Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

...och stärkelse som i min mening är minst lika illa. Här har betfor en fördel framför spannmål därför att en förhålladevis större del av enegin kommer från fiber jämfört med kolhydrater. Så anser även Anna Jansson på SLU.
PL

Dom flesta svenska färdigfoder är dessutom inte särskilt söta. I USA däremot verkar fabrikanterna vräka på melass så att man får en kladdig sörja "sweet feed".
PL

Instämmer (för en gång skull) i vad du säger. :D

absolut! Visst finns tendensen att ge för mycket kraftfoder! Men det ena utesluter väl inte det andra?
Jag tycker att man inte skall stoppa i hästen exempelvis betfor bara på rutin. Precis som att man inte skall ge kraftfoder bara på rutin! Särskilt då inte säd som innehåller så mycket stärkelse.

Om man nu vill ge hästen en begränsad kraftfodergiva tex när de andra hästarna i stallet får kraftfoder så är ändå betfor ngt av det bästa. Ett par hekto ger uppblött en ganska stor mängd som tar ett tag att äta upp, ingen stärkelse, mkt fiber o en sockermängd som i stort sett är försumbar i jämförelse med 10 kg bra hö.
PL

peter_lundin skrev:
...och stärkelse som i min mening är minst lika illa. Här har betfor en fördel framför spannmål därför att en förhålladevis större del av enegin kommer från fiber jämfört med kolhydrater. Så anser även Anna Jansson på SLU.
PL

Så anser även M. Rundgren (om man vill ha fler källor).

peter_lundin skrev:
PL
Och vem är då Anna Jansson?
Jag blev så nyfiken.
För hon bor helt nära mig.
Fint hus har hon.

Jobbar på SLU (husdjursagro tror jag), vet inte om hon doktorerar, eller har gjort kanske? Vet att hon sysslat både med rörelsemekanik, vattenbehov (elektrolyter m.m).
Går att söka på personal på SLU om man är nyfiken av sig...

Nu kommer jag och märker ord kanske, men är inte socker stärkelse???

Nej.
Stärkelse består visserligen av glukosmolekyler men namnet socker använder man bara när det är färre än tio molekyler (monosackarider)sammankopplade. Stärkelse är en polysackarid, dvs har många monosackarider.

Senast ändrad:

*spinner vidare*
Men vad är skillnaden gentemot den levande organism som äter polysackarider gentemot monosackarider?
Stärkelse omvandlas ju till socker i magen!

Snabbt svar är att monosackariderna inte behöver spjälkas och alltså kan tas upp direkt medans en polysackarid måste spjälkas ner till monosackarider av enzymer och sedan kan tas upp (detta sker i tunntarmen).

JA att de var så många kanske?

Hon bor i huset med sjöutsikt uppepå kullen i kurvan där man halkar åt skogen.

Inge vidare.
Skall du eller jag ge ett mer uttömmande svar på socker- stärkelsefrågan, jag håller på att samla ihop mig men du får gärna ta det.
PL

Senast ändrad:

Tänkte jag skulle vänta på en följdfråga innan jag blev tvungen att ta det...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
95 817
Senast: malacogott
·
Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 201
Senast: lindgreen
·
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar