Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

finns det fem inriktningar, visste tre, men två av dem är ju rätt lika. ??

/jenny

nej alltså, jag menade fem hästar var till de två stora barfotaínriktningarna :idea:

Jag håller i stort med Snigelfarmor : "hörnstöden, avrundning, tar för lite, dålig uppföljning. mm"
Sedan tycker jag inte att alla är särskilt konsekventa när det gäller hovväggen kontra sulan. Jag tittar ju en hel del till hur hoven ser ut i sig själv kontra benställning etc.
Men jag har sett verkning av en annars respekterad hovslagare där tårna var extremt kortade (läs inget kvar av hovväggen) samtidigt som trakterna stod en cm ovanför sulnivå. Nyverkad!
Det fanns ingen anledning på den hästen och var definitivt ingen hit.

Men det finns många stora missar, den största av dem alla är väl att inte låta hästen röra på sig eller tvinga den att gå på tufft underlag redan från början vilket med största sannolikhet skulle göra den så öm att den inte vill röra sig så mycket i hagen...

Så verkningen är viktig, men mest viktig är rörelsen! Att hästen får och kan röra på sig mycket är nog viktigast av allt om den skall bli frisk i hovarna.

jag är lite nyfiken på varför tårna kortas här i norrland.
I skåne så har jag inte sett att man tar klingan och slår av tån, man raspar runt.

Är det travet som gör denna stora påverkan? I skåne kanske det är Flyinge och alla miljoner halvblod som gör utvecklingen?

jag blev iallafall helt förskräckt över den brutala tåkapningen här. Har vant mig nu, men undar ändå hur det kan vara så stor skillnad. Alla har de ju gått på Skara.

Alla har inte gått på Skara. Här i Uppsala finns t ex en utbildning genom arbetsförmedlingen. Enligt min nuvarande hovis är det stor skillnad på inriktningarna även om det är samma grundkunskap. Om jag inte minns fel är det så att den här i U-a är mer inriktad på smide (eller var det tvärtom??)...

Någon som vet hur jag skall verka mitt föl som är tåvid höger fram, från kotleden och neråt, överrullning på insidan!

jo, men mina hovisar har gått på skara, eller i Uppsala innan skolan flyttade till skara.

Nu förstå r ja inte...den har vää legat i Skara jättelänge?? Och så finns det en i Uppsala, plus någon mer tror jag plus att nu kommer det ju ett hovslagargymnasium med om jag inte förstått det fel?

Utbildningen i Uppssala är Lernia, och är på 35 veckor, med endast 25 veckors praktik.
På tok för kort, anser jag, för att bli hovslagare......

/Mike

Nej, Hovlsagare utbildade sig parallellet med vet. utbildningen i Uppsala innan, på 60 talet. Sen nån gång 70 så flyttade utbildningen till Skara.

En hovis jag hade ute nu han har gått 4 år på vet utbildningen och blev samtidigt hovslagare.

/j*

Ok, fast sen 70 är väl ganska länge eller? (jag är född efter det i alla fall och då är det ju jääätte länge...)

Mike skrev:
Utbildningen i Uppssala är Lernia, och är på 35 veckor, med endast 25 veckors praktik.
På tok för kort, anser jag, för att bli hovslagare......

/Mike

Men är det inte krav på praktik m.m. innan? Men jag fick också intrycket av min hovslagare att Uppsalautbildningen skulle vara "sämre", men jag vet ju inte.

klart den är sämre, vad jag vet så har de kanppt nån anatomi, mest smide. Är man en väldigt intresserad o kunnig hästmännsika kanske det går bra ändå.

/j

Det har aldrig utbildats några hovslagare parallellt med vet utbildningen i Uppsala. Första årskursen veterinärstudenter som började i Uppsala började 1974.
PL

Senast ändrad:

klart den är sämre, vad jag vet så har de kanppt nån anatomi, mest smide. Är man en väldigt intresserad o kunnig hästmännsika kanske det går bra ändå.

Tjaa...

Eftersom slutproven på landets alla större utbildningsplatser är likvärdiga, så kan jag inte förstå varför du tror det.

Mvh Stuv

Kollade lite grann. Kort historia, startade 1869 i Skara, flyttades till Veterinärhögskolan i Stockholm 1949 o tillbaka till Skara 1976 när Veterinärhögskolans kliniska del flyttades till Uppsala.
PL

Så då gick de tillsammans med veterinärerna men inte i Uppsala utan i Sthlm...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
95 817
Senast: malacogott
·
Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 201
Senast: lindgreen
·
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Motionscykel?
  • Lego 5 årig kille