Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne
bobo skrev:
Men en liten ponny har inte så mycket egen kroppsvikt att bära upp på sina hovar. Det är skillnad mot ett stort, tungt halvblod eller kallblod. Den skillnaden tror jag är viktigare än hur mycket ryttaren väger. Ponnies klarar ju i regel bättre att gå barfota än stora tunga hästar.
Djingis Khans här hade väl en jätteflock med hästar med sig, så blev en häst halt var det bara att byta ut den mot en annan. Hästarna tjänade väl både som transportmedel och som föda. Urvalet skedde väl under härtågen, en häst som inte klarade strapatserna blev uppäten istället.
Vi kanske skulle börja använda deras urvalsmetoder
Där slog du huvet på spiken ,eller vad det heter!
Och vem har sett en fet mongol eller dito ponny??
På stäppen finns varken tillgång till Mc Donalds för ryttaren eller kraftfoder och fri tillgång på kofoder för ponnierna.
Nu har ju jag bara sett dessa ekipage på tv ,men eftersom tv gör folk fetare så är de väl ännu mindre och väderbitna i verkligheten!
Skall man vara ärlig så ser ponnierna rätt "skabbiga" ut,inget utställningshull där inte!
Likadant med mustangerna de är små ,smidiga och suveräna "överlevare",feta vildhästar skulle aldrig vare sig orka eller vara snabba nog att springa ifrån rovdjur..
Djingis Kahn åt nog upp de hästar som var i kronisk "omställningsperiod"(ironisk)..så de hästar med bäst fossingar fick vara kvar och föröka sig ,precis som i det vilda!
Ifall nån nu vill missförstå mig ..så tycker jag INTE att tamhästar skall vara feta!!
Men vi har ett problem med att våra beten ofta är FÖR bra ,vi har bland våra tamhästar dessutom valacker som ännu lättare blir feta..(och ston som inte är i avel)
Å ena sidan vill man ha stora beten för dem att röra sig på ..o andra sidan är det problem med att det blir väl mkt "klöver över" att smaska på..
Ibland kanske skor är ett måste för att kunna motionera hästen ordentligt,att sätta en fet häst på vila pga "omställning" kan vara livsfarligt ur den synvinkeln.
Det är väl jättebra om hästarna funkar barfota,men om det inte går med de omständigheter man har då måste man inse att våra tamhästar ibland behöver skor.(med korrekt verkning under.. och såklart välskodda med rätt intervall för hästindividen!)
Vi har mkt att lära av mustangerna men vi måste oxå se OLIKHETERNA med våra tamhästar.
Vi tar raser som är gjorda för att gå på hedar och beta magert bete ..släpper dem på turbobete!! ..att det blir problem är väl inte konstigt.
Jag är för att hästar får fri tillgång på grovfoder och går i stora hagar men ser ett problem i att lättfödda raser blir för FETA!!
Jag har sett lösdrifter på islänningar tex där hästarna rids mkt men ändå blir groteskt feta pga fri tillgång på KOFODER!!Det tar död på både hovar och hästar!!
Det är inte bara att släppa ut hästar på fri tillgång grovfoder ,det måste finnas kunskap oxå,och varför använder inte fler halm i foderstaten?
Det är svårt att hitta grovfoder som är "lagom" för lättfödda raser det skall dessutom ha bra hygienisk kvalitet,inte alla rundbalar uppfyller det kravet!
Dessutom är det viktigt att lösdrifter sköts ,ströbädden är det bäst om den kan köras ut ofta med traktor tex ,ser en tendens till att folk slarvar annars med ströbädden eftersom det är "jobbigt" att hålla rent..
Många hästar använder ströbädden mest som toa och skydd mot insekter..sköts inte bädden står de i dels ammoniakångor och dels surt om fötterna!!Att det då är "bättre" med lösdrift är ju ganska komiskt.
En lösdrift behöver dessutom ha mer än en ingång annars vågar inte de ranglåga gå in ,utfodringsplatserna där det finns grovfoder vara utformade så alla får plats att äta,en ranglåg vågar sällan stå kvar att äta själv om de andra drar iväg..är övertygad om att även en häst i lösdrift kan få magsår...
Lösdrift kräver ännu mer djuröga av djurskötaren för att funka bra!alla djur skall våga äta och dricka i lugn o ro utan risk att bli mobbad eller trängd i ett hörn.
Oavsett om hästen har tillgång till stall,lösdrift ,barfota eller skor så krävs det kunskap och noggrannhet i allt,tycker det finns tendenser att en del lämnar väl mkt åt slumpen..
Ibland blir det lite för mkt "hej och hå det ska nog gå" och sen blir det ...Öhh..."tänkte inte på det"!(som han sa i Lorry..)
Det är inte "bare å åk "som Stenmark sa..man måste kunna svänga på rätt ställe mellan grindarna mot målet oxå!!annars kan det spåra ur rejält!
Och målet är väl en frisk ,rörlig ,glad häst!?