Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

ridtravare skrev:
Nu har jag en allmän fråga (hugger bara in på tråden) om hästen slutar vara öm, kan den bli det om den verkas på nytt, ska jag säga åt hovslagare att låta stråle och sula vara om han vill karva idem för säkerhetsskull?

Igår red jag premiärturen på hyvlad :devil: grusväg och hon var inte öm!!! Hon tar dock kortare steg, kliver precis i framhovarnas spår, annars har hon rejält övertramp...

Jag har bara ridit på bana och skog så det vore kul om det höll isig med oömheten. (Jag har dock lett henne på grusvägen då den leder till gräshagen :d )
Själklart kan du säga åt hovslagaren att ta mindre för att hästen är öm och strålen förstår jag inte alls varför en del ska skära ner så brutalt ( :mad: ). Det är ju helfel att du ska behöva leda hästen över grusvägar för att den är öm!
Går hovslagaren inte med på det så byt!

Sedan detta med tävlingshästar som går barfota - de verkas annorlunda än en "promenad"häst. Liksom de görs även om de har skor vilket utbildade hovslagare kan men som en intensivkursare kanske inte alls tänker på - huruvida det är en hopphäst eller en travare osv.

/B

Måste bara berätta att jag försökt få min "vanliga" hovis att verka min häst när han är barfota. Jag hade tyckt att det skulle varit väldigt bra, i och med att han gått sin långa utbildning. Alltså, jag frågade honom medan jag fortfarande funderade. Ville gärna ha en dialog om fördelar, nackdelar, hovar i stort och min häst hovar i synnerhet. Fick inga vettiga svar alls, bara en massa dravel om Strasser, Norge, "oj, han kommer att få för långa tår" osv. En grej tror jag är att de utbildade hovslagarna ofta inte har tid att komma och verka så regelbundet som det kanske behövs i början. Då behöver man översyn på hovarna oftare än en sedvanlig skoningsperiod. De har ingen lust att överhuvudtaget sätta sig in i frågeställningarna, utan väljer att bara se på nackdelarna.

Samtidigt har samma hovslagare rekommenderat barfota viloperioder för att stärka hoven, den filosofin förstår jag inte riktigt.

Skönt att det börjar komma sådana hovslagare som du, Björn, som har en öppen attityd. Det tror jag att hästar, förvirrade hästägare och även hovslagare kommer att må bra av.

OlleAtlas

UrsusRex skrev:
För att fler och fler väljer barfotagång betyder det inte att specialkunnande om hovar inte längre behövs. Hovslagare borde istället omfamna denna nya marknad anser jag - marginalerna blir som sagt större då materielkostnaden blir mindre. Men hästägarna måste också förstå att barfotagång inte är synonymt med underhållsfria eller hemverkade hovar. Återigen så menar jag inte att klanka ner på de som vet vad de talar om, men det finns massor av unga tjejer som verkar tro att om man inte sätter på skor så är allt frid och fröjd.

Mvh
Björn

Jamenvisst, det var precis så jag menade i mitt förra mail. Jag resonerade som så, att jag ville ta del av min hovslagares specialkunnande. Eller mina hovslagares, för jag frågade faktiskt två stycken. Men de ville tydligen hellre göra som de alltid gjort, komma ut var åttonde vecka, verka, slå på sko och åka hem igen. Komma tillbaka vid tappskor och annars vänta.

Istället för att komma oftare, till en kund som gärna betalar, som inte vill något hellre än att ta del av hovslagerens utbildning, erfarenhet och hovkunskap.

Nu, då jag har min häst barfota, har jag faktiskt reflekterat över varför ingen av de två hovslagarna någonsin tog ut min häst på backen och kollade hur han rör sig. Är det gängse?

OlleAtlas som nu anlitar barfotaverkare

Jag kan inte annat än instämma med dig OlleAtlas och jag tycker det är en dålig serviceinställning från dina hovslagare och de är nog inte de enda som agerar på det viset - det är lätt att halka in i bekvämlighet med rullande schema som man ogärna ruckar på. Men hovslageri är ett service yrke och åtminstone jag tycker att då får man ställa upp för sina kunder.

Sedan ska man helst kolla hur hästen rör sig efter verkning men det slarvas det med - även jag just nu :( . Men när jag har mitt gesällbrev och börjar köra eget så tänker jag vara noggrann och då ingår även att ta ut hästen för att se resultatet.

Mvh
Björn

vill bara påpeka litet snabbt att det finns barfotaverkningsutbildningar som är minst lika grundliga som hovslagarutbildningen!
Strassers utbildning ligger tex. på två år nu, och de läser mer hovkunskap än vad de gör på hovslagarutbildningen.
Även aanhcp har en ettårig utbildning om jag inte är helt felinformerad.
men båda inriktningarna håller också veckoslutskurser, för att informera folk om sina metoder och sin bild av hästhovar och verkning etc.
Strasser påpekar mycket strängt på sina kurser att man absolut inte är färdig att verka en häst efter en kurs på två-tre dagar!
Sen att folk TROR att de är färdigutbildade efter att de har varit på några veckoslutskurser... :crazy: det är som att tro att man är hoslagare bara för att man kan dra av en sko :smirk:

Senast ändrad:

Hej alla barfota fans!
Har för en vecka sedan fått hästarna verkade enligt vildhäst metoden.
Hästarna har varit barfota i hela sitt liv men inte gått på sulan/ bärranden? utan med på hovväggen som vuxit.
Så jag har haft problem med hovbölder och flisiga hovar, men nu är hovarna så små och så fina att det inte skulle kunna flisa sig.
Dock var hästarna ömfotade några dgr men det har som tur gått över och de går på alla underlag som vanligt.
Men enligt denna verkare så hade min ena häst blödning i hoven och var tydligen lite halt?! INte som jag märkt...men hon blev väldigt svullen i bakbenen efter verkningen, då han skar väldigt mycket på hovarna och hon fick mycket mindre strl i hovformat, trakterna tog han mycket på....men nu verkar hon ok men fortfarade lite svullen/ varm på bakkotorna. Hon var rejält varm på skenbenet de första dagarna efter verkningen.

Är detta ok ?
Håller nu på att hålla efter hovarna en gång i veckan, är det rimligt?
Han kommer om 5 v och ska kolla, men ska jag låta honom komma med jämna mellanrum och kolla?
Har inte gått nån utbildning i detta men filar på och försöker, han tyckte att jag skulle hålla i detta själv.
Nån som vill förklara vad hästen ska gå på, sulan / bärranden?

Berätta gärna då jag är ny inom detta!

Men jag är nöjd med hur hovara ser ut nu, får väl se hur det blir framöver...

Jag tycker inte det är ok att ta mycket på en gång. Hellre bara visa vägen för hovarna och sen hålla efter ofta istället.. Men det bir säkert lätt såhär när man åker ut, man vill lämna efter sig en perfekt liten barfotahov, och lämnar istället efter sig lite ömma fötter med en ny benställning.. Gillar det inte.

Ta dialogen med verkaren, vem det nu är, för att lämna efter sig halta hästar med varma ben är inte schysst mot någon.

Å andra sidan kan det ibland behövas en skarpare övergång för att börja något nytt. Svår övervägning.

Vad används hästarna till?
/jenny

UrsusRex skrev:
Jag kan inte annat än instämma med dig OlleAtlas och jag tycker det är en dålig serviceinställning från dina hovslagare och de är nog inte de enda som agerar på det viset - det är lätt att halka in i bekvämlighet med rullande schema som man ogärna ruckar på. Men hovslageri är ett service yrke och åtminstone jag tycker att då får man ställa upp för sina kunder.

Sedan ska man helst kolla hur hästen rör sig efter verkning men det slarvas det med - även jag just nu :( . Men när jag har mitt gesällbrev och börjar köra eget så tänker jag vara noggrann och då ingår även att ta ut hästen för att se resultatet.

Mvh
Björn

Du låter som en blivande hovis med en bra och ödmjuk inställning. Synd att du inte bor i Göteborgstrakten ;).

OlleAtlas

UrsusRex skrev:

Mvh
Björn

Man skall inte bara kolla efteråt, ett av de viktigaste momenten, oavsett om det gäller en verkning eller en skoning är att se hur hästen sätter hovarna innan man gör någonting!!
Vet man inte hur hästen går så vet man heller inte vad man skall göra, jag "provgår" alltid innan arbetet börjar, är det en ny kund och hovar med en besvärlig form händer det även att det provgås en eller två gånger under arbetets gång.
Om man nu inte är intresserad av att göra bästa möjliga jobb så borde ju självbevarelsedriften hjälpa till, du kan aldrig bli beskylld för att en redan halt häst uppvisar hälta efter skoning/verkning om du sett den halta innan du gör jobbet!!
Lycka till med din utbildning och hoppas att din "mästare" låter dig se hästarna i rörelse både före o efter!!!!

Hade en hovis ute häromdagen som har haft några som lärlingar. han såg inte min häst röra sig nåt.. Det var kanske sista gången han petade på min häst då?
Måste vara skitsvårt att hitta en mäster man trivs med.

Han pratade oxå om att han var petig med sina lärlingar. De fick inte ifrågasätta och de var tvungna att göra exakt som han, annars var det inte lönt att ha dem där. ... sikken inställning.

/Jenny

Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med min mäster. Men det tog ett tag att hitta honom. Sedan har jag tidigare jobbat som kock och haft många elever i köket - så jag vet att det innebär en massa merjobb och en hel del "stress" över att hålla koll och tid då eleverna jobbar...... menar att jag tror mig hålla mig i bakgrunden ibland eller hur jag ska säga.

Vi har kollat hästar både före och efter men mest om det är nya hästar eller hästar som har problem på ett eller annat vis. Hyffsat ofta släpps hästarna ut i hage efter skoning så då brukar mäster kolla och säga något ord om resultatet till mig. Sedan beror det nog mkt på erfarenhet och kännedom om hästar som varit i kundkretsen länge att det ibland slarvas med att se hästen röra sig före och efter verkning. Kanske är det bara färsk entusiam som får mig att säga att jag tänker be om att få se hästen före och efter arbetet..... men det tror jag inte.

Men nog är det så att hovslagarna har höga krav på blivande lärlingar och det varnades det för då man var på intervju för antagning till utbildningen. Som tur var så kände jag redan ett par hovslagare och många hästägare.

Att göra precis som mäster kan jag iofs förstå om de vill eftersom kunderna valt dem av en anledning. just min mäster verkar och skor bra enligt mig. Noga och utan att ta särskillt mkt utom då det behövs och det är nog viktigt! - att hitta en mäster som jobbar som man själv skulle vilja jobba.
Besökte en annan hovslagare då jag letade mäster som verkade extremt mkt och skar ner strålen till obefintlighet - honom skulle jag absolut inte kunnat gå lärling under för jag antar att han hade krävt att jag skulle gjort likadant.

Förlåt att jag får det att glida ifrån barfotaverkning :( :crazy:
Det fanns något tips i tråden om barfotaverknings kurser, ska kolla det, men är även intresserad av fler sådana tips - alltid kan man lära mer ;)

Mvh
Björn

Här kan ni läsa lite om barfotaverkning och eventuellt gå kurser;
http://www.harmonyhorse.se/

Vad jag hjar invändningar emot är att allt är så svartvitt, det finns liksom inga mellanlägen. Barfotagång är för djurens vänner och allt är blommor och gröna ängar. Att sätta på skor är mer eller mindre ondskan personifierad och onaturligt på alla vis - hästarna blir sjuka och allt är skit.
Från det andra lägret är det samma sak! "Anledningen till att det står så många hästar på kliniker landet runt är att folk i all välmening trott att de varit hästarna till hjälp i någon flummig Newage-kultur."

Så är det givetvis inte och resonemanget är mer eller mindre som att säga att om man blir sjuk eller bryter benet ska man inte gå till sjukhuset för människan har läkt sig själv sedan stenåldern = barfotagång är det enda rätta.
Eller å andra sidan att barfotagång automatiskt leder till problem om det utförs av andra än auktoriserade hovslagare.
Vilket förresten får mig att understryka det faktum att många hästägare verkar tro att hovslagare inte kan verka för barfotagång.

Med det sagt så är det fortfarande inte så att jag säger att barfota är helt igenom fel!!!!!!!!!!!!!!!!!! Men det är inte lösningen på livets gåta eller vägen till frälsning i hästhimlen (eller hur man nu ska uttrycka det :crazy: ;) ) lika lite som skor eller "traditionell" behandling är det. Det ena passar i vissa situationer det andra i andra situationer.
Men det är fel att säga att hovslagare inte kan verka för barfotagång.... däremot kanske de inte vill "bota" en häst genom att undvika "begränsande sjukbeslag". I många barfotaresonemang låter det som att hovslagare systematiskt orsakar onödigt lidande vilket är FEL! Gör de det har de förmodligen inte utbildning så enkelt är det. Igen vill jag understryka att det inte är det samma som att man alltid ska använda sjukbeslag eller att man inte ska verka för barfotagång i förebyggande syfte. En utbildad hovslagare kan göra skillnad på olika behov och behandlingar och det är fel att påstå att de inte kan det det är allt jag vill få fram.
Mvh
Björn

/B

Senast ändrad av en moderator:

Jag har aldrig varit med om att en hovslagare tittat på hur hästen går, varken före eller efter...men nu när jag tänker på det borde det ju egentligen vara självklart...

Så en stor eloge till både dig (och UrsusRex i framtiden) som tar er tid till det. Det är att ta ansvar för det man gör!!

Så fort någon kan visa mig vad skon har för läkande och positiv effekt på en häst, kan jag överväga att sko en häst!

tyvärr är det INGEN som kan svara mig på frågan: PÅ vilket sätt kan en påspikat metallbit hjälpa läkninsprocessen vid en skada i levande RÖRLIG vävnad?

/Migo
som faktiskt fördömmer saker som inte fungerar.

för att skon har skadlig inverkan på resten av hästens kropp?
och kanske fundera på VARFÖR hästen ömmar på underlaget?

Vad du verkar ha svårt att fatta är att hästar hade problem med underlaget redan innan skon uppfanns.
Den typen av skadlig inverkan som du talar om finns (när det gäller korrekt skoning) bara som ett kraftigt vinklat hopplock av brottstycken ur olika forskning gjort på sånt osakligt sätt att upphovsmannens kolleger överhuvudtaget inte vill kännas vid henne.
PL

Jag tror att vi har diskuterat detta förut, det känns iaf som det.
Skor i sig gör att läkningsprocesserna går långsammare i en hov, förutom i de fall då man absolut inte vill att hoven skall röra sig som exempelvis vid hovbensfraktur, då man slår på ringsko eller liknande. Det är bra för hovens generella hälsa att gå barfota.
Däremot funkar inte alla hästar på alla underlag barfota, jämt. Det har med många faktorer att göra men det tänker jag inte tjata om nu för egentligen spelar det enligt mig inte så stor roll längre eftersom det numera finns riktigt bra alternativ till järnskor som inte funnits förr.
Därför kan alla hästar som klarar av att gå barfota i hagen även ridas utan att vara tvungna att bära järnskor dygnet runt.

(Visserligen har det visats att med rätt omständigheter och bra verkning kan hästar gå barfota på heltid och prestera långt bättre än skodda i exempelvis distans och dressyr)

Sedan reagerar jag på peter_lundins uttalande om att järnskornas nackdelar överdrivs.

Det är väl ingen som påstått att hästen dör knall och fall av att bli skodd? Däremot har hästägare nu uppmärksammat vad som står i bland annat svenska hovslagarböcker och vad kunniga hovslagare hävdat i åratal; att det är bra för hovarna att gå barfota. Att de vidgar sig och får bättre hornkvalitet samt att blodcirkulationen i hoven förbättras.
Man kan då vända på det och fråga sig varför det är bra för hoven att gå som den normalt gör när de föds? Jo, för att skorna försämrar hovens funktion...
Det står klart och tydligt i bland annat Lars-Erik Magnussons "Hovvård och hovbeslag" som jag citerade många gånger i förra diskussionen om detta ämne.

Jag skulle även kunna citera en viss högt uppstående veterinär, hovslagare och rektor för en skola när jag säger att många av de hästar som går skodda idag skulle kunna gå barfota!

Jag instämmer med Peter. Skorna var/är som sagt ingen modegrej utan uppfanns av behov.

Men en sak till som kanske är värt en tanke. Hur länge mår en vildhäst bra under samma förutsättningar som våra tamhästar respektive hur länge vill vi leva med våra egna hästar?
Vad jag menar är att en vild häst som får problem med hovarna dör, vi kan istället erbjuda hjälp. Något så enkelt som en dålig hov som spricker eller spjälkas i en stenig hage - är skor fortfarande av princip fel då? Eller är det kanske idé att använda de hjälpmedel som finns för att mildra hästens övergång till barfota - om nu ägaren absolut vill ha sin häst barfota?

/B

Senast ändrad av en moderator:

Visst finns det fler hästar som kan gå barfota, det är fortvarande inte det jag argumenterar mot utan det hysteriska o totalt osakliga argumenterandet från vissa håll mot all skoning.
Jat har aldrig påstått annat än att en hov normalt sett mår bättre barfota men vi har faktiskt våra hästar för att på ett eller annat sätt använda dem, o då mår många hästar bättre med skor. Samma rektor som du skulle kunna citera har också uttalat sig offentligt mot extremerna inom barfotarörelsen!
Jag har mixtrat med boots men anser inte att de är en full ersättning för skor.
PL

ursusRex skrev:

Vilket förresten får mig att understryka det faktum att många hästägare verkar tro att hovslagare inte kan verka för barfotagång.

jag lägger in: många hästägare kanske har rätt. De hästar som jag har bett hovslagaren om att sko av och verka för ett aktivt liv, har misslyckats. Dessutom så säger de alltid att "visst kan jag dra av skorna, men hon kommer att bli oridbar." En pessimistisk ingångssyn. Inget stöd , ingen information, bara neggo rakt igenom. Kanske har jag haft otur med mina hovslagare, kanske representar de de flesta, vem vet. Faktum är att min och min verkares verkningar lyckats bättre, och jag har inte ens gått på en enda timmes utbildning.

I magnussons böcker kan man lätt se att barfotagång bara är till för gamla avelsmärrar och unghästar. Det stämmer inte längre. kunskaperan har utvidgats. När ska den lyckade barfotaverkningen göra sitt intåg i Skara?
Jag gissar på att det kan ta 10 år innan jag vågar ringa mina hovisar och diskutera barfotagång på ett seriöst sätt. De gamla måste sluta innan det händer nåt.

Jag ser fram emot framtiden, kanske kan barfotaverkarna arbeta sida vid sida, för DÅ måste väl även de fått den rutinen att hovslagare kan jämföra deras verkning med sin egen?

Björn, HUR vill du verka en häst för barfotagång efter att skorna åkt av?

Peter. Vem här inne är det du vänder dig till? Är det nån speciell som säger att skor är roten till allt ont? Då kanske du får rikta dina inlägg till den personen istället för att upprepa ditt mantra till alla?
Om barfota fungerar ÄR det ju det överlägsna, om inte det fungerar fullt ut, finns det boots, och funkar det inte alls så åker skorna på igen. Allt annat är djurplågeri, de som ignorerar sin hästs smärta skulle lika gärna kunna tillhöra nån annan "rörelse", eller dra vad som helst till sin spets. Knyppling kanske?

/jenny

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
95 817
Senast: malacogott
·
Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 201
Senast: lindgreen
·
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar