Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Kan meddela dig att det stämmer inte alls!Man pluggar mkt anatomi,fysiologi och sjukdomslära.Uttala dig inte om sådant du inte vet ngt om.Beträffande slutproven är dom likvärdiga med skara.Representanter fr hovslagarföreningen examinerar på båda ställena.Hur tror du att ett teoriprov på 3 timmar skulle klaras utan omfattande teoriundevisning?
Mvh Positivapuh/Utbildad i Uppsala

snigelfarmor skrev:
klart den är sämre, vad jag vet så har de kanppt nån anatomi, mest smide. Är man en väldigt intresserad o kunnig hästmännsika kanske det går bra ändå.

/j

Det är helt otroligt hur okunnig du är. Har du verkligen inga som helst "spärrar" för att inför hela välden delge din okunskap samt din okunnighet???

Nu får ni väl ge er, är det nån hetsjakt eller?

Jag sa att "vad jag vet" så är den sämre. Detta har jag fått höra av hovslagare själva.
Sen borde det rimligtvis vara så att man lär sig mer ju längre man går, eller?
Varför finns Skara annars?

Ni verkar ta det personligen. Försök se det i det stora perspektivet.
Jag menar bara att man kanske inte kan hoppa in på en klinik som hovslagare efter en Lernia utbildning, men kanske efter en Skara utbildning.

Jag kan jämföra med min egen utbildning inom trädgård. Vi har 3 åriga linjer, och sen har vi en 35-42 veckors kurs. Där läser man om allt, men inte lika djupgående och man har bara 4 veckors praktik. vi har 16. Det gör skillnad.
Men med ett eget intresse så kan man snart lika mycket som vi som gått tre år.

/jenny, ganska sur över HOVIS uttalande om att jag är okunnig och utan spärrar. Och att buke skulle vara hela världen..nja, DIN värld kanske? Fast med tanke på dina futtiga inlägg så är du rätt nyfödd.
För det andra, så är detta ett BARFOTA forum, inget spik i hoven forum. Vill du starta en "älska din hovisutbildning tråd" så gör det, men inte här.

nänä,men som du tydligen inte vet är Skaras utb.Mer utdragen,Uppsalas mer komprimerad.Innehållet är det samma samt examensproven.Och vilka hovslagare tycker det är bättre i Skara?Har dom gått båda eller så dom vet?Jämförelsen är onödig då det helt hänger på varje enskild individ hur ambitiös man är att tillvarata utbildningen.

Skaras föredetta blandandra.

Min hovslagare som jag har som uttryckte som jag uppfattade det att han tyckte att U-a utbildningen var sämre är utbildad i Skara. Men han har arbetat länge som hovslagare här i U-a och sett många hovisar från skolan här, dessutom haft praktikanter och jobbat på Ultuna. Så han har nog en del på fötterna om vad han säger. Men sen är det naturligtvis så att det är mycket individuellt hur bra man blir.

Du skulle se min hovis. Det tar typ 1½ timme per häst men han är så minutiöst noga så man blir nästan trött...han raspar och sätter ner, tittar raspar, tittar osv. Men sen sitter skorna kvar också på min häst som innan denna hovis hade minst ett par tappisar per skoomgång. Oavsett hovslagare innan.

Lånar knappen närmast:

Släpp hovslageri i denna tråd.
Skapa en fast hovslageritråd också kanske ;-)

Anki

Har en kille som klyver skorna fram på 5-6 veckor. De blir så tunna att de delas mitt fram :eek: Försökte komma fram till vad det var med min hovslagare, lösningen skulle vara förstärkta hästskor i tån :confused: Jag tyckte att det bara var att åtgärda symtomen inte det som orsakade problemet. Nåväl har sedan mars börjat att barfotaverka själv,( efter en kort kurs som ingen :devil: hinner lära sig något på :cool: ) och efterhand som hoven har formats efter "vilhäst metoden" har slitaget minskat och minskat. Nu är hoven nästan klar i form som den ska och slitaget framtill är nästan ingenting nu.
Vad jag menar är att man kan komma bort från problemet om man verkar hoven som hoven visar :)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Visst, håller helt med dig. :bump:

Önskar det fanns bättre asflatsträckor här hemikring så hovarna kunde nötas lite(å jag slipper verka jämt)
/T

Rolle skrev:
Har en kille som klyver skorna fram på 5-6 veckor. De blir så tunna att de delas mitt fram :eek: Försökte komma fram till vad det var med min hovslagare, lösningen skulle vara förstärkta hästskor i tån :confused: Jag tyckte att det bara var att åtgärda symtomen inte det som orsakade problemet. Nåväl har sedan mars börjat att barfotaverka själv,( efter en kort kurs som ingen :devil: hinner lära sig något på :cool: ) och efterhand som hoven har formats efter "vilhäst metoden" har slitaget minskat och minskat. Nu är hoven nästan klar i form som den ska och slitaget framtill är nästan ingenting nu.
Vad jag menar är att man kan komma bort från problemet om man verkar hoven som hoven visar :)

Rolle på Österlen

Lät du aldrig en veterinär kolla upp hästen?? :eek:

Tänk om det var så här då..att din häst hade tex bogproblem,kanske pga av att den avlastar andra problem bak?,därför slet hästen skorna onormalt..

Jag antar att du vid omställningen till barfota lät hästen vila och den fick ett helt annat användningssätt? För inte blåste du på och red som vanligt?Hästen fick ta det lugnare eller hur??Kollade du upp hästen innan,tex av veterinär?eller slet du bara av hästen skorna eftersom det var billigast? :devil: eller har du gått en helgkurs i veterinärvård oxå? :confused:

VILAN inte barfota gjorde kanske din häst tillfälligt bättre,den fick tid att läka ut? du har inte alls enligt min mening hittat ORSAKEN till problemet utan lurat dig själv istället att allt är ok.Att barfota fixar allt..

Fattar du vad jag menar ?Tror många med dig lurar sig själva ,ni ställer om till barfota,,ni rider inget alls i flera månader, sen korta stunder endast på mjukt underlag,hästen går mest o skräpar i hagen..hästen får då chans att läka ut vissa skador och vips tror ni att barfota fixade allt,Hallelulja !!sen OM ni rider (?) igen kommer säkert samma problem tillbaka.Ni har gjort hästen en björntjänst genom att mixtra själva med hästen i stället för att ta reda på vad som egentligen har orsakat hästen sina problem.
Tänk om en taskig ryttare ,fel sadel osv orsakade problemet?När hästen rids igen, så kommer samma problem tillbaka igen som ett brev på posten.. :angel:

Vet en islänning som slet skorna precis som du beskriver,det visade sig vara ett bakknä som spökade,när inflammatinen där beh av veterinär samt hästen fick vila några veckor så....hallelulja!! hästen blev ok igen och skorna slets helt normalt!!(dessutom byttes ryttaren...host!)

Och infl i baknäet berodde på att hästen hade tandproblem som den försökt komma undan genom att gå snett,vilket inte ryttaren märkte..dock såg den "korkade hovisen" att hästen dreglade och skickade hästen till hästtandläkaren ,som i sista stund räddade hästen från tandröta..

Barfota hade knappast varit botemedlet till den hästen!!

Se hela hästen,skaffa mer kunskap,tro aldrig att alla hästar är lika !

Jag har en lapp på väggen hemma som lyder:"Det du lär dig efter att du vet allt,är det som verkligen räknas" :cool:

Kanske är det så att en utveckling är i antågande när det gäller hästars hovar. Så vitt jag har förstått (utan att kunna hänvisa till källa) så har hästars hovar varit relativt lite beforskade om man jämför med andra delar på hästen. Det innebär att stora delar av hästens hov fortfarande ett mysterium för forskarna och än mer för den vanlige hästägaren. Det skulle faktiskt kunna vara så att mycket av hästars problem i rörelseapparaten har sitt ursprung i hoven, genom felaktiga vinklar m.m.

Personligen så tror jag att hästägare i allmänhet har ganska dålig kunskap när det gäller hästars hovar och det kan inte vara annat än positivt att fler får upp ögonen för denna viktiga del av hästen. Sedan är det naturligtvis viktigt att även utesluta andra orsaker till problemen och inte härleda allt till hovarna.

Det är självklart varje hästägares ansvar att inte låta hästen lida för att man ska "testa" nya metoder.

Vad jag också vill ha sagt med detta är att du kanske ska läsa din lapp lite oftare. Ditt inlägg antyder att du gör tvärtom.

Rolle skrev:
Nu är hoven nästan klar i form som den ska och slitaget framtill är nästan ingenting nu.
Rolle på Österlen

Kan du visa bilder på hovarna?

Tips: ställ upp hästen(korrekt) på ett plant rent hårt underlag, rengör hovarna både på utsidan samt undersidan. Ta minst en bild rakt framifrån där även benaxeln syns,samma bild rakt från sidan samt slutligen rakt bakifrån. Ta sedan en hel exteriör bild (där hela hästen syns). Slutligen lyft upp varje hov och ta minst en bild per hov där bara hoven syns rakt underifrån samt minst en bild där enbart bärranden,strålen samt trakterna syns.

Tacksam om du gör det och bilderna nu verkligen är tagna utifrån den individen som du hänvisar till. Det skulle förmodligen vara till stor hjälp för flertalet av "utövarna" inom alt. barfotaverkningar då antalet missnöjda kunder dramatiskt ökat det senaste halvåret utifrån deras utövning.

hovis skrev:
Det skulle förmodligen vara till stor hjälp för flertalet av "utövarna" inom alt. barfotaverkningar då antalet missnöjda kunder dramatiskt ökat det senaste halvåret utifrån deras utövning.

Gäller ditt uttalande bara en viss metod eller all form av barfotaverkning?

Finns säkert klantskallar i alla varianterna precis som det finns klantiga hovslagare.
Strasserfolket är dock mer låsta till ett visst sätt o har lärt sig att alla hovar skall se likadana ut vilket bäddar för problem.
PL

peter_lundin skrev:
Finns säkert klantskallar i alla varianterna precis som det finns klantiga hovslagare.
Strasserfolket är dock mer låsta till ett visst sätt o har lärt sig att alla hovar skall se likadana ut vilket bäddar för problem.
PL

Alla hästar är individer också i Strasservärlden.

Inte om man läser vad H Strasser själv skriver. Man får väl hoppas att alla utövare inte tar henne helt bokstavligt.
PL

Jösses snacka om anklagelser, undrar vad du vet om min häst som inte jag vet :eek:

Lät du aldrig en veterinär kolla upp hästen??

Tänk om det var så här då..att din häst hade tex bogproblem,kanske pga av att den avlastar andra problem bak?,därför slet hästen skorna onormalt..

Vet.bes ua ATG kliniken och har inte visat några problem, tvärt om. Trots det nedslitning framtill.

Jag antar att du vid omställningen till barfota lät hästen vila och den fick ett helt annat användningssätt? För inte blåste du på och red som vanligt?

Har alltid hästarna barfota över vintern och de rids då, även om det är mindre än på sommaren och det har inte varit anledning att låta bli bara för att han verkats annorlunda.I takt med att hoven verkats har förslitningen minskat och han har blivit mindre öm när det varit hårdfruset i hagen.Han hade alltså gått barfota i 5 månader innan jag började verka själv.

Av det övriga du skrev kan jag inte se vad det har för relevans i mitt fall. Men eftersom du tror du vet mer om mig och mina hästar än vad jag gör är det väl ingen idé att jag ens gör ett försök att förklara för dig, tycker det bara är lite dålig stil att förolämpa personer bara för att man inte har samma uppfattning.
Och jag kan försäkra dig att jag alltid försöker se helheten.Undrar bara varför du försöker bevisa att det inte kan bero på verkningen.Jag är inte främmande för att sko en häst om det är det enda som hjälper, men det gör jag inte utan att se om det går barfota först och det innebär inga försök som är smärtsamma för hästen.

Rolle på Österlen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
95 817
Senast: malacogott
·
Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 201
Senast: lindgreen
·
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Katt i påse
  • Avlivning älskade katt