Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne
@ Snigelfarmor
Jag vet faktiskt inte varför dina hovslagare varit emot barfotagång - kanske var de inte utbildade kanske hade de anledning att tro att barfota inte var bra för hästen --ingen aning.
Jag skulle antagligen inte verka annorlunda än en "verkare" och det är hela poängen...... För även om man utbildade sig för ett halvt sekel sedan så fick man antagligen lära sig verka för barfotagång till avelshästar och unghästar alá Magnusson - alltså kan hovslagare verka för barfota?
Inte heller har jag något emot "verkare" - jag känner mig inte hotad av dem, jag vet att jag gör ett bra jobb och jag har redan en liten kundkrets för att dryga ut studiekassan där en av hästarna är barfota.
Vad jag stör mig på är som sagt att det dras till ytterligheter som att skor är enbart av ondo. Samt att många mindre kunniga köper det rakt av och i slutändan blir hästarna lidande. Kommer jag ut till en tjej som har problem med sin hästs hovar och hon inbillat sig att det löser sig enbart om hästen för all framtid går barfota så måste jag ju tala om att så är det inte och till svar får jag att det är det visst för det har hon lärt sig på det och det forumet eller läst på internet. Dessutom får det åtminstone mig att tro att det snarare handlar om priset på behandlingen än hästens väl
Jag för min del tycker inte det är OK att rekomendera avlivning innan man provat sjukbeslag tex vid hovbensinflamation, hovbroskförbening eller strålbenshälta för att ta några exempel.... inte heller tycker jag det vore Ok att låta belasta en häst med hovbroskförbening utan att erbjuda den hjälp iform av sjukbeslag vilket var fallet. Om hästen har skor eller inte nu för tiden har jag ingen aning om men jag hoppas det alt att den är avlivad.
Liksom Peter undrar jag vad för mirakelverkningar "verkarna" utför som hovslagare inte kan erbjuda - samt varför är det bättre att begränsa sig till barfotaverkare istället för hovslagare.
Att skor skulle innebära hovproblem automatiskt är endast sanning om beslagen sätts dit av okunniga personer...... Precis som verkning utförd av helgutbildade personer garranterat riskerar att leda till hovproblem = jag ser inte skillnaden.
Mvh
Björn
PS.
ni får ursäkta om jag inte svarar i brådrappet min dator lever ett eget liv just nu och fungerar varannan vecka ungefär