Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

eftersom du är den självklara experten här så lämnar jag diskussionen! Jag bara undrar hur du kan förklara en hovbenssänkning? De mm ett hovben kan sänkas ner i kötthoven, elastiska putan är ju minimala.

Tror inte någon utnämnt sig till självklar expert.

Tycker bara att det är så talande när den ena kan tala om vad den har för utbildning och erfarenhet, plus att den inte är rabiat mot den andres påståenden. Medans den andra inte talar om varken sin utbildning, erfarenhet eller ens vilken inriktning den svär sig till. Plus att den är rabiat till allt vad den andre säger...

Rolle skrev:
Ja, det är en bra fråga ;) De hästar som var skodda reagerade inte så det märktes trots att storleken på stenarna var så stora att de kom åt sulan trots järnsko. De barfotahästar som var vana att gå på detta underlag reagerade inte heller nämnvärt men våra två som var med och är under invänjning reagerade när vi gick där.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
Ja, det här funderar jag också på. Jag skodde av min isis för två månader sedan, han går finemang på alla underlag utom på grusvägen. Men rent logiskt borde han även känt av gruset då han var skodd. :confused:

På grus hoppar jag än så länge av och promenerar bredvid.

OlleAtlas

Gör som ridtravare och tränger mig in i denna låååånga tråd. Jag är helt övertygat om att det är naturligast (det säger ju sig självt) för häste att gå utan skor, men å andra sidan är det ju även naturligast för hästen att vara vildhäst, dvs inte bli riden och att förvisso röra sig över stora ytor MEN att VÄlJA var de går. Stor del av mina hästar är oskodda större delen av året då de inte rids och har alltså inte försvagade hovar pga att de haft skor i många år men de springer ändå inte i full fart över steninga områden, om de kommer till ett stenigt område försöker de gå runt stenarna eller saktar ned och går mycket försiktigt. När jag rider in mina hästar brukar jag inte sko dem förren jag anser att det är nödvändigt, nödvändigt anser jag att det är när hoven har blivit så nedsliten så att hästen blir ömfotad, om jag hade tillgång till en annan terräng att rida i (mer stigar, mindre grusvägar) skulle jag kanske aldrig behöva sko mina hästar. Det som jag egentligen vill säga är att för att ha mina hästar barfota skulle jag behöva göra inskränkningar på mitt sätt att använda hästarna, och jag har dem ju faktiskt först och främst för att rida på så jag är inte beredd att göra dessa inskränknigar (hemsk männinska som jag är) fastän jag är ganska övertygad om att det är bättre för hästen att vara barfota. Det handlar kanske egentligen om oss och inte hästarna.

Jag förklarade det så gott jag kunde i en annan tråd nyligen. Förstår inte hur varför vissa barfotatalibaner envisas med att förneka kända veterinärmedicinska fakta o därmed totalt förstöra sin trovärdighet i fackmäns ögon.
PL

Senast ändrad:

Om du tror det tycker jag du skall hålla dig till gräshagar eller mjukare.
Jag tror att en fungerande barfotahov mår minst lika bra på hårdare underlag där hoven kan vidga sig ordentligt vilket innebär att den välvda sulan sänker sig o därmed fungerar hovmekanismen bättre ( här tror jag nästan att jag håller med Strasser!).
PL

Vi är ju överens om mycket, men jag vill ändå påpeka att man faktiskt inte är så 100% säker på det här med vilken del av hoven som är mest lämpad att bära vikten. För visst är lamellerna starka, men är de verkligen ensamma ansvariga för att hålla upp hovbenet från marken?!
Jag har ganska nyligen läst en intressant uppsats av Jamie Jackson där han lägger fram teorin att det egentligen är hydraliska krafter i blodomloppet i hoven som håller uppe hovbenet i hoven.
dvs när hoven är i sin belastande fas "stryps" ju blodflödet uppe i kronranden av att hoven blir trängre där, samtidigt blir det mer blod i "botten" där hoven vidgar sig. Då inte blodet kan ta vägen någonstans blir det som en dämpande kudde.

Svårt och dumt att försöka förklara hela tankegången här och nu när jag inte har uppsatsen framför mig. Men det visar ju att man ännu inte VET allt om hovmekanismen och vad alla delar gör egentligen. Det enda vi kan ha är ju teorier!

Att blodet i hoven skulle verka som hydraulisk stötdämpare är såvitt jag vet inte JJs teori utan har presenterats av en veterinär som ofta nämns i barfotasammanhang(kommer inte ihåg namnet). Det finns såvitt jag vet ännu ingen forskning som stöder detta men själv anser jag att det är en vettig förklaring till de stora venplexa som finns i hoven o som knappast kan behövas för hovens blodförsörjning samtidigt kan behovet att pumpa tillbaka blodet fastän inga muskler finns i underbenen räcka till för att förklara dessa. Att hovbenet skulle hänga i detta system har jag däremot svår att svälja. Men visst jag håller med dig såtillvida att även om lamellerna o de mindre lameller som i sin tur sitter på dessa har en väldig yta så kan de ändå inte hålla utan en fungerande stötdämpning.
Däremot vidhåller jag att det inte är sulan som är mest lämpad att bära tyngden vävnaden mellan sula o hovben har helt enkelt ingen vettig dämpning det blir för stumt.
PL

Rolle skrev:
Ja, det är en bra fråga ;) Vi var ute på en fyratimmarstur idag och det är populärt att lägga sprängstensmakadamm på grusvägarna nu för tiden. De hästar som var skodda reagerade inte så det märktes trots att storleken på stenarna var så stora att de kom åt sulan trots järnsko. De barfotahästar som var vana att gå på detta underlag reagerade inte heller nämnvärt men våra två som var med och är under invänjning reagerade när vi gick där.
För att ingen ska spränga en säkring i skallen tvingade vi inte heller pållarna att gå där utan red brevid vägen och att Easyboots används när det behövs :cool: ....men det är underligt att de skodda inte reagerar......

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Det där har jag också sett gång på gång. De skodda kan gå på nästan vilket underlag som helst,även 'stickig sten' utan att reagera, de fungerande barfotahästarna med (även om jag faktiskt tycker de linkar liiite tidigare om det är VASS sten). De ömma under invänjning kan inte MEN slår man på skor på dem igen kan de dagen efter oömma gå på samma underlag igen.

Och även om jag försöker tänka på att skon gör att hoven (och sulan) kommer 'upp' mer från marken så det om de går på exakt samma sten och den är liten blir ett mycket mindre tryck. Men jag kan fortfarande inte förklara det nä det handlar om äggstora, vass stenar, dvs som är betydligt högre än skon och borde ge ett punkttryck i sulan alldeles oavsett. Så min teori är att det inte är ffa SULAN de ömmar från.. och då blir det ju än mer intressant när man börjar diskutera om sulan ska vara/är att betrakta som viktbärande eller ej..

Tycker verkligen att du ska ha all heder åt din kunskap, du har koll på mkt, alla blir höga på sin egen tro, det är väl bäst att lämna det där. men någon barfota taliban är jag inte så håll dina påhopp för dig själv! :smirk:

Cinzano skrev:
VARFÖR skulle en häst må bättre med järnskrot på fötterna???
Då förstår jag inte varför du plötsligt kom farande med ovanstående inlägg som inte hade ett dyft med diskussionen att göra. Det var då du blev barfotataliban i mina ögon o i det facket stannar du tills vidare.
PL

Anledningen att jag efter 15 år gick över till barfotagång var den enkla anledningen att min nuvarande häst trampade av sig skorna all the time. Tillslut sa vetrinären att jag inte kunde sko honom längre om jag ville att benen skulle hålla på honom. Till saken hör att han skruvade höger bak ganska illa, och hovslagare gjorde sitt bästa för att korrigera detta. Det fantastiska är att nu utan skor och med "naturlig" verkning så skruvar han ingenting. Trots det uppenbara "beviset" att detta fungerar på min häst så står vetrinärer och kliar sig i huvudet och undrar hur detta kom sig. Så ursäkta om jag inte har full tillit på fackmän alltid!!!

Se anledningen ovan varför jag inte tror på skor, eller rättare sagt att skor inte är lösningen i alla lägen. Tyvärr tror jag att människor har för bråttom med sina hästar. De hinner inte vänta på att hovarna ska anta sin rätta form, det är ju bättre att sko... Men som sagt alla gör som de själva vill med sina hästar.

Så vad hade det med saken att göra. Dessutom var det väl veterinären som sa att du inte kunde hålla honom skodd längre.
PL

Har också en häst som haft tappskor hela tiden. En gång i veckan eller mer tidvis. Har bytt hovslagare flertalet gånger men det har inte hjälpt. Tills jag hittade den jag har nu! Nu har hästen inte haft en endaste tappsko på fyra månader! Så du kanske helt enkelt inte hittade en tillräckligt bra hovslagare?

Och de hovslagare jag pratat med säger att man inte ska korrigera hästens ben i vuxen ålder, om man inte är HELT säker på att det kommer från en felaktig verkning innan. Det ger bara problem.

De sa att jag bör inte sko honom för benens skull, men nu var de första de sa sko hästen.... Detta trots att han går rent på alla 4 och inte skruvar bak längre... konstigt eller, ren princip om du frågar mej... Jag var MKT skeptisk till detta innan jag blev övervbevisad av hästens förbättringar... men även om jag tycker det är det mest naturliga för hästen är det inte säkert det passar alla varken hästägare eller hästar... Dessutom förstår jag om hovslagare är skeptiska de blir ju arbetslösa! :idea:

Nej det är möjlig men jag prövade 5 olika, 4 av dem rekommenderade av vetrinärer... men jag håller med om att man inte ska korrigera hästens benställning i vuxen ålder, synd bara att de vetrinärer jag pratade med inte visste det!!!

Det är mycket möjligt att det inte var JJ som var först, men det var i hans uppsats jag läste om det först.
Min poäng var inte att blodet skulle vara huvudsakliga stötdämpningen utan att vi inte vet exakt allt.

Tror du inte att den hydraulik som blir av det instängda blodet skulle dämpa mellan sula och hovbenet? Dessutom plattas/dras ju sulan ut i belastade fasen vilket gör att blodet får/tar mer utrymme under hovbenet -> mer stöddämpning

Vad jag vet finns det väl ingen bra forskning på exakt hur hovmekanismen fungerar heller, jag tänker på blodflödet då.

Nej jag tror inte att det blodet räcker till för att ge någon vettig stötdämpming. Där finns ju bara ngn millimeter vävnad i inga stora kärl eller hårum med blod i. Blod har ingen stötdämpningsförmåga i sig, det är helt okomprimerbart. För att kunna dämpa måste det kunna flytta på sig som i en bilstötdämpare elle ändra form som i en vätskekudde.
PL

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
95 817
Senast: malacogott
·
Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 201
Senast: lindgreen
·
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar