Sv: Barfota och boots i distansen
Hej Raggsock det var den andra kursen och den sista som jag red för den tränaren, tyckte att det blev mest upprepningar så det var inte bara pga att hästen var oskodd. Fast jag kan inte förstå varför tyngden måste komma från järnskor om man vill hjälpa hästen med takten. Det känns som att det inte är en duktig instruktör om han framhäver stålskor när det finns så många viktklockor osv. Jag kommer att forsätta rida för tränare men vet inte vilken?
Tidigare har jag alltid ridit med boots, numera så rider jag barfota bak och epic fram på min ena som har lite mindre ömma hovar, eftersom han är en travtaktig fyrgångare så kompenserar jag då med viktklockor bak. Jag har även viktklockorna bak när jag rider med alla fyra bootsen. Den hästen är aven inkörd och när jag kör har jag boots runtom på vintern eller ibland bara fram på sommaren. Vid körning har jag aldrig viktklockor. Jo jag vet att man förstör islänningar genom att köra dom det har jag fått höra mkt oftare än att jag sabbar dom genom att ha dom barfota

Men är man egensinnig så är man...
Femgångaren som tycker att g pass är en bra takt så rider jag på mkt snällt underlag med boots bara fram, och på ridbanan helt oskodd. Han använder jag aldrig vikter på utöver bootsen.
På vintern blir det mkt boots PGA halkan och då alltid på alla 4 eller inte alls, när jag kör på vintern har jag alltid broddade boots på alla 4 det är ju svårt att köra med hästen på kanten av vägen. Även om det är "halkfritt" där man väljer att rida så måste ju hästen få skygga utan att fläka sig eller om det vill sig riktigt illa överleva en skentur.
Nu när jag har investerat en enorm förmögenhet på egen ridbana så ska jag prova att ta hem en egen instruktör för en helgkurs. Skulle vara bra att veta i förväg hur hon/han ställer sig till barfota hästar, kanske det är något man ska fråga om innan bokning?
Hur har det fungerat för dig, har du hittat någon tränare som accepterar din häst oskodd.