Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Eftersom det redan är en spinnoff på den här tråden som heter duga (ang vad veterinärer tjänar), så kanske jag kan flicka in en ÄNNU mer off topic fråga. VARFÖR har distriktsveterinärer procent på det arvode de drar in egentligen? Nu börjar jag fatta varför det är så attans dyrt med DV ;) Skämt åsido, blir det inte snett när en del av inkomsten styrs av hur mycket fall man har/hur mycket man åker på/vad man fakturerar för?

/Alexandra - börjar fatta varför det prompt skulle kollas efter hornhinnesår på valacken, trots att det inte fanns minsta indikation ens på hornhinneirritation :devil:
Skämt åsido, det fashinerar mig lite det är med att de har procent på arvodena. (Och ska jag vara snäll mot DV så har de VÄLDIGT låga jouravgifter. Höga 'normala' avgifter men låga jouravgifter.)

En historisk fråga, innan 95 hade Dv en väldigt låg grundlön o hela arvodet. 95 ändrades hela organisationen, grundlönen höjdes o dv fick ett tantiem på 36%. Om detta är bra eller dåligt kan man diskutera, ett fastlönesysten skulle innebära att vet måste sitta o vänta till arbetstidens slut även de dagar när det var lite att göra, skulle säkert inte sänka kostnaden.
PL

peter_lundin skrev:
En historisk fråga, innan 95 hade Dv en väldigt låg grundlön o hela arvodet. 95 ändrades hela organisationen, grundlönen höjdes o dv fick ett tantiem på 36%. Om detta är bra eller dåligt kan man diskutera, ett fastlönesysten skulle innebära att vet måste sitta o vänta till arbetstidens slut även de dagar när det var lite att göra, skulle säkert inte sänka kostnaden.
PL

Å andra sidan kanske man även en fredag eftermiddag kunna få ut DV här då, nååågot lättare i alla fall? :angel: Skämt åsido, jag förstår hur du menar.

Och så kom det ingen följdfråga...kanske emindy inte ville veta eller var mitt korta svar tillräckligt (förvirrande)...föreberedde mig på en lång utläggning...haha...

Fastlön eller ej har har i årtionden varit en tvistefråga mellan yngre som vill ha det o äldre som är övertygade om att det skulle ge lägre lön o mindre frihet.
Nog känns det lite bättre med en prestationsbaserad lön när telefonen ringer om en kolikhäst 10 mil bort när man just somnat på fredagkvällen.
PL

Här är i alla fall en länk till några kända hästar, Diamond Hit och Wie Weltmyer, som tävlas av Emma Hindle i höga klasser i dressyr. Läs speciellt i mittensektionen där Emma berättar om sina barfota hästar och hur bra de presterar. :)

http://www.eurodressage.com/reports/shows/2005/05saumur/hindle.html

Vad jag har hört så var det vissts fler hästar som startades barfota i denna tävling.

Mvh
Frida

Det är väl jättebra att de kommit på att de skott i onödan. Men just dressyrhästar är väl inte den kategori hästar som jag skulle nämna som de som går hårdast på sina hovar, snarare tvärtom.

Allmänt: alla mina barfota hästar klarar utan problem grusvägarna här när de är tillräckligt mjuka för att kunna trycka ner stenarna i dem eller när körbanorna är "platta". Tyvärr hyvlas de när de blivit bra för mig, och då klarar ingen av det. Skogsvägar med granitunderlag tycks vara för hård/skrovlig yta, detta har jag en känsla av även gäller bärranden. Den häst som i somras gick konstant öm/varm/stapplig i hagen gick utmärkt att tömköra i alla gångarter i ridhuset, var bättre dagen efter men därefter lika dålig igen. Hans hovar fick också en mycket underlig form både på ut- och undersida och såg ut som om de "försökte vara svullna". Han skoddes också så fort det sparats ihop tillräckligt mycket för att spika i, reds ingenting under första skoperioden för att inte riskera avtramp. Nu barfota igen, men med försök att "spara" hela bärranden, ingen riktig mustangrundning alltså.

Min största "barfotahäst" har i omgångar skotts med 6 mm travskor som är det jag brukar använda, hon reagerar ibland på vassa stenar på grusväg även skodd, men det kan bero på att hon är rätt platt undertill. Med 8 mm har jag aldrig märkt något. När det är grus på vägen är ju stenarna inte bara under sulan, de är ju under skon också, och då kanske det blir såpass högt att de inte trycks in i sulan? Eller också är det strålen de reagerar på? *Funderar*

Det finns faktiskt även distanshästar som går barfota, inte i sverige men tex i england och USA!
Dessa hovar utsätts ju för en extrem påfresting och klarar av det endå, det är ganska fantastiskt endå! Även om inte alla hästar kommer att kunna göra detta så ska man inte underskatta hur mycket en hov kan anpassa sig!=)

Nu har jag en allmän fråga (hugger bara in på tråden) om hästen slutar vara öm, kan den bli det om den verkas på nytt, ska jag säga åt hovslagare att låta stråle och sula vara om han vill karva idem för säkerhetsskull?

Igår red jag premiärturen på hyvlad :devil: grusväg och hon var inte öm!!! Hon tar dock kortare steg, kliver precis i framhovarnas spår, annars har hon rejält övertramp...

Jag har bara ridit på bana och skog så det vore kul om det höll isig med oömheten. (Jag har dock lett henne på grusvägen då den leder till gräshagen :d )

Strålen måste beskäras, dels för att den inte skall bli för hög så att hästen ömmar av detta, dels så att det blir lättare att hålla rent så att det inte blir en grogrund för röta.
Sulan skall i mesta möjliga mån lämnas ifred medans trakstöden skall hållas i sulnivå.

Grundregeln är att hästen skall bli mindre öm för varje verkning. Naturligtvis finns det undantag men hästen skall helst inte bli mer öm efter verkningen än den var före. Då kan något vara fel med verkningen.

Härligt att din häst inte är öm! Dock måste du försöka vara beredd på bakslag om din häst nyss skotts av. För vissa hästar blir det så att de börjar ömma först efter någon/några veckor. Låt oss hoppas att din häst inte är en av dem!
Se bara till att rida mycket och på bekvämt underlag så skall du se att detta kommer att gå vägen!

Ok, jag trodde att strålen "flagar av " av sig själv, och att det vore ok.

Jag tog av henne skorna ibörjan av april, då jag ville att hon skulle slippa vår med tappsko- elende. Hon blev öm efter 3 dagar sedan bättre- tills jag lät verka henne i slutat av april, av utbildad hovslagare som verkade medveten om att hon skulle gå barfota. Därefter var hon rejält öm på grusvägen, det är möjligt att underlaget förändrades också, blev torrare och hårdare...

I hage, ridbana, asfalt och skog är det dock ok så jag har avvaktat, nu är det nämligen dags för verkning igen, det var därför jag frågade.

Då provar jag och låta honom verka en gång till och förhoppningsvis blir hon inte öm igen...

en gång - ingen gång
Men blir hon öm igen bör du fråga hovslagaren om det.

Han tittade på "min" grusväg och sade att han inte visste någon barfotahäst som skulle klara den...om han har rätt det vet jag inte.

Han var nöjd med hovarna och slitaget så nu har han förlängt verkningsperioden till 8 veckor, vi hade 5 nu. Hon sliter snett på en framhov men det gör hon även med skor- benet är felställt.

Hovisen var på mycket bättre humör nu. När jag ringde första gången och berättade att jag hade en ridtravare som jag dragit av skorna på för jag ville att hon skulle vila hovväggarna, massa tappskor... Hade han fått skräckbilder för sitt inre öga :p Han muttrade ngt om att gå på ballarna och talade om för mig att han skulle slå på skor om han ansåg det vara nödvändigt :devil:

Sedan på plats erkände han att han hade sett många hästar som hade haft otur här i trakten - det var därför han hade tagit i så i telefon :crazy:

Jag vet flera barfotahästar som skrattar åt grusvägar :devil:

ang att beskära strålen, visst är det bra om strålen så att säga "ansar sig själv"
Men ibland måste man "hjälpa till" lite för att det inte skall bli problem.

Idealet är ju att hästen inte behöver verkas utan nöter allt som den skall själv.

Hoppas jag inte retar upp någon här nu.

Men självklart kan en utbildad hovslagare verka för barfotagång!
Sedan var det någon som sa att det är lätt att lära sig sko/verka lika bra eller bättre än hovslagaren på egen hand eller på en veckas intensivkurs..... visst kanske. (håller iofs inte med)
Men visst vi säger att det är så då, men det gäller i bästa fall så länge man inte har några problem med hästens hovar för vad gör ni då? Plus att även om det ser bra ut så kanske ni i längden åsamkar era hästar problem genom att sko själva.

Vidare vill jag säga att åtminstone i mina hemtrakter finns det en uppsjö "hovslagare" som är verksamma men som saknar utbildning. Många av dom är också kunniga! Det ska inte tas ifrån dom! Men en del kan man fråga sig vad de håller på med och dessa rötägg åsamkar lika många hästar med hovrelaterade problem på klinikerna som självlärda hästägar-"hovslagare".

Svarar hovslagaren att han har för lite kött på benen eller avfärdar din eventuella oro för rodnader eller liknande med att "det är klart att en gammal häst som den här har vissa hältor" eller att "så där ser alla hovar ut mer eller mindre" kanske man bör tänka över att kontakta en ny hovslagare eller åtminstone fråga om han/hon är försäkrad och t.o.m kräva bevis för vad för utbildning han/hon har.

Hovslagaren ska kunna ge ett kunnigt och betryggande svar, sedan kan det vara så att hästen har hältor som inte hovslagaren rår över ändå - men han/hon ska kunna förklara för sig!
Sedan skulle åtminstone inte jag bli förargad om någon vill se mitt gesällbrev. För det är något jag kommer vara stolt över.
Om hovslagaren nu skulle bli förbannad och vägra visa upp vad för utbildning han/hon har kan man ju utgå ifrån att denne inte kan visa upp något sådant och alltså var ens missnöje befogat.

Björn- Hovslagarlärling som läser bra mkt mer än smide på utbildningen!

Ingen här har påstått att det är lätt att sko!
Däremot är det lätt att lära sig börja se tecknen i hoven som säger hur den bör verkas! Har hästen problem anlitar man någon som är mer erfaren och kunnig, men inte nödvändigtvis en hovslagare. För det som diskuteras mest i den här tråden (eftersom vi är förvisade till en enda tråd) är just barfota, och till det behöver man varken städ, söm eller järnskor.

Det är klart att du skall vara stolt över din utbildning och ditt gesällbrev! Men jag skulle ändå rekommendera dig att söka info om barfotaverkningsmetoder som praktiseras av många runtom i världen, för det kan hjälpa dig och de hästar du verkar, ännu mer!

emindy skrev:
Det är klart att du skall vara stolt över din utbildning och ditt gesällbrev! Men jag skulle ändå rekommendera dig att söka info om barfotaverkningsmetoder som praktiseras av många runtom i världen, för det kan hjälpa dig och de hästar du verkar, ännu mer!

Vill ge ett litet instämmande, du skall vara stolt! :)
Sen tycker även jag att man skall söka kunskap på flera ställen, det finns många små guldkorn både här o där och även om man inte blir barfotaentusiast så är ingen kunskap tung att bära.
Om inte annat så skall man veta vad man talar om ifall man vill hävda att något inte är bra om frågan dyker upp.
Och visst är det så att dålig skoning kan vara en katastrof för hästen, men det är en dålig barfotaverkning oxå!!

Jag menar bara att utbildade hovslagare kan sko utan städ de med. Det är fel att påstå att hovslagare inte vet hur man gör det är allt jag vill få fram.
Det ingår i utbildningen, kanske mer nu än förr eftersom det blivit populärare med barfota hästar. Men oavsett om man sätter på skor eller ej så kan utbildade hovslagare mer om hovar än de som gått en intensivkurs. Vi läser som sagts mer än vetterinärerna om detta eftersom det är det enda vi inriktar oss emot -hovar och klövar.

Sedan är det kanon om hästägare själva kan se på sina hästar att något är fel och kanske t.o.m komma med teorier om vad det kan vara så att man vet ungefär vad som väntar när man åker ut.
Men när jag letade en mäster så åkte jag runt till mina bekanta och tittade på deras hovslagare och vid ett flertal tillfällen frågade jag hovslagarna varför de gjorde som de gjorde när jag tyckte de gjorde helt fel mot vad jag alltid har föreställt mig - de svarade undvikande eller blev irriterade. Nu när jag kommit in på utbildningen, har en egen mäster och träffar fler garranterat utbildade hovslagare så har jag fått veta att många av dessa "kassa" hovslagare inte har någon utbildning eller i bästa fall en utbildning genom värnplikten eller intensivkurs.
Alla dessa hovslagare rekomenderades dessutom av mina hästägande bekanta som kunniga hovslagare - det var ju därför jag åkte för att se dem och eventuellt fråga om jag fick dem som mäster.
Nu kanske inte alla dessa hästägare är några stjärnor men några av dem är mkt kunniga och duktiga ryttare som anser sig själva kunna ett och annat om allt mellan man och hovar..... OBS!!! Nu påstår jag inte att du eller någon annan av de här som kan se på hästen och hovarna om det förestår problem inte kan det, eller ens gör det sämmre än en utbildad hovslagare!
Erfarenhet toppar vilken utbildning som helst! och som jag redan sagt så finns det många "icke auktoriserade" hovslagare och hästägare som vet vad de talar om.

Sedan så är det givetvis så att jag vill vara kunnig även gällande barfotaverkning - det måste jag! För det har blivit populärare och vill jag kunna försörja mig måste jag kunna det, antagligen därför det blivit en större del av utbildningen än förr - om det nu blivit det för det vet jag inget om. Men ärligt talat kan jag ju säga på en gång att jag skulle ha större vinst marginal om jag slapp köpa skor, söm och verktyg som krävs för skoning., så för min del är barfotagång bara välkommet så länge det inte drabbar hästen och mindre kunniga hästägare tror att för att man inte har skor behöver man inte verka eller att då är det lätt att verka själv. Utan hovar ingen häst. Sedan är det upp till var och en om man väljer en utbildad hovslagare eller en erfaren "självlärd" person att se över sin hästs hovar.

Mvh
björn

Rude skrev:
Vill ge ett litet instämmande, du skall vara stolt! :)
Sen tycker även jag att man skall söka kunskap på flera ställen, det finns många små guldkorn både här o där och även om man inte blir barfotaentusiast så är ingen kunskap tung att bära.
Om inte annat så skall man veta vad man talar om ifall man vill hävda att något inte är bra om frågan dyker upp.
Och visst är det så att dålig skoning kan vara en katastrof för hästen, men det är en dålig barfotaverkning oxå!!

Kunde inte sagt det bättre! :) Och det är allt jag menar.
Och det säger jag utan att racka ner på er som lärt självständigt eller genom erfarenhet.

Sedan så är jag inte den som sticker under stol med att många hovslagare ser skeptiskt på detta med barfota gång! Jag förstår dem på sätt och vis eftersom det kan hota deras levebröd. Men samtidigt kan jag inte förstå sambandet mellan att vara hovslagare och vara emot barfotagång. För mig vore det ideala att hästen slet sina hovar helt på egen hand och att allt var frid och fröjd då det kommer till mina egna hästar. Men det fungerar ju inte alltid -hästarna kommer inte ut tillräckligt eller de har på annat vis problem med hovarna.

För att fler och fler väljer barfotagång betyder det inte att specialkunnande om hovar inte längre behövs. Hovslagare borde istället omfamna denna nya marknad anser jag - marginalerna blir som sagt större då materielkostnaden blir mindre. Men hästägarna måste också förstå att barfotagång inte är synonymt med underhållsfria eller hemverkade hovar. Återigen så menar jag inte att klanka ner på de som vet vad de talar om, men det finns massor av unga tjejer som verkar tro att om man inte sätter på skor så är allt frid och fröjd.

Mvh
Björn

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
95 817
Senast: malacogott
·
Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 201
Senast: lindgreen
·
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar