Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne
hmmm, vad jag har förstått så ska hästen belasta hela hoven alltså så stor del av den som möjligt för att få bäst genomströmning av blod och därmed en bättre syresättning till hela kroppen. En sko gör att hoven inte kan vidga sig vid belastning (lika mycket iaf) och därmed hämmas blodcirkulationen, naturligtvis ska hästen inte bara gå på sulan men inte på endast hovväggen heller. många hästar går ju tyvärr på sina traktstöd och det kan ju vem som helst förstå att den lilla ytan inte kan bära upp en hel pålle. Bärranden och lamellranden enligt fackspråket i den naturliga vildhästmodellen är två tunna ränder/lager i yttre hovväggen, därför kan du kanske förstå att jag hajade till när vetrinären sa att hästen skulle gå på dessa. Jag ska inte tala illa om skodda hästar eftersom jag själv haft mina skodda i 15 år, men eftersom jag hittat en metod som funkar bättre för mig och pållen idag så försöker jag bara förklara att skor inte är lösningen på allt. Man kan rida en häst, lika mkt, överrallt, tom hoppa=), barfota oxå. Enda problemet är att det tar lite tid innan hästen har hittat sin naturliga hovform!
Vet inte varför alla är så negativa innan de vet vad det handlar om, men det är väl som resten av hästvärlden, det ska vara traditionellt ch frågar man varför så finns det inga riktigt bra svar! (tex varför de flesta bara sitter upp från en sida???)
Sen angående vildhästarna, så är det inte många vilt levande hästar som lever på mjukt underlag. Se på shetland, island och mustangerna som lever i ganska så tuff stenig miljö och de fixar det ganska bra, det är tom så att de ofta får MKT bra hovar pga av det tuffa klimatet. Varför skulle inte vi kunna härda våra tamhästar? Kanske tror en del att vildhästar de gör ju ingenting, vi tränar och rider ju våra hästar.... hmmm vildhästar går flera mil om dagen iofs utan ryttare, men hur länge rids våra tamhästar varje dag, i snitt 1-1,5 h, därför håller inte resonemanget att det är vi ryttare med vår hårda träning som gör att hästen inte kan gå barfota....
puh nu är jag klar för idag!