Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne
Din shettis har väl heller aldrig haft skor på sig som har förstört hoven? Jag hade oxå en b ponny och en shettis innan som verkades av hovslagare och aldrig ömmade. Deras hovar föddes perfekta vilket gör det lätt att verka. Om man ens behöver verka dem. Super isåfall!
Det är bra du är skeptisk, det är jag oxå.
Har aldrig påstått att alla hästar ska gå barfota och att alla hovslagare är dåliga. Hovslagare är jättebra på att sko, men att verka för barfotagång kan väldigt få. Tyvärr. De verkar inte vilja lära sig heller, men då kan jag ju bara tala för de som jag anlitat och de som är aktiva på Hovslagarforumet.
Aktiv barfotagång är heller inget som tas upp särskilt på hovslagarskolan. Men lär säkert snart tas upp i läroplanen eftersom allt fler i världen tävlar barfota.
Läste precis att Emma Hindle drog av skorna och upplevde det som enbart positivt. Glädjande.
Fortsätt vara skeptisk.
Inget av det jag säger är nåt ljug utan egna erfarenheter, mer kan jag inte säga. Du får uppleva sakerna själv om du sätter dig in i skillnaderna mellan barfotaverkning och hovslagarverkning och ser resultaten. Jag hoppas du gör det!!
Jag är fortfarande skeptisk till den fanatism som råder inom vissa barfotarörelser. Det är inte sunt att svälja allt, men egna erfarenheter tycker jag man kan dela med sig av.
Jag vill inte att du ska tro att jag har "smutskastat" hovslagarkåren, för som sagt, de gör det de har lärt sig, och snart kanske de lär sig nåt nytt :=)
/jenny