Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne
de vanligaste missarna har jag ju rabblat..
hörnstöden, avrundning, tar för lite, dålig uppföljning. mm.
Det räcker inte att komma ut o verka var 10 vecka det första året.
Jag skulle vilja ta 5 hästar, samla västerbottens hovslagare och låta de dra av skor och sen verka för barfotagång. Haha! Skulle gärna vilja banda allt de säger oxå för att få ett slut på detta med att hovslagare inte är negativa till barfotagång, samt se vad de säger för bullshit om hur man verkar för lyckad övergång!
banden kan skickas till SHF så kanske de sätter igång en utbildning av barfotaverkning. Bilder på hur hästarna ser ut dag för dag medföljer såklart.
Frågan är bara vilka stackars hästar man ska utsätta?
Rent påhitt från min sida, jag har inga ambitioner att ens försöka . Men kul hade det varit.
För visst är väl egentligen den bara hoven grunden till allt gott hovslageri? En skomakare är ingen fot-terapeut?
Var ju på Nolia´s Hästmässa i Umeå där SHF var med. Bland annat snappade jag upp att de inte ansåg barfota vara ett hållbart alternativ. Hur ska de kunna utvecklas om inställning är sådan?
Jag gick förbi montern med sjukbeslag o skor och de frågade om jag hade några frågor. Jag svarade att jag verkar min häst själv som är (var) barfota. Då fick jag kalla handen. inget intresse från deras sida. Nu vet jag att han som satt där inte är överförtjust i nya rön..han är en konservativ skåning. Känner till dem
Halva släkten tillhör den kategorin!
De skulle haft nån från Uppland där kanske?
Jag förstår bara inte varför en hantverkare inte är intresserad av att diskutera barfota, bara järnskor? Är inte min verkning värd lika mycket som 6 sömmar i var hov? Nu när folk äntligen börjar lära sig om hovens funktioner, så stänger shf av?
/jenny