Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne
Yesska skrev:
Sist vill jag bara säga att tom de gamla romarna visste att man skulle skydda sina hästars hovar mot belastning. Skulle vi idag år 2005 veta mindre vad våra hästar behöver? Jag tror och hoppas inte det.
Vid pennan,
Jessica Sanfridsson
Hejsan Jessica
Först och främst, den här bilden tog jag i Vatikanen, nu i somras. Torde vara en romares häst.
Sen måsta jag säga att det låter som att den personen som verkade i ditt stall inte är direkt symptomatisk för en seriös barfotaverkare.
Min häst går barfota, en islandshäst, 5-gångare.
När jag skodde av så hade jag inte varit på en endaste helgkurs utan läst, tittat på skodda och barfota hästar, sett över våra möjligheter osv under ett års tid. Jag hade vänner som skott av hästarna och följde deras görohavanden, hovarnas utveckling, hästarnas ridbarhet osv.
Innan avskoning visste jag att jag inte skulle kunna rida som vanligt på en lång tid. Jag visste att jag skulle få gå långa promenader på asfalt. Jag visste inte hur orolig jag ibland skulle vara, för det var jag när jag väl skott av. Jag visste inte heller hur intresserad jag skulle bli av hovar och vilket "öga" jag skulle få för hästars hovar. Innan jag började fundera på barfota var hovarna mest något jag kratsade.
Nåväl, i mars i år skodde jag av. I stallgången ska jag nämna. Utom när verkaren tittade på hur min häst rör sig, då gick vi ut. I början kunde jag faktiskt rida som vanligt, men efter någon vecka ömmade min häst lite grann. Vi gick långa promenader, helst på asfalt. Verkaren kom varje vecka och gjorde i ordning hovarna, bara lite. Jag kunde ringa henne dag som natt om jag var orolig. Hon tog definitivt inte 1000 spänn, utan någon hundralapp eller två.
Jag beställde boots att ha på grusväg. Faktiskt fick min häst en skada under denna tid, jag trodde det var ömma hovar men det visade sig att han på anat sätt skadad sig i bogen. Det kan ha varit att han ömmat och spänt sig, men troligen har skadan uppstått på annat sätt.
Min häst har idag otroligt fina hovar. Hårda med vackra släta strålar. Det är en otrolig skillnad på dem sedan han skotts av, de har ändrat både form och konsistens till det bättre. Han rör sig tämligen obehindrat på de flesta underlag utom just vasst grus. Ska vi ut på grus så sätter vi på bootsen och rider som vanligt. Till vintern räknar jag med att kunna brodda bootsen. Min häst rids eller markarbetas 5-6 dagar i veckan. Växelvis i paddock eller skogen. Sammanlagt blir det kanske 5-8 timmar i veckan. Resten av tiden går han med flocken i hagen eller står i sin box under knottimmarna. För de timmarnas ridning känner jag att jag kan ordna för oss så att han slipper ha sko, vi kan ju lösa det med boots om vi ska till ställen som är lite besvärliga.
Däremot så finns det säkerligen besynnerliga barfotaverkare, lika väl som det finns besynnerliga hovisar. Och ska man ha sin häst barfota måste man vara beredd på det extra arbete som kan uppstå, t ex att man får rida runt med boots i magväska, eller att verkaren får komma lite oftare. Min plan är att så smått börja verka lite själv, med översyn av pålles verkare.
Hoppas att det här gav dig en annan bild än den du fått på ditt stall.
Yvonne alias OlleAtlas