När det gäller avskoning brukar jag föra en dialog med kunden.
Oftast har de bestämt sig att skorna skall av innan de ens ringer mig, vid några fall har de bestämt att en häst skall bli av med skorna, men ändrar sig sedan till att alla skall skos av.
Jag kan diskutera, men slutgiltiga beslutet ligger hos ägaren.
Om jag ser att en häst absolut inte borde skos av, så skor inte jag av den.
Exempelvis verkar jag alla hästar utom en åt en familj. Hästen som fortfarande går skodd har ordinerats kilsulor av veterinär pga något fel. Jag bryr mig om hästen och kommenterade gärna hovarna när de höll på att välja hovslagare, men den hästen skall gå skodd tills det är bevisat att den kan vara utan de där kilsulorna!
Samma sak en häst som jag håller kär som är nervsnittad. Den har förskräckliga hovar och jag vet att barfota skulle kunna hjälpa enormt för att få ordning på dem. Men pga nervsnittningen måste den ALLTID ha sulor eftersom den inte har någon känsel i hoven och därför kan göra sig mycket illa utan att märka det. Barfota är inget alternativ.
Jag har inte varit med om att någon har varit orolig för att det inte skulle gå vägen, alternativt att människan känt att de inte skulle kunna rida som förut förutom i rehabiliteringsperioden, men det brukar räcka med att berätta om hur andra (exempelvis mina egna) hästar haft det.
Hittils har ingen av de hästar jag verkar/verkat varit tvungna att sko igen, men det är klart att jag inte skulle dra mig för att rekommendera skor eller andra förändringar om jag såg att det inte fungerade!
Dessutom; boots i hagen är knappast aktuellt förutom i vissa fall just i början av övergångsperioden. De allra flesta hästarna klarar av hagen från första början om det inte, exempelvis, är fruset och knöggligt som det var när jag skodde av Ironia.
Jag avråder numera starkt från att sko av vid sådana tillfällen om det inte är akut.
Utfodringen kan vara aktuell att titta på om exempelvis hästen har röta som inte vill ge med sig, ofta får hästen då i sig för mycket socker som gör att svamp och bakterier får lätt att etablera sig. Röta gör ofta hästen öm, särskilt om det är allvarligt.
Återigen; been there, done that.
Ironia är fortfarande inte bra i sina hovar från sin strålröta. Hon är dock fullkomligt bekväm i hagen och har bara besvär på grusväg med större stenar.
Hur menar du att hästen är oskodd men inte går barfota? Är det boots i hagen du menar? Återigen, ingen av de hästar jag verkar eller känner som går barfota måste ha boots i hagen! En häst kunde ha behövt boots i hagen i början men ägaren valde att enbart ha boots på långa promenader pga risken för att bootsen hamnade snett etc.
Den hästen rids nu. De har inga boots övht men jag tror att hästen inte är riktigt bekväm på alla underlag än. De har dock haft en lång väg att vandra.
Ganska få av de hästar jag verkar har "rätt" förutsättningar. Inte ens hälften går på lösdrift!