Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Alexandra_W skrev:
JAså det gör de? :rofl:
Tänk vad man lär sig va! :rofl: :bow:
Jag har alltid undrat vad mustanger gör hela dagarna..ha ha
Knäcker de inte sten så biter de väl på "naglarna" oxå!! :angel:

De är väl livrädda att nån människa skall komma och rida på dom,de har ju hört om tamhästar som måste dras med "ryggsäck" då o då,rovdjur ä ju en baggis jämfört med det!! :D

kanske inte hela dagarna, men vad jag menade var att hovarna är så hårda så att de kan klyva stenar med hovarna, vet nu inte om de ser ngt nöje i det =)

hmmm, vad jag har förstått så ska hästen belasta hela hoven alltså så stor del av den som möjligt för att få bäst genomströmning av blod och därmed en bättre syresättning till hela kroppen. En sko gör att hoven inte kan vidga sig vid belastning (lika mycket iaf) och därmed hämmas blodcirkulationen, naturligtvis ska hästen inte bara gå på sulan men inte på endast hovväggen heller. många hästar går ju tyvärr på sina traktstöd och det kan ju vem som helst förstå att den lilla ytan inte kan bära upp en hel pålle. Bärranden och lamellranden enligt fackspråket i den naturliga vildhästmodellen är två tunna ränder/lager i yttre hovväggen, därför kan du kanske förstå att jag hajade till när vetrinären sa att hästen skulle gå på dessa. Jag ska inte tala illa om skodda hästar eftersom jag själv haft mina skodda i 15 år, men eftersom jag hittat en metod som funkar bättre för mig och pållen idag så försöker jag bara förklara att skor inte är lösningen på allt. Man kan rida en häst, lika mkt, överrallt, tom hoppa=), barfota oxå. Enda problemet är att det tar lite tid innan hästen har hittat sin naturliga hovform!

Vet inte varför alla är så negativa innan de vet vad det handlar om, men det är väl som resten av hästvärlden, det ska vara traditionellt ch frågar man varför så finns det inga riktigt bra svar! (tex varför de flesta bara sitter upp från en sida???)

Sen angående vildhästarna, så är det inte många vilt levande hästar som lever på mjukt underlag. Se på shetland, island och mustangerna som lever i ganska så tuff stenig miljö och de fixar det ganska bra, det är tom så att de ofta får MKT bra hovar pga av det tuffa klimatet. Varför skulle inte vi kunna härda våra tamhästar? Kanske tror en del att vildhästar de gör ju ingenting, vi tränar och rider ju våra hästar.... hmmm vildhästar går flera mil om dagen iofs utan ryttare, men hur länge rids våra tamhästar varje dag, i snitt 1-1,5 h, därför håller inte resonemanget att det är vi ryttare med vår hårda träning som gör att hästen inte kan gå barfota....

puh nu är jag klar för idag!

Jo hoväggen med lamellager kan bära upp hästens hela vikt, föreslår att du studerar lite mer hovanatomi o fysiologi, att sen ett regelbundet tryck på strålen troligtvis bidrar till hovens cirkulation är en annan sak o men här finns det en massa oforskat.
Detta är inget som helst negativt mot barfotagång utan bara ett tillrättaläggande. Men det är inget positivt för barfotarörelsen med en massa felaktiga uttalanden.
PL

Senast ändrad:

Nu hugger jag bara in på någon för att komma in på denna ändlösa tråd...

Min fråga är varför kan skodda hästar gå bättre på grusvägar med stora :devil: stenar som sticker upp på ett oregelbundet sätt???

Jag har tagit av min häst skorna då jag ville att hon skulle vila hovväggarna från tappskor och ev gå upp en skostorlek. Det går bra i hage, ridbana,skog, på asfalt men denna :devil: grusväg gör mig galen...och hästen låångsam...(som tur är kan den undvikas)

Jag fattar inte är det bara den cm som lyfter hoven eller är det ngt annat??? Tog av skorna i början av april...

Fast du måste förstå att det finns olika skolor, som säger olika saker och tyvärr är varken du eller jag kvalificerade att bedömma rätt eller fel. Två skilda metoder gör att vi aldrig kommer att tycka likadant.

Och tack för piken men fysiologin sitter. Men jag ser det ur en annan synvinkel.

Jag anser mig ganska kvalificerad att läsa den forskning som finns o har läst en hel del om hovar både i grundutbildningen för en massa år sen o hållit reda på vad som hänt sen dess.
PL

En sko gör att nerverna i hoven inte blir lika känsliga, cirkulationen minskar och en skodd häst känner inte stenarna lika mycket som en barfotahäst. Men en hov utan bra cirkulation är ingen hov. Som en klok människa sa: "hoven gör hästen". Kämpa på lite till så ska du se att hoven kommer att härdas såsmåningom. Min häst klampar glatt över både grusvägar och stora stenar. Han har varit barfota ca 1 år. Tänk dig själv att slänga bort dina skor och springa på grus, första tiden skulle vara hemsk, men tillslut kommer dina fötter vara fulla med hårda valkar (hmm lät minder trevligt) som gör att du fixar att gå på vassa stenar!

Bra för dig! Synd bara att du är så inskränkt på en väg! Det finns tydligen forskning du inte läst eftersom du verkar helt oförstående av det jag säger!

VARFÖR skulle en häst må bättre med järnskrot på fötterna???

Vilken forskning har du läst som säger att hovväggen med lamelllager inte kan bära upp hästens tyngd. Var har jag påstått att en häst skulle må bättre med järnskor, det var liksom inte det den här lilla diskussionen handlade om. Men nu förstår jag du har gått en barfotakurs o har säkert ett helt års erfarenhet.
Ja jag är oförstående till påståendet att det är sulan som skall bära upp hästens tyngd, om det är inskränkt så tänker jag nog fortsätta att vara inskränkt. Att inte svälja vilka påståenden som helst behöver inte vara inskränkt.
Jag har gärna hästar barfota själv men om de inte kan ridas där jag vill utan att bli ömma eller halka så skor jag o det fungerar. Du anser säkert att det beror på att skodda hovar inte har ngn känsel pga bristande blodcirkulation vilket min utbildning o erfarenhet (5,5+25 år) säger är fel.
PL

Är du en ny stjärna eller en av de gamla som tagit ett nytt nick? Är det Strasser eller AANHCP som gäller?
PL

Lånar knapp>
Tycker det är en lite konstig diskussion angående vad som bär i hoven. Normalt går en häst i underlag som belastar både sulan och hovväggen och då borde det vara det optimala för hästen att i övervägande del belasta hela hoven.
Om den sen KAN bära bara på hovväggen eller inte är väl inte frågan, man skulle kunna säga att hästen kan gå på hovväggen men det är inte det optimala.

Angående problemet med sprängsten i taggigt format med 5 cm diameter på grusvägar måste sulan vara van vid hårdare underlag för att klara. Jag har inte kommit dit än men har bara kört barfota på grusväg i 2 månader sporadiskt. Men goda vänner till mig som hållt på längre har inga problem idag.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Det optimala är att hästen får gå på varierande underlag så att sulan får ta en del tyngd en del av tiden men jag tycker ändå det är viktigt att veta att hoven är konstruerad för att ta den största delen av kraften på hovväggen o det är när hoven pga skada (fång od) inte klarar detta som man får hovbensrotation el sänkning.
Ävet på halvhårt underlag tas större delen av kraften upp av hovväggen om sulan är vettigt välvd.
Lamellagret är just uppbyggt för att med sin väldiga yta ta upp kraften.
PL

Jo, men vad jag undrar är varför måste sulan vänja sig när hästen är barfota, är det den sista cm som gör det eller är det för att en oskodd sko rör sig mer än en skodd och sulan kommer ändå längre ner mot backen än vad man kan tro?

Bra! Då är vi överens om att det optimala är att låta hästen gå barfota och därmed låta tyngden fördelas på hela hoven ;) :D :D :cool:

Rolle på Österlen

Ja, det är en bra fråga ;) Vi var ute på en fyratimmarstur idag och det är populärt att lägga sprängstensmakadamm på grusvägarna nu för tiden. De hästar som var skodda reagerade inte så det märktes trots att storleken på stenarna var så stora att de kom åt sulan trots järnsko. De barfotahästar som var vana att gå på detta underlag reagerade inte heller nämnvärt men våra två som var med och är under invänjning reagerade när vi gick där.
För att ingen ska spränga en säkring i skallen tvingade vi inte heller pållarna att gå där utan red brevid vägen och att Easyboots används när det behövs :cool: ....men det är underligt att de skodda inte reagerar......

Rolle på Österlen

därför att hoven inte kan vidga sig vid belasning i samma utsträckning som en oskodd hov eftersom en sko är fastslagen i hovväggen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
95 817
Senast: malacogott
·
Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 201
Senast: lindgreen
·
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar