Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne
Hejsan
Förstår jag rätt att detta är "BarfotatråDEN"? Så det är här jag kan ställa frågor eller funderingar?
Jag har under en lång tid funderat på att han min häst barfota. Under något mer än ett år har jag läst böcker, kollat in barfotahästar i min omgivning och dessutom försökt diskutera med två hovlagare som regelbundet kommit till vårt stall och dessutom båda har verkat och skott min häst. Min tanke var från början att min ordinarie hovslagare skulle fortsätta verka honom, även om jag valde att ha honom barfota. Jag tänkte att eftersom han är utbildad på hovar så skulle det vara idealiskt.
Jag har träffat danska och norska ryttare med barfotahästar som verkats av deras vanliga hovslagare som skaffat sig kunskap i olika metoder.
Jag har med andra ord försökt att öppet bilda mig en uppfattning, som jag sedan skulle ta beslut ifrån.
Av de flesta har jag fått genomtänkta och seriösa svar. De har talat om för och nackdelar och de som hade sina hästar barfota har berättat om vägen dit och hur det gått, samt misstag de gjort på vägen.
Av vilka har jag inte fått seriösa svar? Jo hovslagarna.
Av hovslagare ett var beskedet att "jahaja, en sådan modefluga var det för några år sedan. Man provade och de flesta av de hästarna slutade på slakthuset".
Av den andre var det "I Norge har en Strasserverkare blivit anmäld".
Med den förste som jag haft god kontakt medförsökte jag mig på att skapa en dialog med det var som att köra in i en vägg. Jag ville ju gärna diskutera kring min hästs hovar, hans förutsättningar, hur vi rider osv.
Eftersom min utgångspunkt brukar vara lyssna till seriösa svar och förkasta fanatismvarianten så känner jag att jag inte alls litar på de två hovslagarna som faktiskt inte verkar insatta alls, utan bara ger mig standardsvar.
Jag tror att åtminstone dessa två hovslagare skulle vinna mycket på att respektera sina kunders tankar och kanske försöka ge mig rimliga förklaringar som jag kan ta till mig. Skulle de genom en vettig diskussion förklara för mig att det vore bäst för min häst med skor hade jag lyssnat.
Nu har vi tagit av skorna.
OlleAtlas