och komprimeras upptill. Krasst sagt.

Det finns lite olika teorier om varför skodda hästar inte ömmar och oskodda gör det. En av de teorier som är mindre populära hos människor som gärna skor är att det minskade blodflödet skadar eller hämmar nerverna vilket gör hästen mindre känslig. Det är därför som hästar som nyss skotts av kan klara sig utmärkt i säg en vecka ibland när känseln kommer tillbaka till full styrka och den plötsligt börjar ömma.
Det som talar för den teorin är även att vissa skodda hästar inte verkar vara medvetna om sina hovar övht förrän man tar av skorna.

Det är klart att du inte skall "härda" hästen genom att utsätta den för obehagliga underlag "bara för att" !
Rid din häst mycket, på bekväma underlag. Det är bästa lösningen. Någon gång nu och då kan du testa om grusvägen går an. Mitt sto som har strålröta och ömmar av stenar pga det har funkat utmärkt även på grus om hon själv fått välja vart på grusvägen, dvs ute i väggrenen.
Mustangerna i USA kan oftast inte välja att inte gå på stenigt eftersom det bitvis bara är sten och grus. Men de har härdat sina hovar från dag 1 för att gå på den terrängen, dessutom rör de på sig hela tiden!
Din häst måste få friska hovar innan hon kan ge sig på att anpassa dem till underlaget. Vissa hästar är helt oömma från första dagen (som min Turbin), andra klarar grus efter bara några veckor (som vissa jag verkar). För de allra flesta tar det några månader.
Det är därför det finns boots, för att kunna rida även där hästen inte är bekväm av sig själv.

För att en vävnad skall fungera som stötdämpare måste den på något sätt kunna ändra form eller volym. Det tunna lagret sulläderhud kan inte gärna ändra form o det ända sättet det kan ändra volym på är att minska innehållet av vätska dvs blod. Om man tänker sig de stora venplexa på andra håll i hoven ändrar dessa volym när de komprimeras o blodet trycks upp i benen, om det här sker med lagom stort motstånd skulle man få en stötdämpande effekt o slå två flugor i en smäll. Sulläderhuden innehåller inga såna kärl utan där är blodet mera finfördelat i vävnaden.
Ovanstående är mina helt egna tankar om hor blodet skulle kunna delta i stötdämningen.
PL

Rent krasst så kanske aldrig din häst blir bekväm på grus.
Skulle även vilja tillägga att en "transformering" från skodd till väl fungerande barfota häst kan ta år om hovarna är mycket deformerade.
Mvh T

ridtravare skrev:
Okej, varifrån ömmar de då och varför?

Hur lång tid kan man räkna med att det ska ta innan hoven härdas och måste man gå på grusvägar då? asfalt är ju inget problem.
nu är det så att jag har svårt att förmå mig att rycka manen på min häst så att tvinga henne att gå på grusväg för att härda hennes fötter är nog inte min stil...

Jadu, eftersom de blir oömma såfort de får skor påspikat igen så lär det ju vara från bärrand osv, helt enkelt den yta skon täcker. Men jag är ingen expert på området och har inte funderat speciellt ingående över det utom att jag noterat det, med visst intresse eftersom SULAN inte tycks vara vad som ställer till problemen, vilket borde vara det logiska. Men soms agt inte direkt ägnat några större resurser åt det hela då jag har de som kan gå barfota och de som behöver skor skodda.

Och nu har jag en tvååring som är skodd fram eftersom hon efter en sju veckors skoperiod INTE fixade omställningen till barfota med hälsan i behåll utan fick låga ledreaktioner fram, så då åkte skor på fram.

Hur långt det tar innan hoven härdas, tja en kvart - två år? :crazy: Skämt åsido så vissa hästar klarar det nästan utan problem,d e ömmar ett par dagar - nån vecka. Andra ömmar vecka ut och vecka in och månad ut och månad in och tar ÅR att få oömma. Och vissa klarar det ALDRIG (oavsett vad barfotaförespråkarna hävdar).

Om du inte går på det underlag den oskodda hoven ska klara av sen så kommer den antagligen inte klara det, så ja du måste gå på grusunderlag för att få hästen oöm på grus sen.

Vill du ha hästen barfota ohch det fungerar i hagen etc så gör som jag: Barfota i hagen, barfotaboots på vid ridning, och så sista tio minuterna av passet så leder eller skrittar du hästen barfota (tar av bootsen) på grusväg.

emindy skrev:
Det finns lite olika teorier om varför skodda hästar inte ömmar och oskodda gör det. En av de teorier som är mindre populära hos människor som gärna skor är att det minskade blodflödet skadar eller hämmar nerverna vilket gör hästen mindre känslig. Det är därför som hästar som nyss skotts av kan klara sig utmärkt i säg en vecka ibland när känseln kommer tillbaka till full styrka och den plötsligt börjar ömma.
Det som talar för den teorin är även att vissa skodda hästar inte verkar vara medvetna om sina hovar övht förrän man tar av skorna.

och MOT den där teorin talar det att de flesta skodda hästar som skos av blir ÖMMA DIREKT, men om de får på skorna igen så är de oömma. Så tydligen blir de bara nervskadade och känsloförlamade just den tid skorna sitter där, tar man av dem vaknar de till liv igen och får känsel och sen i samma sekund du spikar på skor så blir de nervskadade och tappar känseln igen..

Det man undrar är ju hur härdningen som uppenbart innebär ett stort obehag för vissa hästar går ihop med djurskyddslagen som säger att man inte ska utsätta djur för onödigt lidande? (inte riktat till dig Alexandra utan bara för att du tog upp det).

Men vi har en häst i stallet som jag rider ibland som ägarna (hovslagaren alltså) tog av skorna på, hovarna gick sönder totalt. Jag bad dem konsultera den barfotaförespråkare de lyssnat på alt sin hovslagare. De valde barfotaförespråkaren (vars egna hästar btw tyvärr ser BEDRÖVLIGA ut i fötterna många av dem), som har raspat till fötterna på hästen. Ska bli spännande att följa upp hur det går i fortsättningen, men just nu ser de faktiskt mycket bättre ut.

Jag menar väl på att nerverna kanske inte är skadade, men hämmas i sin funktion pga att deras blodförsörjning inte fungerar som den ska. I längden kan detta skada nerverna på riktigt, kanske.
Hur många hästar har du skott av som blivit ömma direkt?

Inte mig det var riktat till men min häst blir öm direkt skorna dras av. Och apropå honom så har jag nu konsulterat min hovslagare som tyckte vi kunde prova att ta av hästen skorna i bak i sommar, så jag funderar på det. Vilken fin kompromiss va?

Men en liten fråga om det här med ömhet. Om hästen går alldeles utmärkt barfota först då, för att efter typ två månader bli jätteöm, anser du då att det beror på att han skulle haft dålig känsel i hovarna och fått tillbaka den? Detta är en ponny som varje sommar gått barfota men just förra sommaren fungerade det alltså inte så bra.

Allmänt!

Har läst de senaste inläggen, och vill ventilera en tanke. Ber om överseende om det redan varit uppe i tråden.

1 Det gör ont i alla oskodda hästars fötter, om/när dom kliver på något skarpt.
2 Detta händer ibland under all slags förflyttning.
3 Konsekvensen blir då, att hästen alltid är förberedd på det plötsliga obehaget, och därför går med kortare och försiktiga steg.
4 Vilket skulle kunna bevisas av att hästen, efter det att den blivit skodd för första gången, succesivt ökar på steglängden efter några dagar?

Våra oskodda går med något kortare steg på knöligt underlag än på jämt, trots att det knöliga inte kan smärta i sig. "För säkerhets skull"?

P g av flertalet hovsprickor, går 14-åringen barfota sedan flera år. Första året var ett tillvänjningsår + att hovarna växte ut och blev spricklösa. Därefter har en långsam kvalitéhöjning succesivt skett, och enligt min subjektiva bedömning, rör sig hästen idag tämligen obekymrat även på besvärliga underlag och har kraftiga, starka hovar.

Slutsats. Skulle jag tävlat på högre nivå idag, hade hästen varit skodd i samband med tävlingarna och vissa träningar, med tanke på de större "domarfriande" rörelserna. I övrigt barfota. Som det nu är, går hon alltid barfota, eftersom det uppenbarligen är det bästa för hästen och hennes fötter.

LIA

Men det som diskussionen rörde var väl om det inte borde göra lika ont på en skodd hov där stenarna sticker upp? Och om den då inte också skulle gå med kortare steg i så fall? Men så var det nervteorin då...

Angående din slutsats; tror du att du skulle få det att fungera rent praktiskt? Det skulle väl innebära att man själv skulle behöva vara hovslagare, om man ska sko på och av hela tiden? Och det är väl inte hellr optimalt för hovarna? Eller menar du att du t ex skulle ha hästen skodd under den mer intensiva delen av tävlingssäsongen?

emindy skrev:
Jag menar väl på att nerverna kanske inte är skadade, men hämmas i sin funktion pga att deras blodförsörjning inte fungerar som den ska. I längden kan detta skada nerverna på riktigt, kanske.
Hur många hästar har du skott av som blivit ömma direkt?

Samtliga som blivit ömma har blivit det DIREKT.

Nu har jag inget överdrivet stort underlag, genom åren handlar det väl om 15 - 20 hästar och ponnyer som fått skorna dragna. Och det har funnits tre kategorier:

1. De som inte blev ömma i samband med skoavdragningen. De blev aldrig ömma sen heller. Dvs det var en löjligt enkel övergång till barfotagång. Till dem hörde bland annat den 31-åriga ponnyn som hela sitt liv gått skodd året om. Han var inte öm ens första dagen, och kördes omgående i trav med sulky på grusväg utan att ömma alls.

2. De som blivit ömma direkt efter skoavdragning och där ömheten succesivt gett med sig över tid. Tiden har varierat, men generellt är att de (naturligt nog) först blivit oömma på 'snällt' underlag och ju längre tiden gått blivit oömma även på tuffare underlag. En del av dem har sen fungerat barfota på alla underlag, andra på nästan alla underlag utom de elakaste (läs VASST grus)

3. De som blivit ömma direkt efter skoavdragning och där ömheten endera varit så ordentlig och över sådan tid att skor har slagits på för att de ska kunna användas och/eller för de har fått följdproblem av ömheten. Samt de som inte ens över tid har slutat ömma utan fått skos på för att de över huvudtaget ska ha en dräglig tillvaro.

De flesta hästarna har varit kategori 2:or, men jag har haft både haft egna och sett/haft hand om andras från alla tre kategorierna.

Jag har ALDRIG mött en häst som varit oöm när skorna dragits av och som SEDAN börjat ömma.

Hmm, kom på att det finns en kategori fyra - de som skotts av, ömmat men där det gett sig (kat 2), men där man fått sko för att slitaget på hovarna har blivit för hårt och de slitit ner hovarna så att de börjat ömma, de är dock bara ett par stycken och de reds hårt och enbart på grusväg och asfalt, inget annat.

Men det som diskussionen rörde var väl om det inte borde göra lika ont på en skodd hov där stenarna sticker upp? Och om den då inte också skulle gå med kortare steg i så fall? Men så var det nervteorin då...
Ja, jag kom väl med ett stickspår! ;)
Svaret på din fråga är kanske, att stenar+hovar+skor+rörelser +osv inte är ett statiskt fenomen?

Kliver hästen på en spetsig sten, som sticker upp en dm över markytan, så gör det sannolikt lika ont, oavsett skodd eller inte. Men sticker den upp 1-3 cm blir förhållandet annat.

Alla, skor eller barfota, våra hästar väljer "snällare" delar av väg när dom kan. Vilket väl antagligen visar på, att även skodda hästar får ont ibland?

Det skulle väl innebära att man själv skulle behöva vara hovslagare, om man ska sko på och av hela tiden? Och det är väl inte hellr optimalt för hovarna?
Nä, men ganska nära.

Eller menar du att du t ex skulle ha hästen skodd under den mer intensiva delen av tävlingssäsongen?
Fläckvis. Man kör ju vanligen inte tävling så värst många gånger per år.

LIA

Bubbla skrev:
Det man undrar är ju hur härdningen som uppenbart innebär ett stort obehag för vissa hästar går ihop med djurskyddslagen som säger att man inte ska utsätta djur för onödigt lidande? (inte riktat till dig Alexandra utan bara för att du tog upp det).
.

Ja, och det är där som de som förespråkar att alla hästar kan gå barfota punkt slut, och de som anser att alla hästar INTE kan det ohjälpligt brukar köra fast i diskussionerna. Hur mycket obehag/smärta ska hästen stå ut med under övergångsperioden, och hur länge ska man ge det innan man ger upp och spikar skor. Kollar man t ex på Stressers anhängare så är det i sådan mån att det strider mot svensk djurskyddslag. Det finns riktigt hårresande exempel.

JAG personligen ser två problem med en utdragen övergångsperiod med ömhet. Dels obehaget/smärtan som hästen får stå ut med, dels vad det ger för FÖLJDER i övrigt. Kort, tassande/trippigt steg där hästen spänner sig för att det gör ont/den är rädd att det gör ont ger ju följdproblem muskulärt etc (och i förlängningen kan det även bli följdproblem i leder osv).

Var exakt djurskyddet drar gränsen skulle vara intressant att veta?

Personligen så anser jag att de som inte kan gå i hagen utan att ömma, de ska endera ha smärtstillande en period, och är de fortfarande ömma en månad senare på hagmark så ska de ha skor på, eller så ska skorna på direkt. Vad det gäller de som klarar gräs/jord bra men inte grus/asfalt etc så OM man har lust att låta hästen gå i hagen i ett år (eller vad det nu tar för aktuell häst) och gå korta, korta promenader på tuffare underlag för att stärka, då är det väl okej. Men jag anser inte att det någonsin är okej att RIDA en hovöm häst alls (okej den där lilla turen när man trodde det skulel gå bra men det visade sig hästen var öm). Jag tror alltså inte alls på att mer än i ytterst små doser (typ max 10 min/dag) 'tvinga' dem att gå på underlag de ömmar på. Helt enkelt eftersom jaga nser det är ofairt (och det är därför min valack som jag skodde av för knappt två månader sen går med barfotaboots när han rids.. )

Men jag vet ju att det finns andra som har helt motsatt uppfattning..

inte bra att spika i hoven som redan är nerverkad, du förstör ju hornet med sömhålen. Drar du av skorna nån dage efter tävling så dröjer det tills hoven växt ut igen o blivit helt. Det går ju fort första gången, men sen sliter ju hästen själv ner till tillväxten ökar igen.. men drar man av skorna igen finns ju inget att slite ner.

väldigt rörigt i huvvet just nu..

/jenny

jag håller absolut med att man inte ska utsätta hästen för onödigt lidande, vilket säkert inträffar på en del hästar i övergångsperioder. Men vad folk inte tänker på är att en del skodda hästar, med höga trakter och långa tår (tex) ofta har ont, med stelhet, muskelspänningar och tom hälta som följd. Tyvärr är inte alla hovslagare stjärnor och en del fötter ser för hemska ut! Men då reagerar ingen över onödigt lidande utan letar efter andra orsaker.

Cinzano skrev:
jag håller absolut med att man inte ska utsätta hästen för onödigt lidande, vilket säkert inträffar på en del hästar i övergångsperioder. Men vad folk inte tänker på är att en del skodda hästar, med höga trakter och långa tår (tex) ofta har ont, med stelhet, muskelspänningar och tom hälta som följd. Tyvärr är inte alla hovslagare stjärnor och en del fötter ser för hemska ut! Men då reagerar ingen över onödigt lidande utan letar efter andra orsaker.

:bow: :bow: :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
95 817
Senast: malacogott
·
Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 201
Senast: lindgreen
·
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar